Gezondheid alle pijlers

wmo huishoudelijke hulp doet weinig

22-10-2019 00:18 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een half jaar geleden heb ik na 4 jaar ploeteren eindelijk de stap gezet om huishoudelijke hulp aan te vragen via de wmo. Ik heb het gekregen voor 3,5 uur in de week en de eerste maanden was ik ook heel blij dat ik de stap gezet had.

Nu zit ik in een situatie waarvan ik mij afvraag hoe ik erin ben beland. In het afgelopen jaar is de hulp een soort van vriendin van mij geworden. Ik heb behalve mijn broer helaas geen mensen om mij heen doordat ik het huis lastig kan verlaten. Vriendschappen zijn hierdoor helaas kapot gegaan.

Nu is het zo gelopen dat er van de 3.5 uur maar een uur gepoetst wordt. Het hoognodige en soms zelfs dat niet eens.
Woensdag komt ze weer en ik wil deze situatie veranderen maar ik kom er maar niet doorheen.

Ze praat aan 1 stuk door over zichzelf. wat ze allemaal doet en meemaakt en verhalen over iedereen. Ik heb al vele manieren geprobeerd.

-zelf de was gaan opvouwen en vragen of zij alvast beneden wil doen. Dan wordt er niets gedaan want ik hoor dan geen poetsgeluiden

- Aangeven dat ik moe ben en er snel doorheen wil, walst ze even door het huis en is ze weg onder het mom 'jij hebt nu rust nodig en dat kan niet als ik ga stofzuigen. Als ik aangeef dat het geen probleem is dan moet ik niet zo eigenwijs doen.

- zelf iets vertellen over wat ik heb meegemaakt dan komt ze met een verhaal van iemand die dat ook heeft meegemaakt

- Ik heb een lijst gemaakt met taken die zij moet doen elke week maar ze kijkt er niet eens naar

- ze huilt heel vaak waardoor ik weer medelijden krijg

- Ik heb aangeven dat het aan het vervuilen is en dat mij dat energie kost maar dan zegt ze de komende weken gaan we alles aanpakken en vervolgens gebeurt het weer niet.

Het enige wat helpt is als mijn broer er is, dan is ze opeens wel zoals het hoort. Maar hij kan er maar eens in de 2 maanden zijn.

Ik merk dat ik hierin tegen mezelf aanloop kwa assertiviteit, maar ze heeft echt werkelijk een antwoord op. En contact opnemen achter haar rug met de organisatie vind ik dan weer een stap te ver.

Ik hou van een schoon huis en ben nu zelf steeds over mijn grens aan het gaan om het toch maar gedaan te krijgen. Als ik zeg wat ik gedaan heb dan zegt ze "dat moest je mij toch laten doen gekkie' en vervolgens gaat ze weer verder met haar verhaal..

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Kastanjerood schreef:
22-10-2019 14:16
Wat erg..... :nope: maar dit is particulier? Dan zou ik er helemaal per direct klaar mee zijn en een ander zoeken!
Dit gaat via een poetsbureau ; dit heet Familiehulp maar wij wonen in België.
Toch even dit; ik heb ook ooit als huishoudelijke hulp gewerkt en ik moest een heel huis van boven tot onder poetsen in 3 uur; ik weet dus echt wel wat een H-hulp zou kunnen doen in 2 uur bij mijn moeder. Zeker afstoffen en stofzuigen ipv alleen een vochtige dweil over de vloer halen....
Moemoe64 schreef:
22-10-2019 14:27
Toch even dit; ik heb ook ooit als huishoudelijke hulp gewerkt en ik moest een heel huis van boven tot onder poetsen in 3 uur; ik weet dus echt wel wat een H-hulp zou kunnen doen in 2 uur bij mijn moeder. Zeker afstoffen en stofzuigen ipv alleen een vochtige dweil over de vloer halen....
Kan ik me voorstellen en daarnaast: eerst heel wat tijd te laat komen om vervolgens op telefoon te gaan zitten spelen?? Binnen die 2 uur tijd hoeft er mijns inziens niet eens per se pauze gehouden te worden (even snel een glaasje drinken tussendoor natuurlijk ok). Hoe kijkt je moeder er tegenaan als jij een keer zou komen wanneer de huishoudelijke hulp er is en je haar hierop zou aanspreken?

Kans bestaat natuurlijk dat er dan ineens wel harder gewerkt wordt.. ik zou het dan echt aankaarten bij de organisatie!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook huishoudelijke hulp, bij mijn organisatie kun je gewoon bellen en zeggen 'ik wil een andere hulp'. No problemo. Je hoeft je niet eens te verantwoorden, soms klikt het bijv gewoon niet en dat is prima.
Kastanjerood schreef:
22-10-2019 15:24
Kan ik me voorstellen en daarnaast: eerst heel wat tijd te laat komen om vervolgens op telefoon te gaan zitten spelen?? Binnen die 2 uur tijd hoeft er mijns inziens niet eens per se pauze gehouden te worden (even snel een glaasje drinken tussendoor natuurlijk ok). Hoe kijkt je moeder er tegenaan als jij een keer zou komen wanneer de huishoudelijke hulp er is en je haar hierop zou aanspreken?

Kans bestaat natuurlijk dat er dan ineens wel harder gewerkt wordt.. ik zou het dan echt aankaarten bij de organisatie!
Ik kan er spijtig genoeg nooit zijn wanneer de H-hulp er is. Is altijd tijdens mijn werkuren.
Vorige donderdag kwam ze binnen om 10u25 terwijl ze er om 10u moet zijn. Dan zet ze zich neer en zit een kwartier op haar telefoon.
Daarna gaat ze in de keuken een kop koffie maken (senseo): echt!
Nadat ze haar koffie gedronken heeft is het zowat 10u'50. En het enige wat ze dan doet is een vochtige dweil over de vloer halen.
Mijn moeder durft niks zeggen want ze is bang dat ze dan helemaal geen hulp meer gaat krijgen.
Man en ik moeten wekelijks gaan afstoffen en bad+ wastafel schoonmaken want dat doet H-hulp ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
22-10-2019 15:45
Ik kan er spijtig genoeg nooit zijn wanneer de H-hulp er is. Is altijd tijdens mijn werkuren.
Vorige donderdag kwam ze binnen om 10u25 terwijl ze er om 10u moet zijn. Dan zet ze zich neer en zit een kwartier op haar telefoon.
Daarna gaat ze in de keuken een kop koffie maken (senseo): echt!
Nadat ze haar koffie gedronken heeft is het zowat 10u'50. En het enige wat ze dan doet is een vochtige dweil over de vloer halen.
Mijn moeder durft niks zeggen want ze is bang dat ze dan helemaal geen hulp meer gaat krijgen.
Man en ik moeten wekelijks gaan afstoffen en bad+ wastafel schoonmaken want dat doet H-hulp ook niet.
Ik zou toch eens kijken of je daar niet een paar vrije uren voor kan opnemen, of je man, of iemand anders uit de familie- of kennissenkring.

En ik zou het dan ook niet aan de hulp, en pas heel laat aan je moeder zeggen dat je van plan bent er te zijn.
Maartje2016 schreef:
22-10-2019 15:50
Ik zou toch eens kijken of je daar niet een paar vrije uren voor kan opnemen, of je man, of iemand anders uit de familie- of kennissenkring.

En ik zou het dan ook niet aan de hulp, en pas heel laat aan je moeder zeggen dat je van plan bent er te zijn.
Ja dit, maar ik vind het zo schandalig dat ik er geen moeite in zou steken een gesprek aan te gaan met hulp zelf (die kan, neem ik aan, zelf wel bedenken dat ze de kantjes er vanaf loopt).
Ik zou denk ik samen met je moeder rechtstreeks naar organisatie bellen, het voorleggen en aangeven dat je iemand anders wil.
Struikgewas schreef:
22-10-2019 15:32
Ik ben ook huishoudelijke hulp, bij mijn organisatie kun je gewoon bellen en zeggen 'ik wil een andere hulp'. No problemo. Je hoeft je niet eens te verantwoorden, soms klikt het bijv gewoon niet en dat is prima.

Ha collega (volgens mij zitten er best veel huishoudelijke hulpen hier op viva).

TO, echt aan de bel trekken hoor. Dit kan echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
22-10-2019 10:48
TheBevernator, dit verschilt dan wellicht per gemeente.

Dat je mee moet helpen is achterhaald. Dit dachten ze vroeger.

De rest van de week moet je nog genoeg doen in het huishouden.

De volledige uitbesteding van hulp voor 2 a 3 uur is dus al ondersteuning.

Het klopt wel dat er 2 soorten huishoudelijke hulp zijn. 1 waar de zorg volledig word overgenomen, je hoeft niet mee te helpen.

En een meer ambulante hulp, waar je het samen doet.

Hoe to het heeft is volledige overname.
En ja, dat is ook ondersteuning, want de rest van de week zal to ook nog welleens een wasje, en vaatwas, moeten doen oa.
En toch bedoelen we hetzelfde (misschien heb ik mijzelf niet duidelijk genoeg verwoord); namelijk de rest van de week moet je nog genoeg doen in het huishouden. Zoals de afwas, de was, strijkwerk, opruimen etc. Er zijn cliënten bij wie óók dat uit handen wordt genomen. En er zijn een hoop mensen bij wie dat vroeger ook gedaan werd (toen ze nog het dubbele of soms zelfs driedubble aantal uren hadden) en die dat nu dus weer zelf moeten doen, soms met frisse tegenzin of onder wekelijks terugkerende strijd. Die vallen dus niet onder ambulante hulp, maar moet je wel degelijk iedere week aansporen om het zelf te doen, want daar is gewoonweg geen tijd meer voor.

In de ondersteuningsplannen die ik zie staat vaak ook afstoffen op oog/zit hoogte als voor de cliënt zelf. Dat kan eventueel wel per gemeente verschillen, dat weet ik niet. In de praktijk is dat echter complete onzin, want je gaat niet een halve boekenkast stoffen behalve die twee plankjes die vanuit de stoel bereikbaar zijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Mijn moeder had (ivm ziekte) ook huishoudelijke hulp voor een aantal uren per week (vanaf dat ze ongeveer 55 jaar was). Door de tijd die ze elke week samen doorbrachten, bouwden ze een vriendschap op. De hulp was ook echt heel aardig en deed ook zaken die ze eigenlijk niet mocht doen voor mijn moeder, zoals met haar naar de supermarkt gaan. Maar schoonmaken, waar ze eigenlijk voor kwam, deed ze nauwelijks. Mijn moeder durfde hier niets over te zeggen, bang om de vriendschap kwijt te raken. Helaas is mijn moeder inmiddels overleden, dus we hebben hier verder niets meer mee gedaan.
Moemoe64 schreef:
22-10-2019 14:12
Ik heb alleen de OP gelezen.
Mijn bejaarde moeder (80j) zit in een soortgelijke situatie.
Moeder betaalt 2u per week voor het schoonmaken maar de huishoudhulp
werkt maar ongeveer 1u15.
De huishoudhulp komt steeds 20-25 minuten te laat en wanneer ze er uiteindelijk is zit ze ong 15 minuten op haar telefoon.
Verder; mijn moeder woont in een bejaardenflatje. Het is daar echt piepklein:
heel kleine woonkamer, heel klein keukentje, 1 slaapkamer van 2,5 op 3,5 m2 en badkamertje van 2 op 3 m2.
Er is dus geen bovenverdieping.
Het enige wat de hulp doet is met een vochtige dweil over de vloer gaan. Ze stoft niet af ( dat doe ik!), ze stofzuigt niet, ze poetst het bad niet ( doe ik ook). Kortom: moeder betaalt 2u/ week 38 euro om alleen haar vloer te laten dweilen, terwijl de hulp echt maar iets meer dan een uurtje 'werkt'.
Wat erg! In 2 uur heb je zo'n piepklein flatje wel gedaan en kun je vaak nog iets extra 's doen. Tenzij ze wellicht heel veel prullaria heeft staan. Ben zelf een keer een uur bezig geweest om een letterbak helemaal af te stoffen vol met van die bronzen dingetjes. Maar over het algemeen ben ik bij zo'n klein flatje binnen anderhalf uur wel klaar qua basisdingen.
Alle reacties Link kopieren
Wow! Dank je wel voor jullie reacties!

Het topic werd niet direct geplaatst en ik had geen melding gekregen. Ik ga nu eerst op mijn gemak alle reacties doorlezen en zal morgenavond reageren. Had vandaag helaas een slechte dag dus kruip nu mijn bed in.

Ik hoop dat ik een aantal tips morgen al zou kunnen toepassen. Jullie horen morgen van mij en nogmaals bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
TheBevernator schreef:
22-10-2019 09:33
Niet thuis zijn terwijl de huishoudelijk ondersteuner er is mag vaak niet, vanwege de kans op diefstal etc.
Om de hulp te beschermen zodat die niet onterecht van diefstal beschuldigd kan worden. Oftewel ter bescherming van de medewerker.

Niet omdat de thuiszorg denkt dat hun personeel steelt...
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
22-10-2019 13:22
Bedoel je de benedenverdieping? Want boven en beneden kan echt niet in 1,5 a 2 uur..
Natuurlijk kan dat wel in twee uur. Toen ik nog gewoon kon werken huurde ik zelf iemand in om twee uur mijn huis te doen. Dat gaat prima en dat is een eengezinswoning met 6 slaapkamers.

Nu via de WMO (wat zeker weer een andere stap was, ik heb er een half jaar over gedaan voor ik durfde aan te vragen, inmiddels kon ik zelf bijna niets meer) doet ze dat ook gewoon binnen twee uur.

En toen ik zelf voor de thuiszorg werkte in mijn studententijd dan had ik standaard drie uur per gezin. Waarbij het zeker een uur praten was met de cliënt (vaak oudere mensen die dat graag wilden). En dan werden er ook nog bedden opgemaakt en gestreken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
23-10-2019 08:54
Natuurlijk kan dat wel in twee uur. Toen ik nog gewoon kon werken huurde ik zelf iemand in om twee uur mijn huis te doen. Dat gaat prima en dat is een eengezinswoning met 6 slaapkamers.

Nu via de WMO (wat zeker weer een andere stap was, ik heb er een half jaar over gedaan voor ik durfde aan te vragen, inmiddels kon ik zelf bijna niets meer) doet ze dat ook gewoon binnen twee uur.

En toen ik zelf voor de thuiszorg werkte in mijn studententijd dan had ik standaard drie uur per gezin. Waarbij het zeker een uur praten was met de cliënt (vaak oudere mensen die dat graag wilden). En dan werden er ook nog bedden opgemaakt en gestreken.
Mij lukt dat niet hoor een boven en onderverdieping in 2 uur helemaal schoon krijgen en volgens mijn clienten werk ik (te) hard. Het zou me alleen lukken als ik alles met franse slag zou doen. Maar wellicht ben ik te perfectionistisch. Als ik stof til ik alles op of schuif ik dingen opzij zodat ik er bij kan en zet het ook weer netjes terug. Met stofzuigen en dweilen hetzelfde. Een inval client riep eens: goh wat doe jij dat grondig, m'n vaste zet niks opzij en stoft en zuigt er omheen. Met strijken ben ik wat langzamer omdat ik het goed wil doen en niet iedere client heeft een goed werkend stoom strijkijzer.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
23-10-2019 08:54
Natuurlijk kan dat wel in twee uur. Toen ik nog gewoon kon werken huurde ik zelf iemand in om twee uur mijn huis te doen. Dat gaat prima en dat is een eengezinswoning met 6 slaapkamers.

Nu via de WMO (wat zeker weer een andere stap was, ik heb er een half jaar over gedaan voor ik durfde aan te vragen, inmiddels kon ik zelf bijna niets meer) doet ze dat ook gewoon binnen twee uur.

En toen ik zelf voor de thuiszorg werkte in mijn studententijd dan had ik standaard drie uur per gezin. Waarbij het zeker een uur praten was met de cliënt (vaak oudere mensen die dat graag wilden). En dan werden er ook nog bedden opgemaakt en gestreken.
Het kan niet dat er dan grondig gepoetst wordt. Misschien overal snel een stofdoek omheen halen en de loop zuigen maar echt goed poetsen, de badkamer ontkalken, putje schoonmaken, noem maar op, lukt gewoon niet binnen die tijd.
Oh-happy-day schreef:
23-10-2019 13:07
Het kan niet dat er dan grondig gepoetst wordt. Misschien overal snel een stofdoek omheen halen en de loop zuigen maar echt goed poetsen, de badkamer ontkalken, putje schoonmaken, noem maar op, lukt gewoon niet binnen die tijd.
Inderdaad. Een huis met 6 slaapkamers ( en ik ga er van uit met woonkamer, keuken, badkamer, hal plus trappen ) grondig schoonmaken in 120 minuten ?? Dat is 12 minuten per ruimte. Ik werk goed door maar dat haal ik toch echt niet.
Als ik hele grote huizen had dan deed ik de ene week de boven verdieping grondig en de andere week de beneden verdieping. Als de boven verdieping aan de beurt was dan deed ik beneden alleen de wc en stofzuigen. En als ik beneden bezig was deed ik hooguit even de was opbergen of strijken.
Wat ik wel iedere week deed was boodschappen opruimen en in de winter het voer voor de vogels bij vullen in de tuin.
Polsjef schreef:
22-10-2019 09:02
Hier ervaring in de zorg. Neem contact op met je consulent. Zij kunnen je hier in begeleiden. Ze maakt misbruik van je afhankelijke positie.

Een vriendin zou zeggen.. ik poets deze week flink...Kom ik morgen gezellig bijkletsen. Je krijgt de hulp niet voor niets.
Precies dit! Als ze echt een vriendin was zou ze juist harder haar best doen om het huis lekker aan kant te krijgen voor je😘
Alle reacties Link kopieren
Duchesnea schreef:
23-10-2019 13:47
Inderdaad. Een huis met 6 slaapkamers ( en ik ga er van uit met woonkamer, keuken, badkamer, hal plus trappen ) grondig schoonmaken in 120 minuten ?? Dat is 12 minuten per ruimte. Ik werk goed door maar dat haal ik toch echt niet.

Nee, dat lukt alleen als je alles enkel voor het zicht afneemt.. (en veel met luchtverfrisser rondsprayen) ;)
Een huis met alleen al 6 slaapkamers, waarom huur je dan niet iemand voor 3 of 4 uur in?
Wat zal die vrouw voor die 2 uurtjes gekregen hebben? 25 of 30 Euro?
En dan verwachten dat je hele huis daarvoor van onder tot boven weer spik en span is.. ik vond het bijna uitbuiting eigenlijk.
Pindakaasjes schreef:
24-10-2019 00:25
Nee, dat lukt alleen als je alles enkel voor het zicht afneemt.. (en veel met luchtverfrisser rondsprayen) ;)
Een huis met alleen al 6 slaapkamers, waarom huur je dan niet iemand voor 3 of 4 uur in?
Wat zal die vrouw voor die 2 uurtjes gekregen hebben? 25 of 30 Euro?
En dan verwachten dat je hele huis daarvoor van onder tot boven weer spik en span is.. ik vond het bijna uitbuiting eigenlijk.
Ik zou wel eens willen weten wat je in die tijd dan doet. Ik werk vandaag in een normale gezinswoning, 4 personen. Badkamer bv : meubel met dubbele wastafel, plankjes met toiletspullen, spiegel. Douche met 2 glazen wanden, bad, toilet. Plus vloer is 5 onderdelen.
Daar krijg je dus 12 minuten voor.
Emmer vullen plus wat spullen pakken is al minuut. Dus nog 11 minuten, dat is 2 min 12 sec per onderdeel.
Dan heb je dus voor dat wastafel meubel 1 minuut voor de wasbakken en deurtjes plus klinken, en een minuut voor de plankjes en spiegel.
Douche 1 minuut voor 2 glazen wanden ( beide kanten dus eigenlijk 4 stuks ) en een minuut voor douche, kraan en de twee tegelwanden.
Ik geloof er dus niks van dat je in die tijd grondig kan schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Is maar net wat je onder “grondig” schoonmaken verstaat, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Duchesnea schreef:
24-10-2019 10:12
Ik zou wel eens willen weten wat je in die tijd dan doet. Ik werk vandaag in een normale gezinswoning, 4 personen. Badkamer bv : meubel met dubbele wastafel, plankjes met toiletspullen, spiegel. Douche met 2 glazen wanden, bad, toilet. Plus vloer is 5 onderdelen.
Daar krijg je dus 12 minuten voor.
Emmer vullen plus wat spullen pakken is al minuut. Dus nog 11 minuten, dat is 2 min 12 sec per onderdeel.
Dan heb je dus voor dat wastafel meubel 1 minuut voor de wasbakken en deurtjes plus klinken, en een minuut voor de plankjes en spiegel.
Douche 1 minuut voor 2 glazen wanden ( beide kanten dus eigenlijk 4 stuks ) en een minuut voor douche, kraan en de twee tegelwanden.
Ik geloof er dus niks van dat je in die tijd grondig kan schoonmaken.

Precies, dat kan toch niet?!
Ik zou dat overigens ook nooit van een hulp in de huishouding willen verlangen.
Op mijn werk doen wij ook wel eens de kamers van bewoners wat extra aandacht geven. Dan gaat alles van zijn plek en komen alle frutsels, hoeken en gaten aan de beurt.
Dat kost gerust een uur of meer per kamer. Beter zo dan overal een lik en een veeg voor het oog!
TO hoe is het gisteren gegaan?
Duchesnea schreef:
24-10-2019 10:12
Ik zou wel eens willen weten wat je in die tijd dan doet. Ik werk vandaag in een normale gezinswoning, 4 personen. Badkamer bv : meubel met dubbele wastafel, plankjes met toiletspullen, spiegel. Douche met 2 glazen wanden, bad, toilet. Plus vloer is 5 onderdelen.
Daar krijg je dus 12 minuten voor.
Emmer vullen plus wat spullen pakken is al minuut. Dus nog 11 minuten, dat is 2 min 12 sec per onderdeel.
Dan heb je dus voor dat wastafel meubel 1 minuut voor de wasbakken en deurtjes plus klinken, en een minuut voor de plankjes en spiegel.
Douche 1 minuut voor 2 glazen wanden ( beide kanten dus eigenlijk 4 stuks ) en een minuut voor douche, kraan en de twee tegelwanden.
Ik geloof er dus niks van dat je in die tijd grondig kan schoonmaken.
Een normaal formaat badkamer was ik toch minimaal 20-30 minuten mee bezig. Sop maken, wc reiniger in de pot, dan begon ik met de wanden en meubels, daarna de wasbak en spiegel, dan de douche cabine (2 wanden en schuif deur aan 2 kanten), dan de wc, matjes uitkloppen (of in de was) buiten, vloer swifferen en daarna dweilen met schoon water. Matjes weer op z'n plek en klaar. Klink of hele deur niet vergeten. In sommige huizen deed ik de vloer van de badkamer en wc tijdens mijn grote stofzuig en dweil ronde door het huis.
En met een bad duurt het wat langer ook al werd ik daar ook steeds sneller in (Allesreiniger of iets in bad doen, beetje water erbij en dan met een spons alles in soppen, even in laten trekken en dan afspoelen en eventueel nadrogen). En als er niet veel prullaria stond en niet veel aan de muur hing deed ik de wand met een dweil, werkte veel sneller en toen kon ik er tot het plafond gewoon bij. Dan had ik dus een dweil voor de wanden en eentje voor de vloer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven