Gezondheid alle pijlers

'We gaan te nonchalant om met de pil'

27-01-2020 19:41 89 berichten
Las een interessant interview op de site van de Volkskrant, over dat we wellicht te nonchalant omgaan met de pil. Het kan voor aardig wat mentale verandering zorgen en je veranderen in een ander persoon, en je keuzes laten maken die je zonder pil niet zou maken.

Je hoort ook best regelmatig dat mensen er na het stoppen met de pil pas achterkwamen wat voor slechte invloed het eigenlijk heeft gehad, ook hier op het forum.

Zelf ben ik er ook pas jaren later achtergekomen dat een vreemde periode in mijn leven, qua psyche en gedrag, samenviel met het slikken van de pil, en dat dat me dus nogal wat gedoe had kunnen besparen als ik dat eerder had beseft. Ik denk dat de kans erg klein is dat ik ooit nog aan de pil ga.

Meer mensen die hier tegenaan liepen en om deze reden zijn gestopt? Wordt de pil ook minder populair bij jongere generaties (bijvoorbeeld jullie dochters)?
Ik ben een pil-fan. Geen sikkeneurige klachten, alleen blijdschap dat er geen maandelijks bloedbad is.

Huisarts heeft wel verteld dat sommige vrouwen er depri van worden. Qua voorlichting dus ook al niks te klagen.
Nonchalant als in, dat hij wellicht wat te vaak en te snel wordt voorgeschreven zonder de waarschuwing over en monitoring van psychische klachten en mentale verandering.

Niet dat we hem onzorgvuldig slikken en zwanger worden, mocht daar nu verwarring over ontstaan ;)
ikBedoelHetGoed schreef:
27-01-2020 19:45
Ik ben een pil-fan. Geen sikkeneurige klachten, alleen blijdschap dat er geen maandelijks bloedbad is.

Huisarts heeft wel verteld dat sommige vrouwen er depri van worden. Qua voorlichting dus ook al niks te klagen.

Ik ook, en geen overgangsklachten

Nooit een bijwerking ervaren
Alle reacties Link kopieren
Doordat vrouwen nu hun vruchtbaarheid kunnen regelen, kunnen ze ook seks hebben met mannen die niet de beste genen hebben. Ze zijn minder kieskeurig. In mijn boek schrijf ik dat mannen dus weleens minder gemotiveerd kunnen zijn om iets te bereiken, omdat ze niet meer hoeven te presteren om seks te krijgen. Als je als man nog steeds seks kunt krijgen terwijl je bij je moeder in de kelder woont en de hele dag zit te gamen, waarom zou je dan ooit nog wat anders doen?’


:rofl:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens. Ik ben na 10 jaar gestopt en kwam er toen achter dat mijn libido totaal onderdrukt werd door de pil én dat mijn emoties erdoor werden gedempt/afgevlakt. Zonder voel ik me veel fijner. Ik was 16 toen ik begon, en toen ik op mijn 26e stopte had ik opeens het gevoel dat ik écht mezelf was. Of in elk geval een ander mens dan met pil.

Sinds die ervaring vind ik het zo raar dat we het maar normaal vinden om vrouwen al van pubermeisje af aan massaal langdurig aan de hormonen te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang stemmingswisselingen gehad met momenten, teveel witverlies, geregel schimmelinfecties, gewichtstoename etc... Allemaal vage klachten die op en af gingen zonder er verder bij stil te staan. Toen ik stopte met de pil besefte ik na een paar maanden dat ik nergens meer ‘last’ van had. Ik voelde me gewoon weer mezelf! Stabiel, vrolijk, geen kwaaltjes...
Nu besef ik dat dit door de pil kwam. Ik heb de pil 12 jaar geslikt maar zou het nooit meer opnieuw doen met wat ik nu weet!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet goed tegen de hormonen in de pil. Bij elke pil had ik wel last van bijwerkingen, o.a. elke avond buikpijn, vreetbuien, aankomen zonder vreetbuien, libidoverlies en heel snel boos worden. Uiteindelijk gestopt en ik ben heel blij dat mijn man er een paar jaar geleden een knoopje in heeft laten leggen. Ik vind het maar niks, de pil.
Wat mij betreft is alles beter dan ongewenst zwanger worden. Daarvoor vertrouw ik echt niet op condooms. En als je al zware menstruaties hebt is een koperspiraal ook niet echt een feestje.
ollie-ollie schreef:
27-01-2020 19:47
Helemaal mee eens. Ik ben na 10 jaar gestopt en kwam er toen achter dat mijn libido totaal onderdrukt werd door de pil én dat mijn emoties erdoor werden gedempt/afgevlakt. Zonder voel ik me veel fijner. Ik was 16 toen ik begon, en toen ik op mijn 26e stopte had ik opeens het gevoel dat ik écht mezelf was. Of in elk geval een ander mens dan met pil.

Sinds die ervaring vind ik het zo raar dat we het maar normaal vinden om vrouwen al van pubermeisje af aan massaal langdurig aan de hormonen te zetten.

Zelf ben ik pas redelijk laat begonnen, op mijn 19e, maar het verraderlijke van redelijk vroeg beginnen als tiener is dat je denkt dat die mentale verandering en je wellicht down of raar voelen gewoon te maken heeft met opgroeien, zonder te beseffen dat het wellicht door de pil zou kunnen komen. Pas als je dan als volwassene weer stopt wordt je weer 'jezelf'. Zo kun je het effect van de pil ook slecht opmerken denk ik.
Ik ben een pil fan. Iets geen ongewenste zwangerschappen in 99% van de tijd. Dat alleen al maakt heel veel goed voor veel vrouwen.

En daarnaast bij mij ook iets met hele hel erge PMS en weken bloedingen achtereen. Stemmingswisselingen die echt vervelend waren. Als ik niet aan de pil was.

Zelfs na de sterilisatie heb ik de prikpil genomen. Juist heel goed over nagedacht. Niets nonchalants aan.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 27-01-2020 19:54
14.94% gewijzigd
ollie-ollie schreef:
27-01-2020 19:47
Helemaal mee eens. Ik ben na 10 jaar gestopt en kwam er toen achter dat mijn libido totaal onderdrukt werd door de pil én dat mijn emoties erdoor werden gedempt/afgevlakt. Zonder voel ik me veel fijner. Ik was 16 toen ik begon, en toen ik op mijn 26e stopte had ik opeens het gevoel dat ik écht mezelf was. Of in elk geval een ander mens dan met pil.

Sinds die ervaring vind ik het zo raar dat we het maar normaal vinden om vrouwen al van pubermeisje af aan massaal langdurig aan de hormonen te zetten.
Zat dames hebben dat juist andersom.
Ik heb totaal geen last van de pil. Zowel met, zonder als tijdens zwangerschappen geen last van hormonen, voel me altijd gewoon stabiel. Ik ga straks na de bevalling dus weer lekker aan de pil. Had achteraf gezien alleen jaren eerder moeten beginnen met doorslikken, wat heerlijk is dat!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist veel meer last van al die psychische klachten als ik geen hormonale anticonceptie gebruik.
Mijn libido is trouwens geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Van mijn 13e tot mijn 38e de pil geslikt.
Ik voelde mij juist veel beter toen ik de pil nog slikte.

Na het stoppen met de pil veel meer last van wiseelende stemmingen.
Bovendien geen last van pijnlijke menstruatie.
Deze topictitel herinnert me eraan dat ik al dagen achterloop, dus ja.
Murrmurr schreef:
27-01-2020 19:58
Deze topictitel herinnert me eraan dat ik al dagen achterloop, dus ja.

:biggrin: Graag gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helaas vanwege medische redenen afhankelijk van de pil, maar ik zou heel graag willen dat ik er een poos mee kon stoppen. Gewoon om te kijken hoe ik me dan zou voelen.
Ik ging aan de Diane op mn 13e vanwege acné. Toen ik er (veel) later over nadacht vond ik het wel erg raar dat mijn huisarts nooit heeft geadviseerd over huidbehandelingen, of me heeft doorverwezen naar een dermatoloog. De pil hielp een beetje, maar járen later met salicylzuur n benzoylperoxide was het zo weg. Stom vind ik dat, tienermeisjes zonder reden aan de pil zetten.

Geen voorlichting ook over mogelijke nadelen (en die had de Diane nogal...)
Ik ben wel eens voor de grap gestopt met de pil en ik kreeg haaruitval, puisten en heel nare hoofdpijn. Maar misschien moet je daar even doorheen, ik heb het niet lang volgehouden.
Ik was moe, misselijk, lamlendig en suf. Had bobbels en bulten in mijn pijnlijke borsten en sex had niet mijn interesse.
Ik heb de pil niet zo lang geslikt, iets van anderhalf tot 2 jaar ofzo.
De opluchting was enorm toen ik stopte, nog ver voor mijn 20ste, en heb nooit meer omgekeken. Wat een grafzooi!!!
Alle reacties Link kopieren
Ano11niem schreef:
27-01-2020 19:51
Zelf ben ik pas redelijk laat begonnen, op mijn 19e, maar het verraderlijke van redelijk vroeg beginnen als tiener is dat je denkt dat die mentale verandering en je wellicht down of raar voelen gewoon te maken heeft met opgroeien, zonder te beseffen dat het wellicht door de pil zou kunnen komen. Pas als je dan als volwassene weer stopt wordt je weer 'jezelf'. Zo kun je het effect van de pil ook slecht opmerken denk ik.
Ja precies, vooral door zo jong te beginnen en dan zo lang eraan te blijven kan je dingen voor lief gaan nemen waar je helemaal geen last van zou hoeven hebben. Verraderlijk is het goede woord.

@Luci_Morgenster andersom geloof ik ook best dat de pil voor veel vrouwen per saldo wél een positieve uitwerking heeft. Maar dat neemt niet weg dat er soms ongemerkt bijwerkingen kunnen bestaan die mensen niet doorhebben. En dat er misschien spaarzamer omgegaan mag worden met de pil. Zelf heb ik bv heel weinig last van mijn natuurlijke cyclus en een lichte ongesteldheid dus daarvoor heb ik hem totaal niet "nodig", puur en alleen ter anticonceptie. Dat kan ook best anders natuurlijk. Toch was de pil in mijn tienertijd het normaalste ter wereld en werd gezien als de makkelijkste manier van anticonceptie.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat de pil je partnerkeuze beinvloed.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar pil gebruik (start/stop) en scheidingen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik heb veel gezeik met mijn menstruatie en vind dat er overall te nonchalant met dit soort klachten wordt omgegaan.
Alles is maar normaal, heeft misschien wel met iets anders te maken (maar dat zou dan ook verder mijn probleem zijn), of beter dan dit wordt het niet.
Spiraal dat zonder verdoving wordt ingebracht en verwijderd 'nou een bevalling doet meer pijn hoor'.
Zal jou eens een haak in je ingewanden slaan mafkees.
De pil zelfde verhaal, alles is 'een beetje pech', en de ene vrouw heeft nou eenmaal er meer last van dus tja.
Het is dit of nog erger.
Oh er bestaat een alternatief maar die is wel duur hoor. Ja niet voor jou haha maar je bent zo wispelturig, je wil steeds wat anders...dat kost ons allemaal centjes hoor!

(nee ik was een week per zo ongeveer drie maanden NIET ongesteld al een tijd, was de hele tijd doodmoe en ben allergisch voor maandverband geworden, het is niet dat ik mee wil doen aan de nieuwste rage ofzo)
Nonchalance all over inderdaad.
Ik ben blij met de pil. Zonder heb ik een erg pijnlijke menstruatie. Andere anticonceptiemiddelen spreken mij niet aan. Ik slik de pil ook door, da’s helemaal fijn. Ik heb geen last van stemmingswisselingen, afgevlakte emoties, etc. (ben pas begin 20 met de pil gestart, dus heb vergelijkingsmateriaal).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven