Gezondheid alle pijlers

Zwanger en kinkhoest

24-06-2019 22:22 79 berichten
Hi allemaal,

Ik heb vandaag te horen gekregen (bloed is getest) dat ik kinkhoest heb. Daarnaast ben ik ook nog eens zwanger (30 weken).
Ik ben al meerdere weken (of beter gezegd maanden🤪) aan het hoesten, maar het wordt maar niet beter. Nu weet ik dat dat een kenmerk is van kinkhoest, maar heeft iemand tips om het beter door te komen?

Ik voel me zooooo ellendig! Mijn ribben zijn gekneusd en doen f*cking pijn, maar voltaren mag ik nu niet. Verder lig ik de halve nacht wakker van de hoest.
Mijn tweede trimester is een soort vervroegd derde trimester geworden en door dat laatste trimester moet ik nu ook nog...

Ik wilde eerder mom-in-balance en yoga gaan doen in voorbereiding op mijn bevalling, maar ik ben gewoon te uitgeput om iets aan sport te doen. Ik voel me er helemaal niet happy bij dat ik me nu niet rustig kan voorbereiden op de bevalling, maar ook nog moet uitzieken.

Kunnen jullie wat realiteitszin brengen? En ALLE tips zijn heel erg welkom!

Ontzettend veel dank!
Demi6 schreef:
25-06-2019 12:03
Wat naar zeg! Ik heb tien jaar geleden kinghoest gehad en werd helemaal gekk! Ben toen van pure wanhoop nara ene homeopaisch arts gegaan en die heeft mij daar iets voor gegeven (ik vond het allemaal erg zweverig ne had er niet veel vertrouwen in). Maar in 3 dagen waren klachten extreme verminderd! Misschien de moeite waard om te proberen? Betreft bovengenoemd advies om een fysiotherapeut te zien is ook wel een goed idee denk ik,
Hij/zij kan wat tips geven of met tape de ribben ondersteunen. Sterkte!

Fijn dat dat hielp! Ik ga het met de gyn bespreken! Qua medicatie ben ik heel voorzichtig, of het nu homeopatisch is of regulier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het idd zelf gehad paar jaar geleden. Inclusief 2 gekneusde ribben (En ja dat doet echt meer zeer dan gebroken) maar was niet zwanger. Wel net aan een nieuwe baan begonnen waar een behoorlijke investering aan zat dus te vroeg weer gaan werken waardoor ik nu nog steeds als een havenwerker hoest als ik verkouden ben. Dus ook de tip, rustig aan, neem je tijd en zet gewoon je partner extra aan het werk.

Perenijsjes was ik vergeten als tip maar die dingen moeten ook vergoed worden in het basispakket. Fantastisch bij keelontsteking, verkoudheid, katers, heet weer of de kinkhoest. Wat mij trouwens ook hielp bij de hoge prikkel bij het slapen is een sjaaltje oid voor de mond. Dan blijft de luchtvochtigheid hoger, door je eigen gehijg weliswaar maar toch.

Als je zo'n diepe hoestbui krijgt (waar die tena ladies van pas komen of een tijltje omdat je half maar toch helemaal over je nek gaat) kan het helpen om heel diep vanuit je longen kort en krachtig je adem uit te stoten. En dan op het ritme van, en ik maak geen grapje, staying alive van de beagees :hihi: Kreeg het als tip van een arts, tegenwoordig wordt het ook gebruikt bij hart stoornissen maar werkte bij mij ook.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge hoe kom je nu aan kinkhoest?
Ik ken niemand die dat heeft of heeft gehad.
miedo schreef:
25-06-2019 19:55
Tjonge hoe kom je nu aan kinkhoest?
Ik ken niemand die dat heeft of heeft gehad.
Het is besmettelijk, dus je krijgt het van een ander :idee:

Ik ken wel een aantal mensen die het hebben gehad.
troelieboelie schreef:
25-06-2019 18:58
Ik heb het idd zelf gehad paar jaar geleden. Inclusief 2 gekneusde ribben (En ja dat doet echt meer zeer dan gebroken) maar was niet zwanger. Wel net aan een nieuwe baan begonnen waar een behoorlijke investering aan zat dus te vroeg weer gaan werken waardoor ik nu nog steeds als een havenwerker hoest als ik verkouden ben. Dus ook de tip, rustig aan, neem je tijd en zet gewoon je partner extra aan het werk.

Perenijsjes was ik vergeten als tip maar die dingen moeten ook vergoed worden in het basispakket. Fantastisch bij keelontsteking, verkoudheid, katers, heet weer of de kinkhoest. Wat mij trouwens ook hielp bij de hoge prikkel bij het slapen is een sjaaltje oid voor de mond. Dan blijft de luchtvochtigheid hoger, door je eigen gehijg weliswaar maar toch.

Als je zo'n diepe hoestbui krijgt (waar die tena ladies van pas komen of een tijltje omdat je half maar toch helemaal over je nek gaat) kan het helpen om heel diep vanuit je longen kort en krachtig je adem uit te stoten. En dan op het ritme van, en ik maak geen grapje, staying alive van de beagees :hihi: Kreeg het als tip van een arts, tegenwoordig wordt het ook gebruikt bij hart stoornissen maar werkte bij mij ook.
Dank je voor je uitgebreide aanvulling Troelieboelie!!
Perenijsjes zijn idd heel erg fijn! Vannacht nog een paar genomen.
En die ribben idd f**cking pijnlijk!

Ik ga mijn man inschakelen voor als ik vannacht weer in bed plas van het hoesten (ondanks mijn pampers🤪🤪)
Roffatientje schreef:
25-06-2019 21:49
Dank je voor je uitgebreide aanvulling Troelieboelie!!
Perenijsjes zijn idd heel erg fijn! Vannacht nog een paar genomen.
En die ribben idd f**cking pijnlijk!

Ik ga mijn man inschakelen voor als ik vannacht weer in bed plas van het hoesten (ondanks mijn pampers🤪🤪)
Tip: maak je bed dubbel op. Dus gewoon molton en laken en daar dwars op zeiltje, molton en laken. Hoef je alleen de bovenste laag er af te halen en niet opnieuw op te maken.
Alle reacties Link kopieren
Tip van oma (in dit geval mijn schoonmoeder en ik las het ook al vaker hier op het forum);

Smeer vicks vaporub onder je voetzolen voordat je naar bed gaat en trek sokken aan.

Het schijnt te werken tegen het hoesten (niet zelf getest dus ik hoor graag je bevindingen).

Heel veel beterschap. En ohja, kijk even of je een keelspray kunt/mag gebruiken. Mijn man heeft het ook gehad. Maar die had na een tijd zijn keel zo kapot dat het bleef prikkelen, daardoor bleef hij hoesten, daardoor bleef het kapot en prikkelen enzovoorts. Pas nadat hij toevallig een andere arts trof die zijn keel bekeek in plaats van weer wat voor de luchtwegen voor te schrijven, ging het voorbij. Had achteraf een stuk korter kunnen zijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
miedo schreef:
25-06-2019 19:55
Tjonge hoe kom je nu aan kinkhoest?
Ik ken niemand die dat heeft of heeft gehad.
Wat Orisa al zegt, plus helaas werkt het vaccin dat ik als kind heb gekregen niet meer zo goed. De Bordetella Pertussis en de Bordetella Parapertussis hebben zich zo aangepast aan het vaccin dat het niet meer geweldig werkt. Dus helaas kun je het tegenwoordig ook krijgen als je wel ingeent bent.
Als er dan ook nog eens een paar idiote anti-vaxx ouders zijn rondom de klas van je kleuter, dan weet je hoe laat het is :@

Ik heb nota bene eerder aan de school gevraagd beleid op te stellen over vaccinaties om de veiligheid van mijn kind kinderen!! te waarborgen . Alleen geven ze daar een lousy antwoord op. Ik heb de andere scholen in de buurt gebeld, helaas is het daar niet veel beter qua beleid.


Dus hoe bescherm ik straks mijn baby tegen die idioten die in complottheorieën geloven??
anoniem_643352ae0cd71 wijzigde dit bericht op 25-06-2019 22:04
Reden: Spelfout verbeterd plus aanvulling
6.66% gewijzigd
Orișa schreef:
25-06-2019 21:53
Tip: maak je bed dubbel op. Dus gewoon molton en laken en daar dwars op zeiltje, molton en laken. Hoef je alleen de bovenste laag er af te halen en niet opnieuw op te maken.

Thnx goede tip!!
Ceylon schreef:
25-06-2019 21:56
Tip van oma (in dit geval mijn schoonmoeder en ik las het ook al vaker hier op het forum);

Smeer vicks vaporub onder je voetzolen voordat je naar bed gaat en trek sokken aan.

Het schijnt te werken tegen het hoesten (niet zelf getest dus ik hoor graag je bevindingen).

Heel veel beterschap. En ohja, kijk even of je een keelspray kunt/mag gebruiken. Mijn man heeft het ook gehad. Maar die had na een tijd zijn keel zo kapot dat het bleef prikkelen, daardoor bleef hij hoesten, daardoor bleef het kapot en prikkelen enzovoorts. Pas nadat hij toevallig een andere arts trof die zijn keel bekeek in plaats van weer wat voor de luchtwegen voor te schrijven, ging het voorbij. Had achteraf een stuk korter kunnen zijn.

Ook fijne tips! Dank!!!
Alle reacties Link kopieren
Geen tips maar wil je even heel veel succes wensen. Mijn moeder die heeft het vroeger een keer gehad en wat was dat ontzettend rot zeg.En dan ben jij ook nog zwanger heel veel beterschap. Ik hoop dat je snel opknapt
Roffatientje schreef:
25-06-2019 21:56
Wat Orisa al zegt, plus helaas werkt het vaccin dat ik als kind heb gekregen niet meer zo goed. De Bordetella Pertussis en de Bordetella Parapertussis hebben zich zo aangepast aan het vaccin dat het niet meer geweldig werkt. Dus helaas kun je het tegenwoordig ook krijgen als je wel ingeent bent.
Als er dan ook nog eens een paar idiote anti-vaxx ouders zijn rondom de klas van je kleuter, dan weet je hoe laat het is :@

Ik heb nota bene eerder aan de school gevraagd beleid op te stellen over vaccinaties om de veiligheid van mijn kind kinderen!! te waarborgen . Alleen geven ze daar een lousy antwoord op. Ik heb de andere scholen in de buurt gebeld, helaas is het daar niet veel beter qua beleid.
Hebben die kinderen van die anti-vax ouders ook kinkhoest dan?
Op het toenmalige kinderdagverblijf van mijn dochter zaten toentertijd twee kinderen met kinkhoest, allebei gevaccineerd. Het ongevaccineerde kind had niks. Best raar.

Ik heb overigens navraag gedaan. Wat dat lousy antwoord betreft en beleid. Kinderen mogen niet geweigerde worden: niet op scholen en (nog) niet op kinderdagverblijven (maar daar wordt nu wat aan gedaan). Dus jouw school kan niks doen. En mag je - ivm privacy - niet meer dan een lousy antwoord geven. Wel dat er ongevaccineerde kinderen zijn, niet wie.

Ik denk dat je “blij” mag zijn dat je het al weet van de ouders. School mag geen namen noemen, en ik denk dat er heel veel ouders niet weten of iedereen in de klas al dan niet gevaccineerd is.
Ik hoop dat je vannacht wat slaapt TO!
Alle reacties Link kopieren
Ribben laten intapen. Ik heb hoogzwanger een luchtweginfectie gehad (achteraf denk ik dat het kinkhoest had kunnen zijn, maar dat is nooit getest). Ik heb me wekenlang te pletter gehoest, maar het deed een stuk minder pijn nadat de fysio m’n ribben had getaped. Toen kon ik tenminste ook weer slapen (dat lukte daarvoor door de pijn bijna niet). Sterkte!
Orișa schreef:
25-06-2019 23:29
Ik hoop dat je vannacht wat slaapt TO!
Dank je Orișa, ik vrees ervoor. Mijn ribben doen nu aan beide kanten pijn. Ik heb gelukkig wel morgen al een afspraak bij de fysio voor het tapen.
LauraRoar schreef:
25-06-2019 23:33
Ribben laten intapen. Ik heb hoogzwanger een luchtweginfectie gehad (achteraf denk ik dat het kinkhoest had kunnen zijn, maar dat is nooit getest). Ik heb me wekenlang te pletter gehoest, maar het deed een stuk minder pijn nadat de fysio m’n ribben had getaped. Toen kon ik tenminste ook weer slapen (dat lukte daarvoor door de pijn bijna niet). Sterkte!

Dank je LauraRoar! Ik ben blij dat het jou toen heeft geholpen. Morgen weet ik ook of het mij helpt.

Nu gaat het verre van geweldig. Ik ga vannacht maar staand slapen denk ik. Ik kan op geen enkele kant liggen: buik sowieso niet, rug niet want dan krijg ik harde buiken, en gisteren kon ik op een zij liggen, maar op een of andere manier wil dat nu ook niet meer @(
Ah, wat een ellende zo :(
Orișa schreef:
26-06-2019 00:28
Ah, wat een ellende zo :(
Ik ben alweer een tijdje wakker. Met paracetamol heb ik nog een paar uur kunnen slapen, maar nu gaat het al even niet meer. Ik ben maar opgestaan.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je ook als je zwanger bent noscapine gebruiken, dat verminderd de hoestprikkel. Vraag het eens aan je huisarts of apotheek (je hebt geen recept nodig).
Cootjecatootje schreef:
26-06-2019 07:09
Volgens mij kun je ook als je zwanger bent noscapine gebruiken, dat verminderd de hoestprikkel. Vraag het eens aan je huisarts of apotheek (je hebt geen recept nodig).
Dat heb ik al, maar helpt niet echt helaas. Van de huisarts heb ik ook codeïne gekregen. Dat mag ik nu ook, maar de kinkhoest is hardnekkig 😬😬

Gelukkig heb ik vanmiddag wel een afspraak om me te laten tapen.
Ik heb dat het je wat verademing en minder pijn geeft. Hier is het minder heet, hoop bij jou ook.
Orișa schreef:
26-06-2019 08:12
Ik heb dat het je wat verademing en minder pijn geeft. Hier is het minder heet, hoop bij jou ook.
Dank je wel!
Hier is het gelukkig ook minder warm, dus dat is wel fijn. Nu maar even doorbijten en dan hopelijk vanmiddag even kunnen rusten.
Ik kom net terug van de fysio, of ok een half uur terug.
Op de terugweg deden de drempels en hobbels in de weg iig een stuk minder pijn. Nu kijken hoe het vannacht gaat.

Ik zie er iig flashy uit. De fysio heeft mooi roze tape gebruikt. Ik mocht kiezen en omdat we een meisje krijgen hahaha. Moet er toch maar het beste van maken...😉
Alle reacties Link kopieren
Ik duim voor je! En hoop dat het helpt. Bij mij was het in ieder geval wel een groot verschil.
Fijn dat je nu al verschil merkt. Ik hoop dat je er vannacht ook baat bij hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven