Piano

29-10-2020 15:31 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 6 gaat onder pianoles.
Na wat proeflessen gevolgd te hebben wil ze het graag gaan volgen.. helemaal prima voor ons, alleen zal ze ook moeten oefenen.
Wij hebben helemaal geen verstand van muziekinstrumenten..
Nu zijn we op zoek naar een piano waar ze op kan oefenen maar we willen ons geen breuk betalen.
Op marktplaats staan er verschillende...soms denk ik meer als decoratie dan als daadwerkelijk muziekinstrument.
Bij zo wat iedere advertentie staat dat de piano of gestemd moet worden of nog wel een ronde mee kan.

Waar kunnen we alvast op letten bij het rondneuzen?
Het lijkt me dat sowieso na transport de piano gestemd zou moeten worden.
Is iedere piano überhaupt nog wel te stemmen?
Tips zijn welkom!
Er zit transportkosten en natuurlijk stemkosten aan vast.
Alle reacties Link kopieren
Vraag eens bij de muziekschool of de muziekdocent na waar je op moet letten, of dat ze je kunnen adviseren als je er een paar hebt geselecteerd. Zo kwam mijn zus aan haar piano. Of als je een stemmer weet, daar eens navragen. Ik snap dat je geen nieuwe gaat kopen, maar iets goeds in je huis is wel zo prettig natuurlijk.
Worden die dingen ook niet als occasion aangeboden via instrumentenwinkels?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een digitale piano kopen. Die zijn goedkoper en hoeven niet gestemd te worden. Ook kun je dan met koptelefoon oefenen.

Ik heb een Yamaha stage piano.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
En er zijn ook elektrische piano's
Vraag eens aan de leraar.
Alle reacties Link kopieren
Koop liever bij een echte pianowinkel, houten instrumenten kunnen heel erg slecht worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat Cleopatra zegt. Ook handig als je wel klaar bent met de 100ste keer boer er ligt een kip in t water, dan kan kind een koptelefoon op. Makkelijk aan te schaffen, geen gedoe met transport, hoeft niet gestemd, makkelijk weer te verkopen als kind geen interesse meer heeft.

Lang niet elke akoestische piano is nog goed te stemmen, mocht je toch een akoestische overwegen, neem dan een pianostemmer mee als je gaat kijken bij de piano.
Wij hebben ook een elektrische piano, inderdaad is de koptelefoon heel erg handig als je de eindeloze etudes even zat bent!

Maarreh, “onder” pianoles? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Alle reacties Link kopieren
Er is op dit moment een overschot aan tweedehands piano’s, veel mensen doen hun piano weg. Prijs-kwaliteitverhouding is op dit moment dus goed.

Ik zou langs een pianodealer gaan. Die kan je adviseren wat een goede tweedehands studiepiano is en dan kan je het geluid even horen, of dat je aanstaat. Dan krijg je de piano ook gewoon in goede staat mee, stemmen en vervoer kunnen ze ook regelen.

Digitaal is ook een optie. Vooral voor de eerste tijd misschien handig, zit je zelf niet in het lawaai haha. Maar als je dochter wat gevorderder wordt is een digitale piano imo geen goede vervanging omdat de toetsaanslag echt anders is en je dat ook thuis wilt gaan oefenen (verschil tussen hard en zacht de toetsen aanslaan). Digitale piano’s zijn wél gewild en prima door te verkopen, mocht je die op een gegeven moment willen vervangen voor een echte.
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
29-10-2020 15:40
Wij hebben ook een elektrische piano, inderdaad is de koptelefoon heel erg handig als je de eindeloze etudes even zat bent!

Maarreh, “onder” pianoles? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Het zoiets als maarreh
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
29-10-2020 15:34
Ik zou een digitale piano kopen. Die zijn goedkoper en hoeven niet gestemd te worden. Ook kun je dan met koptelefoon oefenen.

Ik heb een Yamaha stage piano.
Is inderdaad een goed idee die koptelefoon.
Misschien raakte ik ook wat gecharmeerd van de decoratieve look van een piano..zonder daarbij al nadenkend over het oefengeluid😏
Alle reacties Link kopieren
goede digitale piano? Kan aangekocht worden in pianozaak. Toetsaanslag zou dan ook o.k. zijn.
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
@ollie ga ik doen dank voor de tip.
K79 schreef:
29-10-2020 15:46
Het zoiets als maarreh

Sorry?
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
29-10-2020 15:50
Sorry?
Ik had het idee dat je mij wilde corrigeren in plaats dat je het werkelijk niet begreep. En dat vind ik kinderachtig vandaar mijn reactie op je geschreven maarreh..
Als je het werkelijk niet begrijpt het is spreektaal.. ergens onder gaan..bijvoorbeeld een sport of muziekles staat gelijk aan lid worden/les volgen.
Maar het lijkt me wel te halen uit de verdere tekst vandaar mijn ook iets wat kinderachtige reactie.
Perlala_Gadeon schreef:
29-10-2020 15:40

Maarreh, “onder” pianoles? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Is regionaal. En erop of eronder, allemaal slaat ‘t eigenlijk nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een piano huren/ leasen.
Digitaal of niet maakt qua aanslag tegenwoordig echt niet zo heel veel meer uit, dus ik zou dat zéker doen als het budget het toelaat.
ollie-ollie schreef:
29-10-2020 15:41
Maar als je dochter wat gevorderder wordt is een digitale piano imo geen goede vervanging omdat de toetsaanslag echt anders is en je dat ook thuis wilt gaan oefenen (verschil tussen hard en zacht de toetsen aanslaan). Digitale piano’s zijn wél gewild en prima door te verkopen, mocht je die op een gegeven moment willen vervangen voor een echte.
Nee hoor, dat is niet meer zo. Je hebt digitale piano’s met gewogen toetsen, dus die spelen echt als een akoestische piano en niet als een keyboard.
En wat uiterlijk betreft: je hebt zo ook die er uitzien als een akoestische piano.
Die zijn natuurlijk wel weer duurder dan een stage piano die er inderdaad uit kan zien als een keyboard op een standaard.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 29-10-2020 16:24
1.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
29-10-2020 16:08
Nee hoor, dat is niet meer zo. Je hebt digitale piano’s met gewogen toetsen, dus die spelen echt als een akoestische piano en niet als een toetsenbord.
En wat uiterlijk betreft: je hebt zo ook die er uitzien als een akoestische piano.
Die zijn natuurlijk wel weer duurder dan een stage piano die er inderdaad uit kan zien als een toetsenbord op een standaard.

En dit inderdaad, je ziet het digitale er ook echt niet direct meer aan af. Het is niet alsof je een keyboardachtig-iets hebt staan.
Alle reacties Link kopieren
Heb ooit een buurman met een piano gehad. Dat klinkt dus veel sterker door dan bv radio. Zodra hij de eerste aanslag deed, zat ik rechtop in mijn bed. Misschien goed om te weten.
Ik zou ook even bij een pianozaak gaan kijken, die hebben vaak ook genoeg occasions staan en de meeste winkels denk ik tegenwoordig ook wel digitaal. Dan kun verschillende instrumenten horen en ook zien, want het is natuurlijk ook gewoon een meubelstuk. En dan kun je er ook vanuit gaan dat je een beetje een OK instrument koopt. Want hoewel er vast ook heel veel prima piano's op marktplaats staan zit er ook wel echte shit tussen die niet lekker speelt of niet meer te stemmen is (ervaring ;-) ).

En digitaal kan ook prima hoor, moet je wel voor een echte elektrische piano gaan (met gewogen toetsen en een pedaal) en niet een keyboardachtig ding. Ik vind ze zelf wel een stuk lelijker in je interieur staan, maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon een Bösendorfer aanschaffen :)
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
29-10-2020 16:14
Heb ooit een buurman met een piano gehad. Dat klinkt dus veel sterker door dan bv radio. Zodra hij de eerste aanslag deed, zat ik rechtop in mijn bed. Misschien goed om te weten.
Ja das wat inderdaad. Wij wonen vrijstaand dat scheelt daarin in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
ZwarteRegenboog schreef:
29-10-2020 16:20
Ik zou gewoon een Bösendorfer aanschaffen :)
Ik heb er net 1 opgezocht die was rond de 42.000€ leuk instapmodel toch 😬😖
Wat een prijs 🥴
Alle reacties Link kopieren
Voor een kind van 6; zou ik gaan voor een digitale piano met gewogen toetsen: Goedkoper, met koptelefoon & volumeknop.

Ik heb zelf een tweedehands Casio cdp-120. Geen high end ding, maar genoeg om het op te leren.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven