Gezondheid alle pijlers

Wanneer bril vervangen?

04-08-2021 14:07 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben brildragend en laat jaarlijks even mijn ogen opmeten bij mijn opticien. Zo eens in de twee jaar is mijn sterkte toe aan vervanging. Meestal wel 0,5 tot 1 punt verslechterd. Een nieuwe bril maakt het vaak zo duur. Maar mijn montuur is met intensief dragen meestal wel aan vervanging toe.

Dus mijn vraag wanneer vervangen jullie je bril? Ik probeer ongeveer 3 tot 4 jaar met een bril te doen en tussendoor dus een glaswissel.
Wanneer het weer mag van de zorgverzekering.
Alle reacties Link kopieren
Mijn glazen (bifocaal van duur merk) zijn zo duur dat ik meestal ook een nieuw montuur neem.
Die kost is dan peanuts tegenover de prijs van de glazen.

Maar ik moet gelukkig niet zo vaak laten aanpassen als jij.
aliva wijzigde dit bericht op 04-08-2021 14:12
16.80% gewijzigd
Ik heb twee jaar geleden mijn eerste bril gekocht, en recent een nieuwe. Het was niet écht nodig, maar het was me zelf inmiddels wat duidelijk wat mijn smaak is en wat mij staat. En dat was mijn eerste bril eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop bijna elk jaar wel 1 of 2 nieuwe brillen. Ik had vroeger eens een heel mooi houten montuur met een zachte pastel kleur aan de binnenkant. Hij was prachtig maar met glazen meer dan 1000 euro 😱 En uiteindelijk deed ik er ook maar een jaar of twee mee. Ik laat mijn bril vaak slingeren, hij valt soms als ik in de auto met mijn zonnebril wissel, of er slaat per ongeluk een kind tegen aan. Ik ga nu altijd naar Hans Anders, vaak heb je daar voor rond de 50 euro al een bril inclusief glazen tijdens een actieweek, of bijvoorbeeld de tweede bril gratis. Dan koop ik er één of twee. En omdat mijn sterkte niet zo heel veel veranderd kan ik vaak die van het jaar ervoor ook nog wel op.

Vroeger droeg ik extra zuurstofdoorlatende daglenzen, die waren een stuk duurder. Dus ik vind tussen de 50 en 100 per jaar prima om uit te geven.
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
04-08-2021 14:11
Mijn glazen (bifocaal van duur merk) zijn zo duur dat ik meestal ook een nieuw montuur neem.
Die kost is dan peanuts tegenover de prijs van de glazen.

Maar ik moet gelukkig niet zo vaak laten aanpassen als jij.
Sinds ik bifocaal heb heb ik elk jaar nieuwe glazen nodig. Dat gaat dan tot +2 in het leesgedeelte geloof ik, maar dat was wel even schrikken, dat ik nu dus voorlopig elk jaar nieuwe glazen nodig heb.

Het is niet veel, die sterkte van mij, en het verandert ook niet heel veel, maar ik krijg echt last van hoofdpijn, dus ik ben wel blij dat ik het kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Elke twee jaar.
Drie jaar is echt te lang.
Zorgverzekeraars vinden dit niet....
Alle reacties Link kopieren
Tot het weer vergoed wordt door zorgverzekeraar, maar tegenwoordig bij Eyelove, die is veel voordeliger. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn ogen zijn slecht maar wel stabiel. Ik doe gemiddeld zo'n 6-8 jaar met een montuur en glazen. Dat is dan wel een duur merkmontuur van een zelfstandig opticien.
Omgerekend ben ik er zo'n 100-120 euro per jaar aan kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Eerste bril, 8 jaar of zo. Onderbroken door bril 2, zat niet lekker. Huidige 4 jaar. Eerste bril wel de glazen 3 maal vervangen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik alleen een leesbril. Met de vorige heb ik vijf jaar gedaan, maar pas het laatste jaar gebruikte ik hem regelmatig. Mijn nieuwe leesbril was 280 euro. Serieuze glazen (+ 1.75) dus wat meer toeters en bellen nodig.
Bij de kinderen is het wisselend. Jongste heeft met haar laatste maar 1,5 jaar gedaan maar mijn oudste doet er minimaal vier jaar mee. Dan dus ook altijd een nieuw montuur, meestal een merkbril van 150-250 euro.
Om de twee jaar, als ik nieuwe glazen nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ongeveer vier jaar met een bril, inclusief de glazen. Als de glazen niet meer schoon willen worden (dat hebben die plastic glazen van tegenwoordig na een tijdje) dan koop ik een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Dat wisselt. Wanneer ik niet meer goed zie, of wanneer het montuur gammel wordt. Ik heb dure glazen, dus probeer er lang mee te doen. Ik koop dan ook een degelijk montuur. Als het montuur nog goed is en ik vind het nog leuk, laat ik ook wel eens het glas vervangen.

Nou heb ik wel al jaren lenzen, dus mijn bril wordt minder intensief gebruikt, dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
Heel wisselend dus! Ik heb een simpele min sterkte (-3 en -9) die laatste is een dure glasoptie om het nog een beetje te laten lijken en automatisch ook een wat sterker montuur.

Ik wacht tot het punt komt dat m’n ogen niet meer veranderen en ik in aanmerking kom voor laseren of een implantaat lens.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt bij mij echt af van het soort montuur: het ene gaat nu 7 jaar mee (1x nieuwe glazen, 4x schoon laten maken en nieuwe neuspads)
Het andere montuur was na 2 jaar helemaal niet meer mooi.
Om de 2-3 jaar of wanneer ik merk dat ik waarschijnlijk een nieuwe nidig heb. Met mijn huidige die ik nu al 4 jaar en ik was van plan om al eerder voor een andere te kijken maar ivm corona nog niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen hele lastige ogen, draag normaal contactlenzen, maar voor de bril ernaast die toch wel handig is ga ik naar eyelove of hans Anders. Bij eyelove heb ik al voor 50 euro een leuk model inclusief glazen.

leesbril is van de Action, en die heb ik wel een stuk of 6. In de caravan, in mijn handtas, in de lade van mijn nachtkastje...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn bril nu volgens mij tien jaar. En ik heb de glazen nu twee of drie keer vervangen. Daarmee kom ik op een euro of 100 per jaar.

(Exclusief sport- en zonnebrillen)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
may_ka schreef:
04-08-2021 21:07
Ik heb mijn bril nu volgens mij tien jaar. En ik heb de glazen nu twee of drie keer vervangen. Daarmee kom ik op een euro of 100 per jaar.

(Exclusief sport- en zonnebrillen)
Maar wil je niet eens een ander model dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na 10 jaar een nieuwe bril genomen. Ik vond mijn oude ook heel lelijk. Stond eigenlijk helemaal niet mooi.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
04-08-2021 22:33
Maar wil je niet eens een ander model dan?
Nee, ik ben erg tevreden met deze. Ik heb wel het acetaat een keer laten polijsten (dat gaat aan de binnenkant wittig uitslaan) en de neusdingetjes worden af en toe vervangen.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
04-08-2021 17:30
Ik heb geen hele lastige ogen, draag normaal contactlenzen, maar voor de bril ernaast die toch wel handig is ga ik naar eyelove of hans Anders. Bij eyelove heb ik al voor 50 euro een leuk model inclusief glazen.

leesbril is van de Action, en die heb ik wel een stuk of 6. In de caravan, in mijn handtas, in de lade van mijn nachtkastje...
Ik heb ook wel goedkope leesbrillen, maar voor mijn werk wil ik wel graag een goede. Mijn best zittende goedkope bril heeft een roze glittermontuur, niet echt een zakelijke uitstraling :)
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
05-08-2021 12:22
Ik heb ook wel goedkope leesbrillen, maar voor mijn werk wil ik wel graag een goede. Mijn best zittende goedkope bril heeft een roze glittermontuur, niet echt een zakelijke uitstraling :)
Gewoon jouw ding van maken!!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit na 17 jaar brillen nu aan nummer 5. Ik ben erg zorgvuldig dus kan meestal gewoon door tot de sterkte verandert, behalve met de vierde bril (waarmee ik maanden in de zee heb gezwommen en 3-4 jaar lang bijna elke dag douchte). Die zat op een gegeven moment vol kleine krasjes, dus ik moest een nieuwe met dezelfde sterkte.

Ik merk dat het ook uitmaakt wat voor glas je hebt: bril nummer vier was zo'n Ray Ban met plexiglas in plaats van echt glas. Nu heb ik weer Ray Ban/plexiglas, dus douche en zwem ik er niet meer mee.

Ik laat mijn ogen niet routinematig checken, ik merk het altijd wel als ik niet meer haarscherp zie en dan ga ik weer naar de Pearle.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven