Gezondheid alle pijlers

wmo huishoudelijke hulp doet weinig

22-10-2019 00:18 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een half jaar geleden heb ik na 4 jaar ploeteren eindelijk de stap gezet om huishoudelijke hulp aan te vragen via de wmo. Ik heb het gekregen voor 3,5 uur in de week en de eerste maanden was ik ook heel blij dat ik de stap gezet had.

Nu zit ik in een situatie waarvan ik mij afvraag hoe ik erin ben beland. In het afgelopen jaar is de hulp een soort van vriendin van mij geworden. Ik heb behalve mijn broer helaas geen mensen om mij heen doordat ik het huis lastig kan verlaten. Vriendschappen zijn hierdoor helaas kapot gegaan.

Nu is het zo gelopen dat er van de 3.5 uur maar een uur gepoetst wordt. Het hoognodige en soms zelfs dat niet eens.
Woensdag komt ze weer en ik wil deze situatie veranderen maar ik kom er maar niet doorheen.

Ze praat aan 1 stuk door over zichzelf. wat ze allemaal doet en meemaakt en verhalen over iedereen. Ik heb al vele manieren geprobeerd.

-zelf de was gaan opvouwen en vragen of zij alvast beneden wil doen. Dan wordt er niets gedaan want ik hoor dan geen poetsgeluiden

- Aangeven dat ik moe ben en er snel doorheen wil, walst ze even door het huis en is ze weg onder het mom 'jij hebt nu rust nodig en dat kan niet als ik ga stofzuigen. Als ik aangeef dat het geen probleem is dan moet ik niet zo eigenwijs doen.

- zelf iets vertellen over wat ik heb meegemaakt dan komt ze met een verhaal van iemand die dat ook heeft meegemaakt

- Ik heb een lijst gemaakt met taken die zij moet doen elke week maar ze kijkt er niet eens naar

- ze huilt heel vaak waardoor ik weer medelijden krijg

- Ik heb aangeven dat het aan het vervuilen is en dat mij dat energie kost maar dan zegt ze de komende weken gaan we alles aanpakken en vervolgens gebeurt het weer niet.

Het enige wat helpt is als mijn broer er is, dan is ze opeens wel zoals het hoort. Maar hij kan er maar eens in de 2 maanden zijn.

Ik merk dat ik hierin tegen mezelf aanloop kwa assertiviteit, maar ze heeft echt werkelijk een antwoord op. En contact opnemen achter haar rug met de organisatie vind ik dan weer een stap te ver.

Ik hou van een schoon huis en ben nu zelf steeds over mijn grens aan het gaan om het toch maar gedaan te krijgen. Als ik zeg wat ik gedaan heb dan zegt ze "dat moest je mij toch laten doen gekkie' en vervolgens gaat ze weer verder met haar verhaal..

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je dit met haar bespreekt en er verandert niets, dan zou ik contact opnemen met de WMO consulente / case manager, en je situatie zoals boven beschreven te vertellen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Toch doen he?
hoe moeilijk ook. Wellicht met een wat positieve draai??
Goh, Marie. We zijn nu bijna vrienden geworden. Het lijkt me goed, dat ik een andere hulp aanvraag. En dan kom jij gewoon af&toe koffie drinken.
Alle reacties Link kopieren
WMO bellen natuurlijk. Duidelijk vertellen hoe en wat en dat je iemand anders wil.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de organisatie bellen waar zij vandaan komt en een gesprek aanvragen. Deze mevrouw maakt misbruik van jou. Zo gaan vrienden niet met elkaar om hoor en daarbij heb je een professionele relatie met haar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou deze week aangeven, dat je met haar wil praten. Als ze probeert er overheen te kletsen, zeg je, nee, ik wil dat je nu even gaat zitten en naar mij luistert. Dat kan gewoon vriendelijk qua toon.

Als dat lukt, geef je aan dat ze hier met een doel is en dat je graag wil dat ze het werk gaat doen dat nodig is. Dat je een lijstje hebt met werkzaamheden en dat je wil dat ze deze afwerkt. Als ze dat doet, prima.

Wil ze niet luisteren of werkt ze het lijstje niet af of gaat ze vervelend/lelijk doen n.a.v. jouw wensen, geef dan aan het eind van haar bezoek aan, dat je jezelf genoodzaakt ziet een andere hulp aan te vragen. Je kunt best aangeven dat het gezellig is met haar, maar dat de werkzaamheden hierdoor niet gedaan worden en dat dit voor jou wel belangrijk is.

Succes.
Dit kan echt niet hoor!!
Ik zou haar hierop aanspreken. Dat je graag wil evalueren over afgelopen periode en het graag anders ziet. Je krijgt niet voor niks 3,5 uur huishoudelijke hulp!
Verbetert er dan weer niets, dan zou ik contact opnemen met WMO/sociaal wijkteam/organisatie waar zij voor werkt (ik weet niet hoe het in jouw gemeente geregeld is) en het probleem voorleggen.

Blijkbaar weet ze zelf ook prima dat het niet kan wat ze doet, als ze ineens wel hard werkt wanneer je broer er is.
Alle reacties Link kopieren
Wmo consulent bellen en uitleggen. Zij kan eventueel ook een andere hulp regelen zonder dat deze mevrouw de werkelijke reden hoeft te weten. Als je haar er zelf niet duidelijk op wil of kunt aanspreken. En met die nieuwe hulp de relatie strikt zakelijk houden. Anders zit je straks weer in dezelfde situatie.

Vraag voor eventueel gezelschap anders ook aan je Wmo consulent of daar iets voor te regelen is. Dagbesteding ben je misschien nog te jong/gezond voor? Buurthuis in de buurt die dingen organiseren? Vrijwilliger die je af en toe bezoekt of meeneemt ergens heen. Als vervoer een probleem is, kan misschien via de Wmo geregeld worden afhankelijk van je gezondheid en situatie. En een vrijwilliger kan dan met dat zelfde vervoer mee als dat voor jou noodzakelijk is.
noor21 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 08:43
Reden: Toevoeging.
10.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TO zij is echt geen vriendin van jou geworden, een goede vriendschap is namelijk wederkerig. Het enige wat zij doet is vertellen over zichzelf, ze geeft niet eens ruimte aan jouw verhaal. Ze komt alleen maar halen en geeft niks en doet dan ook nog niet eens waarvoor ze wordt betaald. Ze maakt misbruik van de ruimte die jij haar geeft.

Ik snap dat het voor jou fijn is om contact te hebben met andere mensen, maar daar zijn waarschijnlijk ook andere manieren en organisaties voor. Zij is er in de eerste plaats om te poetsen. Doe zij dat niet, wil zij niet luisteren naar jouw opmerkingen daarover, dan zou ik gewoon de organisatie bellen. Want TO jij verdient beter.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
In het afgelopen jaar is de hulp een soort van vriendin van mij geworden.
Ze praat aan 1 stuk door over zichzelf. wat ze allemaal doet en meemaakt en verhalen over iedereen.

Verwar je vriendschap niet met ‘tegen betaling (door de WMO) bij jou in huis zijn? En dan ook nog eens regelmatig minder uur dan waarvoor ze is is gehuurd, onder het mom van ‘jij bent moe..’?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
O en nog iets: wat naar voor je dat je zo aan huis gekluisterd bent en daarom
verder weinig mensen ziet! Ik vraag mij nu af: ontvang je wel voldoende hulp? Zou begeleiding jou wellicht kunnen helpen om weer wat vaker het huis uit te kunnen? Dit misschien ook voordragen bij WMO/sociaal wijkteam.
Alle reacties Link kopieren
Als je het probleem niet hardop met haar durft te bespreken (dus zeggen waar het op staat, zonder omhalen) dan zul je de organisatie moeten bellen om dit uit te leggen.
Je zegt dat je ook niet de organisatie achter haar rug om wilt inseinen; Misschien kan je hen uitleggen dat je het niet achter haar rug om wilt doen maar dat je het wel moeilijk vindt om bespreekbaar te maken en dat je daarom iemand van kantoor erbij wilt hebben om het samen te bespreken?
Hoe dan ook: hier moet je wat mee.

En de suggestie van iemand hierboven om de gemeente te bellen of een aanvraag te doen om te kijken of je iets kunt gaan ondernemen tegen de eenzaamheid vind ik ook een hele goede en zou ik zeker doen.
Lieve to, dit moet je echt met haar leidinggevende bespreken. Het is natuurlijk fijn dat je goed met je hulp overweg kunt, ze is 3,5 uur bij je in huis, maar er moet wel worden schoongemaakt. De hints die je geeft pikt ze niet op, dan moet het maar anders.

Ik betwijfel wel of ze nog bij je komt op het moment dat ze niet meer bij je werkt, maar dat zie je dan wel weer. Als je je eenzaam voelt, behoefte hebt aan contact met mensen dan zou je daar een oplossing voor moeten zien te vinden.
Hier ervaring in de zorg. Neem contact op met je consulent. Zij kunnen je hier in begeleiden. Ze maakt misbruik van je afhankelijke positie.

Een vriendin zou zeggen.. ik poets deze week flink...Kom ik morgen gezellig bijkletsen. Je krijgt de hulp niet voor niets.
Alle reacties Link kopieren
Met de rest eens. Dit is echt niet normaal. Andere hulp regelen.

Ik ga uit huis als de hulp komt. Een boodschapje doen of wandelingetje of ergens koffie doen. Wellicht voor jou ook een tip. Dan kom je niet in verleiding zelf ook te gaan helpen.
Alle reacties Link kopieren
En zeg haar af.

Bel of app dat ze niet hoeft te komen.

Echt vandaag nog bellen met wmo of iets.

Zorg dat ze morgen niet komt!

Dit is niet goed voor jou energie en gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Zij is geen vriendin, een vriendin zou er voor zorgen dat ze geen misbruik van je maakt.
Ik zou de wmo bellen en het uitleggen als het persoonlijk niet lukt. En ik zou hoe dan ook iemand anders willen, ik gok dat de verstandhouding niet goed meer gaat komen als ze zo over je heen loopt altijd.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Mij hulp via wmo begrijpt dat ik de hulp heb omdat ik beperkt/ziek ben.

Ze houd hier rekening mee.

Zo stofzuigt ze niet als ik er ben. Dit vind ik te veel prikkels.

Ook praat ze niet te veel. En mag ik dus weggaan, uit huis.

Ik help niet mee! Geen energie voor. Ik heb de hulp niet voor niks!

Mijn hulp doet in 1,5 a 2 uur;
Alles soppen, stofzuigen, dweilen, vaatwasser uit ruimen, badkamer, toilet, was op vouwen, was ophangen, Vuilnis weg brengen. En dan nog uit haar zelf of de ramen of de koelkast of magnetron een keer.

Echt heel veel dus!

Bel nu direct even de wmo. Hier heb je hulp bij nodig.

Of laat je broer de wmo bellen en ingrijpen.

De hulp moet morgen niet meer komen! Nooit meer.
Wat een rotsituatie. Mijn moeder had ook zo iemand die ook nog eens bij haar in het dorp woont. Zelfde type, ging steeds bij mijn moeder aan tafel zitten voor aandacht en koffie. Wij zijn uiteindelijk overgestapt op een andere Thuiszorgorganisatie.
Alle reacties Link kopieren
Rot om te lezen hoe deze vrouw jou ondersneeuwd.
Tegelijkertijd haar taken verwaarloosd en jou de mond snoert.
Je bent nu geen baas meer in eigen huis.
Deze situatie is uit de hand gelopen, jij bent de controle kwijt en je bent ook nog eens niet tegen haar opgewassen.
Als ze haar tijd wil vullen met lullen moet ze ander werk gaan zoeken!
Ik hoop zo dat je je hiertegen gaat verzetten TO.
Bel alsjeblieft naar de organisatie waar ze voor werkt.
Wat jou hulp doet klopt niet en vanaf het hoofdkantoor kunnen ze er niet vanaf weten, behalve wanneer jij ze inlicht.
Doe het nou..
Alle reacties Link kopieren
Uithetveldgeslagen schreef:
22-10-2019 00:18
En contact opnemen achter haar rug met de organisatie vind ik dan weer een stap te ver.

Waarom gaat dat te ver? Ze maakt misbruik van je, doet haar werk niet goed en jij gaat over je eigen grenzen om haar maar niet voor het hoofd te stoten. Ze steelt gewoon van ons allemaal, doordat ze betaald krijgt voor werk dat ze niet doet. En jij bent degene die daar last van heeft.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
22-10-2019 09:07
Met de rest eens. Dit is echt niet normaal. Andere hulp regelen.

Ik ga uit huis als de hulp komt. Een boodschapje doen of wandelingetje of ergens koffie doen. Wellicht voor jou ook een tip. Dan kom je niet in verleiding zelf ook te gaan helpen.
Niet thuis zijn terwijl de huishoudelijk ondersteuner er is mag vaak niet, vanwege de kans op diefstal etc. Ook is het vaak wél de bedoeling dat de cliënt, al is het in heel beperkte mate, toch enigzins mee helpt. Dit hoeft overigens niet per se te zijn wannneer de hulp er is. De naam zegt het namelijk al, huishoudelijk ondersteuner, ondersteuning bij de dingen die je zelf niet meer kan uitvoeren. Verwachten dat een huis piek fijn in orde blijft met maar 1/2/3 uur per week schoonmaken is geen redelijke verwachting natuurlijk.

Dat gezegd hebbende, met de manier waarop de dingen nu gaan en de verplichting dat mensen steeds langer thuis moeten blijven wonen ontstaan hier soms schrijnende situaties door. De huishoudelijke ondersteuning is de afgelopen paar jaar compleet uitgekleed tot alleen het noodzakelijke. De hulp kan hier niets aan doen, echter merk je soms dat zeker met clienten (en familieleden) die de "oude" situatie gewend zijn, dit nog wel eens conflicten oplevert.

Maar TO, je hebt drie en een half uur per week, dat is tegenwoordig behoorlijk veel, zo niet ongeveer het maximum dat je kan krijgen. Dat zegt mij dat je waarschijnlijk behoorlijk beperkt bent in het doen van het huishouden. Uiteraard mag jij verwachten dat je hulp meer doet! Een (of twee) kopjes koffie in die drie uur is natuurlijk geen enkel probleem, maar de overige tijd moet ze gewoon werken, en zeker eerder naar huis gaan mag gewoon niet. Meestal heb je vanuit de organisatie een soort map gekregen, waarin het ondersteuningsplan zit. Hierin staat beschreven welke dingen de hulp hoort te doen, en in welke frequentie. Ook staan hier de dingen in waarvan verwacht wordt dat je die zelf doet (bijvoorbeeld stoffen op zit/ooghoogte, was vouwen etc). Als de hulp dit plan consequent niet volgt, dan bel je de organisatie. Geef aan dat je het een hele lieve vrouw vindt, maar dat de werkzaamheden al een tijd niet meer volgens plan worden uitgevoerd. Dit zou voldoende moeten zijn voor de organisatie om in actie te komen. Doen ze dat niet, bel dan de gemeente, die hebben een controlerende functie, zij betalen namelijk de organisatie weer.

Sterkte TO, dit lijkt me extreem frustrerend, het geeft een hoop stress en kost een hoop energie die je waarschijnlijk veel beter ergens anders voor kunt gebruiken. Echter hoef je dit absoluut niet te pikken. Er wordt maandelijks een behoorlijk bedrag uit jouw naam betaald voor deze ondersteuning, dan mag je verwachten dat ze minimaal datgene doen wat op papier staat.
Ik heb al langer WMO-thuishulp en heb ook de vreemdste dingen meegemaakt. Ik vond het aanvankelijk heel moeilijk om aan de bel te trekken. In het begin had ik een heel dikke vrouw (nee, geen fatshaming, ik ben zelf ook dik) die haaromvang onderschatte en met haar lichaam vaak spullen van tafel of kast zwiepte en op die manier een laptop sloopte. Werd vergoed, maar wel met 200 euro eigen risico. Die hoefde niet meer terug te komen.

Daarna heb ik jarenlang een geweldige vrouw gehad. Tot ze ermee stopte. Tranen met tuiten, echt waar! Gelukkig komt ze af en toe nog eens langs om bij te praten.

Daarna was het drama met een optocht ziekzwakmisselijke dames, kletsmajoors, vrouwen die blijkbaar voor het eerst met een stofdoek en een stofzuiger te maken hadden en dames die heel bemoeizuchtig mijn hele leven wilden regelen en mij wel eens zouden gaan "redden", als ik maar precies deed wat ze zeiden (incl. medische adviezen uit de zweeftevenwereld).

En ik heb jouw thuishulp ook gehad. In de ellende van een vechtscheiding, dik drama. Van de 2,5 uur zat ze 2 uur jankend op een stoel te vertellen hoe zwaar ze het had.

Inmiddels was ik zo assertief dat ik telkens weer contact opnam met het bureau waar ze voor werkten. Op het laatst werden ze waarschijnlijk knettergek van me.

Maar het is gelukt. Na anderhalf jaar drama heb ik nu een heel fijne thuishulp!

Jij en de gemeente betalen voor een goede thuishulp. Die hoor jij ook te krijgen. Aan de bel trekken dus, bij de organisatie waar ze werken of bij de WMO!
Alle reacties Link kopieren
Dit is al veel te ver gegaan, ze zit bij jou te huilen??
Komaf mee maken, naar de dienst bellen, eerlijk zijn wat er gaande is en iemand anders vragen.
Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al actie ondernomen voor een andere thuishulp, TO?

Ik heb ook een thuishulp via de WMO. Ik ben ook niet tevreden over haar, maar ik vind het ook zo moeilijk om over haar te klagen bij haar thuiszorgorganisatie, want ze is op zich wel aardig. Ze is geen vreselijk mens.

Alleen denkt ze niet na en ze heeft fornuisplaten kapot laten vallen op de grond en ze vergeet ook om dingen te doen. Ik heb het gevoel dat ik haar steeds moet controleren en “onopvallend” achterna moet zitten in mijn rolstoel. Ik word daar zenuwachtig van. Ik zie er tegenop als ze komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven