Gezondheid alle pijlers

Zenuwpijn

26-07-2024 15:56 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

Zijn hier mensen bekend met zenuwpijn? Weet je wat de oorzaak is? En heb je iets gevonden wat ertegen helpt ?
Ik heb sinds ongeveer een jaar last hiervan. Begon met tintelingen in voeten en soms een wat doof gevoel in been. Inmiddels vooral pijn in been tijdens het lopen. Soms steken in voeten, soms ook in arm en hand. Ik heb inmiddels verschillende onderzoeken gehad. Oa een bloedonderzoek en een mri van m'n rug en een EMG van arm. Er is niks bijzonders gevonden. Maak me soms zorgen over wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik vind die onzekerheid heel lastig. En de pijn is ook gewoon vervelend natuurlijk.
Iemand die dit herkent.. ?
Dank alvast.. !
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel herkenbaar.
Bij mij was de diagnose na 5 jaar, van het ene onderzoek naar het andere, uiteindelijk Polyneuropathie.
Helaas niets aan te doen, tenzij de oorzaak diabetes is, maar het feit dat het een naam heeft en het dus niet tussen mijn oren zit geeft zoveel rust.
Alle reacties Link kopieren Quote
inderdaad, het kan samengaan met diabetes. Is dat gecontroleerd?
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
26-07-2024 16:33
Heel herkenbaar.
Bij mij was de diagnose na 5 jaar, van het ene onderzoek naar het andere, uiteindelijk Polyneuropathie.
Helaas niets aan te doen, tenzij de oorzaak diabetes is, maar het feit dat het een naam heeft en het dus niet tussen mijn oren zit geeft zoveel rust.

Ja polyneuropathie, daar ben ik soms ook bang voor…. Hoe gaat het nu met jou en je klachten ? En hoe ga je om met je klachten? Gebruik je iets van medicatie oid?
Ik heb geen diabetes maar wel een auto immuun ziekte van de schildklier. Heb wel eens gehoord dat neuropathie ook daarbij voor kan komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
LucyvanPelt schreef:
26-07-2024 16:38
inderdaad, het kan samengaan met diabetes. Is dat gecontroleerd?
Diabetes heb ik niet. Wel een auto immuun ziekte van de schildklier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou goed in je achterhoofd dat het per persoon heel erg verschillend is he.

Mijn verhaal is helaas niet zo rooskleurig, al kan het natuurlijk altijd erger.

Ik ben inmiddels buitenshuis afhankelijk van een rolstoel en scootmobiel omdat ik door het verkeerd lopen een chronische slijmbeurs ontsteking heb in beide heupen.
In de keuken heb ik sinds kort zo'n zadelkruk staan en grotere maaltijd klussen doe ik zittend aan de eettafel.

Sinds ik de scootmobiel en rolstoel heb houden mijn heupen zich redelijk rustig zodat slapen gelukkig wat beter gaat.

Pijnstillers wil ik zo lang mogelijk uitstellen omdat alleen de hele heftige medicijnen helpen tegen zenuwpijn dus puf (ala pufcursus) ik er lustig op los als het even te erg wordt.
granny71 wijzigde dit bericht op 26-07-2024 16:50
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat naar perevla. Krijg je nog wel verder behandeling bij bijv de pijnpoli?

Ik ben bekend met chronische zenuwpijn en een diagnose. Noem de naam liever niet omdat me dat heel herkenbaar maakt.
Daarnaast afg jaar ook geopereerd aan meerdere hernia's dus daar ook zenuwpijn van gehad en dat is na de operatie niet geheel weg helaas. Een tijdje wel, maar inmiddels wel weer wat klachten.
peertjes wijzigde dit bericht op 26-07-2024 16:52
12.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb deze klachten sinds long-covid.
Neuropathie.
Ik heb nortryptiline ervoor. Maar de laatste tijd werkt dat ook niet echt.
Je kon't altaid nog bakker worre
Alle reacties Link kopieren Quote
makiko schreef:
26-07-2024 16:51
Ik heb deze klachten sinds long-covid.
Neuropathie.
Ik heb nortryptiline ervoor. Maar de laatste tijd werkt dat ook niet echt.
Kan neuropathie een gevolg zijn van long COVID dan ? Dat wist ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
26-07-2024 16:49
Hou goed in je achterhoofd dat het per persoon heel erg verschillend is he.

Mijn verhaal is helaas niet zo rooskleurig, al kan het natuurlijk altijd erger.

Ik ben inmiddels buitenshuis afhankelijk van een rolstoel en scootmobiel omdat ik door het verkeerd lopen een chronische slijmbeurs ontsteking heb in beide heupen.
In de keuken heb ik sinds kort zo'n zadelkruk staan en grotere maaltijd klussen doe ik zittend aan de eettafel.

Sinds ik de scootmobiel en rolstoel heb houden mijn heupen zich redelijk rustig zodat slapen gelukkig wat beter gaat.

Pijnstillers wil ik zo lang mogelijk uitstellen omdat alleen de hele heftige medicijnen helpen tegen zenuwpijn dus puf (ala pufcursus) ik er lustig op los als het even te erg wordt.

Wat naar voor je Granny71. Of lukt het jou (inmiddels) om dit te integreren /accepteren in je leven ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Peertjes schreef:
26-07-2024 16:49
Wat naar perevla. Krijg je nog wel verder behandeling bij bijv de pijnpoli?

Ik ben bekend met chronische zenuwpijn en een diagnose. Noem de naam liever niet omdat me dat heel herkenbaar maakt.
Daarnaast afg jaar ook geopereerd aan meerdere hernia's dus daar ook zenuwpijn van gehad en dat is na de operatie niet geheel weg helaas. Een tijdje wel, maar inmiddels wel weer wat klachten.
Dank voor je reactie. Helemaal ok uiteraard dat je de naam niet wil noemen. Heb jij een manier/manieren gevonden om met je pijn om te gaan? Mag uiteraard ook in een PB. !
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook bekend met zenuwpijn veroorzaakt door polyneuropathie. Bij mij als gevolg van te lang rondlopen met onbehandeld b12-tekort.
Qua pijn is het momenteel goed te doen voor mij. Ik merk het vooral in verlies van kracht en pijn bij bepaalde handelingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
perevla schreef:
26-07-2024 16:57
Wat naar voor je Granny71. Of lukt het jou (inmiddels) om dit te integreren /accepteren in je leven ?
Volledig geaccepteerd, al heb ik wel heel wat figuurlijke schoppen, van mijn toenmalige huishoudelijke hulp nodig gehad, voordat ik accepteerde dat ik de rolstoel en scootmobiel echt nodig had.

Voor die tijd ben ik bijna 2 jaar de deur niet uit geweest. Corona is dan ook (bijna) volledig langs me heen gegaan.

De bijstand heeft me inmiddels ook als "niet bemiddelbaar" bestempeld dus dat geeft ook enorm veel rust.
Uitstapjes kosten veel energie maar soms moet je dat er gewoon voor over hebben en er rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
perevla schreef:
26-07-2024 17:01
Dank voor je reactie. Helemaal ok uiteraard dat je de naam niet wil noemen. Heb jij een manier/manieren gevonden om met je pijn om te gaan? Mag uiteraard ook in een PB. !
Met name pijnbestrijding via de pijnpoli. Ook ga ik al jaren naar een manueel therapeut en doe zelf ook trouw mijn rek-en stretchoefeningen. En blijven bewegen: gewoon wandelen, fietsen, zwemmen oid.

Heb diverse tijdelijke blokkades gehad via injecties.
Heb een onderhoudsdosis anti-epileptica waar ik geen bijwerkingen van heb en nog een ander medicijn van de arts van de pijnpoli die ik 1 maal daags slik en die helpt ook best goed en zonder bijwerkingen.

Maar met periodes ook kortwerkende en langwerkende oxycodon , prednison. En daar heb ik een haatliefde verhouding mee. De bijwerkingen die ik daarvan ervaar vind ik afschuwelijk.

Ik werk bewust nog volop. Gelukkig kan dat ook in mijn werk. Mijn werk leidt mij af van de pijn.

Ik voel me er met momenten somber/verdrietig bij omdat ik de pijn soms gekmakend vind. Maar we hebben weinig andere keus dus we doen het er maar mee ☺️
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je wel doorgestuurd naar de pijnpoli of krijg je nog weer onderzoek?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb van alles qua zenuwpijn, chronisch maar ik weet waar het vandaan komt.

Ik zou sowieso als ik jou was maandag de huisarts bellen en vragen om een verwijzing naar de pijnpoli in je regio, vaak in een ziekenhuis te vinden.

Daar kijken ze naar je pijn en proberen ze je te helpen met de mogelijkheid tot beter passende medicatie en/of behandeling met injecties of stroomblokkades en passende therapieën zoals fysio, ergotherapie ect.

En heel vaak weten zij wel wat er kan zijn, ook al is niet op een MRI te zien, er zijn nog meer opties om te kijken, dat doen zij daar ook of ze verwijzen gericht door. Echt vragen, het kan je leven zoveel fijner maken..
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
26-07-2024 16:33
Heel herkenbaar.
Bij mij was de diagnose na 5 jaar, van het ene onderzoek naar het andere, uiteindelijk Polyneuropathie.
Helaas niets aan te doen, tenzij de oorzaak diabetes is, maar het feit dat het een naam heeft en het dus niet tussen mijn oren zit geeft zoveel rust.
Ook als de oorzaak diabetes is, is (poly)neuropathie ook niet omkeerbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas zeer herkenbaar. Sinds 13 jaar deze klachten. Doof gevoel in bovenbenen, onrustige ( scheen ) benen, tintelende handen en voeten, zeurende polsen, steken her en der.

Vaatonderzoek gehad, mri, ct gehad. Zelfs twee injecties tegen carpaal tunnelsyndroom, om te kijken of dat wat deed. Daarna een antidepressiva gekregen die als bijwerking zou hebben tegen zenuwpijn te werken. Mocht allemaal niet baten en tot de dag van vandaag een groot vraagteken.


Ik vergeet nog te zeggen, chiropractie ( meerdere ) geprobeerd, alternatief circuit ook, acupunctuur, shiatsu en fysio. Heeft niet geholpen.

Zat uiteindelijk wel op een paracetamolspiegel. 3 x daags 1000mg wegens spanningsklachten ( nek en hoofd ), dit hielp toen ook wel iets tegen de andere pijntjes, maar niet tegen de tintelingen en onrustige benen. En je moet het willen, zoveel paracetamol slikken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paracetamol helpt inderdaadniet bij neuropatische pijn. Daarvoor moet je hele andere receptoren in het lichaam "bedotten", door inderdaad bijvoorbeeld antidepressiva in te zetten.

Rotaandoening is het!
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
26-07-2024 19:46
Ook als de oorzaak diabetes is, is (poly)neuropathie ook niet omkeerbaar.
Klopt maar het proces is wel enigzins te stoppen als je de diabetes onder controle hebt
Alle reacties Link kopieren Quote
granny71 schreef:
26-07-2024 17:15
Volledig geaccepteerd, al heb ik wel heel wat figuurlijke schoppen, van mijn toenmalige huishoudelijke hulp nodig gehad, voordat ik accepteerde dat ik de rolstoel en scootmobiel echt nodig had.

Voor die tijd ben ik bijna 2 jaar de deur niet uit geweest. Corona is dan ook (bijna) volledig langs me heen gegaan.

De bijstand heeft me inmiddels ook als "niet bemiddelbaar" bestempeld dus dat geeft ook enorm veel rust.
Uitstapjes kosten veel energie maar soms moet je dat er gewoon voor over hebben en er rekening mee houden.
Heftig wat je allemaal achter de rug hebt.. ! En super knap waar je nu bent !
Alle reacties Link kopieren Quote
Peertjes schreef:
26-07-2024 18:01
Met name pijnbestrijding via de pijnpoli. Ook ga ik al jaren naar een manueel therapeut en doe zelf ook trouw mijn rek-en stretchoefeningen. En blijven bewegen: gewoon wandelen, fietsen, zwemmen oid.

Heb diverse tijdelijke blokkades gehad via injecties.
Heb een onderhoudsdosis anti-epileptica waar ik geen bijwerkingen van heb en nog een ander medicijn van de arts van de pijnpoli die ik 1 maal daags slik en die helpt ook best goed en zonder bijwerkingen

Maar met periodes ook kortwerkende en langwerkende oxycodon , prednison. En daar heb ik een haatliefde verhouding mee. De bijwerkingen die ik daarvan ervaar vind ik afschuwelijk.

Ik werk bewust nog volop. Gelukkig kan dat ook in mijn werk. Mijn werk leidt mij af van de pijn.

Ik voel me er met momenten somber/verdrietig bij omdat ik de pijn soms gekmakend vind. Maar we hebben weinig andere keus dus we doen het er maar mee ☺️

Wat een weg heb je afgelegd ! En fijn en goed dat je volop kunt werken/werkt ! Ik werk ook, geeft idd afleiding en dat is fijn.
Fijn dat je ook medicatie hebt gevonden die werkt en zonder al teveel bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
26-07-2024 18:27
Ik heb van alles qua zenuwpijn, chronisch maar ik weet waar het vandaan komt.

Ik zou sowieso als ik jou was maandag de huisarts bellen en vragen om een verwijzing naar de pijnpoli in je regio, vaak in een ziekenhuis te vinden.

Daar kijken ze naar je pijn en proberen ze je te helpen met de mogelijkheid tot beter passende medicatie en/of behandeling met injecties of stroomblokkades en passende therapieën zoals fysio, ergotherapie ect.

En heel vaak weten zij wel wat er kan zijn, ook al is niet op een MRI te zien, er zijn nog meer opties om te kijken, dat doen zij daar ook of ze verwijzen gericht door. Echt vragen, het kan je leven zoveel fijner maken..
Dank voor deze tip Lucifee ! De pijnpoli, daar was ik nog niet opgekomen (wist eerlijk gezegd nauwelijks van het bestaan ervan).
Ik ga het zeker met de huisarts bespreken.

Mag ik vragen waar jouw zenuwpijn vandaan komt ? (als je er iets over wil zeggen hoor)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, polyneuropathie hier. Zit dacht ik ook een erfelijkheidscomponent in. De pijn in voeten en onderbenen kan ik wel aan, maar steeds meer problemen met traplopen. Balen maar het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Peertjes schreef:
26-07-2024 18:05
Ben je wel doorgestuurd naar de pijnpoli of krijg je nog weer onderzoek?
Ik krijg nog 1 onderzoek...
Ga zeker een verwijzing naar de pijnpoli vragen, fijn dat ik nu weet dat zoiets bestaat! :-)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven