Gezondheid alle pijlers

Vraagje over hoge bloeddruk

05-06-2010 23:27 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je zonder medicijnen een bloeddruk hebt (gemiddeld) van 140/100, is dat dan echt te hoog?
Wat zegt je huisarts hierover?

Persoonlijk denk ik dat dit niet super hoog is, maar ook niet bijzonder normaal en daarmee dus gezond.
Onderdruk is hoog ja, bovendruk redelijk hoog. Zou er zeker even voor langs de HA gaan. Nu heb je misschien geen klachten, maar langere tijd een hoge bloeddruk hebben kan toch schade aan bloedvaten opleveren met alle gevolgen vandien.
Die 100 is wat te hoog. Bij gezonde mensen hoort bovendruk onder de 140 te zijn en de onderdruk onder de 90.
Sinds enige tijd slik ik medicijnen voor mijn bloeddruk. De metingen die ik regelmatig doe geven gemm. ca 130/90 aan en dat vindt de huisarts prima. Maar ik wil heel graag van de medicijnen af. Nu ben ik heel stout geweest en ben er gewoon mee gestopt om te kijken wat er gebeurt. De metingen geven nu dus ca 140/100 aan. Iets hoger dus.
Canto, dat ligt echt helemaal aan je persoonlijke omstandigheden en medische toestand en geschiedenis. Vraag alsjeblieft je huisarts om advies!
Dat noem je idd een verhoogde bloeddruk...je onderdruk met name (ben verpleegkundige op een cardiologie afdeling) als je hier al langer last van hebt (heb je misschien momenteel veel last van stress oid?). Hij is niet torenhoog hoor. Dat dan weer niet

De ideale bloeddruk is 120/80.
En zelf stoppen met medicijnen zonder overleg met de arts die ze voorgeschreven heeft... Is gewoon dom.
Dan kun je hier wel uit opmaken dat je medicatie effect heeft. Weet je ook waarom je een hoge bloeddruk hebt?
Onderdruk en bovendruk is iets verhoogd, maar dat kan allerlei redenen hebben. Bijvoorbeeld door stress of warmte enzovoorts. Meet het drie keer in de week op verschillende momenten, en als het rond deze waarde blijft ga dan even langs bij je huisarts voor verder onderzoek. Maar het is niet iets om direct paniekerig te gaan doen.
Waarom wil je graag van de medicijnen af Canto? Heb je last van bijwerkingen? Als dat zo is, dan moet je dat aangeven aan je arts en samen op zoek gaan naar alternatieven.

Ga alstjeblieft niet zelf klooien, een hoge bloeddruk voor een week of maand of zelfs maanden is niet meteen ernstig, maar op lange termijn levert een te hoge bloeddruk schade op, ook al merk je daar nu nog helemaal niets van.

Bedenk waarom je met de medicijnen wil stoppen en ga praten met je arts. Hij/zij kan je duidelijk uitleggen wat je opties zijn en de voor- en nadelen daarvan schetsen.
quote:Annelize schreef op 05 juni 2010 @ 23:34:

Dan kun je hier wel uit opmaken dat je medicatie effect heeft. Weet je ook waarom je een hoge bloeddruk hebt?

Nee, niet bekend. Ik rook niet, drink weinig, geen overgewicht en nog vrij jong.

Maar voor dat ik met de medicijnen begon was de bovendruk boven de 200! Onderdruk iets van 160 geloof ik. Dat was dus echt te hoog.
quote:Canto schreef op 05 juni 2010 @ 23:36:

[...]

Nee, niet bekend. Ik rook niet, drink weinig, geen overgewicht en nog vrij jong.

Maar voor dat ik met de medicijnen begon was de bovendruk boven de 200! Onderdruk iets van 160 geloof ik. Dat was dus echt te hoog.Bijzonder gevaarlijk dan ook, naast dom, dat je op eigen houtje stopt met medicatie!!!!
Ben je familiair belast?
Ik weet dat hoge bloeddruk schadelijk kan zijn. Daarom houd ik hem zelf nu goed in de gaten om te kijken wat er gebeurt.

Waarom ik van de medicijnen af wil? Omdat ik een hekel heb aan 'troep' in mijn lijf. Simpel.

En ook om te kijken of mijn lijf het nu zelf kan.
Het is geen ongezonde gedachten om van je medicatie af te willen hoor Canto. Wie wil er nou elke dag pillen slikken. Als ik jou was zou ik naar huisarts gaan en met hem/haar bespreken hoe je dit op een correcte manier kunt afbouwen. Want zomaar stoppen is wel eeh, een beetje onhandig van je :-)

Wel fijn dat je bloeddruk nu al wel lager lijkt te zijn dan het was!
Door metingen houd ik het dus nu zelf bij, waarom zou dat dan gevaarlijk zijn?

Als hij weer echt de verkeerde kant op gaat kan ik gewoon weer beginnen met de medicijnen.
Die troep zorgt er anders wel voor dat je hart en vaten een stukkie langer meegaan.. En het blijkt wel dat je lichaam het niet zelf kan. Jammer maar waar.
Medicatie is geen troep. Het is één van de hoofdredenen waarom we langer leven tegenwoordig.
Waarom zou je er in hemelsnaam zo mee spelen? De huisarts schrijft je heus niet voor niks iets voor..
Nee natuurlijk ben ik niet zomaar begonnen met de medicijnen. zoals gezegd was de bloeddruk abnormaal hoog.

En nu wil ik dus graag weten of ik zonder kan.
Ook omdat ik mijn levensstijl aangepast heb en wil kijken of dat invloed heeft.
Doe dat dan onder begeleiding van de HA en niet op eigen houtje!!

Neem aan dat je sowieso nog wel onder conrole bent?
Overleg dat dan met je huisarts! Het is heel onverstandig om met zulke medicijnen te stoppen terwijl de huisarts ze gewoon voorschrijft.
Ja ik ben nog onder controle maar dat is nu 1/half jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven