Gezondheid alle pijlers

Wel of niet de griepprik halen?

19-10-2019 18:52 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik voor het eerst een oproep gekregen om de griepprik te halen bij de huisarts. Aangezien ik deze nooit eerder heb gehad ben ik gaan zoeken naar ervaringen van andere mensen, maar volgens mij zijn er net zoveel tegenstanders als voorstanders. Hoe kijken jullie tegen de griepprik aan en halen jullie hem wel of niet als je ervoor in aanmerking komt?
Solomio schreef:
20-10-2019 08:54
En dit is dus wat er gebeurt: mensen brengen dingen met elkaar in verband die niks met elkaar te maken hebben.

Bijzonder dat je mijn gezondheid zo goed kent, dat je meent daarover te moeten kunnen oordelen. :facepalm:
Alecta schreef:
20-10-2019 08:46
Dit is dan ook het gevoel wat je bij griep hebt. Ik heb soms weleens de indruk dat mensen, die zeggen dat ze ondanks de griepprik toch griep krijgen, een ander virus verwarren met griep.

De reden dat ik de griepprik haalde toen ik nog niet in de risicogroep zat was dat ik kleine kinderen had en een man, die vaak op reis was voor zijn werk. Ik had gewoon geen flauw idee hoe ik dat zou moeten oplossen. Bij een paar dagen koorts red je het nog wel met de tv en doorbijten, maar ik had gewoon echt niet geweten hoe ik het op had moeten lossen met griep en kleine kinderen thuis op mijn vrije dagen (hier een kdv waar je de kinderen nooit buiten je standaarddagen kon brengen, omdat ik de rustige dagen afnam).

Er zijn altijd mensen die zeggen dat ze de griep hebben, terwijl ze geen griep hebben.
Er is echter ook een groep die meent dat je green griep kunt krijgen als je de griepprik krijgt en dat is gewoon niet waar.
Alle reacties Link kopieren
Irma3110 schreef:
19-10-2019 20:20
Dat was ook mijn situatie. Maar het werd gecompliceerder. Ik kreeg een aandoening waarvoor ik medicijnen moest gebruiken die mijn immuunsysteem onderdrukten, waardoor een infectie met de griep dus veel meer risico's gaf. Tot vorig jaar had ik die medicijnen nog, en ze gaven tegelijkertijd bescherming tegen de allergische reactie. Dit jaar moet ik nog even overleggen wat het beste is. Die medicijnen kunnen "ieder moment" (ietsje gedramatiseerd...) weer nodig zijn en dan kan de griepprik misschien te laat zijn, maar is het het waard om een paar dagen prednison te gaan slikken om de reactie op te vangen? Maatwerk
Ik red het niet met een prednison kuur jammer genoeg, waarschijnlijk heb ik toen die tijd ook wel heel erg extreem gereageerd door mijn onder gewicht toen die tijd.

Maar de stof waar ik op reageer zit gelukkig in steeds minder medicijnen maar ik moet altijd goed oppassen.

En mensen die roepen ik heb 2 a 3 x griep gehad in het jaar verwarren het griep virus met het verkoudheid virus die griep verschijnselen geeft. ( echte griep kan meestal ook alleen via een bloedtest vast gesteld worden) ook veel huisartsen noemen iets een griepje terwijl het een verkoudheidvirus is met griep verschijnselen.
maar aangezien iedereen snapt dat een griepje gewoon uitgeziekt moet worden, en een verkoudheid zo aanstelliger klinkt zo houden we met zijn alle de verwarring instand.
Solomio schreef:
20-10-2019 08:55
En dit.

En helemaal als mensen zeggen dat ze 2 (of zelfs 3) keer griep hebben gehad in een jaar.
En toch is dat de realiteit helaas soms.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
20-10-2019 09:08
Bijzonder dat je mijn gezondheid zo goed kent, dat je meent daarover te moeten kunnen oordelen. :facepalm:
Ja, mooi is dat hè.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
20-10-2019 09:15
En toch is dat de realiteit helaas soms.
Ja, soms. Heel soms. Zelden eigenlijk.
Best bijzonder dat al die gevallen bij elkaar zitten in dit topic.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Tijdschriftenverslindster schreef:
20-10-2019 09:11
Er zijn altijd mensen die zeggen dat ze de griep hebben, terwijl ze geen griep hebben.
Er is echter ook een groep die meent dat je green griep kunt krijgen als je de griepprik krijgt en dat is gewoon niet waar.
Volgens mij zegt niemand hier dat laatste: wel dat de kans op griep sterk verminderd door het halen van een griepprik. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de inschatting, die in het seizoen voor de griep gemaakt wordt, niet juist is (maar dat komt niet zo heel veel voor, een paar jaar geleden was dat wel het geval meen ik).

Maar tegen andere virussen (waarvan je ook gerust een paar dagen koorts kunt hebben) gaat een griepprik zeker niet werken.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 09:20
0.67% gewijzigd
Solomio schreef:
20-10-2019 08:55
En dit.

En helemaal als mensen zeggen dat ze 2 (of zelfs 3) keer griep hebben gehad in een jaar.
En toch is dat de realiteit helaas soms. Fijn hoor, twee keer de griep ondanks de griepspuit...
Solomio schreef:
20-10-2019 09:18
Ja, mooi is dat hè.
Gelukkig ben jij niet mijn huisarts of longarts. Die staan nl. volledig achter mijn besluit!
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
20-10-2019 09:19
Volgens mij zegt niemand hier dat laatste: wel dat de kans op griep sterk verminderd door het halen van een griepprik. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de inschatting, die in het seizoen voor de griep gemaakt wordt, niet juist is (maar dat komt niet zo heel veel voor, een paar jaar geleden was dat wel het geval meen ik).
Als de griepprik helaas niet helemaal klopt is dat gewoon terug te vinden en neemt het aantal griepgevallen ook toe.
Een beter bewijs dat de griepprik over het algemeen werkt is er eigenlijk niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
20-10-2019 09:21
Gelukkig ben jij niet mijn huisarts of longarts. Die staan nl. volledig achter mijn besluit!
Punt is dat jij alleen je eigen ervaring als uitgangspunt neemt, terwijl dit soort zaken gaan over groepen, groepsimmuniteit, gemiddeldes enz.
En ja, dan zijn er mensen bij wie het niet (of minder) goed werkt.
Dat zegt alleen verder niks over het nut van de griepprik voor de hele groep.
Verder weet je ook niet of jouw ervaring idd samenhangt met die griepprik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alecta schreef:
20-10-2019 09:19
Volgens mij zegt niemand hier dat laatste: wel dat de kans op griep sterk verminderd door het halen van een griepprik. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de inschatting, die in het seizoen voor de griep gemaakt wordt, niet juist is (maar dat komt niet zo heel veel voor, een paar jaar geleden was dat wel het geval meen ik).

Maar tegen andere virussen (waarvan je ook gerust een paar dagen koorts kunt hebben) gaat een griepprik zeker niet werken.

Dat komt regelmatig voor, vind ik.
In NL wordt er een cocktail gemaakt van drie te verwachten griepvirussen; en dan gaat er weer net een vierde virus rond. In de VS maken ze een cocktail van 4 te verwachten virussen. In Nederland is dat nog niet mogelijk, gezien het contract dat nog loopt.
Overigens wil ik niemand adviseren de groepprik niet te halen. Ik vind dit dingen die je met je arts bespreekt.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 09:37
0.05% gewijzigd
Solomio schreef:
20-10-2019 09:23
Als de griepprik helaas niet helemaal klopt is dat gewoon terug te vinden en neemt het aantal griepgevallen ook toe.
Een beter bewijs dat de griepprik over het algemeen werkt is er eigenlijk niet.
Waar is je wetenschappelijke onderbouwing voor deze aanname?
Solomio schreef:
20-10-2019 09:25
Punt is dat jij alleen je eigen ervaring als uitgangspunt neemt, terwijl dit soort zaken gaan over groepen, groepsimmuniteit, gemiddeldes enz.
En ja, dan zijn er mensen bij wie het niet (of minder) goed werkt.
Dat zegt alleen verder niks over het nut van de griepprik voor de hele groep.
Verder weet je ook niet of jouw ervaring idd samenhangt met die griepprik.

Nee hoor; integendeel... Er wordt in dit topic gevraagd naar onze ervaringen en daarom deel ik die van mij, die niet positief is.
Ik vind dat iedereen met arts moet overleggen om wel/geen griepprik te halen en die keuze niet van een forum af moet laten hangen. Dat zei ik al twee keer eerder. Ik weet echter waarom ik hem niet haal en sta daar voor de volle 100% achter, evenals mijn arts.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 06:33
3.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen hem als gezin ook vanwege zorgintensief en kwetsbaar kind. Nog nooit last gehad van de vaccinatie zelf. Wel een keer echt griep gehad en dat was in een jaar dat ik geen griepprik had gehad. Man wat was ik ziek zeg!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
20-10-2019 09:29
Waar is je wetenschappelijke onderbouwing voor deze aanname?
Het hele internet staat vol met percentages: normaal is de effectiviteit van de griepprik zo'n 60%, in jaren waarin er een mismatch is daalt dit percentage.
Bijv:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~b7d6c431/

Overigens lees ik dat er vanaf dit jaar een 4e variant wordt toegevoegd aan de griepprik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben mij overtuigd. Griepprik halen als je zwanger bent moet natuurlijk geen probleem zijn. Ik ga het gewoon doen. Mocht ik nog twijfels hebben bespreek ik deze met arts of assistente.
Solomio schreef:
20-10-2019 09:58
Het hele internet staat vol met percentages: normaal is de effectiviteit van de griepprik zo'n 60%, in jaren waarin er een mismatch is daalt dit percentage.
Bijv:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~b7d6c431/

Overigens lees ik dat er vanaf dit jaar een 4e variant wordt toegevoegd aan de griepprik.
Je geeft antwoord op iets dat ik niet vraag. ;)
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
20-10-2019 10:15
Je geeft antwoord op iets dat ik niet vraag. ;)
Dat kan, maar waarom die rare knipoogsmiley?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
20-10-2019 09:19
En toch is dat de realiteit helaas soms. Fijn hoor, twee keer de griep ondanks de griepspuit...
Dat geloof ik niet. Zware verkoudheid denk ik. Alles wordt griep genoemd.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
20-10-2019 08:56
vorig Jaar had ik voor het eerst in 10 jaar de griep en kreeg aansluitend longontsteking, een bevriende huisarts adviseerde om de griepprik te nemen maar ik heb geen oproep gehad. Als die komt dan ga ik hem wel halen. Voor het eerst.
Je kan gewoon de assistente even bellen en vragen of je hem mag.
Meestal is dat geen probleem hoor.

Ik haal hem ook sinds 3 jaar omdat ik tot de doelgroep behoor.
Geen last van welke verschijnselen dan ook door die prik.
I like being a mess. It's who I am.
Ik haal hem ook ieder jaar ivm COPD en astma. Daarnaast krijg ik iedere 5 jaar standaard een vaccin tegen longontsteking.
Ik haal ze trouw want een griep kan bij mij een longaanval uitlokken en dat kan levensbedreigend zijn. Twee keer zo'n aanval gehad en op de IC belandt dus heel graag de spuiten ja want dat wil je niet meemaken. Ik heb nooit last van de spuiten dus het is me de moeite meer dan waard. Zelfs als ik er wel last van zou hebben zou ik ze halen trouwens. Het kan me een hoop ellende besparen.
lisa_ schreef:
20-10-2019 08:56
vorig Jaar had ik voor het eerst in 10 jaar de griep en kreeg aansluitend longontsteking, een bevriende huisarts adviseerde om de griepprik te nemen maar ik heb geen oproep gehad. Als die komt dan ga ik hem wel halen. Voor het eerst.
De oproep zou je al moeten hebben gehad. Morgen even de ha bellen, ze hebben altijd vaccins over van mensen die niet komen opdagen.
Wat een onzin lees ik hier toch. De griepprik heeft natuurlijk helemaal niets te maken met vaccinatiegraad en groepsimmuniteit, zoals bij andere vaccinaties. Het slaat dus nergens op om mensen die de griepprik overslaan te verwijten dat ze egoïstisch zijn. De griepprik wordt jaarlijks samengesteld op basis van de te verwachten virussen. Het is dus een beredeneerde gok. De prik is in basis bedoeld om risicogroepen (mensen die al een zwakkere gezondheid hebben) minder ziek te laten zijn mochten ze besmet raken. Je bent nog steeds even besmettelijk voor anderen, mocht je klachten hebben, je wordt alleen zelf minder ziek. Tevens ben je, ondanks de prik, net zo vatbaar voor griepvirussen die niet in de cocktail zaten. (Zie destijds de mexicaanse griep) De griepprik verminderd de klachten per individu als je ziek wordt van het ‘juiste’ virus. Niet meer en niet minder.
Bron ? Google de Rijksoverheid even.
Francien2019 schreef:
20-10-2019 13:36
Wat een onzin lees ik hier toch. De griepprik heeft natuurlijk helemaal niets te maken met vaccinatiegraad en groepsimmuniteit, zoals bij andere vaccinaties. Het slaat dus nergens op om mensen die de griepprik overslaan te verwijten dat ze egoïstisch zijn. De griepprik wordt jaarlijks samengesteld op basis van de te verwachten virussen. Het is dus een beredeneerde gok. De prik is in basis bedoeld om risicogroepen (mensen die al een zwakkere gezondheid hebben) minder ziek te laten zijn mochten ze besmet raken. Je bent nog steeds even besmettelijk voor anderen, mocht je klachten hebben, je wordt alleen zelf minder ziek. Tevens ben je, ondanks de prik, net zo vatbaar voor griepvirussen die niet in de cocktail zaten. (Zie destijds de mexicaanse griep) De griepprik verminderd de klachten per individu als je ziek wordt van het ‘juiste’ virus. Niet meer en niet minder.
Bron ? Google de Rijksoverheid even.
Google zelf lekker even:
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/zor ... riepvaccin

Onder het kopje groepsimmuniteit. Hoe meer mensen zich laten vaccineren hoe beter. Bij 60%< kunnen we gebruik maken van groepsimmuniteit. En ja, als je bijvoorbeeld in een omgeving werkt of woont met veel kwetsbare mensen dan vind ik je wel egoïstisch als je geen prik haalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven