Gezondheid alle pijlers

Zorgen om de winter - zo koud

30-11-2020 14:28 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip. Ik zie op tegen de winter, ik heb het nu al vrijwel altijd koud. Dit topic type ik op de bank onder een dekentje met een warme kruik en de verwarming op 21 graden.

Mijn kruik gaat mee naar kantoor, ik draag mijn verwarmde motorhandschoenen op de fiets, ik drink liters thee, ik draag thermoshirts met lange mouwen onder mijn (warme) truien, lange sokken, etc. Ik weet niet wat ik moet doen als het straks kouder wordt :(

Tips?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Eet je wel voldoende? Heb je een gezond gewicht?
HawaZon schreef:
30-11-2020 14:30
Eet je wel voldoende? Heb je een gezond gewicht?
Dit is heel relevante informatie ja.
Misschien eens fatsoenlijk gaan eten?

Edit, of hulp zoeken voor je eetstoornis.
anoniem_400435 wijzigde dit bericht op 30-11-2020 14:34
Reden: Aanvulling
36.75% gewijzigd
Of misschien iets met je schildklier, of disbalans in je hormoonhuishouding? Ik zou toch eens naar de dokter gaan en het laten onderzoeken, want het altijd koud hebben, zelfs als het 21 graden is, dat is niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
Buiten wat er allemaal genoemd is zou ik niet te lang achterelkaar stil zitten. Mijn fitbit geeft een melding als ik minder dan 250 stappen per uur zet. Zit ik te lezen of een serie te kijken of als ik aan mijn bureau zit op het werk geeft hij 10 minuten voor het hele uur een trilling dat ik nog zoveel stappen moet lopen.
Alle reacties Link kopieren
Laat maar.
liebeskind² wijzigde dit bericht op 30-11-2020 14:40
84.62% gewijzigd
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
Festini74 schreef:
30-11-2020 14:33
Misschien eens fatsoenlijk gaan eten?

Edit, of hulp zoeken voor je eetstoornis.
Als dat zo is dan doe je jezelf met therapie een groter plezier dan met een kruik.

Als er geen energie in komt dan heeft je lichaam natuurlijk ook geen energie om je te verwarmen
ldp schreef:
30-11-2020 14:39
Als dat zo is dan doe je jezelf met therapie een groter plezier dan met een kruik.

Als er geen energie in komt dan heeft je lichaam natuurlijk ook geen energie om je te verwarmen
TO heeft volgens mij een eetstoornis ja, ik weet niet of ze er therapie voor heeft.

Hoeveel ze eet weet ze alleen zelf. Maar als je en te weinig eet en geen vetlaag hebt dan krijg je het snel koud natuurlijk.
Wat je omschrijft is niet normaal TO. Ik herken het wel van een vriendin die ook een forse eetstoornis heeft en veel te mager is. Dus ben bang dat je het daar toch wel in moet gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
De belangrijkste tip: genoeg eten.

Daarnaast is het verstandig om te zorgen dat je doorbloeding goed is. Dit wil niet zeggen dat je meer moet bewegen (zeker in jouw geval niet ;-) ), eerder dat je bijvoorbeeld je voeten en handen moet masseren.

Verder: hou je handen, je voeten en je hoofd warm. Daar verlies je namelijk de meeste warmte. Extra paar sokken (katoen of wol), (vingerloze) handschoenen en een muts, zeker als je naar buiten gaat. En let op de materialen die je draagt. Natuurlijke materialen houden je warm zonder zweterig te worden (en van zweten koel je af en dat wil je juist niet). Sowieso kan een warme trui geen kwaad ;-)
Alle reacties Link kopieren
Festini74 schreef:
30-11-2020 14:33
Misschien eens fatsoenlijk gaan eten?

Edit, of hulp zoeken voor je eetstoornis.

Vriendelijk. Ik ben al in therapie en eet inmiddels genoeg. Daarom maak ik me ook zorgen, ik had gehoopt dat dat een verschil zou maken, maar het lijkt alleen maar erger te worden.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Verwarmde handschoenen? Dat klinkt als iets wat ik ook moet hebben! Ik heb het ook heel vaak koud. Daar hoef je echt geen eetstoornis voor te hebben...

Ik heb niet echt tips voor je, buiten wat je al noemde. Als het echt koud wordt doe ik wel eens een thermolegging onder mijn broek.
mcsteamy schreef:
30-11-2020 14:43
Vriendelijk. Ik ben al in therapie en eet inmiddels genoeg. Daarom maak ik me ook zorgen, ik had gehoopt dat dat een verschil zou maken, maar het lijkt alleen maar erger te worden.
Maar zit je op een normaal BMI inmiddels? Want zonder vetlaag isoleert het niet goed zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is een eetstoornis niet direct anorexia. Ik heb (nog steeds) een gezond BMI/gewicht, ik ben niet mager.

Dank voor de tips so far!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
En het kan ook best zijn dat het lang duurt om te herstellen natuurlijk. Die eetstoornis had je neem ik aan ook niet in een maand opgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Dutchgirly schreef:
30-11-2020 14:44
Verwarmde handschoenen? Dat klinkt als iets wat ik ook moet hebben! Ik heb het ook heel vaak koud. Daar hoef je echt geen eetstoornis voor te hebben...

Ik heb niet echt tips voor je, buiten wat je al noemde. Als het echt koud wordt doe ik wel eens een thermolegging onder mijn broek.

Yes! Motorhandschoenen á €160 met accu’s á €70, maar het is het dubbel en dwars waard :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Rook je? Bij mij scheelde het heel veel toen ik gestopt was met roken. Wist ik niet dat ik daardoor het kouder, vooral handen en voeten, had. Dat was een mooie bijvangst.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Ik heb het ook vreselijk koud de hele dag. En ik heb echt een behoorlijke vetlaag (helaas), dus dat is het niet. Ik slaap met een dikke pyjama, skisokken, een dik dekbed en een t onderdeken. Nu kom ik net van kantoor en zit ik op de bank met een kruik onder een deken en de verwarming op 21. En nog heb ik het koud.

Als ik buiten loop voel ik me echt ellendig door de kou. Gister ging ik wandelen met dikke kleding, een warme wollen jas, oorwarmers, handschoenen en 2 sjaals. En nog had ik het koud. Ik moest daarna echt in een heet bad om op te warmen.
mcsteamy schreef:
30-11-2020 14:46
Overigens is een eetstoornis niet direct anorexia. Ik heb (nog steeds) een gezond BMI/gewicht, ik ben niet mager.

Dank voor de tips so far!
Dan zou ik wel even langs de huisarts gaan want ik vind dit wel een beetje extreem.
Zorg er altijd voor dat je voeten en je nek warm zijn. Dat helpt mij heel goed. Dubbele sokken in de winter en een sjaaltje of trui met een colletje op kantoor of als ik ergens op bezoek ga.
Ik ben ook een koukleum. Lage bloeddruk. Wel gezond gewicht.

Het is vandaag en gisteren ineens een flink stuk kouder buiten, dat is ook voor je lijf even wennen.
Ga sporten, word je warm van:)
Ik ken ook mensen die het syndroom van Raynaud (?) hebben. Dat is een fysieke aandoening waarbij je vaten of zo niet goed werken. Dat merken ze vooral in koude voeten/handen. Maar jij hebt het overal toch?
Alle reacties Link kopieren
waterlelieke schreef:
30-11-2020 14:47
Zorg er altijd voor dat je voeten en je nek warm zijn. Dat helpt mij heel goed. Dubbele sokken in de winter en een sjaaltje of trui met een colletje op kantoor of als ik ergens op bezoek ga.
Ik ben ook een koukleum. Lage bloeddruk. Wel gezond gewicht.

Het is vandaag en gisteren ineens een flink stuk kouder buiten, dat is ook voor je lijf even wennen.

Dit is een goede. Ik heb ook een (zeer) lage bloeddruk. Niet bij stilgestaan dat dat ook invloed kan hebben.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
30-11-2020 14:43
Vriendelijk. Ik ben al in therapie en eet inmiddels genoeg. Daarom maak ik me ook zorgen, ik had gehoopt dat dat een verschil zou maken, maar het lijkt alleen maar erger te worden.
Wat voor een kleding heb je dan aan? Katoen en viscose houdt slecht warmte vast, wol juist goed.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
30-11-2020 14:43
Vriendelijk. Ik ben al in therapie en eet inmiddels genoeg. Daarom maak ik me ook zorgen, ik had gehoopt dat dat een verschil zou maken, maar het lijkt alleen maar erger te worden.
Zou dat kunnen komen omdat je lichaam te druk is met de reserves aanvullen? Dat je je lichaam zo lang hebt laten afzien dat het nu als een gek bezig is om de voorraadkasten weer te vullen, en niet om de kachel weer op te stoken?

Of omdat je nu ook weer meer van je lijf gaat voelen, waardoor je nu ook merkt dat je het koud hebt? Dat je het voorheen minder voelde omdat je zo druk was met het eten?

Ik gok natuurlijk ook maar wat, maar als je je echt zorgen maakt: bespreek het eens met de diëtist of je therapeut.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven