Gezondheid alle pijlers

Wortelkanaalbehandeling kies gepland, maar klachten weg

14-04-2024 15:26 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Onlangs had ik een week of twee forse kiespijn. Het was linksonder, de laatste kies die ik daar heb, degene die daar nog achter hoort is jaren geleden getrokken en de verstandskies zit onder het tandvleesoppervlakte in mijn kaak. Mijn tandarts gaf aan geen wortelkanaalbehandeling te kunnen doen, omdat de kanalen te smal zijn geworden en zij dat niet kan. Daarvoor moest ik naar een endodontoloog. De enige optie voor mijn eigen tandarts was de kies trekken. Ik wil hem echter absoluut behouden, omdat het een grote is en dus inmiddels de achterste aan die zijde, als hij getrokken wordt zit er een enorme leegte en ik denk dat je het ook zou zien bij lachen. En, in de rij kiezen erboven is er ook al eentje (tussenin) weg.

Ik kon vrij snel terecht bij de endodontoloog voor een intake. De pijnklachten waren toen gelukkig al wel wat afgenomen. Er werd een datum gepland voor de behandeling - begin mei - en er is een offerte toegezonden. De behandeling kost zo'n 750 euro. Een smak geld maar ja, als het moet, dan moet het en ik heb het zeker over voor behoud van de kies.
Maar nu mijn dilemma. In de afgelopen weken werd de pijn nog steeds minder en nu is hij volledig verdwenen. Mijn moeder heeft ook zoiets gehad en zich toen niet laten behandelen, dat gaat nu al een paar jaar goed. Zij raadde mij aan ook gewoon af te wachten. Mijn reactie daarop was dat ik het liever maar liet doen, omdat de pijn anders in alle hevigheid terug zou kunnen komen en er altijd een wachtlijst is bij de endodontoloog, dan zou ik misschien niet snel terecht kunnen. En wat als dat bijvoorbeeld op reis gebeurt? Maar ja, toen ik dat zei had ik nog wat pijn, was het in elk geval niet genezen.
Nu de pijn helemaal weg is, begin ik dus te twijfelen of ik de behandeling zal laten doen.
Mijn idee is nu om morgen naar de praktijk te bellen, dit voor te leggen en dan voor te stellen de behandeling te verzetten naar bijvoorbeeld eind juni. Als ik dan nog steeds nul komma nul klachten heb, dan helemaal annuleren.

Concrete vraag: wie heeft ook weleens een ontsteking met hevige pijnklachten gehad die vanzelf is overgegaan? Bleef die daarna weg of kwam hij toch weer terug?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het wel doen. De kans is groot dat je niets meer voelt omdat de zenuw dood is. Dan is het beter dat de endodontoloog die zenuw helemaal eruit haalt, alles goed schoon maakt en goed afvult, anders loop je het risico op een ontsteking later.

Concreet antwoord: bij mij ging de pijn weg, was de zenuw dus dood, en heb ik later een pijnlijke ontsteking onder de zenuwwortel gekregen, waardoor het werk voor de endodontoloog alleen maar lastiger was. Gewoon wel laten behandelen.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies wat Marianneke zegt. Je wortel is dood gerot.

Het gaat vanzelf nog verder en dan begint de pijn weer, alleen is het dan maar de vraag of je kies gered kan worden.

Als hij niet in het zicht zit, kun je hem ook meteen laten trekken. Dat is niet zo duur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat het maar behandelen. Anderhalf jaar geleden kreeg ik scherpe kiespijn op vakantie maar voelde anders dan de zenuwpijn die ik gewend was van andere kiezen die een wkb moesten. Na 2 weken verdween de pijn maar ondertussen was de zenuw dus allang en breed overleden. Even later brak mijn kies af en dus alsnog een wkb erin. Niet afwachten, laten behandelen als je je kies wil behouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet waarom het bij je moeder vanzelf gestopt is. Je kunt de tandarts vragen of dat vaak voorkomt en of je het kunt afwachten.

Bij mij bleek het in ieder geval niet 'opgelost' en een tijd later had ik nog veel ergere pijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het betekent dat je zenuw dood is. Dat kan, heb ik ook gehad. Maar de ontsteking ging vrolijk verder. In mijn kaakbot welteverstaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wel doen. Ik heb dit ook gehad, pijn weg, geen tijd enz. Zo’n anderhalf jaar later helse pijn en kon ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik het toen niet gedaan had.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naast de kies trekken of naar de endodontoloog kan het vaak ook een optie zijn om de wortelpunten te laten verwijderen door de kaakchirurg (apexresectie). Dat geeft op den duur iets minder kans om de kies te behouden, maar is wat mij betreft wel een veel goedkopere optie (aangezien dit een behandeling is die vergoed wordt door de basisverzekering, dus je bent alleen je eigen risico kwijt).
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor jullie reacties. Ja, ik denk inderdaad dat de zenuw inmiddels afgestorven is. Ik hoopte een beetje dat daarmee dan ook de klachten weg zouden blijven, maar ik begrijp uit de reacties hier dat de kans groot is dat dat niet zo is.

OgenvanTijgers, ik zie niet zo goed in hoe ik dat dan moet doen, naar de kaakchirurg? Mijn tandarts heeft me naar de endodontoloog verwezen, niet naar de kaakchirurg. Daar zal ze toch haar redenen voor hebben gehad neem ik aan, of is de behandeling die je noemt weinig bekend?
De endodontoloog waar ik op intake ben geweest, vond ik een enorm fijne vrouw en ik heb alle vertrouwen in haar. Dat is voor mij wel een heel groot pluspunt.
Qua kosten, daar zal ik het niet om laten en is voor mij geen argument om voor een goedkopere behandeling te kiezen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
De tandarts moet je inderdaad doorverwijzen, maar als de kosten voor jou geen probleem zijn dan zou ik gewoon die behandeling bij de endodontoloog laten doen. De infectie voort laten woekeren, en mogelijk nog andere kiezen aan laten tasten lijkt me al helemaal niet handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laten behandelen. De zenuw is waarschijnlijk dood maar de ontsteking kan gaan doorwoekeren en dan ben je nog verder van huis. Heb het overigens zelf ook een keer gehad. De wortelkanaalbehandeling werd er een stuk relaxter van.
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
14-04-2024 16:54
Naast de kies trekken of naar de endodontoloog kan het vaak ook een optie zijn om de wortelpunten te laten verwijderen door de kaakchirurg (apexresectie). Dat geeft op den duur iets minder kans om de kies te behouden, maar is wat mij betreft wel een veel goedkopere optie (aangezien dit een behandeling is die vergoed wordt door de basisverzekering, dus je bent alleen je eigen risico kwijt).
Als het gaat om de kosten dan zal de kies getrokken worden. Dat is de goedkoopste optie. De tandarts zal je niet doorverwijzen voor apexresecetie als er andere ,voor de hand liggende, goedkopere oplossingen zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man had ook geen last meer en liet het gaan. Jaar later 2 kiezen moeten laten trekken…
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de zenuw dood is krijg je eigenlijk altijd ellende erna. Vaak ook meer kosten ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
14-04-2024 18:23
Als het gaat om de kosten dan zal de kies getrokken worden. Dat is de goedkoopste optie. De tandarts zal je niet doorverwijzen voor apexresecetie als er andere ,voor de hand liggende, goedkopere oplossingen zijn
Ja hoor, als de kies nog gered kan worden mag de tandarts echt wel doorverwijzen naar de kaakchirurg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had ook een keer 2 weken kiespijn, uiteindelijk de tandarts gebeld en kon over 2 dagen terecht. De volgende ochtend werd ik wakker en was de pijn verdwenen maar schrok toen ik in de spiegel keek, wang 2x zo dik. Toen kon meteen komen bij de tandarts.

Ik zou wel laten behandelen voor het geval dat het helemaal gaat ontsteken, heb je ook nergens een bultje/fistel ergens op je kaak?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit laatst ook gehad en de wortelkanaal behandeling wel laten uitvoeren. Dat kon trouwens zonder verdoving omdat de zenuw inderdaad dood was. Geen last meer gehad en gerustgesteld dat de ontsteking is behandeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
14-04-2024 20:08

Ik zou wel laten behandelen voor het geval dat het helemaal gaat ontsteken, heb je ook nergens een bultje/fistel ergens op je kaak?
Dat heb ik wel gehad, toen ik nog veel pijn had, een duidelijk waarneembare bult. Maar net als de pijn is die nu ook weg.


DeeDee76: hoe werd vastgesteld dat de zenuw inderdaad dood was? Ik ben nogal een bangerik in de stoel, als ik zeker weet dat de zenuw dood is zal ik veel meer ontspannen zijn. Maar ik denk dat ik dan alsnog een verdoving wil, voor de zekerheid zeg maar. De behandeling gaat anderhalf uur duren, aldus de endodontoloog. Hoe relaxter ik die tijd kan doorbrengen, hoe beter.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarschijnlijk kunnen ze dat testen door gemeen op je kies te tikken met een metalen instrument.

Maar ik zou ook verdoofd willen worden. Ik ben in mijn mond heel kleinzerig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yella78 schreef:
15-04-2024 00:14
Dat heb ik wel gehad, toen ik nog veel pijn had, een duidelijk waarneembare bult. Maar net als de pijn is die nu ook weg.


DeeDee76: hoe werd vastgesteld dat de zenuw inderdaad dood was? Ik ben nogal een bangerik in de stoel, als ik zeker weet dat de zenuw dood is zal ik veel meer ontspannen zijn. Maar ik denk dat ik dan alsnog een verdoving wil, voor de zekerheid zeg maar. De behandeling gaat anderhalf uur duren, aldus de endodontoloog. Hoe relaxter ik die tijd kan doorbrengen, hoe beter.


De tandarts voelt en onderzoekt (inderdaad door te tikken) en dacht toen al dat de zenuw dood was. Ik ben niet bang voor de tandarts dus stemde in met het voorstel om rustig te gaan beginnen zonder verdoving. Zodra ik ook maar iets zou voelen, zou ze meteen de verdoving geven. Ik laat een gaatje trouwens ook nooit verdoven dus weet wel een beetje hoe het boren voelt. Dit was minder erg omdat ik niets voelde ;-)
Vooral doen wat voor jou prettig is, maar wel verstandig dat je het wilt laten behandelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Yella heb je naar de praktijk gebeld en wat was het advies?
Alle reacties Link kopieren Quote
DeeDee76 schreef:
15-04-2024 20:22
Zodra ik ook maar iets zou voelen, zou ze meteen de verdoving geven.
Ik kan dan echt niet ontspannen. In mijn beleving kan ze dan elk moment een plekje vinden, waardoor ik tegen het plafond aan zit van de pijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesMinoes schreef:
17-04-2024 10:17
@Yella heb je naar de praktijk gebeld en wat was het advies?
Nee, naar aan leiding van de reacties hier heb ik besloten de behandeling gewoon te laten doen op de geplande dag.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verstandig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterkte!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven