Gezondheid alle pijlers

Vragen over algehele Narcose

17-01-2018 23:43 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs een topic aangemaakt omdat ik om ervaringen vroeg voor een bepaalde operatie. De reacties die ik kreeg hebben mij enorm geholpen. Daarom wil ik hetzelfde proberen met het onderwerp Narcose. Ook iets wat mij ontzettend angstig maakt. Iets wat helaas ook bij de operatie komt kijken.

Als doemdenker is het voor mij niet moeilijk om bij volledige narcose meteen de engste scenarios te bedenken in mijn hoofd. Dit is iets wat ik doe als ik niet weet hoe het in de werkelijkheid is. Daarom heb ik besloten om mijn vragen en angsten in de groep te gooien, hopend dat mensen die ervaring hebben met narcose mij gerust kunnen stellen of uitleg kunnen geven over hoe het echt is.

De doemdenkvragen over narcose:
- Hoe voelt het om onder narcose te zijn?
- Droom, denk of voel je iets tijdens narcose?
- Hoe voelt het om in "slaap" te vallen?
- Ik ben ontzettend bang dat ik tijdens de operatie wakker wordt.
- Ik ben bang dat ik niet meer wakker wordt
- Voelt de narcose voor mijzelf net zo lang als dat de operatie werkelijk duurt?
- Hoe voelt het als je uit de narcose komt?

Ik hoop dat er mensen zijn die ook onder narcose zijn geweest die mijn vragen kunnen beantwoorden. Het zou me ontzettend helpen.

---Bedankt voor alle reacties, het heeft me enorm gerustgesteld. De tips neem ik zeker mee.
anoniem_362827 wijzigde dit bericht op 18-01-2018 12:29
4.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Spanned is dat he de narcose. Ik heb het als kind eens gehad. En 2 jaar geleden bij het verwijderen van de galblaas.
- eigenlijk voel je niks tijdens de narcose.
- ik heb helema niks gedrommd, gevoeld of etc
- ik kreeg een kapje op en ik viel heel snel in slaap. Het is echt of je de ogen dichtdoet als je gaat slapen maar dan iets sneller.
- die angst had ik ook heel erg. Maar vaak zijn het de mensen die niet tegen narcose kunnen. Die heb je helaas ook. Maar ze controleren je zo goed dat het zelden tot nooit voorkomt. Je kunt het ook aankaten voordat de operatie begint dat je het heel spannend vind allemaal. Spreek je gedachten uit. Want zij kunnen je helpen.
- nee, ik had het idee of ik even 10 min had geslapen. Ineens werd ik ergens anders wakker. Haha
- dat is voor iedereen verschillend. Ik was erg benauwd en het duurde uren voordat ik goed wakker werd. Anderen zijn al klaar wakker als ze de uitslaapkamer verlaten en mankeren niks.
Me vriendin heeft veel operaties gehad. En elke keer voordat ze in slaap werd gebracht dacht ze aan iets leuks of moois. Zoals een vakantieplek, iets waarvan je onspant. Ze zeggen dat je dan wat rustiger wakker wordt
- alsof je slaapt
- ik heb nog nooit gedroomd tijdens een narcose
- ben je weleens heel moe geweestm dat je ging liggen en gelijk als een blok in slaap viel? Nou, zo voelt het.
- dat kan niet, de narcotiseur houdt dat goed in de gaten.
- er overlijdt niemand aan alleen een narcose. De kans dat de chirurg uitschiet met zn mes is groter. Maar daar hoor je dan weer niemand over.
- narcose voelt als een paar seconden. Dan word je wakker. He? is t nu al gebeurd?
- zoals je s ochtends wakker word. Soms moet je dan ook even nadenken wat voor dag het is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 3 keer onder narcose geweest en had drie heel verschillende ervaringen met het proces van in slaap vallen. De eerste keer was ik in 1 tel weg, en dat was heerlijk. Daarom was ik de tweede keer helemaal niet bang. Toen voelde ik me langzaam wegzakken, maar omdat je daar geen controle over hebt -want dat heb je niet- en het op geen enkele manier kan beinvloeden, vond ik dat heel angstig.

Het is moeilijk te omschrijven, maar als je geleidelijk in slaap valt, voelt dat natuurlijk. En als je dat om een of andere reden te snel gaat, kan je jezelf weer wakker maken. En die controle heb je met narcose niet, en zelf vond ik dat heel angstig. Ook had ik het gevoel dat ik niet bewusteloos geweest was en dat de operatie helemaal niet had plaatsgevonden de tweede keer. De derde keer was ik dus heel bang, en had ik dezelfde angstige ervaring met het geen controle hebben over het wegzakken, maar ik had wel het gevoel dat ik helemaal 'weg' was.

Ik heb overigens niks van de operatie gemerkt (was ik ook heel bang voor), ook niet die keer dat ik het gevoel had dat ik niet weggeweest was. Je ervaart helemaal niks tijdens narcose, geen dromen, geen passage van tijd. De eerste 2 keer had ik het gevoel dat er geen tijd verstreken was toen ik wakker werd, de 3e keer wel, maar ik had geen idee hoeveel tijd.

Toen ik na de eerste operatie wakker werd, voelde ik me geweldig, helemaal high. De tweede keer was ik een beetje misselijk, de derde keer ben ik een week kotsmisselijk geweest, mogelijk door de narcose, mogelijk door darmcomplicaties, dat weet ik niet, en de eerste 12 uur of zo was ik een beetje shockerig, net niet genoeg om naar de ic te gaan. De eerste twee operaties duurden elk ongeveer een uur, de derde 4,5 uur.

Geen echt heel vrolijk verhaal, maar wel eerlijk. Sterkte met je operatie.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 14 maanden gelden een operatie onder algehele narcose gehad.

Wanneer je onder narcose bent voel je niks. Je bent compleet weg . Als een hele diepe slaap.
Ik heb niks gevoeld of gedacht tijdens de narcose.
Nadat ze het middel in de infuus hadden gespoten moest ik terug tellen van ( ik geloof) 10 naar 1. Voor ik bij 1 was, was ik weg. Werd nog gezegd dat ik aan iets leuks moest denken. Was voor mij lopen op een zonnig strandje .
Die angst om eerder wakker te worden had ik ook wel maar is niet gebeurt. Ik werd op de uitslaapkamer wakker.
Ik had het gevoel dat ik nog maar net onder narcose was gebracht. Operatie duurde geloof ik 5 kwartier.
Ik was heeeel erg slaperig. Ik probeerde wakker te blijven maar viel steeds heel kort in slaap. Ik had beter gewoon nog de rust en slaap kunnen nemen.

Ik hoop dat dit je wat helpt.
seashore wijzigde dit bericht op 18-01-2018 00:00
0.54% gewijzigd
Ik ben 2 keer onder algehele narcose geweest.
Je voelt er niks van. Je bent erg snel “ weg” en voor mijn gevoel werd ik 1 seconde later weer wakker. Bijkomen van de narcose voelde als wakker worden uit een diepe slaap; af en toe dommel je weer in. Ik ben niet misselijk of duizelig geweest, wel een week of 2 nog erg moe ( maar dat kan ook aan de ingreep zelf hebben gelegen).

Bij de eerste operatie vond ik vooral het “ wegraakmoment” spannend toen ze mij het masker op zetten. Ik heb toen bewust aan iets prettigs en rustgevends gedacht, idem bij tweede operatie. Trouwens, het okteam was bij beide ingrepen erg relaxed en geruststellend, dat helpt ook mee!

Je krijgt nog een gesprek met de anaesthesist; stel daar je vragen, daar is het gesprek mede voor bedoeld. Succes met de operatie!
het mooie van narcose is dat op het moment je denkt dat je in slaap valt je alweer wakker bent en alles achter de rug is
Alle reacties Link kopieren
In de laatste 4 jaar ben ik 5x onder narcose geweest.

Ik voel telkens heel snel in slaap, met tellen kwam ik niet eens tot 10.

4x heb ik nergens last van gehad en werd gewoon helder wakker en 1x heb ik er ongeveer een dag over gedaan om weer helemaal mezelf te worden maar die keer duurde het ook erg lang voor ik wakker werd.

Gedroomd heb ik geen enkele keer, of ik kan me het in elk geval niet herinneren.

Natuurlijk zijn er altijd risico's waar je voor gewaarschuwd wordt maar al met al valt het best mee.

Nog 1 tip: zorg dat je zo kort mogelijk voor je naar de OK gaat nog gaat plassen.
"Nee" is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je vragen beantwoorden als ervaringsdeskundige van 2x narcose, daarnaast heb ik heel veel mensen in en uit narcose zien gaan.

De doemdenkvragen over narcose:
- Hoe voelt het om onder narcose te zijn?
Alsof je slaapt, dus eigenlijk als niets.

- Droom, denk of voel je iets tijdens narcose?
Ikzelf kan het me niet herinneren dat ik iets gedroomd heb. Sommige mensen beschrijven wel wat ze gedroomd hebben, eigenlijk nooit negatief wat ik van ze terughoorde. Of dit je geruststelt of niet: van bepaalde medicatie kun je sexuele dromen krijgen.

- Hoe voelt het om in "slaap" te vallen?
Ze spuiten wat in je infuus, je voelt je nog normaal en een paar seconden later voel je echt jezelf in slaap vallen. Een beetje zoals je moe op de bank zit en je ogen vallen dicht. Soms word je gevraagd om vooraf extra zuurstof uit een kapje in te ademen voordat ze wat slaapmiddel inspuiten.

- Ik ben ontzettend bang dat ik tijdens de operatie wakker wordt.
Bespreek dit met de anesthesist, meestal heb je vooraf een preoperatieve keuring en kun je dit bespreken. Het is ontzettend zeldzaam sowieso en tegenwoordig is er vaak meetapparatuur wat je bewustzijn in de gaten houdt. Mocht je wakker worden, weet je dit meestal ook niet meer.

- Ik ben bang dat ik niet meer wakker wordt.
Bespreek dit ook met de anesthesist. De kans is heeeeeel erg klein, zeker als je verder gezond bent.

- Voelt de narcose voor mijzelf net zo lang als dat de operatie werkelijk duurt?
Vond ik niet, ik had het idee dat ik maar heel kort weg was geweest. Wel voelde ik me goed uitgeslapen. Veel mensen heb ik kort onder narcose zien gaan, die hadden soms het gevoel dat de ingreep nog niet gebeurd was of juist dat ze heel lang lekker geslapen hadden.

Hoe voelt het als je uit de narcose komt?
Ik word altijd nogal langzaam stapsgewijs wakker. Het voelde voor mij niet anders dan gewoon wakker worden zonder een wekker op een dag dat je niets moet. Kort daarna sprak ik mijn ouders op de verkoeverkamer en ik weet dat ik tijdens het gesprek helder was, maar ik ben hele delen van dat gesprek kwijt, ik weet dat ik me bepaalde dingen hiervan niet meer kan herinneren.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Tip: als je erg nerveus bent, bespreek dit ook met de anesthesist. Vaak kun je een uur vooraf dan al wat rustgevende krijgen, waardoor je minder angstig voelt en het je wat minder kan schelen. Ga je een stuk relaxter de operatie in.
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 18-01-2018 00:10
2.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte nog een bijdehand grapje en toen was ik weg.

Daarna was ik 'ineens' wakker en vroeg hoe laat het was. Mogelijk was ik nog wel wat gedesoriënteerd dat ik dat zo belangrijk vond.

Overall heb ik er weinig van gemerkt.
girlwithrose schreef:
17-01-2018 23:43
De doemdenkvragen over narcose:
- Hoe voelt het om onder narcose te zijn?
- Droom, denk of voel je iets tijdens narcose?
- Hoe voelt het om in "slaap" te vallen?
- Ik ben ontzettend bang dat ik tijdens de operatie wakker wordt.
- Ik ben bang dat ik niet meer wakker wordt
- Voelt de narcose voor mijzelf net zo lang als dat de operatie werkelijk duurt?
- Hoe voelt het als je uit de narcose komt?

Ik hoop dat er mensen zijn die ook onder narcose zijn geweest die mijn vragen kunnen beantwoorden. Het zou me ontzettend helpen.
Onder narcose zijn voel je niet, het voelt als slapen zonder dat het wat doet voor je lichaam, je droomt ook niet. Je wordt niet wakker als je onder narcose bent, je wordt pas wakker in de verkoeverkamer, dus je bent langer onder narcose dan je operatie duurt maar die tijd voel je niet. In slaap vallen gebeurt heel snel, ik had wel het gevoel dat het in slaap vallen zwaarder aanvoelt, beetje schuddend maar dit is niet eng.

Na de narcose was ik misselijk.
anoniem_64afeac72af4d wijzigde dit bericht op 18-01-2018 00:12
1.56% gewijzigd
- Hoe voelt het om onder narcose te zijn?
Dat voel je niet, je bent buiten bewustzijn.

- Droom, denk of voel je iets tijdens narcose?
Nee

- Hoe voelt het om in "slaap" te vallen?
Het in slaap vallen gaat snel en ben je direct al vergeten.

- Ik ben ontzettend bang dat ik tijdens de operatie wakker wordt.
Als de protocollen goed gevolgd worden is de kans hierop zo goed als nul.

- Ik ben bang dat ik niet meer wakker wordt
Vraag de anaesthesist gerust hoe vaak het voorkomt dat een gezonde jonge vrouw niet meer wakker wordt uit narcose? Dat komt eigenlijk niet voor.

- Voelt de narcose voor mijzelf net zo lang als dat de operatie werkelijk duurt?
Nee, je merkt er niets van.

- Hoe voelt het als je uit de narcose komt?
Ik heb heel verschillende ervaringen gehad met narcose: een keer was ik direct wakker en alert. Toen wilde ik ook direct opstaan, maar werd toen erg misselijk. Een andere keer was ik lichamelijk in slechtere conditie (vlak na chemotherapie) en viel steeds in slaap. Het duurde lang voordat ik met een soort kater echt wakker werd. De laatste keer was een hele lange narcose (bijna 10 uur) en ook daar werd ik goed uit wakker. Ik was heel erg moe, maar wel alert.

Narcose wordt heel zorgvuldig uitgevoerd en is veilig. Als er complicaties zijn is dat meestal omdat de patiënt al heel oud was of in slechte gezondheid. Zolang je jong en redelijkfit bent is er echt niets om je zorgen over te maken. Duizenden Nederlanders gaan jaarlijks onder narcose en komen er weer probleemloos uit.

Heb je al je pre-operatieve afspraak met de anaesthesioloog gehad? Daar kun je al je vragen stellen en ze kunnen je goed geruststellen.
Alle reacties Link kopieren
- Hoe voelt het om onder narcose te zijn?
Lekker, alsof je heel snel in slaap valt.

- Droom, denk of voel je iets tijdens narcose?
Nee.

- Hoe voelt het om in "slaap" te vallen?
Fijn.

- Ik ben ontzettend bang dat ik tijdens de operatie wakker wordt.
Dit zou ik zeker bespreekbaar maken in het ziekenhuis. Ze zullen je geruststellen dat dit zeer uitzonderlijk is. Bij mij is dit als kind wel gebeurd omdat ze mijn gewicht verkeerd hadden ingeschat.

- Ik ben bang dat ik niet meer wakker wordt.
Ook dit kun je bespreekbaar maken bij je arts. Die kan je meer vertellen over de daadwerkelijke risico's. Misschien dat dat je helpt.

- Voelt de narcose voor mijzelf net zo lang als dat de operatie werkelijk duurt?
Voor mij niet. Het voelde voor mij alsof ik maar een paar minuten weg was geweest.

- Hoe voelt het als je uit de narcose komt?
Slaperig en in beginsel best prettig omdat je dan nog geen pijn voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook doodsbang voor mijn operatie vorig jaar, maar het viel me echt 1000% mee. Sindsdien ben ik juist niet meer bang voor narcose. Ik was echt in 1 tel weg en daarna (voelde als 1 seconde later) weer wakker. Heb niks gevoeld, niks gemerkt, niks gedroomd. En zoals vele anderen al zeiden; de kans dat je door narcose overlijdt is echt 0.0000000001. Het is hartstikke veilig.
Alle reacties Link kopieren
De keren narcose als kind weet ik niet meer. Als volwassene was ik op dat moment al erg nerveus. Het was redelijj acuut (3 dagen na diagnose opname en operatie). Ik had de anesthist de avond van de opname verteld dat ik nerveus was. Ik kreeg toen de volgende ochtend een pilletje om me wat te kalmeren. Dat was denk ik twee uur voor de operatie. Ik werd wat wazig en slaperig. Van de narcose niks gemerkt of gevoeld. Het hielp mij dat de verpleegster mijn hand vasthield tijdens het in slaap vallen. Ik weet nog dat ik dat vroeg. Ik schijn wel erg onrustig te zijn wakker geworden maar daar weet ik niets van. Kan van de spanning komen is me verteld. Blijf rustig, vertel dat je bang bent en probeer het een beetje los te laten. Het komt echt goed. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb serieus nog nooit zo lekker geslapen als toen ik onder narcose was! Het inslapen ging supersnel en ik werd ook fijn wakker.
Ik ben 2x onder narcose geweest en de antwoorden over wat je voelt staan hierboven wel maar wat ik nog nooit van iemand gehoord heb en wat me ook niet verteld is zal ik er nog even bijzetten:

De 1e keer had ik ontzettend veel pijn en was zo blij dat ik narcose kreeg (infuus had ik al) dat ik riep schiet nou op, gooi die zooi erin en..... toen was het opeens een uur of 5 later. Ik werd wakker, niet misselijk niks aan de hand verder. Wel in shock maar dat kwam door de omstandigheden.

De 2e keer kreeg ik dat beroemde kapje, mensen waren erg aardig en ik had ook geen pijn dit keer en geen paniek. Ik moest ook tellen van 10 naar 1 en was bij 1 nog wakker :) Ik zei het werkt niet, toen hoorde ik nog een stem zeggen jawel hoor, toen voelde ik opeens dat ik moest overgeven en tegelijkertijd in slaap viel, ik wilde roepen stop eerst overgeven maar toen sliep ik al. Dat was wel een nare seconde, ik kon echt denken: NEE WACHT en weg was ik. Er flitste ook door me heen in die seconde dat ik zou stikken maar ook: daar letten ze heus wel op. En toen diep droomloos slapen.

Toen ik bijkwam, en dat vond ik het vervelendste dat ze me dat niet hadden verteld had ik nog een slangetje in mijn neus die er voor de narcose nog niet zat. Heel benauwd, naar gevoel en naast me lag een man die dat slangetje eruit wilde trekken. Was ook mijn eerste reactie maar ik deed het niet omdat ik naast me hoorde: je helpt jezelf niet, dat slangetje moet 20 minuten blijven zitten dan mag hij eruit. Rustig blijven liggen anders moeten we hem opnieuw inbrengen.
Dat deed ik dus ook, meteen daarna hoorde ik o, hij is ook wakker. Ze vroegen hoe het ging, slaperig en ik wilde van die slang af.
Nou 20 min. wachten dus, was zo om :)

Verder heb ik toen ik eenmaal goed wakker was een paar uur vreselijk moeten overgeven maar ik moet er wel bij zeggen dat ze me hadden gewaarschuwd niet te roken de dag voor de operatie omdat je dan vaak erg misselijk word.
Had ik 6 weken voor de operatie nauwelijks gerookt omdat me dat aangeraden was en de avond vóór de operatie letterlijk een heel pakje leeggerookt van de zenuwen... :facepalm:
Niet roken als je een roker bent en niet schrikken van een slangetje in je neus.
Die tweede operatie was veel korter, een uur of 2. Niet gedroomd, niks gehoord en geen idee hoeveel tijd er was verstreken.

Mijn grote angst was ook wakker worden tijdens de operatie... dat heeft geloof ik iedereen wel. De eerste keer dat ik narcose kreeg was ik wel eventjes een beetje wakker nog in de operatiekamer maar zakte meteen weer weg. Ik weet alleen nog dat ik een arts hoorde zeggen: ik ga NU naar huis en een flard van een witte jas.
Ik voelde niets, geen pijn maar ook geen kou of warmte, echt nog helemaal verdoofd.
Toen ik dat later vertelde zeiden ze: dat was vlak voor je naar de uitslaapkamer ging. Dus ik werd gewoon snel wakker, niet té vroeg.

Daar, nog in de ok hoorde ik ook een stem: hij is al wakker hoor. Een vrouw: nee hoor die slaapt nog. Toen weer die stem: haal dat stokje eens uit je mond (zat een ijslollystokje of zoiets tussen mijn kiezen) en met veel moeite bracht ik mijn hand naar mijn mond en haalde het weg, liet het vallen. Die vrouw weer: nou zeg, ik zou zweren dat hij nog sliep en toen sliep ik weer een beetje. Wakker, slapen, wakker, slapen.
En niet misselijk. Ook geen slangetje in mijn neus. Daar zou ik even naar vragen want dat onverwachte vooral maakte me paniekerig en degene naast me duidelijk ook.
Vraag alles wat je weten wil, maak een vragenlijstje en zeg ook waar je bang voor bent. Ook of er iemand bij je is als je wakker word, het is voor iedereen hetzelfde en toch weer zo anders..
Toch heb ik nog NOOIT iemand gesproken die uit de eerste hand een verhaal kent van iemand die bijkwam tijdens de operatie. Als het wel gebeurt haalt het alle kranten dus dat wil wel iets zeggen over hoe weinig dat werkelijk gebeurt.
Hou je taai en ik hoop dat ik geen pijnlijke opmerking maak als ik zeg: en snel weer beter worden. Hoe rot ik me ook voelde de paar uur na de tweede operatie, ik mocht al eerder naar huis dan verwacht. En kreeg iets in mijn infuus tegen de misselijkheid. Mijn ervaringen met narcose zijn toch wel positief, ik zou er niet meer tegenop zien mocht het ooit weer nodig zijn.

En als ik kan kiezen tussen een plaatselijke of algehele narcose neem ik het laatste, ik hoef dat allemaal niet te horen en mee te maken. Doe mij maar een tukkie en verbaasd wakker worden dat het al voorbij is! :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1 keer onder narcose geweest en vond het heerlijk! Ik merkte er tijdens de narcose natuurlijk niks van maar toen ik weer bij kwam leek t alsof ik wakker werd uit de allerlekkerste slaap die ik ooit gehad had. Echt zalig!
Alle reacties Link kopieren
Anderhalve maand geleden ben ik onder narcose gegaan. Ik vond het ook enorm spannend want ik wilde de controle en die heb je dus niet.

In de operatiekamer ging het allemaal heel snel. Ik klom over van bed naar de operatietafel. Ging liggen. Werd nog gevraagd hoe ik heette en voelde de narcose toen al aankomen. Ik heb nog een keer diep in en uit geademd en werd daarna wakker op de uitslaapkamer.

Daar had ik het gevoel wakker gemaakt te worden door iemand. Voor mijn gevoel kon ik nog wel duizend uur door slapen. Doordat ik heel gespannen was geweest voor die tijd kwam de ontlading toen ik wakker werd en moest ik huilen. De verpleging reageerde superlief. Eigenlijk vrij snel werd ik weer naar mijn eigen kamer gebracht. Pas daar zag ik op de klok dat het alweer 3 uur later was. Voelde voor mij als vijf minuten.

Ik was heel nuchter voor de operatie. Had echt 8 uur van te voren niks meer gegeten of gedronken. Ben dus totaal niet misselijk geweest. Voelde mij juist heel relaxed en heb de hele dag in bed een beetje muziek geluisterd. Wilde een film kijken maar daar kon ik mijn aandacht niet bijhouden. Ik heb ook 5 uur na de operatie lekker geluncht.

Ik begrijp je spanning dus heel goed, maar achteraf gezien is het mij echt heel erg meegevallen.

Je merkt niks, je droomt niks, voor je gevoel gaat het super snel en ik hoop voor je dat je dezelfde ervaring gaat hebben. Een vriendin van mij is anesthesist en die gaf ook als tip denk aan iets leuks.
Alle reacties Link kopieren
Ben al vaak onder narcose geweest en heb er nooit last van gehad. 1 tip, rook je? Zo ja, niet roken in de uren na je narcose, ik viel nl flauw door een peuk en moest door een ambu opgehaald worden wegens te lage bloeddruk..
Ik ben 4 jaar geleden geopereerd en was doodsbang voor de narcose. Ging ook huilend naar de operatiekamer (schaamde me dood, naar was zo bang!). Heb daar ook gezegd hoe bang ik was en ze zijn ontzettend lief voor je. Het in slaap vallen gaat heel snel en dan word je wakker en is alles achter de rug. Je hebt geen besef van tijd en dromen enzo doe je niet. Vertel je angsten en ze zullen je echt geruststellen. Komt goed!
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
18-01-2018 06:53
Ben al vaak onder narcose geweest en heb er nooit last van gehad. 1 tip, rook je? Zo ja, niet roken in de uren na je narcose, ik viel nl flauw door een peuk en moest door een ambu opgehaald worden wegens te lage bloeddruk..
Maar was je dan zo snel na de narcose alweer thuis?

@TO: ik heb vaak narcose gehad en hoe het in slaap vallen aanvoelt verschilt wel, maar over het algemeen gaat het zo snel dat je geen tijd hebt om je er zorgen over te maken.

Meestal krijg je idd een kapje over je neus en mond, maar daar kan ook alleen zuurstof inzitten. De narcose gaat dan via het infuus.

Ik kon nog net zeggen: 'daar ga ik' en dat was het.

Als je wakker wordt heb je geen idee hoe lang je geslapen hebt. Eén van mijn eerste vragen is dan ook standaard hoe laat het is. Blijkbaar vind ik dat op dat moment buitengewoon belangrijk.

Verder: probeer het gewoon over je heen te laten komen, hoe rustiger je bent hoe prettiger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar geopereerd en het was mijn 1e keer volledig onder narcose, die keer daarvoor was met een ruggenprik.

Ik was heel erg bang voor narcose en was helemaal overstuur in de ok. Gelukkig werd ik heel erg gerustgesteld en kreeg ik van te voren een oxazepam en daarna iets ingespoten waardoor je nog rustiger werd, nu was ik echt zo erg aan het huilen dat ik zelfs zei laat die amandelen maar zitten ;-D

- Ik heb niets gedroomd of gevoeld tijdens de narcose.
-Ik viel gewoon weg, nadat er tegen mij werd gezegd laat het los.
-Niet wakker geworden, er staat een heel team om je heen die je met allerlei toetsers en bellen in de gaten houden.
-Ik werd zeker weten wakker, nogmaals je bent in goede handen, ze hebben daar alle middelen.
-Ik had wel het idee dat ik erg lang had geslapen.
-Ik dacht toen ik wakker werd, alsof ik droomde , maar ik vond het zo raar dat er allemaal piepjes en rare geluiden om mij heen waren en steeds luider werden. Ik kreeg vrijwel direct een raket in mijn handen gedrukt en ik was eigenlijk na een half uur al klaarwakker en zat al rechtop in bed, zelfs de chirurg die even langskwam stond vol verbazing te kijken dat ik zo wakker en blij was, geen moment misselijk geweest eigenlijk helemaal niets. zat al weer met ijs in handen op sociaal media dingen te plaatsen :yes:

Je hoeft echt niet bang te wezen en je krijgt als het goed is een voorgesprek met de anesthesist, gewoon alles vragen waar je bang voor bent etc..

Het komt echt goed! :hug:
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-01-2018 07:01
Maar was je dan zo snel na de narcose alweer thuis?

@TO: ik heb vaak narcose gehad en hoe het in slaap vallen aanvoelt verschilt wel, maar over het algemeen gaat het zo snel dat je geen tijd hebt om je er zorgen over te maken.

Meestal krijg je idd een kapje over je neus en mond, maar daar kan ook alleen zuurstof inzitten. De narcose gaat dan via het infuus.

Ik kon nog net zeggen: 'daar ga ik' en dat was het.

Als je wakker wordt heb je geen idee hoe lang je geslapen hebt. Eén van mijn eerste vragen is dan ook standaard hoe laat het is. Blijkbaar vind ik dat op dat moment buitengewoon belangrijk.

Verder: probeer het gewoon over je heen te laten komen, hoe rustiger je bent hoe prettiger.
Die keer dat ik flauw viel kwam ik idd dezelfde dag thuis, was na een borstvergroting in een kliniek.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag er ook er tegen op maar het viel 100% mee. Ik kreeg een infuus waardoor de narcose werd ingespoten. Ik moest terugstellen van 10 naar 1 maar toen ik bij 7 was werd het allemaal wazig en voor mijn gevoeld werd ik gelijk erna wakker. Ik was ook een beetje gedesoriënteerd en vroeg ook gelijk huh is het al klaar. Ik geloofde het. Iet en vroeg daarom hoe laat het dan was. Ik had een operatie van 6 uur gehad en ik dacht echt dat ze me in de maling namen omdat ik echt het gevoel had dat het nog even laat was. Verder heb ik nergens last van gehad. Was snel wakker en vond het ook onnodig om op de uitslaapkamer te blijven want het ging prima. Ik had niet iets van een buisje in Mn neus zoals ik hiervoor ergens las. Ik had ook geen last van misselijkheid erna ofzo. Ik kon alleen die nacht slecht slapen omdat ik al de halve dag “geslapen” had haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven