Gezondheid alle pijlers

Wel of niet vaccineren tegen hpv?

19-02-2014 08:04 359 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf het eerste moment dat deze vaccinatie gegeven werd had ik al mijn twijfels ,hoewel mijn dochters nog niet in aanmerking kwamen.

Inmiddels is mijn oudste dochter 12 en is de informatie op de mat gevallen.

De twijfel is er nog steeds .

Wat doet deze vaccinatie op langere termijn en beschermt deze echt tegen het hpv?

Zelf is bij mij op mijn 22e PAP 3A en Cinn III ontdekt ( gelukkig op tijd , na een colposcopie bleek het een snel groeiende variant en binnen een week kreeg ik een conisatie ) Dat het toen ontdekt werd was omdat ik na diverse bloedingen een uitstrijkje eiste ( mijn ha vond het onzin maar dat terzijde)

Ik weet dus wat het is om dit virus te hebben , maar de hamvraag blijft , had ik het niet gekregen als de vaccinatie in mijn jeugd al gegeven werd?

Ik had overigens geen wisselende contacten ik was toen met mijn eerste vriend ( ben een laatbloeier ).

Ik las in de folder dat de inenting beschermd tegen 2 hpv varianten , die de meeste gevallen van baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.

Natuurlijk ga ik mijn huisarts raadplegen , ook wil ik bespreken in hoeverre mijn variant van toen invloed heeft op mijn dochter(s) want dat soort specifieke informatie heb ik natuurlijk niet dat staat in mijn dossier.

Hebben / gaan of zouden jullie je dochter in laten enten ?
Je moet even zoeken op het forum, er zijn een paar ontzettend uitgebreide topics over die zo informatief zijn dat het zonde is om dat weer over te doen
partyofalice in "HPV-virus vaccinatie?"
Ik zou het overigens ook echt niet weten, al lees ik nog zo veel over dit onderwerp. Tegenstanders, voorstanders...allemaal plausibele redenen......

over een jaar krijgt mijn dochter de oproep.
Wij hebben weloverwogen en in overleg met De huisarts besloten om niet te vaccineren. Mijn dochter heeft zelf ook goed nagedacht en wilde niet. Onze huisarts is iig niet overtuigd van het nut en weet niet wat de mogelijke gevolgen zijn van de vaccinatie in de toekomst.
Bootje, ik ben er inderdaad 1 tegengekomen uit 2012 , inmiddels zijn die moeders 2 jaar verder wellicht hebben zij hun mening aangepast?

Sateofmayo Daar loop ik ook tegenaan.

Net de ha gebeld , assistente wilde me afpoeieren met "hoe dan ook het is uw eigen beslissing".

Ja dat weet ik , maar zou graag meer info willen over mijn eigen variant van toen ( behoorde die bij de 2 meest voorkomende ? in hoeverre is het erfelijk? mijn oma is gestorven aan baarmoederhalskanker )

Indien mogelijk wil ik bovenstaande mee laten wegen in het wel of niet laten vaccineren van mijn dochters.

Wellicht is mijn gevoel wel/niet gekleurd door mijn eigen ervaring .
Nee, er zijn twee topics geweest in de afgelopen maanden, eentje vorige maand nog. Helaas kan ik niet voor je zoeken.
Poldervrouw en dat speelt ook een grote rol , wat doet de vaccinatie op langere termijn?

Even appels met peren vergelijken het DES vaccin van toen , wat een enorme gevolgen bleek dat jaren later.
Oké die ben ik niet tegengekomen Bootje.
Ik heb mijn dochter wel laten vaccineren. Inmiddels drie jaar geleden. Of je het nu wel of niet doet, zorg dat je een goede reden hebt om het wel of niet te doen.

Ik verbaasde me destijds zo over het gemak waarmee ouders het wel of niet deden.

Redenen voor niet:

'Mijn kind is bang voor naalden en prikken.'

Er werd niet in onze eigen woonplaats gevaccineerd, dus ouders riepen: 'Als ze dan willen dat alle meisjes die prik krijgen, dan moeten ze dat hier doen en niet 10 km verderop!

'Daar heb ik als moeder toch helemaal geen tijd voor om die prik helemaal dáár te gaan halen, en dan ook nog drie keer!'

'Wij kregen die prik ook niet en we zijn er niet slechter van geworden.'

'Mijn kind mag geen sex hebben met verschillende jongens.'

Redenen voor wel:

'Ach iedereen doet het, waarom wij niet.'

'Je kan het maar gehad hebben.'

Dus mijn advies is: 'Weet waarom je het wel/niet doet, dan kun je dat later uitleggen aan je kind.'
Wij hebben er voor gekozen om niet te vaccineren,vooral langere termijn gevolgen en de onwetendheid daarvan heeft de doorslag gegegeven.
Ik neem mijn eigen voorgeschiedenis mee in mijn overweging.

Heeft mijn variant niks te maken met de 2 waarvoor er ingeënt wordt dan denk ik dat ik het niet doe.

Uiteraard bespreek ik dit met de ha en mijn dochter.
Mijn dochter zal de oproep ook eerdaags wel krijgen. Ik weet het ook niet zo goed.

Is het ook zo dat wanneer je ingeënt bent, je het hpv virus ook niet meer kan overdragen naar een jongen toe? (Heb mij er nog niet in verdiept)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Topic 1

Topic 2

Gevonden!
Dit is mijn vakgebied.

Het HPV vaccin beschermt tegen de twee meest voorkomende types die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Helaas zijn er meerdere (veel minder voorkomende) types die ook deze vorm van kanker kunnen veroorzaken. Je bent na vaccinatie dus niet volledig beschermd, maar wel voor 70 a 80 procent. Ook is het onduidelijk hoe de ander virustypes zich in de toekomst zullen gaan ontwikkelen. In theorie zou het kunnen dat deze virussen agressiever worden of de overhand krijgen. Dit is echter niet met zekerheid te zeggen of uit te sluiten.

Daarnaast zijn er ook types baarmoederhalskanker die (waarschijnlijk) niet door het HPV virus veroorzaakt worden.

Ook na vaccinatie blijven controles dus noodzakelijk. Vanaf je 30ste krijgen vrouwen in Nederland om de 5 jaar een oproep voor het bevolkingsonderzoek om een uitstrijkje te laten maken, dit om eventuele voorstadia op tijd op te sporen. Voorstadia zijn doorgaans zeer goed te behandelen.

Helaas is ook het bevolkingsonderzoek niet waterdicht en kan op deze manier baarmoederhalskanker niet volledig voorkomen worden.

In Nederland overlijden per jaar ongeveer 500 vrouwen aan baarmoederhalskanker. Voor het grootste gedeelte zijn dit vrouwen, die om wat voor reden dan ook niet deelnamen aan het bevolkingsonderzoek.

Misschien geeft dit wat duidelijkheid.

Succes bij het nemen van je beslissing.
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg...
TO,

Het hpv-vaccin beschermt tegen hpv type 16 en type 18, die samen verantwoordelijk zijn voor 70% van alle baarmoederhalskankers.

Als een hpv-virus je lichaam binnendringt en (bijvoorbeeld) genitale wratten veroorzaakt, dan gaat je lichaam tegen dat specifieke hpv-virus antistoffen maken, en dan word je immuun voor dat type virus. Maar om immuniteit voor hpv 16 of hpv 18 te induceren, moet je er dus mee besmet raken. Daarom 'faken' ze bij meisjes besmetting met een inactief virus, zodat het meisje geïmmuniseerd raakt (dus afweercellen heeft) tegen hpv en het meteen gaat opruimen als het virus bij haar binnenkomt.

Dit heet verworven immuniteit en zorgt ook dat je bijvoorbeeld niet 2x waterpokken kan krijgen: eens gehad blijft je lijf het voor altijd onthouden en kan het dus een ontzettend snelle afweerreactie op gang zetten (afweer is een cascade van cellen die worden aangezet en omgezet tot cellen met een specifieke taak, als dat al is gebeurd kan meteen de juiste cel er heen), waardoor het meisje er (waarschijnlijk) nooit ziek van zal worden.

Maar vaccins zijn niet 100% effectief. Het rijksvaccinatieprogramma werkt zo goed omdat iedereen de BMR en DKTP krijgt. De mensen die uit zichzelf niet voldoende afweer aanmaken (kun je testen dmv. een zogeheten titerbepaling), zijn beschermd omdat de meeste mensen de ziekte niet kunnen krijgen en niet kunnen overdragen. Kudde-immuniteit heet dat.

Toen jij jong was heb je waarschijnlijk hpv-16 of hpv-18 gehad. Als je een CIN-III hebt gehad, dan betekent dat dat je cellen zeer onrustig waren en dat niet alleen het bovenste laagje cellen, maar ook wat eronder zat. Dat halen ze weg omdat het kanker kán worden (hoeft niet), maar ook omdat ze hopen dat als zij een wond maken er heel veel afweercellen op af komen, zodat je immuniteit ontwikkelt voor die specifieke hpv-vorm.

Als het ware je afweer een duwtje in de juiste richting geven.

Dat proberen ze dus bij jonge meiden met een vaccin, omdat om de een of andere reden de afweer vaak niet goed op gang komt. Naast baarmoederhalskanker kan je van hpv ook keelkanker krijgen (orale seks), vaginakanker, peniskanker en anuskanker. Dat laatste komt vooral voor bij homoseksuele mannen en daarom willen ze nu jonge homoseksuele jongens misschien ook gaan vaccineren.

Ik zou voorstellen om álle jongeren (jongens en meisjes) te vaccineren en zo het virus uit te roeien: als 99% immuun is en het dus niet kan krijgen, dan loopt de 'zwakke' 1% ook geen risico. Een prik is vervelend, maar een lisexcisie of een conisatie is vervelender.

Bovendien: hoe meer lisexcisies en conisaties je moet ondergaan (virus blijft in zeldzame gevallen terugkomen), hoe korter je baarmoedermond wordt, waardoor je na een aantal behandelingen minder makkelijk zwanger kunt worden en meer risico hebt op vroeggeboorte en dergelijke.

Je bent ook meteen beschermd tegen de hpv -keelkankers, -vaginakankers en -anuskankers.

Voor lange termijngevolgen zou ik niet bang zijn. Het virus wordt inactief ingespoten, het lichaam bouwt afweer op, het virus kan op dat moment geen schade toebrengen en het lichaam ruimt het op. Het enige dat overblijft zijn afweercellen die zodra ze hpv 'ruiken' er naartoe rennen en het lichaam gaan verdedigen.

Ja er zit aluminium in, maar in een zeer kleine hoeveelheid die het lichaam gewoon kan opruimen. Het wordt gebruikt om de afweerreactie te versterken. Dat soort stoffen zitten ook in andere vaccins. Het werkt verder nergens op, alleen op die afweer. Dus na een paar weken is het vaccin gewoon uit je lichaam en zijn alleen je lichaamseigen cellen over, die alleen nu geleerd hebben tegen hpv te vechten.

Er zijn zeker ook wel onderzoeken over de lange termijn gedaan, onderzoek is namelijk al 20 jaar aan de gang. Gemiddeld duurt het 10-15 jaar na de ontwikkeling van een medicijn voordat je het op de markt mag brengen. Daarom is het vaccin pas 5 jaar op de markt.

Wat jouw beslissing is, dat is aan jou, maar ik hoop dat je zo wat meer informatie hebt. Laat je dochter ook meedenken.
quote:poldervrouw schreef op 19 februari 2014 @ 08:36:

Wij hebben weloverwogen en in overleg met De huisarts besloten om niet te vaccineren. Mijn dochter heeft zelf ook goed nagedacht en wilde niet. Onze huisarts is iig niet overtuigd van het nut en weet niet wat de mogelijke gevolgen zijn van de vaccinatie in de toekomst.Dit was precies ook de reden dat wij het in overleg met dochter niet hebben laten doen. Ineens moesten we toen vaccineren ( sterker nog mijn dochter kreeg een brief op haar naam waarin de GGD schreef dat ze gevaccineerd kon worden als ze dat wilde ondanks dat evt ouders het niet wilde!) woest wasik daarom. Heb gelijk de huisarts gebeld en die vond destijds ( dochter is nu ruim 17) dat het niet genoeg getest was en ook. Niks bekend was over evt gevolgen. Met inderdaad Des in mijn achterhoofd het dus niet gedaan.
quote:suzyqfive schreef op 19 februari 2014 @ 08:56:

Mijn dochter zal de oproep ook eerdaags wel krijgen. Ik weet het ook niet zo goed.

Is het ook zo dat wanneer je ingeënt bent, je het hpv virus ook niet meer kan overdragen naar een jongen toe? (Heb mij er nog niet in verdiept)Klopt. Als zij immuun is voor het virus, kan het bij haar niet actief worden en kan zij het ook niet overdragen. Je draagt het namelijk over tijdens een actieve infectie.
quote:billyjack schreef op 19 februari 2014 @ 09:13:

Dit is mijn vakgebied.

Het HPV vaccin beschermt tegen de twee meest voorkomende types die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Helaas zijn er meerdere (veel minder voorkomende) types die ook deze vorm van kanker kunnen veroorzaken. Je bent na vaccinatie dus niet volledig beschermd, maar wel voor 70 a 80 procent. Ook is het onduidelijk hoe de ander virustypes zich in de toekomst zullen gaan ontwikkelen. In theorie zou het kunnen dat deze virussen agressiever worden of de overhand krijgen. Dit is echter niet met zekerheid te zeggen of uit te sluiten.

Daarnaast zijn er ook types baarmoederhalskanker die (waarschijnlijk) niet door het HPV virus veroorzaakt worden.

Ook na vaccinatie blijven controles dus noodzakelijk. Vanaf je 30ste krijgen vrouwen in Nederland om de 5 jaar een oproep voor het bevolkingsonderzoek om een uitstrijkje te laten maken, dit om eventuele voorstadia op tijd op te sporen. Voorstadia zijn doorgaans zeer goed te behandelen.

Helaas is ook het bevolkingsonderzoek niet waterdicht en kan op deze manier baarmoederhalskanker niet volledig voorkomen worden.

In Nederland overlijden per jaar ongeveer 500 vrouwen aan baarmoederhalskanker. Voor het grootste gedeelte zijn dit vrouwen, die om wat voor reden dan ook niet deelnamen aan het bevolkingsonderzoek.

Misschien geeft dit wat duidelijkheid.

Succes bij het nemen van je beslissing.Ja dat was ik vergeten, dat is ook belangrijk! Mag ik je wat vragen als je expert bent op dit vakgebied? Ben je ook voor een vroegere screeningsleeftijd? Ik ken 2 meisjes, een van 26 en een van 28 die baarmoederhalskanker hebben en die hadden nooit symptomen. Huisarts heeft kennelijk gezegd dat het met een uitstrijkje wel ontdekt was. Dat is toch erg? Waarom beginnen we dan niet eerder met screenen?
Wij hebben weloverwogen en in overleg met De huisarts besloten om WEL te vaccineren
Oh en TO: ik geloof dat er nu 12 jaar meisjes worden ingeënt en die zijn nog steeds immuun, die meisjes. Maar we weten dus niet of je echt je hele leven immuun blijft, soms moet je ook een nieuwe DKTP halen, als je naar het buitenland gaat.

Dat wordt nu dus in de gaten gehouden en je dochter zal tzt indien nodig dan weer gevaccineerd moeten worden. Maar dat zal dus op zijn allerminst 12 jaar duren.
Ik had overigens graag gewild dat mijn moeder mij had laten vaccineren. Ik was helaas al te oud (en seksueel actief)

Ik heb veel lisexcisies moeten ondergaan, waardoor mijn slijmvliezen beschadigd zijn en mijn baarmoedermond erg kort. De baarmoeder produceert slijmdraden die de spermacellen helpen binnen te komen. Bij mij werkt dat kennelijk niet meer zo goed als eerst.

Bovendien moet ik bij de gynaecoloog als ik zwanger ben omdat ik te vroeg weeën kan krijgen enzo.

Ik vind dat best lastig. Toen ik de lisexcisies kreeg was ik gewoon nog niet toe aan kinderen. Maar wat als ik het in de toekomst wel wil? Mijn gynaecoloog zegt gelukkig dat het nog steeds kan maar dat ik misschien niet meer te lang moet wachten (straks komt het weer terug). Maar eigenlijk komt het gewoon echt niet uit nu. En soms denk ik wel eens: had ik maar dat vaccin toch gehad... Misschien had ik dan nu niet het gevoel dat ik moest kiezen tussen carrière en kinderen.
Lilith, DES was geen vaccin (het was een middel dat aan zwangere vrouwen werd voorgeschreven in de hoop dat t de kans op miskramen zou verminderen. Dat deed het niet, maar het kon wel voor afwijkingen zorgen bij het kind van wie de vrouw zwanger was op het moment dat ze DES gebruikte). Bovendien zijn de eisen aan medicijnen sinds DES sterk verscherpt.

Waarom vind je het zo belangrijk om te weten of je één varianten waartegen gevaccineerd werd, had?
vraag aan de mensen die hier veel vanaf weten. ik hoorde laatst dat meisje niet meer 3 keer maar slechts 2 keer gevaccineerd hoeven te worden, omdat 2 prikken ook voldoende zou zijn. (volgens mij in een nieuwsbericht). Klopt dat en kunnen jullie daar iets meer achtergrond bij vertellen? (dochter is nog lang niet bij de vaccinatieleeftijd, maar ik ben geinteresseerd in de ontwikkelingen van deze relatief nieuwe vaccinatie)
Jeetje, sophietjekalewietje wat een ontzettend duidelijk verhaal. Dit snapt een gewoon mens tenminste ook! Vaak bij dit soort info, heb ik het gevoel dat je wel haast iets medisch gestudeerd moet hebben om het te snappen. Hier zullen veel, mensen iets aan hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven