Gezondheid alle pijlers

Women and More onderzoek

11-02-2026 10:29 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey,

Ik vroeg me af of er meer vrouwen zijn die hieraan deelnemen. Het betreft een onderzoek naar een nieuw anticonceptiemiddel, mifepriston. Ik heb het onderzoek gehad en mag over een paar weken starten als mijn menstruatie weer begint.

Benieuwd naar jullie ervaringen :)
Ik heb me even ingelezen, maar ik snap echt niet dat vrouwen hieraan meedoen. Het is nog onzeker of het middel echt zwangerschap voorkomt, maar je moet om mee te mogen doen wel minstens maandelijks onbeschermde seks hebben.
De vergoeding van 200 euro zal vaak niet eens de reiskosten dekken die je hebt.
Het middel lijkt mij zelf heel veel voordelen hebben t.o.v. de pil die nu verkrijgbaar is.
Maar de vergoeding van € 200,00 vind ik echt wel ontzettend laag voor dit alles en daarbij dus elke maand een zwangerschapstest doen voor het geval het toch niet werkt. En dan, wat als die positief is en je dat dus niet wilde. Dan mag je een gratis abortus zonder dat je eigen risico wordt aangesproken! Nou hiephoi.
jojojo schreef:
11-02-2026 11:53
Het middel lijkt mij zelf heel veel voordelen hebben t.o.v. de pil die nu verkrijgbaar is.
Maar de vergoeding van € 200,00 vind ik echt wel ontzettend laag voor dit alles en daarbij dus elke maand een zwangerschapstest doen voor het geval het toch niet werkt. En dan, wat als die positief is en je dat dus niet wilde. Dan mag je een gratis abortus zonder dat je eigen risico wordt aangesproken! Nou hiephoi.
De vergoeding is inderdaad laag. Toen ik er was, hebben ze uitgelegd dat dit ook komt omdat ze weinig financiering voor dit soort onderzoeken krijgen in vergelijking met andere (meer commerciële) medicijnen. De vergoeding is voor mij geen reden voor deelname.

Voordelen spreken mij zeker aan, omdat mijn menstruatie relatief zwaar is en de verwachting is dat deze een stuk zal afnemen en dat de pil voor mij niet goed werkt.

Ze waren overigens opvallend open over de resultaten tot nu toe, maar wellicht ook omdat deze redelijk positief zijn. Wat betreft de huidige cijfers is deze methode net zo betrouwbaar als bijv. de klassieke anticonceptiepil. Deze is ook niet 100% betrouwbaar.
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 11-02-2026 12:09
Reden: Zin klopte niet.
3.07% gewijzigd
jojojo schreef:
11-02-2026 11:53
Wat een onethisch gebeuren.
BrutaImmaculata schreef:
11-02-2026 12:28
Dit is sowieso hoe een abortus werkt. In Nederland hoef je daar niet je eigen risico voor aan te spreken.
Ik vind het goed dat ze meer onderzoek doen naar het vrouwelijk lichaam in het algemeen want dat is gewoon hard nodig maar heel eerlijk vind ik de vergoeding wel wat magertjes als je kijkt naar de impact voor een vrouw gedurende het onderzoek en wellicht erna. Ik bedoel, niet iedere vrouw laat waarschijnlijk een abortus plegen mocht ze toch zwanger raken. En al doe je dat dan wel het heeft toch impact.
Elk voorbehoedsmiddel heeft een risico. Ook de 'ouderwetse'. Netjes dat ze je er op wijzen.

Ziet er erg interessant uit! En mogelijk heel geschik voor mensen die slecht reageren op de nu verkrijgbare
BrutaImmaculata schreef:
11-02-2026 12:28

Serieus, hoezo dat nou weer?!

Graze schreef:
11-02-2026 13:09
Ik vind het goed dat ze meer onderzoek doen naar het vrouwelijk lichaam in het algemeen want dat is gewoon hard nodig maar heel eerlijk vind ik de vergoeding wel wat magertjes als je kijkt naar de impact voor een vrouw gedurende het onderzoek en wellicht erna. Ik bedoel, niet iedere vrouw laat waarschijnlijk een abortus plegen mocht ze toch zwanger raken. En al doe je dat dan wel het heeft toch impact.

Dat vind ik nou echt totaal los staan van de hoogte van de vergoeding. Als je dat risico niet wil lopen hiervoor moet je het niet doen, of de vergoeding nou 200 of 2000 euro is.
Ten eerste: alle onderzoeken moeten door de medisch-ethische commissie voor ze mogen starten, dus zij vonden het in ieder geval niét onethisch.

Verder zullen ze heus niet denken: goh doe eens gek en probeer wat. Ze zullen heus uit eerdere kleinere onderzoeken al wel zeker genoeg zijn dat dit een betrouwbare methode is. Maar er moet een keer een groep vrouwen de eerste onderzoekspopulatie zijn die dit op grote schaal gecontroleerd gaat testen. Ik vind het goed dat TO dit doet. Ik heb zelf momenteel geen behoefte aan andere anticonceptie dan ik momenteel gebruik dus voor mij persoonlijk is het niet interessant genoeg om mee te doen.
Eekhoorntje schreef:
11-02-2026 12:08
De vergoeding is inderdaad laag. Toen ik er was, hebben ze uitgelegd dat dit ook komt omdat ze weinig financiering voor dit soort onderzoeken krijgen in vergelijking met andere (meer commerciële) medicijnen. De vergoeding is voor mij geen reden voor deelname.

Voordelen spreken mij zeker aan, omdat mijn menstruatie relatief zwaar is en de verwachting is dat deze een stuk zal afnemen en dat de pil voor mij niet goed werkt.

Ze waren overigens opvallend open over de resultaten tot nu toe, maar wellicht ook omdat deze redelijk positief zijn. Wat betreft de huidige cijfers is deze methode net zo betrouwbaar als bijv. de klassieke anticonceptiepil. Deze is ook niet 100% betrouwbaar.
Wat ontzettend stom dat er zo weinig financiering is voor dit onderzoek dan. Want het kan denk ik ontzettend veel geld opleveren als dit middel werkt en veilig op de markt gebracht wordt. Fijn dat jij dit doet! Maar jeetje 200,00 voor al die ziekenhuisafspraken met vaginale echo en bloedonderzoek, elke dag dat dagboek invullen, elke 4 weken zwangerschapstest (krijg je die wel vergoed van ze?) en dan het risico dat het middel niet veilig is en/of niet werkt.
jojojo schreef:
11-02-2026 13:31
Wat ontzettend stom dat er zo weinig financiering is voor dit onderzoek dan. Want het kan denk ik ontzettend veel geld opleveren als dit middel werkt en veilig op de markt gebracht wordt. Fijn dat jij dit doet! Maar jeetje 200,00 voor al die ziekenhuisafspraken met vaginale echo en bloedonderzoek, elke dag dat dagboek invullen, elke 4 weken zwangerschapstest (krijg je die wel vergoed van ze?) en dan het risico dat het middel niet veilig is en/of niet werkt.
Ik heb een hele rits zwangerschapstesten meegekregen, dus die zijn gratis. En wat betreft de onderzoeken, die vond ik allemaal heel goed te doen en ik ben, doordat ik verzekerd ben, in het buitenland erg gewend aan vaginale echo's ed. Risico's m.b.t. het middel zijn erg laag. In de jaren 80 wisten ze al dat dit middel wellicht zeer geschikt kon zijn als anticonceptie en het wordt ook al jaren gebruikt. Bijwerkingen zijn een stuk minder dan bij normale anticonceptie. Het neemt niet weg dat er altijd een risico zal zijn. Alleen voordat je het daadwerkelijk kunt laten voorschrijven als anticonceptie, moeten ze eerst dit onderzoek doen. Helaas is de enige manier voor financiering crowd-funding.
het lijkt me erg spannend, maar ook moet iemand de eerste zijn. Mooi dat TO dit aandurft
Doe er niet aan mee, maar de werking hiervan vind ik erg interessant tov de pil. Goed dat je dit inderdaad aandurft!
Hmm, ik heb even gekeken. Ik ben helaas te oud.
Ze vragen om vrouwen in de vruchtbare leeftijd, niet om iemand die die maand zwanger kan worden.
Lijkt me dus een prima onderzoek aan mee te doen als je geen partner hebt of met een vrouw bent.

Het is heel fijn dat er alternatieven voor de pil komen. In mijn tijd (lang, lang geleden) heb ik werkelijk alles gehad. Nuvaring, mirena, werkelijk elke pil. Mooi dat er voor de generatie na ons iets nieuws komt.
Kipzonderkop schreef:
11-02-2026 15:45
Hmm, ik heb even gekeken. Ik ben helaas te oud.
Ze vragen om vrouwen in de vruchtbare leeftijd, niet om iemand die die maand zwanger kan worden.
Lijkt me dus een prima onderzoek aan mee te doen als je geen partner hebt of met een vrouw bent.

Het is heel fijn dat er alternatieven voor de pil komen. In mijn tijd (lang, lang geleden) heb ik werkelijk alles gehad. Nuvaring, mirena, werkelijk elke pil. Mooi dat er voor de generatie na ons iets nieuws komt.
Nou dat niet, want je mag alleen meedoen als je verwacht de komende tijd "minstens een keer per maand onbeschermde penis-in-vagina-seks te hebben", staat in het tooltje :lol:

Maar verder eens hoor, heel mooi dat dit soort ontwikkelingen er zijn. Ik mag zelf niet meedoen van ze (te oud) maar goed dat je dit doet hoor TO!
Mifepriston wordt al jaren gebruikt en is een van de bestanddelen van de abortuspil. Het is dus niet alsof er ineens een nieuw stofje even uitgeprobeerd wordt of zo.

Ik zou denken dat je alleen mee moet doen als je dit middel erg graag wil uitproberen, als je belangstelling hebt om vaste gebruiker te worden zeg maar.

Het geld alleen vind ik een heel lage vergoeding, daar zou ik het beslist niet voor doen. Het dekt voor sommigen niet eens de reiskosten, en dan moet je ook nog die onderzoeken ondergaan en dagboeken bijhouden.
Harba lorifa
Ik wil eigenlijk vooral zeggen, bedankt!! Volg dit al een tijdje maar had niet door dat er al proeven waren. Heel benieuwd!!
Ze onderzoeken dus nog nadrukkelijk òf dit middel zwangerschappen voldoende betrouwbaar voorkomt. Dat is de reden dat ze mensen zoeken die onbeschermde seks hebben. Dat vind ik erg ingewikkeld. Want je wilt òf zwanger worden, en dan wil je geen anticonceptie, òf niet, en dan wil je betrouwbare anticonceptie.
Dubbel
nausicaa wijzigde dit bericht op 11-02-2026 19:56
99.23% gewijzigd
nausicaa schreef:
11-02-2026 19:49
Tja, hoe denk je dat alle andere anti-conceptiemiddelen ooit uitgetest zijn? Het is niet zo dat ze het puur ‘op hoop van zegen’ doen, daar is al onderzoek aan vooraf gegaan. En er zijn altijd mensen die bv wel een kinderwens hebben, maar niet per se nu. Maar mocht dat toch gebeuren, is het voor hen ook niet het einde van de wereld. Dat zijn mensen die mooi een jaartje zo kunnen testen.

Overigens lees ik nog steeds in nieuwsartikelen over ‘een hormoonvrij middel’, maar dat klopt niet. Geven ze zelf nu ook aan. Het middel zèlf is hormoonvrij, maar de werking is het blokkeren van een hormoon. Het grijpt dus wel degelijk enorm in op je hormoonhuishouding.
Middelen tegen borst en prostaatkanker die hetzelfde doen (een hormoon blokkeren, maar het zelf niet zijn) worden nota bene ‘hormoontherapie’ genoemd.
Kan het nog steeds voor sommige mensen prettiger werken dan ander middelen, maar ‘hormoon-vrij’ mwah.

Toevoeging: oh, ik zie nu dat ze het zelf op hun site in elk geval ook anders benoemen. Dat neemt niet weg dat ze wel een beetje gebruik gemaakt hebben van de ‘ik wil geen hormonen’ tendens in hun eerdere pers uitingen, maar het is nu wel eerlijker in elk geval.
En dan is het wel zo eerlijk als ik mezelf hier dan ook even corrigeer.

Interessant! Maar inderdaad een lastige doelgroep. Ik zou het risico op een zwangerschap nu niet willen lopen. Bovendien ben ik kennelijk met 36 al te oud om mee te doen… terwijl ik toch echt nog wel vruchtbaar ben 😂
Krijg je eigenlijk ook begeleiding in stel je raakt zwanger? Opvang als je de zwangerschap laat afbreken?
Lila-Linda schreef:
11-02-2026 21:46
Krijg je eigenlijk ook begeleiding in stel je raakt zwanger? Opvang als je de zwangerschap laat afbreken?
Dat soort dingen is allemaal al beschikbaar voor iedereen in Nederland. Dus dat wordt in zo’n onderzoek niet nog eens extra aangeboden. De (emotionele) last van er dan toch iets mee moeten blijf je toch houden.
Als je écht écht écht niet zwanger wilt worden, moet je niet met zo’n onderzoek mee doen in een relatief vroeg stadium.
nausicaa schreef:
11-02-2026 22:13
Dat soort dingen is allemaal al beschikbaar voor iedereen in Nederland. Dus dat wordt in zo’n onderzoek niet nog eens extra aangeboden. De (emotionele) last van er dan toch iets mee moeten blijf je toch houden.
Als je écht écht écht niet zwanger wilt worden, moet je niet met zo’n onderzoek mee doen in een relatief vroeg stadium.
Toch kan ik me wel voorstellen dat je juist bij dit soort onderzoeken daar rekening mee houdt. TO krijgt nietvoor niets zwangerschapstesten.
Dus adviezen over het gesprek dat je thuis moet voeren over ongewenste zwamgerschap etc lijkt me erg nuttig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven