Gezondheid alle pijlers

Wel of niet de griepprik halen?

19-10-2019 18:52 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik voor het eerst een oproep gekregen om de griepprik te halen bij de huisarts. Aangezien ik deze nooit eerder heb gehad ben ik gaan zoeken naar ervaringen van andere mensen, maar volgens mij zijn er net zoveel tegenstanders als voorstanders. Hoe kijken jullie tegen de griepprik aan en halen jullie hem wel of niet als je ervoor in aanmerking komt?
Ik val ook in de risico groep. Jaren gehaald en elk jaar ziek. Toen ik zwanger wilde worden in overleg met arts niet de prik genomen en toen nergens last van dus, sindsdien neem ik de prik niet meer ondanks dat ik toch nog steeds in risico groep val en elk jaar oproep krijg. En om iedereen over me heen te laten vallen werk ik ook nog in de zorg. Maar ik heb nog nooit echte griep gehad. Ben alleen elk jaar verkouden.
Alle reacties Link kopieren
Ook in een risicogroep en een aantal jaren de griepprik gehaald. Maar iedere jaar 2 a 3 keer griep. Dus dit jaar maar eens proberen zonder.
Alle reacties Link kopieren
Moekiemilo schreef:
19-10-2019 21:48
Ook in een risicogroep en een aantal jaren de griepprik gehaald. Maar iedere jaar 2 a 3 keer griep. Dus dit jaar maar eens proberen zonder.
2 a 3 keer griep in een jaar is zeer zeldzaam.

https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- ... en-seizoen
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Moekiemilo schreef:
19-10-2019 21:48
Ook in een risicogroep en een aantal jaren de griepprik gehaald. Maar iedere jaar 2 a 3 keer griep. Dus dit jaar maar eens proberen zonder.
Ben je niet gewoon heel erg verkouden ?
semmy1986 schreef:
19-10-2019 21:39
Ik val ook in de risico groep. Jaren gehaald en elk jaar ziek. Toen ik zwanger wilde worden in overleg met arts niet de prik genomen en toen nergens last van dus, sindsdien neem ik de prik niet meer ondanks dat ik toch nog steeds in risico groep val en elk jaar oproep krijg. En om iedereen over me heen te laten vallen werk ik ook nog in de zorg. Maar ik heb nog nooit echte griep gehad. Ben alleen elk jaar verkouden.
De dag dat ze een spuit uitvinden om keelontstekingen te vermijden sta ik in de rij :-).
acmp schreef:
19-10-2019 21:06
Ik val inderdaad onder de doelgroep. Begin dit jaar is er astma geconstateerd, waar ik ook medicatie voor moet gebruiken. Ik heb echter pas 1 keer in mijn hele leven echte griep gehad en twijfel daarom of ik hem wel of niet zal halen. Je hoort vaak, dat mensen een lichtere vorm van de griep krijgen na vaccinatie en aangezien ik normaal de griep oversla weet ik dus niet waar ik nu goed aan doe.
Ik heb nog nooit door de griepprik een lichtere vorm van de griep gehad. Ik heb alleen altijd, net zoals dit jaar ook weer, een paar dagen een rode, dikke, warme plek op de plek waar de inenting is geweest die wat jeukt.
Ik ben zo iemand die van griep áltijd longontsteking krijgt. Ik heb dus ondertussen 6 keer in mijn leven longontsteking gehad, na 'een griepje'. Nou, nooit meer dus. Griep doet me niets, maar schade aan mijn longen door zo'n stom virus, daar pas ik voor.
Ik behoor tot één van de risico-groepen en heb nog nooit zo vaak de griep gehad (zelfs nog een keer twee keer in één seizoen) en lopen kwakkelen als toen ik de griepspuit haalde. Vorig jaar griepprik dus zeer bewust niet gehaald en geen griep gekregen, terwijl de één na de ander om mij heen de griep kreeg. Verder krijg ik vaak stootkuren Prednisolon in combinatie met antibiotica. Vorig jaar heb ik na weigeren griepspuit, ook minder van deze kuren nodig gehad. Kortom: ik haal de griepprik dus zeer bewust dit jaar weer niet. Huisarts is hier ook van op de hoogte.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 06:10
20.91% gewijzigd
kaartje1 schreef:
19-10-2019 19:48
Ik haal hem ook altijd. Nu een kleine twijfel. Ik ben zo'n 7 weken zwanger. Griepprik als je zwanger bent is in principe geen probleem. Maar voor mijn gevoel zijn dit de aanleg weken van mijn kindje. Bang dat er toch iets beschadigd. Terwijl dat natuurlijk nergens op gebaseerd is. Iemand die mij kan overtuigen hem gewoon te halen?
Waarom zou je daarvan overtuigd moeten worden? Misschien dan beter met arts of verloskundige overleggen?
Gefeliciteerd trouwens!
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 23:50
5.62% gewijzigd
Kia•Ora schreef:
19-10-2019 20:08
Ik ben nu ook zwanger en heb hem gewoon gehaald. De griepprik kun je veilig halen.
De griep krijgen is potentieel gevaarlijker voor jou en je kindje. Blijkbaar val je in de doelgroep, maak anders een afspraak met je ha en bespreek dit met haar/hem.

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/gri ... te%20halen.
Jij ook gefeliciteerd!
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem weer gehaald terwijl ik niet onder de doelgroep val. Ik voel er nooit wat van.

Ik zou niet weten wat de reden is om het risico op griep niet enorm te verkleinen terwijl het je niks of bijna niks kost behalve wat tijd om hem te halen.
Ik zou trouwens wel eens cijfers / percentages willen zien.

Hoeveel procent van de Nederlanders haalt de griepprik wel? Hoeveel niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een chronische aandoening, en astma, dus ik krijg hem met een oproep.

Al heb ik al jaren astma en kreeg nooit een oproep tot ik naar een nieuwe stad verhuisde en bij een nieuwe HA kwam.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Oja, vorig jaar is het eerste jaar in bijna mijn leven dat ik geen zware griep heb gehad! Dus, wat mij betreft.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
19-10-2019 19:11
Ooit wel gedaan omdat ik in de risico-groep val.

Maar ik heb nooit griep en ik heb verschrikkelijke last van dat onding*.
Niet meer dus.



*3 dagen grieperige symptomen, maar vooral 3 weken een verschrikkelijk zere arm waar ik van omhoog spring, niet op kan liggen, ...


Sorry 3 weken een zere arm....Ik geloof dat echt niet.
Dan geloof je het niet.

Man geloofde het eerst ook niet, tot hij mij 2 jaar op rij 3 weken zag afzien en hoorde kermen 's nachts.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga hem dit jaar voor het eerst krijgen, heb een nieuwe baan en krijg het via hen aangeboden. Eigenlijk heel dom dat ik het nooit eerder heb gedaan, ik pik alles snel op. Ik heb ze zo'n beetje allemaal gehad de afgelopen jaren. Paar jaar geleden heel erg ziek geweest.
Dus ik ga vanaf nu de spuit elk jaar halen.
Ik had nog nooit griep gehad en vond de griepprik onzin. Behoor ook niet tot een risicogroep. Leek me onzin om de kas van de farmaceutische industrie te spekken met nodeloze griepprikken ieder jaar. En toen kreeg ik een jaar of twee geleden zo erge griep dat ik bang was dat ik doodging. Ben ruim wee weken zwaar ziek geweest. Ik kon niet eens voor mezelf zorgen, laat staan voor mijn kinderen of het huishouden. En toen nog weken kwakkelen en aansterken. Sindsdien haal ik dus de griepprik. Ik heb kleine kinderen, dus kan het me niet veroorloven om me door de griep om zeep te laten helpen. Hoop dat ik het nooit meer krijg, want ik voelde me echt op sterven na dood.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
19-10-2019 20:08
Ik ben nu ook zwanger en heb hem gewoon gehaald. De griepprik kun je veilig halen.
De griep krijgen is potentieel gevaarlijker voor jou en je kindje. Blijkbaar val je in de doelgroep, maak anders een afspraak met je ha en bespreek dit met haar/hem.

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/gri ... te%20halen.
Gefeliciteerd Kia Ora. Ik lees je altijd graag.

Ik krijg elk jaar een oproep voor de griepprik en haal de prik ook ieder jaar.
Ik behoor tot de risicogroep.
Hooguit heb ik daarna een dag een wat gevoelige arm.

Mijn man krijgt hem op zijn werk.
Ik haal 'm elk jaar op advies van de huisarts (zit niet in een risicogroep). Ik heb nl. twee jaar achter elkaar de griep gehad, 2 weken plat, hoge koorts, blaffen als een zeehond, 20 uur op een dag slapen, dreigende longontsteking, nog weken niet fit. Elke keer denk ik "zou het nog nodig zijn", maar dan hoef ik alleen maar terug te denken aan die ellende en ga ik braaf.
FunnyFace8 schreef:
20-10-2019 05:42
Ik had nog nooit griep gehad en vond de griepprik onzin. Behoor ook niet tot een risicogroep. Leek me onzin om de kas van de farmaceutische industrie te spekken met nodeloze griepprikken ieder jaar. En toen kreeg ik een jaar of twee geleden zo erge griep dat ik bang was dat ik doodging. Ben ruim wee weken zwaar ziek geweest. Ik kon niet eens voor mezelf zorgen, laat staan voor mijn kinderen of het huishouden. En toen nog weken kwakkelen en aansterken. Sindsdien haal ik dus de griepprik. Ik heb kleine kinderen, dus kan het me niet veroorloven om me door de griep om zeep te laten helpen. Hoop dat ik het nooit meer krijg, want ik voelde me echt op sterven na dood.
Dit is dan ook het gevoel wat je bij griep hebt. Ik heb soms weleens de indruk dat mensen, die zeggen dat ze ondanks de griepprik toch griep krijgen, een ander virus verwarren met griep.

De reden dat ik de griepprik haalde toen ik nog niet in de risicogroep zat was dat ik kleine kinderen had en een man, die vaak op reis was voor zijn werk. Ik had gewoon geen flauw idee hoe ik dat zou moeten oplossen. Bij een paar dagen koorts red je het nog wel met de tv en doorbijten, maar ik had gewoon echt niet geweten hoe ik het op had moeten lossen met griep en kleine kinderen thuis op mijn vrije dagen (hier een kdv waar je de kinderen nooit buiten je standaarddagen kon brengen, omdat ik de rustige dagen afnam).
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
19-10-2019 23:41
Ik behoor tot één van de risico-groepen en heb nog nooit zo vaak de griep gehad (zelfs nog een keer twee keer in één seizoen) en lopen kwakkelen als toen ik de griepspuit haalde. Vorig jaar griepprik dus zeer bewust niet gehaald en geen griep gekregen, terwijl de één na de ander om mij heen de griep kreeg. Verder krijg ik vaak stootkuren Prednisolon in combinatie met antibiotica. Vorig jaar heb ik na weigeren griepspuit, ook minder van deze kuren nodig gehad. Kortom: ik haal de griepprik dus zeer bewust dit jaar weer niet. Huisarts is hier ook van op de hoogte.
En dit is dus wat er gebeurt: mensen brengen dingen met elkaar in verband die niks met elkaar te maken hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
20-10-2019 08:46
Dit is dan ook het gevoel wat je bij griep hebt. Ik heb soms weleens de indruk dat mensen, die zeggen dat ze ondanks de griepprik toch griep krijgen, een ander virus verwarren met griep.
En dit.

En helemaal als mensen zeggen dat ze 2 (of zelfs 3) keer griep hebben gehad in een jaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
vorig Jaar had ik voor het eerst in 10 jaar de griep en kreeg aansluitend longontsteking, een bevriende huisarts adviseerde om de griepprik te nemen maar ik heb geen oproep gehad. Als die komt dan ga ik hem wel halen. Voor het eerst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven