Gezondheid alle pijlers

Wel of niet de griepprik halen?

19-10-2019 18:52 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister heb ik voor het eerst een oproep gekregen om de griepprik te halen bij de huisarts. Aangezien ik deze nooit eerder heb gehad ben ik gaan zoeken naar ervaringen van andere mensen, maar volgens mij zijn er net zoveel tegenstanders als voorstanders. Hoe kijken jullie tegen de griepprik aan en halen jullie hem wel of niet als je ervoor in aanmerking komt?
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2019 13:50
Google zelf lekker even:
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/zor ... riepvaccin

Onder het kopje groepsimmuniteit. Hoe meer mensen zich laten vaccineren hoe beter. Bij 60%< kunnen we gebruik maken van groepsimmuniteit. En ja, als je bijvoorbeeld in een omgeving werkt of woont met veel kwetsbare mensen dan vind ik je wel egoïstisch als je geen prik haalt.
Maar groepsimmuniteit bereiken we niet in NL.

En de griepprik blijkt juist ook een beschermende werking te hebben bij de griepvirussen die niet in de prik zitten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Gelukkig zijn we altijd nog de baas over ons eigen lijf en welzijn. Hoewel ik best geloof dat er mensen zijn die dat graag anders zouden willen zien.
Solomio schreef:
20-10-2019 13:53
Maar groepsimmuniteit bereiken we niet in NL.

En de griepprik blijkt juist ook een beschermende werking te hebben bij de griepvirussen die niet in de prik zitten.

Weet ik, maar het zou zo mooi zijn als we het wél bereiken, bedoel ik dus :)
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
20-10-2019 09:14
Ik red het niet met een prednison kuur jammer genoeg,
De truc is dan ook om op tijd te beginnen: vóór de prik. Als de allergische reactie niet wordt opgeroepen, hoeft er ook niet veel behandeld te worden.
Izzy_ schreef:
20-10-2019 11:13
De oproep zou je al moeten hebben gehad. Morgen even de ha bellen, ze hebben altijd vaccins over van mensen die niet komen opdagen.

Dat hoeft niet. Hier zijn de oproepen ook pas vrijdag binnengekomen en worden de griep prikken halverwege/eind november verstrekt (meerdere data).
Er was vertraging bij één van de leveranciers, waardoor sommige huisartsen de griepprikken pas half/eind november binnenkrijgen.
JonathanStrange schreef:
20-10-2019 13:50
Google zelf lekker even:
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/zor ... riepvaccin

Onder het kopje groepsimmuniteit. Hoe meer mensen zich laten vaccineren hoe beter. Bij 60%< kunnen we gebruik maken van groepsimmuniteit. En ja, als je bijvoorbeeld in een omgeving werkt of woont met veel kwetsbare mensen dan vind ik je wel egoïstisch als je geen prik haalt.

Dat vind ik niet. Ik vind dat je mensen niet kunt verplichten (zeg je ook niet) tot het halen van een griep prik en ze al helemaal geen egoïsme lkunt verwijten omdat ze toevallig wonen in een omgeving met veel kwetsbare mensen en geen griepprik halen. Die kwetsbare mensen gaan ook bijvoorbeeld naar een supermarkt, waar iemand met het griepvirus bijvoorbeeld net het boodschappenkarretje beet heeft gehad, staan in een lift met mensen die geen griepprik hebben gehad en daar hoesten/niezen of raken liftknopjes aan waar net mensen met griepvirus aan hebben gezeten etc. En ja... ik ben zelf ook onderdeel van een risicogroep, maar zou in geen honderd jaar willen dat een ander daarvoor een griepprik moet krijgen en vind daar niets egoïstisch aan.
Qua werk kan ik dan wel weer beter begrijpen dat een werkgever er hun medewerkers toe oproept als je in een omgeving werkt waar griep mensen fataal kan worden. Maar dan ook vind ik dat je medewerkers niet kunt dwingen, gezien het hun lichaam betreft.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
21-10-2019 06:44
Dat vind ik niet. Ik vind dat je mensen niet kunt verplichten (zeg je ook niet) tot het halen van een griep prik en ze al helemaal geen egoïsme lkunt verwijten omdat ze toevallig wonen in een omgeving met veel kwetsbare mensen en geen griepprik halen. Die kwetsbare mensen gaan ook bijvoorbeeld naar een supermarkt, waar iemand met het griepvirus bijvoorbeeld net het boodschappenkarretje beet heeft gehad, staan in een lift met mensen die geen griepprik hebben gehad en daar hoesten/niezen of raken liftknopjes aan waar net mensen met griepvirus aan hebben gezeten etc. En ja... ik ben zelf ook onderdeel van een risicogroep, maar zou in geen honderd jaar willen dat een ander daarvoor een griepprik moet krijgen en vind daar niets egoïstisch aan.
Qua werk kan ik dan wel weer beter begrijpen dat een werkgever er hun medewerkers toe oproept als je in een omgeving werkt waar griep mensen fataal kan worden. Maar dan ook vind ik dat je medewerkers niet kunt dwingen, gezien het hun lichaam betreft.
Iedereen heeft de keuze om wel of niet die griepprik te halen.
Maar ik lees en hoor dat mensen hun beslissing niet baseren op feiten, maar op gevoeletjes.
Daar gaat het mis wat mij betreft.

Dat jij persoonlijk het risico op griep wilt nemen, prima, maar daarmee verhoog je dus ook de risico's voor anderen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-10-2019 07:33
Iedereen heeft de keuze om wel of niet die griepprik te halen.
Maar ik lees en hoor dat mensen hun beslissing niet baseren op feiten, maar op gevoeletjes.
Daar gaat het mis wat mij betreft.

Dat jij persoonlijk het risico op griep wilt nemen, prima, maar daarmee verhoog je dus ook de risico's voor anderen.

Dat kun je mij niet verwijten. Feiten ligggen daar voor mij zeker ook aan ten grondslag. Ik vind de gemiddelde beschermingssgraad gewoon veel te laag. Dit naast andere redenen die ik al eerder noemde. Dit is nog maar de vierde of vijfde keer dat ik aangeef dat ik vind dat mensen dit soot keuzes vooral met hun arts moeten bespreken. Maar dat wil je gewoon niet horen. Er worden in dit topic veel onwaarheden als waarheden geponeerd. Dat begint al met foutieve cijfers de hier weergegeven en enorm afwijken.

Wil je dan heel Nederland vaccineren of zoiets? Dan nog; mensen reizen en nemen griepvirussen mee terug.
Wanneer haal jij die griepprik eigenlijk? Spreek nog maar weinig mensen die hem gehaald hebben (en wel gaan doen dus)
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 05:27
16.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
21-10-2019 07:52
Dat kun je mij niet verwijten. Dit is nog maar de vierde of vijfde keer dat ik aangeef dat ik vind dat mensen dit vooral met hun arts moeten bespreken.Maar dat wil je gewoon niet horen. Er worden in dit topic veel onwaarheden als waarheden geponeerd. Dat begint al met foutieve cijfers de hier weergegeven en enorm afwijken.

Heel Nederland vaccineren of zoiets? Dan nog; mensen reizen en nemen griepvirussen mee terug.
Wanneer haal jij die griepprik eigenlijk? Spreek nog maar weinig mensen die hem gehaald hebben (en wel gaan doen dus)
Onwaarheden die als waarheid worden geponeerd, idd.
Omdat in NL alleen risicogroepen in aanmerking komen voor een 'gratis' griepprik zullen we nooit die groepsimmuniteit bereiken. Is ook de vraag of je dat wilt en of dat zou moeten.

Ik ken juist veel mensen die em halen. Mijn vriendenkring gaat steeds meer richting de 60 jaar en ik heb wat ziek-zwak-misselijke vriendinnen.
Ze halen em allemaal.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik had nog een stukje aangevuld in mijn vorige post over een feit waarom ik griepprik niet haal.
Dat was mijn vraag en opmerking niet. Wanneer ga jij hem halen, vroeg ik?
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
21-10-2019 08:08
Ik had nog een stukje aangevuld in mijn vorige post over een feit waarom ik griepprik niet haal.
Dat was mijn vraag en opmerking niet. Wanneer ga jij hem halen, vroeg ik?
Ik ga em halen zodra ik een oproep krijg. Maar wat maakt dat uit?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem zeker halen als ik een oproep zou krijgen. Maar die krijg ik nooit, dus ik hoef hem blijkbaar niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal de griepprik ieder jaar. Nooit negatieve gevolgen van ondervonden.
Ik neem de griepprik omdat ik anderen die om welke reden dan ook niet gevaccineerd zijn niet wil besmetten met mijn griepvirus.
Ugli schreef:
21-10-2019 09:37
Ik zou hem zeker halen als ik een oproep zou krijgen. Maar die krijg ik nooit, dus ik hoef hem blijkbaar niet.
Je kan er voor bellen ze hebben altijd over. Als je hem wilt tenminste.

Wij halen hem met het hele gezin incl de kinderen. Nu krijgen we standaard een oproep zonder dat we de doelgroep zijn.

Hier heeft niemand nog een oproep gehad.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
20-10-2019 08:46
Dit is dan ook het gevoel wat je bij griep hebt. Ik heb soms weleens de indruk dat mensen, die zeggen dat ze ondanks de griepprik toch griep krijgen, een ander virus verwarren met griep.

De reden dat ik de griepprik haalde toen ik nog niet in de risicogroep zat was dat ik kleine kinderen had en een man, die vaak op reis was voor zijn werk. Ik had gewoon geen flauw idee hoe ik dat zou moeten oplossen. Bij een paar dagen koorts red je het nog wel met de tv en doorbijten, maar ik had gewoon echt niet geweten hoe ik het op had moeten lossen met griep en kleine kinderen thuis op mijn vrije dagen (hier een kdv waar je de kinderen nooit buiten je standaarddagen kon brengen, omdat ik de rustige dagen afnam).
Precies! Van de griepprik krijg je beslist GEEN griep. Je had dan ten tijde van de vaccinatie al een verkoudheidsvirus bij je en je was dan ook zonder de vaccinatie verkouden geworden.
Solomio schreef:
21-10-2019 08:47
Ik ga em halen zodra ik een oproep krijg. Maar wat maakt dat uit?

En kom je er nu al voor in aanmerking?
Interesse en omdat het over dit topic gaat. Ik krijg al jaren een oproep vanwege risicogroep. Heb nu vooraf duidelijk gemaakt geen griepprik te wensen omdat ik het zonde vind als het weg wordt gegooid. Kreeg desondanks nog een oproep vanwege automatisch systeem.
Alecta schreef:
20-10-2019 08:46
Dit is dan ook het gevoel wat je bij griep hebt. Ik heb soms weleens de indruk dat mensen, die zeggen dat ze ondanks de griepprik toch griep krijgen, een ander virus verwarren met griep.
Natuurlijk komt dat voor. Maar de griepprik beschermt echter voor een groot deel niet tegen de griep (veroorzaakt door het Influenza-virus dus). Je hebt een slechts 40% kleinere kans om griep te krijgen na de griepprik, gemiddeld gezien. Kortom: nog heel erg goed mogelijk dat je het griepvirus dus gewoon oploopt.
amarna schreef:
21-10-2019 09:45
Precies! Van de griepprik krijg je beslist GEEN griep. Je had dan ten tijde van de vaccinatie al een verkoudheidsvirus bij je en je was dan ook zonder de vaccinatie verkouden geworden.

Verkoudheid is geen griep. Dat is een ander virus.
Overig mee eens dat als je griep krijgt na zetten griepspuit, je dit al onder de leden had.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
21-10-2019 16:16
En kom je er nu al voor in aanmerking?
Interesse en omdat het over dit topic gaat. Ik krijg al jaren een oproep vanwege risicogroep. Heb nu vooraf duidelijk gemaakt geen griepprik te wensen omdat ik het zonde vind als het weg wordt gegooid. Kreeg desondanks nog een oproep vanwege automatisch systeem.
Ik kom er nog niet voor in aanmerking nee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Tijdschriftenverslindster schreef:
21-10-2019 16:26
Natuurlijk komt dat voor. Maar de griepprik beschermt echter voor een groot deel niet tegen de griep (veroorzaakt door het Influenza-virus dus). Je hebt een slechts 40% kleinere kans om griep te krijgen na de griepprik, gemiddeld gezien. Kortom: nog heel erg goed mogelijk dat je het griepvirus dus gewoon oploopt.
Uiteraard kun je nog steeds ziek worden, maar je wordt dan wel minder ziek en de kans op complicaties is minder groot naar ik begreep.
Solomio schreef:
21-10-2019 20:33
Ik kom er nog niet voor in aanmerking nee.
Dat vermoedde ik al. Ben benieuwd hoe het je t.z.t. bevalt.
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
22-10-2019 00:49
Dat vermoedde ik al. Ben benieuwd hoe het je t.z.t. bevalt.
Ah, daar kan ik dus pas een mening over hebben als ik em zelf krijg.
Maar ik heb wel legio mensen om me heen die elk jaar de griepprik halen, en behalve mijn oude tante is iedereen gewoon blij met de griepprik en nuchter genoeg om in te zien dat als ze toevallig ziek worden kort na die prik, dat dat dan niet door die prik komt.
En ook nuchter genoeg om allerlei andere vage verschijnselen niet aan die prik te koppelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
22-10-2019 07:56
Ah, daar kan ik dus pas een mening over hebben als ik em zelf krijg.
Maar ik heb wel legio mensen om me heen die elk jaar de griepprik halen, en behalve mijn oude tante is iedereen gewoon blij met de griepprik en nuchter genoeg om in te zien dat als ze toevallig ziek worden kort na die prik, dat dat dan niet door die prik komt.
En ook nuchter genoeg om allerlei andere vage verschijnselen niet aan die prik te koppelen.

Ik ken zowel mensen die hem wel als niet halen. Veel mensen die uit angst de griepprik halen, dus met nuchterheid heeft dat weinig te maken, zeker niet met een gemiddeld beschermingspercentage van slechts 40%.
En als je het toch als nuchterheid wilt zien, dan is het nuchterheid om in mijn situatie bewust de griepprik niet nemen dit jaar, net als vorig jaar. Ieders situatie is anders. Die van jouw familie en kennissen ook. En als ze er blij mee zijn, alleen maar fijn voor hem.
TO: heb jij je keuze al gemaakt qua wel of geen griepprik halen?
Alle reacties Link kopieren
Hier hebben man en beide dochters een oproep vanwege astma, zoon en ik niet. Zij halen de griepprik en wij niet.
Jongste dochter heeft vrij heftige astma en als je een kind een week op de IC hebt gehad dan ben je geneigd om risico's dat ze daar weer terecht komt te willen beperken. Dochter heeft absoluut geen trauma's overgehouden aan de IC, maar ik wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven