Gezondheid alle pijlers

Wannee drink je te veel?

29-08-2018 01:44 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dan,

Naar aanleiding van een ander topic kwam de vraag van mij meer naar boven. Wanneer ben je alcohol verslaafd?

Op internet staat dit:
.Typische gedrag van een alcoholverslaafde:

Vergeetachtigheid
Te laat komen op afspraken
Slechte concentratie
Gedrags / humeur veranderingen (agressie, depressie, wisselende stemmingen)
Verbergen van drank
Ontkenning en leugens
Minder contact met familie en vrienden
Excuses voor het kunnen drinken
Om niet gebruikelijke tijden (willen) drinken
Veel kauwgom eten of andere manieren een 'dranklucht' te verbergen
Financiële problemen

Als student zal je waarschijnlijk weinig hiervan hebben, maar zuip je toch soms erg veel.

Ik zelf ben net student af en leef nog steeds met regelmatig (heel) veel bier. Simpel, gewoon omdat ik het leuk vind om met vrienden buiten te zitten in de zomer en veel bier te drinken dan. (10 flesjes op een lange avond 21:00 tot 3:00 ‘s nachts). Soms wel 3-4 avonden in de week.

Ik kom op tijd op mijn werk en heb heel veel plezier op mijn werk, het gaat ook goed. Kom niet te laat en vergeet niets. Eet ook gezond en heb weinig stress (meder door zulke avonden denk ik).

Heb wel eens tot 3 uur ontspannen bier gedronken terijl ik 9:00 een functioneringsgesprek had voor een soort bijbaantje. resultaat van het gesprek was dat ik boven de norm werk.

(Er zijn er ook zat die met slaap medicatie en stress slapen van 3 tot 8, wat is ‘beter’?)

Ik kan prima 3-5 dagen zonder. Daarna heb ik wel zin en kan er naar uit kijken om weer met vrienden ‘te zuipen’. Thuis alleen zou ik het nooit doen, gaat vooral om de sociale contacten. Met bier heb je soms ook andere gesprekken dan zonder.

Koffie mis ik trouwens ook na 2-5 dagen, en lekker eten kan Ik ook naar uit kijken.

Ik weet dat (veel) bier ongezond is. Maar stress ook.

Ik zal met moeite ook wel een avondje cola kunnen drinken als iedereen om mij heen bier drinkt. (Laten we eerlijk zijn, het is gewoon heel lekker en het heeft ook een verslavende werking, dus zo gek is het niet dat je dan moeite hebt).

Volgens de maatstaven zal ik keihard verslaafd zijn. 4 avonden per week 6-12 bier is veel te veel in ‘top’ weken. Maar wel heel gezellig.

Ben ik verslaafd vinden jullie?
Wanneer is iemand verslaafd?
Vertel je mening gerust.
Jardis schreef:
29-08-2018 19:51
Ik scoor 16 punten.
Netjes toch?

Deze week heb ik bijvoorbeeld op 1 avond 3 biertjes gehad, verder niets.
Maar het weekend komt nog :).

:cheers: :cheers:

Je stelt vragen alsof wij voor jou kunnen bepalen wanneer het wel of niet teveel is. Je lijkt te genieten van de aandacht en graag wat te provoceren. Het is jouw leven, ga vooral je gang.
Ik ben hier weer weg, zonde van de moeite.
nounou
tonkje schreef:
29-08-2018 14:35
Ik heb hem ingevuld met wat TO verteld heeft: gevarenzone!!
Ik kwam dus op 16 uit. Over het hele jaar gezien zuip ik natuurlijk niet 4 avonden per week 12 biertjes op.
Maar in de zomer is het wel eens voorgevallen.

Goed druk ik op 'Wat zijn de voordelen van het stoppen of minderen'.
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... t-alcohol/

Meer enegergie.. Ik bruis serieus van de energie, dat komt denk ik omdat ik vaak goed slaap. Kort maar krachtig.
Concentratie, als ik een vergadering heb zitten collega's na 2 uur te zuchten. Ik denk dan soms van 'we beginnen nog maar net'.

Meer geld over. Ja klopt.

Minder katers. Ja klopt.

Een frissere adem. Heb nog nooit iemand over mijn adem gehoord. Dus heb nog geen beperkingen ondervonden.

Minder maagklachten. Heb ik nog niet. Ben mij er wel bewust van dat dit kan komen en dat zou ook een reden zijn om te minderen.
Soms sla ik ook wel eens bewust een dag over om dit soort dingen te voorkomen (hoop ik).

Gewichtsverlies. Met een BMI van 21.1 moet ik dus meer zuipen?

Minder angstklachten. Heb geen angstklachten. Of ondervind er iig geen hinder van.

Goed, test gedaan, en nu?
@zazamaenade Ik had wel een diepere/andere discussie verwacht dan dit inderdaad. Ik vraag me ook een beetje af waarop ik nu antwoord.
Moet ik een test doen, nou, gedaan. En nu?

Slim bekeken om weg te gaan. Duurt mij ook niet lang meer.
zazamaenade schreef:
29-08-2018 20:11
Ja, dit.
Het zijn alleen alcoholisten die tot op de vierkante mililiter willen weten wat nog net geen alcoholisme is zodat zij zich daaraan kunnen houden. Zo van zie...ik drink in week 44 toch net 0,000001% te weinig om een echte alcoholist te zijn en dan nog een hele lijst excuses er achter aan waarom het echt moet kunnen. Niemand die gezond is, is zo obsessief met drank bezig
Ik ken geen enkele niet alcoholist die zich zo gedraagt. Dit hele topic ademt alcohol walm uit en schreeuw om aandacht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zazamaenade schreef:
29-08-2018 20:11
Je stelt vragen alsof wij voor jou kunnen bepalen wanneer het wel of niet teveel is. Je lijkt te genieten van de aandacht en graag wat te provoceren. Het is jouw leven, ga vooral je gang.
Ik ook, ik zit als ervaringsdeskundige tegen een muur te praten...
TO succes ermee...
Je klinkt heel erg jong. Toen ik 21 was, dacht ik ook dat ik alleen maar goede gesprekken kon hebben middenin de nacht met drank op. Maar ik zie dat je (volgens eigen opgaaf) 26 of 28 bent. Dan zou ik zeggen: grow up.
Jardis schreef:
29-08-2018 20:18
@zazamaenade Ik had wel een diepere/andere discussie verwacht dan dit inderdaad.
Neem er een paar biertjes bij, wordt het vast ineens enorm diepgaand van.

Hoeveel moet je drinken om 16 punten (= ‘hoog risico’) te benoemen als ‘netjes’?

Ik vind je overkomen als een enorme eikel. Dat zeg ik niet omdat ik lekker wil afreageren, maar omdat ik vermoed dat je niet eens doorhebt hoe vervelend je bent. Net als eh, laten we zeggen, iemand met een niet zo gezellige dronk.
Jardis schreef:
29-08-2018 20:05
Ik vind de combinatie van religie/wetenschap/psyche van een mens wel interessant. Maar die ga ik niet met een collega voeren in de pauze of tijdens een voetbalwedstrijd of tijdens het eten (of op een oppervlakkig niveau, die na 15 minuten alweer is afgelopen).

Sfeer is er ook niet echt na om daar over te beginnen met koffie overdag. Er begint over dag ook niemand tegen mij daar over, maar 's nachts als tijd geen rol speelt wel. Heerlijk.
Ik denk niet dat je de goede mensen om je heen hebt. Ik zit rustig om 10 uur ‘s ochtends te praten over filosofie, psychologie, religie, wetenschap en kunst. Of tijdens de lunch, of tijdens het eten. En langer dan 15 minuten.
Jardis schreef:
29-08-2018 20:16

Goed, test gedaan, en nu?
Stoppen met veel te veel zuipen?

Maar goed dat is niet wat je wil horen. En niet lijkt te snappen.

Veel succes met bijzonder ongezond en nog onverstandiger bezig zijn dan maar. :(
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
... foutje
stroman schreef:
29-08-2018 22:14
Ik vind je overkomen als een enorme eikel. Dat zeg ik niet omdat ik lekker wil afreageren, maar omdat ik vermoed dat je niet eens doorhebt hoe vervelend je bent. Net als eh, laten we zeggen, iemand met een niet zo gezellige dronk.
Njah, ik snap je wel. Ik 'verweer?' mij tegen een punt die ik zelf heb aangehaald.
Maar nu wordt er alleen maar in gegaan op 'het aantal pils' dat ik zuip, waarvan ik zelf ook zeg 'het is te veel'.
Maar heb niet het idee om dat mijn leven lang te doen. Had het graag bij mijzelf gehouden. Maar goed, 'ik ben alcohlist'.

Maar neem 80% (eigen bedacht getal, maar wel mijn ervaring) van de studenten van een studenten vereniging. Die zuipen bij hun ontgroening 3 dagen non stop. Ze gaan daarna als ze lid zijn minimaal 3 dagen per week zuipen van 20:00 tot 3:00. Hun hele studie door.
Ze halen wel de cijfers die ze nodig hebben om te slagen.

Zijn dit allemaal alcoholisten? Of ook eikels die allemaal in een 'kwaaide dronk' zitten als ze aangeven 'ik zoek de gelegenheid op'?
stroman schreef:
29-08-2018 22:33
Ik denk niet dat je de goede mensen om je heen hebt. Ik zit rustig om 10 uur ‘s ochtends te praten over filosofie, psychologie, religie, wetenschap en kunst. Of tijdens de lunch, of tijdens het eten. En langer dan 15 minuten.
Misschien is het dat ook wel. Als ik in een andere buurt was opgegroeid had ik andere mensen op mij heen. Maar goed, als ik in een krottenwijk was groot gebracht zat ik nu lijm te snuiven, misschien. Vertel die mensen dat het niet slim is.

Veranderen van mensen om je heen, terwijl je gelukkig bent met de mensen om je heen, doe je ook niet zo 1,2,3. Je probeert goede keuzes te maken waarin je ook gelukkig wordt.

De een krijgt een burn-out omdat ie geld na steeft door te werken. De ander gaat dood door drank. Weer ander heeft een leuk gezin en wordt gelukkig 93 jaar oud met mensen om zich heen en sterft in zijn slaap. We hebben het niet allemaal voor het zeggen.
Ja, je drinkt idioot veel en dat weet je zelf ook wel.
Zeggen dat je moeite hebt om fris te drinken als de rest alcohol drinkt is helemaal zorgwekkend.
Al je reacties klinken als junkie-gedrag.
JAAAAAA!!1!!!, oke! Ik ben een alcohilist! Nou, kunnen jullie ook nog wat anders zeggen???

Nogmaals:
Neem 80% (eigen bedacht getal, maar wel mijn ervaring) van de studenten van een studenten vereniging. Die zuipen bij hun ontgroening 3 dagen non stop. Ze gaan daarna als ze lid zijn minimaal 3 dagen per week zuipen van 20:00 tot 3:00. Hun hele studie door. Ze halen wel de cijfers die ze nodig hebben om te slagen.

Zijn dit ook alcohilisten?

En nogmaals. Ik ben een junky, eikel, alcholist, moet nog opgroeien, moet stoppen, idioot, zal niet oud worden, ik heb kans op leverkanker, mijn concentratie zal slecht worden, Jullie punt is mij duidelijk!
Als je het nodig vind een heel A4 vol te schrijven aan argumenten dat je niet verslaafd zou zijn, dan moet je wel verslaafd zijn.
OliebolmetKrenten schreef:
30-08-2018 01:02
Als je het nodig vind een heel A4 vol te schrijven aan argumenten dat je niet verslaafd zou zijn, dan moet je wel verslaafd zijn.
JAA, dat ben ik toch ook zeg ik net!
Ik heb de andere antwoorden niet gelezen.

Ik denk dat je door je jonge leeftijd nog aardig wat kan hebben en dat het daardoor lijkt alsof het niet ongezond is.
Ik kon vroeger ook makkelijk toe met stappen, maar 1 uur slaap en dan een tentamen maken en dat gewoon halen. Maar als je ouder wordt dan merk je wel de effecten. Ik merk nu (20 jaar later) heel duidelijk dat ik onrustiger slaap door alcohol, minder uitgerust wakker word, en er ook nog eens beroerder uit zie de hele volgende dag. En met sporten amper vooruit te branden ben. En dat ook al na twee 0,25L flesjes bier!
Zoveel doet alcohol dus met je lijf.

Nou kan de gemiddelde vrouw nog net iets minder hebben dan een man, maar bij jou is dat dus ook al vanaf 3 biertjes per dag echt wel een aanslag op je lijf.

Ondertussen ploetert jouw lever nú wel al om de grote hoeveelheden alcohol te verwerken. Is het een idee om eens een huisarts naar je lever te laten kijken of ervoor te laten doorverwijzen? En een soort fit-test te doen, conditie en kracht enzo laten meten, kijken of die een beetje normaal is voor jouw leeftijd?

En verslaving? Dan denk ik aan niet zonder willen of kunnen. Dat je er soms speciaal voor naar de winkel gaat ook op gekke tijden. Dat je het ongezellig vindt zonder alcohol. Ik merk dat dat bij mij een beetje erin begint te sluipen en wil daarvoor waken. Met thee kan het ook gezellig zijn als je maar met leuke mensen bent.

Al die symptomen in jouw lijstje sluipen er denk ik langzaam in. Financiële problemen, hoeft niet per se altijd te gebeuren, er zijn zoveel stiekeme alcoholisten die redelijk 'normaal' functioneren in het werkende leven.

Het is natuurlijk helemaal aan jou. Maar vergeet niet dat je maar 1 lijf krijgt in dit leven, waar je het misschien nog wel 75 jaar mee moet doen. Geen herkansing / nieuw leven zoals in een game ofzo.

Succes.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Btw van welke website heb je die info vandaan?

Deze komen van Jellinek en deze kenmerken vind ik zelf toch een stuk beter, het richt zicht meer op hoe jij met het middel omgaat ipv de gevolgen van alcohol-misbruik.

1 Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was.
2 Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
3 Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd.
4 Sterk verlangen om te gebruiken.
5 Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
6 Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak.
7 Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
8 Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
9 Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of
psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
10 Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
11 Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die die minder hevig door meer van de stof te gebruiken.
Jardis schreef:
30-08-2018 00:49
JAAAAAA!!1!!!, oke! Ik ben een alcohilist! Nou, kunnen jullie ook nog wat anders zeggen???

Nogmaals:
Neem 80% (eigen bedacht getal, maar wel mijn ervaring) van de studenten van een studenten vereniging. Die zuipen bij hun ontgroening 3 dagen non stop. Ze gaan daarna als ze lid zijn minimaal 3 dagen per week zuipen van 20:00 tot 3:00. Hun hele studie door. Ze halen wel de cijfers die ze nodig hebben om te slagen.

En nogmaals. Ik ben een junky, eikel, alcholist, moet nog opgroeien, moet stoppen, idioot, zal niet oud worden, ik heb kans op leverkanker, mijn concentratie zal slecht worden, Jullie punt is mij duidelijk!
Holy shit dude.... Borreltje op? En nee dat vraag ik niet om grappig te doen.

Je hebt een probleem en daar probeer je je onderuit te lullen. Accepteer dat en probeer er iets aan te doen. Of niet als je zo verder wil leven, dat kan natuurlijk ook. Zolang anderen er geen last van hebben is dat natuurlijk geen probleem en leef jij je leven zoals jij dat wil. Jouw goed recht.
@ patsy--stone
Ik denk dat dat ook mijn conclusie zal zijn van dit topic. Als je jong bent moet je er voor waken en na je studenten tijd (jeugd) zul je het af moeten bouwen en bewust moeten zijn van de gevaren. Dit herken ik ook wel.
'Ik merk dat dat bij mij een beetje erin begint te sluipen en wil daarvoor waken.' Jij zegt het misschien wat genuaceerder. Maar hier heb ik het ook mee eens.

@OliebolmetKrenten
Bedankt. Ik klikte inderdaad een paar keer fout. Fijn dat jij hem voor mij over hebt gedaan.
@janjanjanjanjan, bedankt voor je zorgen. Je bent een goed mens.
Heb vanavond 2 biertjes op (serieus). Ik ga hulp zoeken.

Kan jij dan op mijn post reageren 'is een student die bij een studenten vereniging zit en minimaal 3 avonden per week zuipt maar wel alles haalt een alcoholist'?

Ben nu al benieuwd wie de volgende is die gaat zeggen: Je ontkent dat je alcohlist bent, maar je bent het echt. Zoek hulp. Diegene verdient 10 internetpunten
Jardis schreef:
30-08-2018 00:49

Nogmaals:

Alcohilisten maken steeds meer schrijffouten, gaan SCHREEUWEN!!!11!!1

Je moet ook onthouden wat je zegt: eerder vandaag had je deze week (3 dagen dus, v.a. maandag) 1 avond 3 biertjes gedronken maar: 'het weekend komt nog', even later dat je ook vandaag 2 flessen bier ophebt. In mijn wereld zijn dat dus 2 dagen met drank, 1 dag zonder.

Ik weet van mensen die werken met verslaafden dat je het gebruik dat de gebruiker opgeeft meteen mag verdubbelen: ze liegen standaard de helft eraf. Drie 'biertjes' dus 3/4 liter = 6 flessen van 1/3 liter.

Mijn conclusie: als je het woord 'alcoholist' niet meer kan spellen, en zelfs verschillende schrijffouten maakt -alcohilist, alcholist- gaat het i.i.g. niet zo goed met je.

Wat vindt je moeder hier nou van, en je vader? Heb je daar ook diepe gesprekken mee als je naar je jongenskamertje sneakt maar damn... altijd struikel je wel érgens over, ze worden wakker en dan ben jij juist op je best qua praten over de zin van het leven.
Lijkt me een goed idee om op zo'n moment eens met ze te praten, ze zullen versteld staan over hoe wijs je al bent geworden.

Mag je zelf die internetbonuspunten houden :P
Ach hij kan het woord wanneer niet eens spellen. Maar hij functioneert verder bovenmatig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dit begint lachwekkend te worden. Je start een topic om te vragen of je teveel drinkt, maar wilt alleen maar horen dat dat niet zo is.

Ik geloof dat 99% zegt dat je véél teveel drinkt, dus trek je conclusies (over je alcoholisme, niet over ons).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven