Gezondheid alle pijlers

Wat gebeurd er na een herseninfarct?

16-06-2021 05:45 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is 54 jaar. En werd ineens onwel, reageerde niet (keek alleen recht voor zich). Kon niet staan, laat staan lopen.
Suikergehalte was 10. En werd doorverwezen naar neuroloog gezien ze 20jaar geleden een bloedprop aan haar hersen hebben bestraald. Na enkele onderzoeking scheen het om een herseninfarct te gaan. Ze reageerd nu wel maar heel kort ja en nee.

Wie heeft hier ervaring mee? 😔
Alle reacties Link kopieren
Ach jeetje, ligt ze in het ziekenhuis nu?
Is het gisteren gebeurd?
Dit is een heel onzekere periode nu. Je zal het helaas een beetje af moeten wachten. Heel veel sterkte, ik hoop dat ze snel opknapt :hug:
Alle reacties Link kopieren
Het duurt bij een herseninfarct vaak eventjes voordat de artsen kunnen zeggen hoe ernstig het is geweest en welke gevolgen het mogelijk gaat hebben. Dat ligt er ook aan in welk deel van de hersenen het infarct plaats heeft gevonden en hoe snel dat behandeld kon worden.

Maar dat jouw moeder nu al met ja en nee kan reageren, is best een heel goed teken. Probeer daar in deze onzekere tijd maar aan vast te houden. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Och wat eng en verdrietig :hug:

Wat de gevolgen zijn en hoe ernstig, is niet te zeggen. Als alles goed blijft gaan, zal je moeder gaan revalideren. In het begin is de grootste vooruitgang te boeken en aan de hand daarvan kunnen ze ook een voorzichtige inschatting maken van het te verwachten herstel. Later gaat het herstel wat langzamer, maar pas na jaren weet je echt in hoeverre ze is hersteld.
Alle reacties Link kopieren
La*Rubia schreef:
16-06-2021 05:53
Ach jeetje, ligt ze in het ziekenhuis nu?
Is het gisteren gebeurd?
Dit is een heel onzekere periode nu. Je zal het helaas een beetje af moeten wachten. Heel veel sterkte, ik hoop dat ze snel opknapt :hug:
Ja dat is gister gebeurd. En ze ligt in het ziekenhuis. Alleen weten we nog niet hoe en wat de volgende de stap is. Ik voel me teneergeslagen 😔
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-06-2021 06:21
Het duurt bij een herseninfarct vaak eventjes voordat de artsen kunnen zeggen hoe ernstig het is geweest en welke gevolgen het mogelijk gaat hebben. Dat ligt er ook aan in welk deel van de hersenen het infarct plaats heeft gevonden en hoe snel dat behandeld kon worden.

Maar dat jouw moeder nu al met ja en nee kan reageren, is best een heel goed teken. Probeer daar in deze onzekere tijd maar aan vast te houden. :hug:
Dankje :hug: 😔
Alle reacties Link kopieren
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Och Jeleza, wat een schrik en dan nu die onzekerheid :hug: .
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze ook andere uitval / verlammingen? Anders lijkt het dat vooral haar spraakcentrum is getroffen wat tot 'afasie/dysfasie,' heeft geleid nu. Met de tijd en revalidatie kan er veel veranderen, maar hopelijk kan de neuroloog snel meer info geven!
Alle reacties Link kopieren
Vervelend nieuws, en sterkte ermee!

Bij een infarct wordt er een bloedvat in de hersenen afgesloten, vaak door een bloedpropje. De hersencellen die via dit bloedvat zuurstof en voeding krijgen, krijgen dit dus niet, waardoor ze niet goed kunnen functioneren. Wat de klachten zijn, de restklachten en hoe het herstel duurt hangt dus heel erg af van waar het infarct precies gezeten heeft. Dit kan varieren van snel en goed herstel tot veel schade en forse restklachten zoals bij een infarct in de hersenstam.

Gelukkig is het zelfherstellend vermogen van het lichaam erg goed. De eerste dagen zijn altijd heel heftig.

De artsen van je moeder kunnen jullie meer vertellen over wat er moeder precies aan de hand is en wat voor herstel je kunt verwachten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
jeleza schreef:
16-06-2021 07:22
Ja dat is gister gebeurd. En ze ligt in het ziekenhuis. Alleen weten we nog niet hoe en wat de volgende de stap is. Ik voel me teneergeslagen 😔
Mag je erbij met covid ? Anders eens bellen naar de dienst hoe het met hzar gaat en of je de neuroloog in de loop va' de dag eens kan horen?
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch logisch, dat je je zo voelt.
Het is geen ingegroeide teennagel wat haar nu getroffen heeft, en heel onzeker. Ik hoop dat jullie straks een grote verbetering zien :rose:
Alle reacties Link kopieren
O wat heftig, snap dat je je teneergeslagen voelt. Die eerste weken zijn heel heftig en onzeker, veel sterkte!

Als je mijn ervaring wil lezen. ik heb dit ook met mijn moeder meegemaakt, maar zij ging volledig neer, kon eerst niets en daarna 1 helft van het lichaam weer bewegen. We dachten de eerste weken dat ze het niet zou redden of enkel als kasplantje. Pas na 6 weken ook een héél klein beetje de andere kant en toen vanuit ziekenhuis naar revalidatiecentrum. Inmiddels praat en loopt ze, ze kan zelfs haar hobby weer oppakken en beperkt sociaal contact, maar er is behoorlijk wat restschade. Ik heb toen veel contact gehad met de patientenvereniging en ben pre-corona ook op twee van hun middagen geweest en het verschilt enorm! Van helemaal en vlot herstellen naar alleen de tenen kunnen bewegen. Ook mensen waar niks meer aan te zien is, maar die bijvoorbeeld mentale klachten houden of snel het overzicht verliezen en daar niet mee kunnen omgaan. Dat laatste komt eigenlijk het meest voor. Maar het positieve is, er is zóveel mogelijk qua revalidatie en mensen boekten na jaren soms ineens vooruitgang of leerden -nog veeel belangrijjker- creatief rond de restschade heen te werken. Al met al heeft de primaire revalidatie bij mijn moeder 2-3 jaar geduurd. Nogmaals veel sterkte voor jullie en houd moed!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft meerdere herseninfarcten gehad. Ik had een heel verhaal getikt en weer weg gehaald want iedere situatie is anders. Ik zou wel aandringen op nu al uitgebreid onderzoek naar de oorzaak, want ieder nieuw infarct levert weer schade op. Bij mijn moeder is meer dan de helft van haar hersenen beschadigd, maar op de een of andere manier krijgt ze het voor elkaar om precies om de vitale onderdelen heen stuk te gaan. Ze is natuurlijk wel duidelijk aan alle kanten beperkt, maar redt zich thuis nog redelijk zelfstandig.
Sterkte TO. Ik vind het echt een van de ergste dingen die je kunt meemaken. Zo plotseling en met een onzeker vooruitzicht.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-06-2021 06:21
Het duurt bij een herseninfarct vaak eventjes voordat de artsen kunnen zeggen hoe ernstig het is geweest en welke gevolgen het mogelijk gaat hebben. Dat ligt er ook aan in welk deel van de hersenen het infarct plaats heeft gevonden en hoe snel dat behandeld kon worden.

Maar dat jouw moeder nu al met ja en nee kan reageren, is best een heel goed teken. Probeer daar in deze onzekere tijd maar aan vast te houden. :hug:
Ik vind dit nogal misleidend advies eerlijk gezegd. Niet helemaal eerlijk. Er kan best veel aan de hand zijn. Dat iemand ja en nee kan zeggen zegt nog niet zoveel.

Veel sterkte TO. Ik heb er helaas ook veel ervaring mee.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Sterkte , het is afwachten . Ik vind het zelf een van de ernstigste aandoeningen. Helaas .
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
16-06-2021 09:16
Ik zou wel aandringen op nu al uitgebreid onderzoek naar de oorzaak, want ieder nieuw infarct levert weer schade op.
Heel belangrijk advies! Dit zullen ze zeker ook willen doen gezien de leeftijd van je moeder maar wel zelf extra op aandringen. Bij mij was ze nog nét in de 30 en heb hier toen -zelf was ik nog wat jonger- helemaal niet over nagedacht. Pas na maanden bleek er wel degelijk een oorzaak waar met medicatie infarcten konden worden voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
16-06-2021 09:42
Ik vind dit nogal misleidend advies eerlijk gezegd. Niet helemaal eerlijk. Er kan best veel aan de hand zijn. Dat iemand ja en nee kan zeggen zegt nog niet zoveel.

Veel sterkte TO. Ik heb er helaas ook veel ervaring mee.

De moeder is bij kennis, ze begrijpt taal en ze kan spreken. Dat zijn na een beroerte belangrijke eerste stappen.

Mijn referentiekader is mijn vader, die de eerste dagen na zijn beroerte in een soort coma lag en helemaal nergens op reageerde, en daarna ook nog een aantal dagen amper aanspreekbaar was.

Natuurlijk zegt dat niets over eventuele overige klachten of het verdere verloop van ziekte/herstel, maar voor nu is het een gunstig teken. En toen mijn vader er zo beroerd bij lag, waren het juist dat soort kleine lichtpuntjes die mij er doorheen sleepten.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
16-06-2021 10:36
De moeder is bij kennis, ze begrijpt taal en ze kan spreken. Dat zijn na een beroerte belangrijke eerste stappen.

Mijn referentiekader is mijn vader, die de eerste dagen na zijn beroerte in een soort coma lag en helemaal nergens op reageerde, en daarna ook nog een aantal dagen amper aanspreekbaar was.

Natuurlijk zegt dat niets over eventuele overige klachten of het verdere verloop van ziekte/herstel, maar voor nu is het een gunstig teken. En toen mijn vader er zo beroerd bij lag, waren het juist dat soort kleine lichtpuntjes die mij er doorheen sleepten.
Dat is dan in jouw situatie. Ik heb hele andere ervaringen helaas. Het is altijd wat riskant om te zeggen of iets goed is of niet in dit soort situaties. Ik zou daar echt mee oppassen, hoe graag je ook positief wilt zijn of iemand wilt steunen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Helaas, zij zit in Suriname. En ik weet niet of het bekend is bij jullie, maar Suriname zijn ze heel laks bezig.

Snappen jullie hoe machteloos ik mij voel? 😔
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk, daar is de pandemie natuurlijk op zijn ergst. Is het mogelijk haar naar Nederland te laten komen?
Alle reacties Link kopieren
Liebeskind² schreef:
16-06-2021 10:38
Dat is dan in jouw situatie. Ik heb hele andere ervaringen helaas. Het is altijd wat riskant om te zeggen of iets goed is of niet in dit soort situaties. Ik zou daar echt mee oppassen, hoe graag je ook positief wilt zijn of iemand wilt steunen.

Dan staan wij er duidelijk anders in. Ik ben erg van het glas halfvol en richt me op wat goed gaat. Zo sta ik in het leven, en zo sta ik dus ook in ziekte.

Dat heb ik duidelijk van mijn vader, die echt wel wat heel vervelende beperkingen over heeft gehouden aan zijn beroerte, maar die zich ook richt op alles wat hij nog wel kan, en vooral heel blij is dat hij het allemaal nog na kan vertellen.

En natuurlijk kan het ook anders lopen, dat ontken ik ook niet. Maar wat heb je eraan om je nu te richten op alle doemscenario’s, in deze fase waarin er nog maar zo weinig bekend is, en je alle kracht nodig hebt om overeind te blijven? Als er onderweg zorgen bijkomen dan is het op dat moment vroeg genoeg om je daar druk over te maken.
Alle reacties Link kopieren
jeleza schreef:
16-06-2021 10:41
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Helaas, zij zit in Suriname. En ik weet niet of het bekend is bij jullie, maar Suriname zijn ze heel laks bezig.

Snappen jullie hoe machteloos ik mij voel? 😔

Och, wat ellendig dat je nu niet bij haar kunt zijn. :hug: Heb je wel contact met de artsen?
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf. ik moest gelijk starten met revalideren zodra ik mijn ogen open had want de eerste 3 maanden maak je het/de meeste progressie. Ik heb een jaar lang gerevalideerd en na een jaar zeggen ze dat je uit-gerevalideerd bent omdat je dan geen progressie meer maakt. Bij revalidatie komt van alles, ook het leren-omgaan-met en ook verwerking ervan dat je leven niet meer is als ervoor. Schade hou je altijd over, de 1 meer en heftiger dan de ander.
Bij mij zie je van buiten niets meer, het is vooral cognitief.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net dat er elke dag 3-5 mensen binnengebracht worden met een beroerte in het academisch ziekenhuis van Paramaribo.

Beroertes schijnen in Suriname relatief veel voor te komen, waarbij 80% van de patiënten net als jouw moeder een infarct heeft gehad.

Er is daarom veel aandacht voor beroertes in Suriname, en de artsen hebben veel ervaring met dit ziektebeeld. Hopelijk kan dat jou iets geruststellen over de manier waarop het ziekenhuis hiermee om zal gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven