Gezondheid alle pijlers

Waarom ziek ergens naar toe???

26-03-2023 00:49 181 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom denken mensen dat het oké is om ziek ergens naar toe te gaan?
Het ergert me de laatste tijd steeds meer, dat niemand meer zelf kan bedenken dat andere mensen helemaal niet op een ziek persoon zitten te wachten. Hebben we dan helemaal niks geleerd van de afgelopen 3 jaar?
Mijn partner zit nu in isolatie omdat hij op zijn werk covid heeft opgelopen dankzij zo'n ijverige collega, die vond dat hij niet gemist kon worden. En ik word gek, want ik heb vanaf maandag 3 tentamens en een kind van ons dat jarig is. Ik ben als de dood dat ik straks ook ziek wordt.
Dat de regering stelt dat covid een endemische ziekte is geworden en alle maatregelen loslaat betekent nog niet dat iedereen zijn verstand niet meer hoeft te gebruiken!
Blijf gewoon thuis als je ziek bent. Ja, ik merk dat dit soort dingen me boos maakt. Het is zo onnodig en zo ontzettend egoïstisch!
Nu ook weer twee topics van mensen die niet weten of ze thuis moeten blijven nu ze ziek zijn. Denk alsjeblieft eens een beetje verder dan jezelf. Er zijn nog steeds mensen die misschien een zwakke gezondheid hebben, die misschien mantelzorger zijn voor mensen met een zwakke gezondheid, mensen zoals ik die er gewoon echt geen ziekte bij kunnen gebruiken op dit moment. Denk verdorie nou eens even verder dan jezelf.
De wereld kan best wel even zonder je. Echt waar!
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom ga je in isolatie? Doe je dat bij griep ook?

Dit heeft niks met Corona te maken verder.

Het is best vervelend dat je mans collega niet thuisgebleven is. Maar hoe ziek was hij? Ik blijf met een snotneus niet meer thuis en ik test ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom in isolatie? Nou misschien om de rest van het gezin het ziek zijn te besparen? Zodat ik mijn tentamens kan maken? Dat kind zijn verjaardag nog kan vieren? Daarom misschien? Of moet het hele gezin dan ziek worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mbree schreef:
26-03-2023 00:52
Waarom ga je in isolatie? Doe je dat bij griep ook?

Dit heeft niks met Corona te maken verder.

Het is best vervelend dat je mans collega niet thuisgebleven is. Maar hoe ziek was hij? Ik blijf met een snotneus niet meer thuis en ik test ook niet.
Ja, als ik griep heb blijf ik ook op mijn kamer. Het gaat erom dat je anderen kunt besmetten met iets dat niet prettig is. Behoorlijk egoïstisch en onfatsoenlijk als je het mij vraagt (als je zelf weet dat het zo is). Als je griep hebt (of Corona, buikvirus of weet ik veel wat) ga je dat niet in andermans gezin zitten puffen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, wat is ziek? Als ik echt met koorts op bed lig blijf ik thuis maar bij een verkoudheidje of vlekjes her en der ga ik gewoon aan het werk, als ik me verder niet ziek voel, terwijl ik dan misschien wel griep, corona of een andere ziekte aan het verspreiden ben. De meeste ziektes hebben een incubatietijd dus je kan de ziekte al verspreiden voordat je überhaupt klachten hebt dus ik vraag me af hoeveel nut het heeft om thuis te blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
België hier.

Ik heb toch écht een dokters-attest nodig om ziek (of halfziek of snotterend) thuis te zitten.
Dat krijg ik niet los bij mijn huisarts voor een kuch, een snotvalling of zelfs een halve keelontsteking.

En mijn baas ziet mij ook komen als ik mij elke maand 2 keer ziek meldt omdat mijn neus lekt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben blij dat we allemaal niet meer zo panisch doen over COVID. En bij elk kuchje moeten testen. Maar als je ziek bent dan blijf je gewoon zoveel mogelijk thuis.
Ik irriteer me ook aan al die kinderen die weer met koorts en keelontsteking naar school worden gestuurd door hun ouders. Niet omdat ik bang ben dat mijn kids ook ziek worden maar omdat ik zie dat de maatschappij er de afgelopen jaren niks van heeft geleerd. En dat kids dus worden opgevoed met het feit dat ze maar gewoon door moeten gaan ook al zijn ze ziek.
Als die van mij snotteren dan gaan ze ook gewoon naar school hoor maar bij koorts blijven ze gewoon lekker even rustig thuis. De wereld draait wel door zonder ze. En dat geldt ook voor mijzelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
In deze periode roep ik bij een snuffende collega dat ik hooikoortstabletten in mijn la heb. Vaak worden ze dankbaar aanvaard en snuffen ze niet meer.

Niet elk snufje is een virus.
Dat is gelul van een dronken aardbei...
(van Kooten & de Bie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en als hier in huis iemand ziek is, gaat diegene niet in isolatie. Jammer dan als de rest van het gezin dan ook ziek wordt. Met Corona zijn we als gezin in isolatie gegaan maar wel met elkaar en niet de zieke apart op een kamer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flo-tje4 schreef:
26-03-2023 01:06
Ik ben blij dat we allemaal niet meer zo panisch doen over COVID. En bij elk kuchje moeten testen. Maar als je ziek bent dan blijf je gewoon zoveel mogelijk thuis.
Ik irriteer me ook aan al die kinderen die weer met koorts en keelontsteking naar school worden gestuurd door hun ouders. Niet omdat ik bang ben dat mijn kids ook ziek worden maar omdat ik zie dat de maatschappij er de afgelopen jaren niks van heeft geleerd. En dat kids dus worden opgevoed met het feit dat ze maar gewoon door moeten gaan ook al zijn ze ziek.
Als die van mij snotteren dan gaan ze ook gewoon naar school hoor maar bij koorts blijven ze gewoon lekker even rustig thuis. De wereld draait wel door zonder ze. En dat geldt ook voor mijzelf.
Kun jij elke keer thuis blijven van je werk?

De meeste mensen niet.
Dat is gelul van een dronken aardbei...
(van Kooten & de Bie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Smintsugarfree schreef:
26-03-2023 01:10
Kun jij elke keer thuis blijven van je werk?

De meeste mensen niet.
Krijg ik meestal wel geregeld. En in coronatijd lukte het de meesten ook hoor.
Klasgenootje van een van mijn kids werd laatst doodziek naar school gestuurd. Moeders werkte die dag gewoon vanuit huis. “Mocht school bellen dan kan ik r in ieder geval snel ophalen”. Tja, leg je kind dan gewoon meteen met een dekentje op de bank…
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
26-03-2023 01:06
België hier.

Ik heb toch écht een dokters-attest nodig om ziek (of halfziek of snotterend) thuis te zitten.
Dat krijg ik niet los bij mijn huisarts voor een kuch, een snotvalling of zelfs een halve keelontsteking.

En mijn baas ziet mij ook komen als ik mij elke maand 2 keer ziek meldt omdat mijn neus lekt.
Dat doktersattest hè... ik heb me in mijn bijna 3 jaar werk bij een (niet-Belgisch) buitenlands bedrijf maar liefst één dag ziek gemeld. Moest toen met zware keelpijn en lichte verhoging hup naar de dokter om zo'n verklaring te halen, met de tram want ik ga zeker nog een taxi betalen ook. Dat was de maand juli of augustus vóór corona en alle thuisblijfregels, maar ik vond het toen al van de zotte dat je je werkgever niet gewoon kon bellen bij ziekte en dat daarmee dan de zaak gedaan is.

Dat is toch geen doen als jullie massaal halfziek de deur uit moeten voor het "bewijs" dat je niet aan het neppen bent? Is dat toevallig iets wettelijks of zijn er ook bedrijven in België waar ziekmelden zonder attest voldoende is?
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
26-03-2023 00:58
Waarom in isolatie? Nou misschien om de rest van het gezin het ziek zijn te besparen? Zodat ik mijn tentamens kan maken? Dat kind zijn verjaardag nog kan vieren? Daarom misschien? Of moet het hele gezin dan ziek worden?
Ga je nog wel eens naar de supermarkt, de sportschool, een restaurant, een ouderbijeenkomst? Of leven jij en je gezin preventief in isolatie als jij een tentamen hebt?

COVID, griep, zware verkoudheid, je kunt het overal op lopen, mensen zijn meestal al besmettelijk nog voor ze zichzelf echt ziek voelen. En ja, mensen voelen zich vaak verantwoordelijk voor hun werk, blijven niet bij wat gesnotter thuis als ze zich goed genoeg voelen om te werken. Zouden ze wel moeten doen, maar niet anders dan voor COVID. Mensen voelen zich verplicht aan hun werkgever, hun cliënt.

Dat COVID endemisch is geworden, betekent dat het onderdeel geworden is van de samenleving. Net als griep en verkoudheid. Het voordeel is dat mensen nu makkelijker thuiswerken als ze zich niet echt lekker voelen. Maar als het belangrijk is dat ze op kantoor verschijnen, doen ze dat als ze niet zelf heel ziek zijn.

That’s life.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trouwens, snap je heel goed hoor OP. Heel stressvol als je tentamenweek hebt en een gezinslid neemt een virus mee, bij ons thuis wordt die persoon geheel volgens de familietraditie in isolatie gesnauwd. :lol:

Volgens mij zit het er een beetje ingebakken, dat "doorbikkelen". Ziekte komt vrijwel altijd slecht uit en dan denken mensen "Ach, het gaat wel" in plaats van gewoon de nodige rust te nemen en een beetje te denken aan besmettingsgevaar.

Doet me denken aan The Devil Wears Prada, zieke werknemer wil zelf al niet wegblijven en ik denk ook niet dat het erg gewaardeerd zou worden in de heersende bedrijfscultuur :P

https://youtu.be/ICOgS8J4TXI
Alle reacties Link kopieren Quote
konwalia schreef:
26-03-2023 01:32
Dat doktersattest hè... ik heb me in mijn bijna 3 jaar werk bij een (niet-Belgisch) buitenlands bedrijf maar liefst één dag ziek gemeld. Moest toen met zware keelpijn en lichte verhoging hup naar de dokter om zo'n verklaring te halen, met de tram want ik ga zeker nog een taxi betalen ook. Dat was de maand juli of augustus vóór corona en alle thuisblijfregels, maar ik vond het toen al van de zotte dat je je werkgever niet gewoon kon bellen bij ziekte en dat daarmee dan de zaak gedaan is.

Dat is toch geen doen als jullie massaal halfziek de deur uit moeten voor het "bewijs" dat je niet aan het neppen bent? Is dat toevallig iets wettelijks of zijn er ook bedrijven in België waar ziekmelden zonder attest voldoende is?
Is gewoon wettelijk.

Ik heb vanuit baas 4 maal per jaar het recht op 1 dag zonder dokters-attest.

Maar de meeste kuchpartijen houden hier 3 weken aan, dus met 1 dag spring ik niet ver :-).
Die hou ik dus liever voor een ééndaags buik-griepje waarbij ik de hele dag op 't toilet zit.

(En bij de 3de keer binnen één jaar die dagen effectief gebruiken krijg je ook vragen en blikken en "zal je wel aan 't neppen zijn".)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja. Als ik ziek ben blijf ik thuis. Ziek betekent bij mij koorts of zelfs al verhoging, algehele malaise, alleen maar in bed willen liggen. En dat kan zowel buikgriep als luchtwegen zijn.
Dat deed ik voor Covid, tijdens Covid. En nu nog steeds.
Voor een verkoudheid blijf ik niet thuis. Dat deed ik nooit. En dus ook nu niet. Dan hoest ik overigens niemand in z’n smoel.

En tja, die verkoudheid kan covid zijn. Heb je er ooit pre-covid bij stilgestaan hoeveel mensen je zelf het graf hebt ingeduwd met een virus omdat je toch nog wel even iets wilde doen en het niet uitkwam? Stop met het gaslighten van mensen alsjeblieft omdat het je nu even niet goed uitkomt.

Als die collega zich op kantoor scheel heeft gehoest en de boel bij elkaar gerocheld heeft, er met een koortskop zat, dan kun je daar wat van vinden. Maar als hij covid had zoals ik dat had - de befaamde “alleen maar een snotneus” twee dagen, dan snap ik goed dat hij het leven weer oppakt.

Prima als je zelf zo krampachtig wil blijven doen. Maar reageer het even niet af op anderen.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg ook soms wel de pé in als in een supermarkt iemand die in dezelfde kassarij staat als ik plotseling in hoesten uitbarst. Ik ga dan maar uit de rij en neem een andere kassa wat weer extra wachttijd betekent.

Het zal wel een ziekte van niks zijn in de zin dat je er niet dood aan gaat maar je kan je behoorlijk beroerd voelen en dat meerdere weken.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat het in de toekomst mogelijk moet zijn om er vaccinaties tegen te maken: een cocktail van vele soorten verkoudheden in één prik.

Het is zonder testen (die ze gewoonlijk niet doen) niet mogelijk om te bewijzen dat het geen griep is.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar van de meeste snotterende mensen wordt je toch helemaal niet ziek? Voor Corona zaten er ook mensen te hoesten in de trein. Tuurlijk pik je zelf soms ook een verkoudheid op, maar hoewel ik 4 dagen per week in volle treinen zat en 2 jonge kinderen had was mis ik misschien 2x per jaar verkouden.

Ik zit iig niet met mensen met een verkoudheid. Tuurlijk met koorts blijf je thuis, maar dat is ook omdat je dan niets meer waard bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is de partner ook daadwerkelijk ziek?

Overigens waren wij geen van allen ziek van covid en hadden daar prima tentamens mee kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flo-tje4 schreef:
26-03-2023 01:09
Oh en als hier in huis iemand ziek is, gaat diegene niet in isolatie. Jammer dan als de rest van het gezin dan ook ziek wordt. Met Corona zijn we als gezin in isolatie gegaan maar wel met elkaar en niet de zieke apart op een kamer.
We hebben geïsoleerd met Corona (2x) en dat hielp niks, uiteindelijk kreeg iedereen het alsnog.

Ik ga me dus niet meer isoleren met een snotneus. Ook niet met griep. Bij die laatste ga ik uiteraard niet naar het werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vond je dit vóór COVID ook? Ik vind dat ziek zijn bij het leven hoort. Zeker af en toe een beetje ziek zijn.
Natuurlijk is dat vreselijk vervelend en irritant op sommige momenten, maar je kan niet verwachten dat iedereen om een snotneus thuisblijft om jou (want lang verhaal kort, het gaat hier qua frustratie toch vooral om jouzelf) te ontzien.

Nee, met een enorme snotneus naar een pasgeboren baby of iemand anders met ernstig verzwakte weerstand, dat is geen geweldig idee. Maar gewoon in het dagelijks leven moet het (behalve in geval van enge gemuteerde virussen) toch weer gewoon kunnen, vind ik. Regelmatig handen wassen en niet in iemand zijn gezicht hoesten is dan wel beleefd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik koorts heb blijf ik thuis, in alle andere ziektegevallen in de categorie 'verkoudheidsklachten' ga ik gewoon naar mijn werk.

Natuurlijk was dat de afgelopen coronajaren anders, toen hield ik me netjes aan de geldende regels. Maar nu die regels afgelopen zijn, ga ik met een snotneus gewoon naar mijn werk. Ik hou er rekening mee dat ik niet bewust bij kwetsbare mensen op visite ga als ik ziek ben, maar dat was het dan ook wel.
Ik ga geen rekening houden met partners van collega's die eventueel een tentamen moeten maken. Als ik vind dat ik op mijn werk kan functioneren met een flinke verkoudheid, dan kom ik gewoon naar kantoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp je wel. Ik heb zelf een verzwakte weerstand en ben nu echt heel vaak ziek doordat iedereen overal maar ziek gaat zitten. En het is echt niet alleen Corona hoor. Maar met dikke koorts op een verjaardag gaan zitten is gewoon niet nodig.
Ik ben blij dat de coronaregels zijn losgelaten hoor. Heb zelf nu al 4x Corona gehad. Maar nog steeds wel ziek er van.
Ik erger mij er dan ook vooral aan dat mensen er gelijk zo gemakkelijk over doen. Als je het zelf als een lichte verkoudheid hebt ervaren, dan is dat mooi. Maar niet iedereen ervaart dat zo. Zeker niet met een zwakke gezondheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij kunnen prima thuiswerken. Collega's die hoesten of niezen blijven dan ook thuis. Ook als het een week of twee weken duurt. We hebben collega's met pasgeboren kinderen, collega's die herstellen van kanker enz. Die vinden het erg fijn dat ze een klein beetje veiliger zijn op kantoor dan in de supermarkt.
We weten inmiddels precies van elkaar wie er allergieën heeft, die kunnen zonder problemen snuffend op kantoor komen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven