Gezondheid alle pijlers

Wel of geen implantaat (kies)

06-02-2024 09:51 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gisteren bij de tandarts geweest doordat ik een bult heb op mijn tandvlees.
Na het maken van foto’s was duidelijk dat het (weer) een ontsteking is. Nu is er al veel met die kies gebeurt en is de enige optie nog om hem eruit te halen. Ik heb nog geen pijn aan de kies dus kan nog even wachten met trekken.

Nu zijn er eigenlijk 2 keuzes. Of niks ervoor terug of een implantaat. Brug geen optie doordat kies daarnaast al te zwak is.

Ik vind het behoorlijk wat geld voor een implantaat en hoor graag jullie ervaringen. Ik heb 21 maart afspraak bij de implantoloog om te kijken wat het precies kost en wat er precies mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een implantaat voor een kies die niet meer te redden was. Het was een best lang traject maar ik ben er nog steeds heel blij mee. Voelt als een eigen kies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou voor een implantaat gaan.
De kiezen boven en onder worden ook op hun plek gehouden door hun overbuurman. Zonder de tegendruk van de tegenoverliggende kies, begint de stand van de achterblijvende kies te veranderen.

Ik heb een implantaat. Kies getrokken bij de kaakchirurg met behoud van zoveel mogelijk bot. Daarna een implantaat erin gezet. Ja, het is veel geld. Maar ik moet er nog 60 jaar mee kauwen en dan is het geen geld.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou persoonlijk nooit voor een gat kiezen, ook in verband met het slinken van de kaak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou 't laten afhangen van waar de kies zit. Ik heb er eentje achterin laten trekken, en dat zo gelaten. Eentje die in het zicht zat heb ik een brug op, andere een implantaat. Volgende keer zou ik als het kan qua kaakbot enzo nu zeker voor het implantaat gaan. Het proces duurt even maar zit zoveel beter dan de brug. Voelt en ziet eruit als een eigen kies, en nooit last van.
Ik heb een vriendin met een missende kies in het zicht, en dat ziet er niet zo mooi uit, ze heeft er zelf ook veel spijt van dat ze er toendertijd niks mee gedaan heeft. 't Maakt overigens misschien ook nog uit of je 35 of 85 jaar bent. En of je het geld voor een implantaat hebt, goedkoop zijn ze niet (al betaalde bij mij de verzekering het grootste deel, maar ik heb ook een hele uitgebreide).
Alle reacties Link kopieren Quote
Verzekering betaald niks. Hebben het geld wel maar ik vind het zo zonde. Gaan alleen dit jaar nog verbouwen dus timing niet heel geweldig. Het is de een na laatste kies. Ik ben 40 dus moet er ook nog wel even mee doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het geld hebt zou ik zeker voor een implantaat gaat. T/m de een na achterste kies (verstandskies dus niet meegerekend) zie je het vaak wel als er een kies mist. En alles daarvoor al helemaal. Zelf vind ik een gat altijd vrij armoedig staan, dus voor mezelf zou ik zeker voor een implantaat gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
83angel schreef:
06-02-2024 10:15
Verzekering betaald niks. Hebben het geld wel maar ik vind het zo zonde. Gaan alleen dit jaar nog verbouwen dus timing niet heel geweldig. Het is de een na laatste kies. Ik ben 40 dus moet er ook nog wel even mee doen.
Het is geen zonde geld maar een investering in jezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je op 31/12 een tandartsverzekering neemt, heb je bij sommigen een wachttijd totdat het (deels) vergoedt wordt.

Bij mij is 2 weken geleden een kies getrokken, niet in het zicht gelukkig, dus ik zing nog wel even uit totdat het (deels) vergoedt wordt, maar een implantaat ga ik niet doen, wordt dan een brug of een straat.

Ik ben doodsbang voor alles met witte jassen, vandaar een brug/straat.

Succes en sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het echt niet ziet en het de achterste is dan zou ik zelf met een kies minder doen. Maar als het er tussen zit dan wel een implantaat doen. Het kost echt veel maar je kan eventueel een afbetaling afspreken en mss nog bij de belasting opgeven maar het is echt de moeite.
Alle reacties Link kopieren Quote
83angel schreef:
06-02-2024 10:15
Verzekering betaald niks. Hebben het geld wel maar ik vind het zo zonde. Gaan alleen dit jaar nog verbouwen dus timing niet heel geweldig. Het is de een na laatste kies. Ik ben 40 dus moet er ook nog wel even mee doen.
Ik mis ook mijn een na laatste kies en daar zie je niks van en ik mis de kies ook niet. Gaat al jaren goed. Is wel in mijn bovenkaak. Ik kan mij voorstellen dat als het in je onderkaak is dat het dan anders is en je het wellicht wel ziet.
wolkie wijzigde dit bericht op 06-02-2024 10:49
Reden: Toevoeging
14.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou eerder geld uitgeven aan mijn kies, dan aan een nieuwe dakkapel, bij wijze van spreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het ervan af laten hangen of het zichtbaar of hinderlijk is. Implantaten zijn niet zonder risico (botinfecties, brrr).

Beneden achterin mis ik een kies maar dat hindert niet.

Maar ik mis ook de voorste kies in de bovenkaak, hierdoor lach ik als een piraat en kom ik nooit aan een man. En de tanden schuiven, bot zal slinken, gat wordt steeds groter enz. Ik krijg dus binnenkort een implantaat. Mijn tandartsverzekering vergoedt een fractie van de kosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zal ik nog een woordgrap over kiezen maken, nee ok.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
06-02-2024 11:07
Zal ik nog een woordgrap over kiezen maken, nee ok.
Ach, je heet al bijtie, lijkt me wel genoeg zo :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier de ene achterste kies boven getrokken en laten vervangen door een implantaat. Als je lacht zie je wel dat die kies mist, dat was voor mij de grootste reden om voor een implantaat te kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een implantaat gehad, moest na een aantal jaren verwijderd worden omdat deze los zat. Toen was ik er ook klaar mee en loop nu dus met een gat. Je ziet het eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tandartsen willen graag de indruk wekken dat je het beste zo snel mogelijk kunt besluiten. Zelf heb ik eerst geprobeerd om te wennen aan het gat. Ik bleef het irritant vinden, dus na een jaar of twee heb ik alsnog een implantaat laten zetten. Ik ben er erg blij mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij wordt er vanmiddag een implantaat geplaatst, eerst kies in mijn bovenkaak.
Ja, het is heel veel geld, lang traject en schijt 7 kleuren, maar ik merkte dat ik niet meer vrijuit durfde te lachen ivm een zichtbaar gat.
Offerte stond op 2500€ en krijg daar waarschijnlijk max 400 van vergoed.
Zie het maar als een investering in mezelf, maakt het minder pijnlijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Neusvleugel schreef:
06-02-2024 13:14
Bij mij wordt er vanmiddag een implantaat geplaatst, eerst kies in mijn bovenkaak.
Ja, het is heel veel geld, lang traject en schijt 7 kleuren, maar ik merkte dat ik niet meer vrijuit durfde te lachen ivm een zichtbaar gat.
Offerte stond op 2500€ en krijg daar waarschijnlijk max 400 van vergoed.
Zie het maar als een investering in mezelf, maakt het minder pijnlijk!
Sterkte! Het implantaat plaatsen viel mij erg mee. Wat ik veel erger vond was het verwijderen van de afgebroken kies (in stukjes).
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je de rekening krijgt lach je als een boer met kiespijn.
Wel eentje zonder gat en met goede kauwfunctie!
Alle reacties Link kopieren Quote
83angel schreef:
06-02-2024 10:15
Verzekering betaald niks. Hebben het geld wel maar ik vind het zo zonde. Gaan alleen dit jaar nog verbouwen dus timing niet heel geweldig. Het is de een na laatste kies. Ik ben 40 dus moet er ook nog wel even mee doen.
Ik ben heel wat jaartjes ouder dan jij en toevallig ben ik zojuist bij de tandarts geweest met hetzelfde 'probleem': ook bij mij zal de een na laatste kies worden getrokken. Heb met de tandarts overlegd en hij geeft aan dat het zijn ervaring is dat het geen probleem zou hoeven zijn om niets terug te plaatsen. Misschien zal met verloop van tijd de naastgelegen verstandskies een beetje 'kantelen', echter zou dit volgens hem geen last gaan opleveren. Omdat ik het zoals jij zonde van het geld vind en het gat niet in het zicht zal zijn laat ik dus geen implantaat plaatsen. Maar zoals gezegd, ik ben een stuk ouder en waarschijnlijk zal ik er minder lang mee hoeven doen ;-)) .
Alle reacties Link kopieren Quote
De prijzen moeten heel dol worden als ik niet zou kiezen voor een implantaat, maar dat zegt niks over jouw motivaties. Overigens schijnt het geen behandeling te zijn die binnen een tijdvak van een paar weken of maanden bekeken is.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij:
Kies trekken: drama (onderkaak, eerdere in bovenkaak gingen veel makkelijker)
Moet dan enkele weken genezen.
Implantaat plaatsen: viel me alles mee, scheet ook 7 kleuren, was echt niet nodig
Moet dan enkele maanden (?) vast groeien
Kies op implantaat zetten: dopje eraf, kies erop, klaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Abby schreef:
06-02-2024 14:06
Als je de rekening krijgt lach je als een boer met kiespijn.
Wel eentje zonder gat en met goede kauwfunctie!
Haha ja dat is waar

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven