Gezondheid alle pijlers

Zoveelste röntgenfoto zoon, weigeren?

16-04-2024 19:24 74 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort moet zoon (14) beugelen (België). Omdat er nog twee verborgen tanden in zijn gehemelte boven zijn voortanden zitten moeten die er eerst uit. Gebeurt in het ziekenhuis bij een mka arts. Het is een vrij simpele ingreep.
Intussen hebben wij de afgelopen tijd meerdere orthodontisten gezien (ivm verschillende offertes etc) waarbij soms niet, maar vaak wel een röntgenfoto werd gemaakt (iedere foto is ook weer kassa voor een ortho).
Uiteindelijk een ortho gevonden waar we mee in zee zullen gaan.
Nu hadden we in december een afspraak bij een mka arts (om de tanden uit zijn gehemelte te halen). Daar werden opnieuw weer röntgenfoto's gemaakt. Uiteindelijk besloten om niet verder te gaan bij die mka arts omdat deze niet aangesloten bleek bij artsen die prijsafspraken hebben met de zorgverzekering. (Dus dure grap).

Deze week hebben we opnieuw een afspraak bij een andere mka arts. Ik vermoed dat deze weer röntgenfoto's zal willen maken, terwijl ik de röntgenfoto's van de 1e mka arts in mijn bezit heb. Ik zou niet graag opnieuw een röntgenfoto willen maken omdat ik de laatste röntgenfoto van de vorige mka arts mee wil nemen.

Is het gebruikelijk om een röntgenfoto te weigeren en gewoon de reeds gemaakte te overhandigen?
Bij de ortho zullen vast tijdens het traject nog een paar röntgenfoto's gemaakt worden, maar ik wil het aantal onnodige foto's wat verminderen. Zou het een vreemd verzoek zijn aan de mka arts? Ik neem de laatste foto's van de andere mka arts mee
hanaa wijzigde dit bericht op 17-04-2024 09:03
1.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen idee of het gebruikelijk is.

Maar ik zou het zo stilaan ook wel zat raken en zeggen dat ze de foto van een paar maanden geleden kunnen hebben.

Mogen ze mij toch écht vertellen - als ze niet akkoord gaan - wat het nut is om nog eens opnieuw de zoveelste foto van hetzelfde te trekken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij bent degene die elke keer een intake vraagt bij diverse verschillende orthodontisten. Die dus elke keer hun taak uitvoeren door een foto te maken voor een offerte.
Zodra jij stopt met shoppen, stoppen de foto's ook.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zoiets recent gedaan. Was overgestapt naar een andere tandarts en die wilde een soort 'kennismaking', plannen waar ook röntgenfoto's zouden worden gemaakt.
Heb toen direct aangegeven dat die bij mn vorige tandarts net gemaakt waren en heb die oude tandarts een mail gestuurd of zij de foto's naar nieuwe tandarts wilde sturen. Was wat overredingskracht voor nodig want was eigenlijk geen procedure etc, maar uiteindelijk toch gelukt. Scheelde weer wat geld en gedoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is onwaarschijnlijk dat de tanden of kiezen zich inmiddels elders bevinden, lijkt me, dus wat zouden nieuwe foto's toevoegen, behalve een dosis straling? Kortom: wie niet waagt, die niet wint. Gewoon meenemen in plaats van nieuwe foto's te laten maken.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
16-04-2024 19:32
Geen idee of het gebruikelijk is.

Maar ik zou het zo stilaan ook wel zat raken en zeggen dat ze de foto van een paar maanden geleden kunnen hebben.

Mogen ze mij toch écht vertellen - als ze niet akkoord gaan - wat het nut is om nog eens opnieuw de zoveelste foto van hetzelfde te trekken.
Dit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
16-04-2024 19:33
Jij bent degene die elke keer een intake vraagt bij diverse verschillende orthodontisten. Die dus elke keer hun taak uitvoeren door een foto te maken voor een offerte.
Zodra jij stopt met shoppen, stoppen de foto's ook.
Een enkeling was akkoord met geen foto's maken totdat we mee in 'zee' zouden gaan, maar sommige orthodontisten stonden erop.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorige foto meenemen en even overleggen of ze hiermee genoeg informatie hebben.
Als deze arts gaat behandelen, dan is de kans vrij groot dat ze toch zelf een foto willen maken. Wat ik ook wel begrijp.
Volgende keer even zelf wat vooronderzoek doen over bij welke arts je wel of niet terecht kan/wil?
Overigens is de hoeveelheid straling bij een foto bij de tandarts tegenwoordig echt heel klein, zou het je hierom gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
LoiseauBicyclette schreef:
16-04-2024 19:33
Ik heb zoiets recent gedaan. Was overgestapt naar een andere tandarts en die wilde een soort 'kennismaking', plannen waar ook röntgenfoto's zouden worden gemaakt.
Heb toen direct aangegeven dat die bij mn vorige tandarts net gemaakt waren en heb die oude tandarts een mail gestuurd of zij de foto's naar nieuwe tandarts wilde sturen. Was wat overredingskracht voor nodig want was eigenlijk geen procedure etc, maar uiteindelijk toch gelukt. Scheelde weer wat geld en gedoe.
Fijn dat het gelukt was!

Ik wil ook geen nieuwe foto's meer laten maken. Ik zal evt voorstellen om de ortho de foto's te mailen naar de mka arts, als deze mijn papieren foto's niet wil aannemen
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt mij prima kunnen. Situatie is misschien een beetje anders omdat dit binnen zelfde stad was, en ze dus waarschijnlijk regelmatig naar elkaar doorverwijzen... Maar wij zijn laatst bij een ortho geweest, die vroeg zelf of een bepaald soort foto die hij nodig had recentelijk nog was gemaakt en heeft deze toen ter plekke opgevraagd bij de tandarts.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemberthee schreef:
16-04-2024 19:34
Het is onwaarschijnlijk dat de tanden of kiezen zich inmiddels elders bevinden, lijkt me, dus wat zouden nieuwe foto's toevoegen, behalve een dosis straling? Kortom: wie niet waagt, die niet wint. Gewoon meenemen in plaats van nieuwe foto's te laten maken.
Was mijn plan ook, maar heb geen idee of artsen daar voor open zouden staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
MRLM schreef:
16-04-2024 19:42
Lijkt mij prima kunnen. Situatie is misschien een beetje anders omdat dit binnen zelfde stad was, en ze dus waarschijnlijk regelmatig naar elkaar doorverwijzen... Maar wij zijn laatst bij een ortho geweest, die vroeg zelf of een bepaald soort foto die hij nodig had recentelijk nog was gemaakt en heeft deze toen ter plekke opgevraagd bij de tandarts.
Heel fijn! Scheelt weer
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova schreef:
16-04-2024 19:40
Vorige foto meenemen en even overleggen of ze hiermee genoeg informatie hebben.
Als deze arts gaat behandelen, dan is de kans vrij groot dat ze toch zelf een foto willen maken. Wat ik ook wel begrijp.
Volgende keer even zelf wat vooronderzoek doen over bij welke arts je wel of niet terecht kan/wil?
Overigens is de hoeveelheid straling bij een foto bij de tandarts tegenwoordig echt heel klein, zou het je hierom gaan.
Hij heeft naast foto's bij verschillende tandartsen ook dus nog een foto gehad bij een andere mka arts, zodat deze exact kon zien waar die verborgen tanden zaten. Ik heb onmiddellijk gevraagd of ik die foto ook kon krijgen. Ik kreeg die mee. De orthi waar we nu mee het traject gaan starten heeft die foto overgenomen en in zoons online dossier gezet. De nieuwe mka arts die we deze week gaan zien zal dus dezelfde foto's willen maken als de eerste.

De hoeveelheid straling wil ik liefst nu wel beperken voor zoon, ja
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je de al gemaakte foto's wel kunt aandragen, maar ik kan me ook voorstellen dat de arts die de tanden er uit haalt, eigen foto's wil want het is toch zijn/haar verantwoordelijkheid dat het goed gebeurt en durf je dan te vertrouwen op de foto van een ander.

Ik ken het rondshoppen tussen verschillende ortho's en kaakchirurgen dan weer niet. Laatst wel een intake bij de ortho gehad maar die ging pas foto's maken in de vervolgafspraak.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
16-04-2024 19:47
Ik denk dat je de al gemaakte foto's wel kunt aandragen, maar ik kan me ook voorstellen dat de arts die de tanden er uit haalt, eigen foto's wil want het is toch zijn/haar verantwoordelijkheid dat het goed gebeurt en durf je dan te vertrouwen op de foto van een ander.
Dit.
Dat bij een andere forummer een vorige foto werd gebruikt, is nog geen garantie dat de arts van je zoon daar ook mee akkoord gaat.
Maar nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hanaa schreef:
16-04-2024 19:43
Heel fijn! Scheelt weer
Of dat kan hangt echt volledig van de ziekenhuissystemen af. Ik werk in een ziekenhuis, en wij krijgen soms MRI beelden vanuit een ander ziekenhuis die wij simpelweg niet kunnen openen. En aangezien onze chirurg niet gaat opereren zonder gezien te hebben wat er moet gebeuren, moet het dan dus opnieuw.
Als we het wel kunnen bekijken, is het in principe geen probleem om de vorige beelden te gebruiken. Mits ze goed zijn natuurlijk. Je hebt het over ‘papier’. Is dat echt papier (als in een printje)? Want het kan wel dat dat niet goed genoeg is.

Overigens klink je wel een beetje verontwaardigd dat ze ‘steeds’ opnieuw foto’s maken. Ik vind het dan weer bijzonder dat je zoveel verschillende orthodontisten bezoekt. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van mensen die bij meer dan 2 een plan lieten maken (en zelfs dat alleen als er iets raars was met de eerste). En dan ook nog eerst een mka arts die vervolgens niet vergoed blijkt te worden. Misschien volgende keer eerst zelf even goed uitzoeken wat je wilt? Dat scheelt ook weer foto’s, straling en kosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
16-04-2024 19:47
Ik denk dat je de al gemaakte foto's wel kunt aandragen, maar ik kan me ook voorstellen dat de arts die de tanden er uit haalt, eigen foto's wil want het is toch zijn/haar verantwoordelijkheid dat het goed gebeurt en durf je dan te vertrouwen op de foto van een ander.

Ik ken het rondshoppen tussen verschillende ortho's en kaakchirurgen dan weer niet. Laatst wel een intake bij de ortho gehad maar die ging pas foto's maken in de vervolgafspraak.
Anno 2024 heb ik de indruk dat elke arts hier in België zo'n beetje zijn zin doet.
En vind ik het niet heel gek dat je eerst prijzen wil weten voor je zomaar met iemand in zee gaat.

Je kan voor een heel deel zaken (gedeeltelijke) terugbetaling krijgen van je ziekteverzekering, maar dan wel op het goedkoopste standaard-tarief.
Tref je dus iemand die het 2-voudige vraagt betaal je dat grotendeels zelf.

En qua tanden wordt er al helemaal op los gevraagd.
Er zijn en masse tandartsen en orthodonten te weinig en elke wacko - zelfs zonder of met één of ander vaag buitenlands diploma - kan hier dus een tandenkliniek opendoen en het 5-voudige van het standaardtarief vragen.
En het is niet dat ze die prijzen op hun website vermelden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat is wel een verschil met NL, Wissewis. Veel behandelingen zijn hier gestandaardiseerd en prijzen kun je wel degelijk vantevoren opvragen, zeker voordat ze aan foto's beginnen

Verschil in prijs zit hier vnl in voorgestelde aanpak van de ortho.
Alle reacties Link kopieren Quote
nausicaa schreef:
16-04-2024 19:53
Of dat kan hangt echt volledig van de ziekenhuissystemen af. Ik werk in een ziekenhuis, en wij krijgen soms MRI beelden vanuit een ander ziekenhuis die wij simpelweg niet kunnen openen. En aangezien onze chirurg niet gaat opereren zonder gezien te hebben wat er moet gebeuren, moet het dan dus opnieuw.
Als we het wel kunnen bekijken, is het in principe geen probleem om de vorige beelden te gebruiken. Mits ze goed zijn natuurlijk. Je hebt het over ‘papier’. Is dat echt papier (als in een printje)? Want het kan wel dat dat niet goed genoeg is.

Overigens klink je wel een beetje verontwaardigd dat ze ‘steeds’ opnieuw foto’s maken. Ik vind het dan weer bijzonder dat je zoveel verschillende orthodontisten bezoekt. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van mensen die bij meer dan 2 een plan lieten maken (en zelfs dat alleen als er iets raars was met de eerste). En dan ook nog eerst een mka arts die vervolgens niet vergoed blijkt te worden. Misschien volgende keer eerst zelf even goed uitzoeken wat je wilt? Dat scheelt ook weer foto’s, straling en kosten.
De foto's zijn duidelijk. De orthodontist heeft ze ook gebruikt.

Ja we moesten wel even shoppen hier want de beste orthodontisten in de stad zaten vol, hadden zelfs de wachtlijst afgeschaft. Dus dan bleven een aantal orthodontisten over waar we bij langs zijn geweest en ik uiteindelijk toch geen goed gevoel bij had. Via via toch een ortho gevonden die iets verder weg was maar wel heel professioneel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maak je het niet onnodig duurder met al dat geshop vooraf? Als de gemiddelde beugelbehandeling €2200 euro is of zo, had je al een heel eind op weg kunnen zijn als je niet al een aanzienlijk deel al had uitgegeven aan foto's, intakes, en reizen naar verschillende praktijken toe.

Overigens zijn er hier in de stad volgens mij maar 2 orthodontisten, dus dat werd degene die het dichtst bij de school zit. Want uiteraard zijn ze alleen maar open onder schooltijd en iedere keer meerdere uren school missen om 2 euro per keer te besparen is niet handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het vallen onder mijn medisch dossier waar ik dus zelf over mag beslissen. Heb destijds voor het hele gezin alles laten overzetten. No way dat ik weer ging betalen voor foto’s die niets nieuws lieten zien.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik neem aan dat ze foto´s in zijn dossier willen als ze hem gaan behandelen, dus een papieren versie zal sowieso niet genoeg zijn. Misschien kun je alvast regelen dat de laatste foto digitaal doorgestuurd wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
16-04-2024 19:58
Anno 2024 heb ik de indruk dat elke arts hier in België zo'n beetje zijn zin doet.
En vind ik het niet heel gek dat je eerst prijzen wil weten voor je zomaar met iemand in zee gaat.

Je kan voor een heel deel zaken (gedeeltelijke) terugbetaling krijgen van je ziekteverzekering, maar dan wel op het goedkoopste standaard-tarief.
Tref je dus iemand die het 2-voudige vraagt betaal je dat grotendeels zelf.

En qua tanden wordt er al helemaal op los gevraagd.
Er zijn en masse tandartsen en orthodonten te weinig en elke wacko - zelfs zonder of met één of ander vaag buitenlands diploma - kan hier dus een tandenkliniek opendoen en het 5-voudige van het standaardtarief vragen.
En het is niet dat ze die prijzen op hun website vermelden.
Inderdaad. De prijsverschillen zijn groot! En dan kom je binnen bij een ortho die nauwelijks Nederlands kan spreken, maar omdat zoon bijna 15 is moest ik er zsm een vinden ivm de verzekering.
Wat ik hier qua orthodontisten ben tegengekomen...ben ook bij Solida in Antwerpen geweest (ken je die?) Niet citeren aub..We zijn gillend weggerend. Een Bulgaarse/Poolse ortho en assistent die én gebrekkig Engels sprak én gebrekkig Nederlands en me met handen en voeten duidelijk maakte dat ik teveel vragen stelde...

Je weet bij sommige 2e keus orthodontisten op voorhand niet bij wie je in de stoel gaat liggen...(De beste orthodontisten hebben een patiëntenstop)
Gelukkig hebben we nu last minute een prima orthodontist gevonden. Via via en die persoon was er zelf héél tevreden over. Diens kinderen hebben er gebeugeld.
hanaa wijzigde dit bericht op 16-04-2024 20:14
6.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
16-04-2024 20:03
Ja dat is wel een verschil met NL, Wissewis. Veel behandelingen zijn hier gestandaardiseerd en prijzen kun je wel degelijk vantevoren opvragen, zeker voordat ze aan foto's beginnen
Die prijzen staan hier gewoon op hun website. Ik heb net vergeleken tussen de twee hier. Ze hebben allebei gewoon een hele lijst met tarieven van eerste consult tot allerlei technische dingen op hun site.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hanaa schreef:
16-04-2024 20:09
Inderdaad. De prijsverschillen zijn groot! En dan kom je binnen bij een ortho die nauwelijks Nederlands kan spreken, maar omdat zoon bijna 15 is moest ik er zsm een vinden ivm de verzekering.
Wat ik hier qua orthodontisten ben tegengekomen...ben ook bij Solida in Antwerpen geweest (ken je die?) Niet citeren aub..We zijn gillend weggerend. Een Bulgaarse/Poolse ortho en assistent die én gebrekkig Engels sprak én gebrekkig Nederlands en me met handen en voeten duidelijk maakte dat ik teveel vragen stelde...

Je weet bij sommige 2e keus orthodontisten op voorhand niet bij wie je in de stoel gaat liggen...(De beste orthodontisten hebben een patiëntenstop)
Ik woon 25 km van Antwerpen en heb heel het tandengegeven maar gewoon opgegeven.

Elke degelijke tandarts in de stad heeft hier patiëntenstop.
Het enige wat nog een optie is zijn Roemeense, Bulgaarse of Spaanse tandartsen - waarvan onduidelijk is of ze uberhaupt wel een diploma hebben - die geen woord Nederlands spreken en - naar wat ik hoor - 3 keer de normale prijs vragen.

Elke Nederlander die hier een giga-praktijk met 10 tandartsen opendoet - en "maar" het 2-voudig tarief vraagt - zit binnen de week volledig vol en hanteert ook een patiëntenstop :-).

Ik heb al 3 jaar geen tandarts meer.

Als ik ooit iets voor heb zoek ik wel een spoed-tandarts. Of betaal op dat moment wel de hoofdprijs bij een half-geschoold Roemeens tandarts.


(Mijn vorige tandarts in een klein Kempisch dorpje dicht bij mijn ouders ging met pensioen.)
wissewis wijzigde dit bericht op 16-04-2024 20:18
4.48% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven