Gezondheid alle pijlers

Werkzame stoffen en hulpstoffen

19-04-2018 20:47 46 berichten
Hoi! Er is een vraag wat me blijft puzzelen, en ik ben erg benieuwd naar jullie kennis hierover.

Lang geleden slikte ik een bepaalde pil waar ik tevreden over was, totdat ik een nieuw doosje kreeg. Die werkte niet fijn voor mij, en dat meldde ik keer op keer bij de apotheek, dat ik echt de originele wil, maar elke keer weer hetzelfde verhaal: het is exact hetzelfde spul. Totdat een assistente op een gegeven moment zei dat de hulpstoffen anders zijn, en dat dat dit verschil zou kunnen verklaren.

Laatst op het werk waar een collega een soortgelijke verhaal vertelde over iemand, waarop ik zei dat het zou kunnen liggen aan het feit dat er andere hulpstoffen worden gebruikt voor het nieuwe medicijn. Een andere collega die erbij stond was hier er stellig mee oneens: andere hulpstoffen kunnen er niet voor zorgen dat je anders reageert op een medicijn. Toch lees ik dit regelmatig bij reviews op medicijnen, dat men toch verschil kan merken als de hulpstoffen anders zijn dan wat ze gewend zijn.

En vanmiddag kwam ik bij de apotheek waar weer deze discussie werd gevoerd aan de balie tussen een apothekersassistente en een klant, waarna de apotheker erbij werd gehaald. Geïnteresseerd volgende ik de discussie, de klant zegt: bij de vorige pillen voelde ik dat het gewoon goed werkte. En toen ik deze kreeg werd ik gelijk beroerd. De apotheker: dat kan aan allerlei omstandigheden liggen. Klant: maar toen ik er weer mee stopte, voelde ik me weer minder beroerd. Apotheker: dat is niet te verklaren. De klant ging na een kwartier ook maar vertrekken, want hier bleef het ook bij.

Goed, genoeg stof gegeven. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Kunnen andere hulpstoffen de werking van medicijnen veranderen?

Totaal aantal stemmen: 23

Ja (87%)
Nee (13%)
miedo schreef:
19-04-2018 21:43
Niet die ik al eeuwen geslikt heb. Ik ben 2 jaar geleden na eindeloos van alles proberen op een ander medicijn overgestapt.
Moiren’ schreef:
19-04-2018 21:45
Ja. En slaapmedicatie mag nog maar per maand verstrekt worden van de verzekeringen. Dat ik al jaren op voorschrift slik maakt niets uit. Dus nu moet ik elke maand naar de apotheek.
Stom gedoe.
En elke keer 6 euro. Dat helpt echt bij de kosten drukken.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
19-04-2018 21:45
Na de eerste keer krijg ik die ook vergoed. Waarom moet jij ze zelf betalen?
Hm , ik denk omdat ik ze niet aan de huisarts gevraagd heb.Zal ik dus doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik beweer zeker niet dat iedereen die klaagt het gewoon verzint, waarom zouden ze? Sterker nog, ik geef een voorbeeld van mezelf. En bij bv schildkliermedicatie en sommige andere hormonen is dit een bekend probleem, wat oa te maken heeft met de soort stof en werking waardoor zelfs een gelijke hoeveelheid van de stof niet dezelfde activiteit hoeft te hebben. Dus zelfs als de fabrikant geen gemene nare dingen doet, heb je daar schommelingen, laat staan als de kwaliteit dubieus wordt.

Maar er zijn ook heel veel stoffen die op een andere manier werken en wel makkelijk te meten zijn. En ook daar geloof ik heus wel dat mensen oprecht denken dat hun klachten door het nieuwe doosje komen, maar dat betekent nog niet dat het ook zo is. En daarom is het ook weer niet zo dat we dan dus maar gewoon terug moeten naar voor alles de duurste optie (die overigens ook in fabrieken in India en China gemaakt worden). Betere controle lijkt me een goed begin.
Lucifermiauww schreef:
19-04-2018 21:46
En elke keer 6 euro. Dat helpt echt bij de kosten drukken.
Nee, dat niet. Niet zelf betalen bedoel ik.
Moiren’ schreef:
19-04-2018 21:48
Nee, dat niet. Niet zelf betalen bedoel ik.
Maar de verzekeraar wel toch? Elke keer word dat opnieuw berekend.
Lucifermiauww schreef:
19-04-2018 21:50
Maar de verzekeraar wel toch? Elke keer word dat opnieuw berekend.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
RégineFilange schreef:
19-04-2018 21:26
Dit hoor je vaak over de anticonceptiepil, maar dat wordt dan door de arts en apotheker als onzin afgedaan. Terwijl er legio vrouwen zijn die verschil merken tussen het echte merk en het 'nep'merk. Alsof die dat allemaal verzinnen.
Bij mijn eigen ervaring ging het inderdaad om de anticonceptiepil.
Alle reacties Link kopieren
Hulpstoffen kunnen de werking van het geneesmiddel niet aantasten. Daarvoor zijn ze uitgebreid getest en moeten aan strenge regels van de EU voldoen. Dat je er zelf anders op reageert kan, ookal is de kans klein
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
19-04-2018 21:26
Dit hoor je vaak over de anticonceptiepil, maar dat wordt dan door de arts en apotheker als onzin afgedaan. Terwijl er legio vrouwen zijn die verschil merken tussen het echte merk en het 'nep'merk. Alsof die dat allemaal verzinnen.
Ik ben happy met Trigynon, en ik word doodongelukkig en ellendig van Trinordiol.
Ik betaal ze zelf. Ze kosten me evenveel.

Ik heb al zó vaak stennis moeten maken dat ik Trigynon wil. Ik heb het nu laten noteren door de huisarts, maar bestel altijd ruim van te voren een nieuwe voorraad, want ze zúllen proberen me weer de Trinordiol door de strot te duwen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Cynthiaxxx schreef:
19-04-2018 21:55
Hulpstoffen kunnen de werking van het geneesmiddel niet aantasten. Daarvoor zijn ze uitgebreid getest en moeten aan strenge regels van de EU voldoen. Dat je er zelf anders op reageert kan, ookal is de kans klein
Dat blijkt dus heel anders te liggen.
Cynthiaxxx schreef:
19-04-2018 21:55
Hulpstoffen kunnen de werking van het geneesmiddel niet aantasten. Daarvoor zijn ze uitgebreid getest en moeten aan strenge regels van de EU voldoen. Dat je er zelf anders op reageert kan, ookal is de kans klein
Toch raar bijvoorbeeld dat toen Thyrax niet meer verkrijgbaar was iedereen steeds opnieuw zijn waardes moest laten prikken.
Net als met het overstappen van het ene merk lithium op het andere merk. Sterker nog, dat mag alleen onder begeleiding.
Moiren’ schreef:
19-04-2018 21:53
Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Ja, ik zie het op de overzichten. Dus het drukt op die manier de zorgkosten ook nog omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
19-04-2018 21:57
Toch raar bijvoorbeeld dat toen Thyrax niet meer verkrijgbaar was iedereen steeds opnieuw zijn waardes moest laten prikken.
Net als met het overstappen van het ene merk lithium op het andere merk. Sterker nog, dat mag alleen onder begeleiding.
Dat kwam niet door de hulpstoffen maar door de werkzame stof. Zoals ik al zei is die in geval van schildkliermedicatie een lastige, waarbij zelfs exact 100 mg niet altijd dezelfde activiteit heeft.
De kans dat een hulpstof de werking verandert is echt heel klein.
Wat een timing. Toevallig Zembla nog niet gezien, en had het nieuws hierover gemist. Dit is een discussie die om de zoveel tijd voor mijn neus opduikt, en was eens benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb het trouwens niet over vervalste medicijnen, maar echt wanneer je een ander merk krijgt waar je anders op reageert en dat men dan zegt dat dat niet kan omdat het precies dezelfde samenstelling heeft.
Hoe dan ook, het is gekut. En ik wil graag het merk dat bevalt, of dat nou de generieke of het echte merk is.
En dat kan dus niet. Ik moet slikken wat de zorgverzekering wil dat ik slik. Datgene wat ik met mijn arts heb afgesproken en niet elke 2 maanden wat anders.
nausicaa schreef:
19-04-2018 22:02
Dat kwam niet door de hulpstoffen maar door de werkzame stof. Zoals ik al zei is die in geval van schildkliermedicatie een lastige, waarbij zelfs exact 100 mg niet altijd dezelfde activiteit heeft.
De kans dat een hulpstof de werking verandert is echt heel klein.
Volgens wie? Er zijn artsen die zeggen dat die er hulpstoffen zijn die de werking wel beinvloeden. Er zijn namelijke meerdere problemen met een deel van de generieke medicatie en dit is er eentje van. Hulpstoffen ansich, de combinatie van bepaalde hulpstoffen met de 'werkzame stof die niet goed werkt en een tekort aan werkzame stof.
jezebellebel schreef:
19-04-2018 22:03
Wat een timing. Toevallig Zembla nog niet gezien, en had het nieuws hierover gemist. Dit is een discussie die om de zoveel tijd voor mijn neus opduikt, en was eens benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik heb het trouwens niet over vervalste medicijnen, maar echt wanneer je een ander merk krijgt waar je anders op reageert en dat men dan zegt dat dat niet kan omdat het precies dezelfde samenstelling heeft.
Nepthyrax: zweten, opvliegers, om alles janken, te snel werkende schildklier.
Nepnexium: doet niets, zelfs niet bij 80mg, terwijl de echte nexium het prima ging net 40.

Verder moet ik betalen voor de medicatie die ik slik tegen de bijwerkingen van een ander medicijn, ik vind het een grote, ondoorzichtige circus over Jin rug en vanuit mijn portemonnee en de apotheek kan niet meer dan “ mag niet van de verzekering, dit moet van de verzekering, en we hebben de fax niet gekregen”.
Alle reacties Link kopieren
Onlangs ben ik van huisarts en apotheek gewisseld.
Toen ik voor het eerst daar mijn schildkliermedicijnen ophaalde, kreeg ik
levothyroxine in plaats van Euthyrox die ik al jaten slikte.
Volgens de apotheek was het precies hetzelfde. Prima! Dus ik begon zonder er verder over na te denken vrolijk te slikken. Al na een week begon ik vage klachten te krijgen; moe, spier -en gewrichtspijn, vocht vasthouden, niet lekker in mijn vel.
Dat bleef maar aanhouden, en ik had geen flauw idee waarom ik me zo voelde.
Totdat ik begon te kijken wat er veranderd was in de afgelopen weken. En dat was alleen een ander merk schildkliermedicijn.
Gelukkig deed de huisarts niet moeilijk, en na een week Euthyrox voelde ik me weer prima.
Lucifermiauww schreef:
19-04-2018 21:50
Maar de verzekeraar wel toch? Elke keer word dat opnieuw berekend.
Het mag alleen berekend worden bij een eerste uitgifte, dus niet bij vervolguitgiftes. Ook niet als dat elke maand is.

Slaap- en kalmeringspillen worden al minstens 10 jaar per maand gegeven.

Zelf heb ik geen last van wisselende merken, maar ik heb er genoeg klanten over gehoord. Helaas kun je er als apotheek niet zoveel aan doen omdat je gebonden bent aan het (wan)beleid van de verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die aflevering van Zembla ook gezien en ik maak me wel wat ongerust. Ik slik verschillende medicijnen waarvan ik direct zou merken als er niet genoeg werkzame stof in zou zitten, maar dat zou niet direct levensbedreigend zijn ofzo. Maar ik slik ook een antidepressivum en daarvan wil ik toch wel zeker weten dat het goed is. Ik wil dan ook overstappen op het merkmedicijn, de kosten daarvan betaal ik graag zelf dan. Heb ik toch meer vertrouwen in.

Maar ik begrijp uit de discussie dat je zelfs dan gewoon het generieke medicijn door je strot geduwd krijgt? Ik wil het toch zelf betalen? Dan heeft de verzekering en de apotheek toch niets meer te willen of te eisen?
Creativity is intelligence having fun

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven