Schoolarts groep 7

23-09-2018 22:11 92 berichten
Mijn dochter heeft een oproep gekregen voor de schoolarts.
Tot nu toe ben ik er altijd bij geweest maar ik vraag me af of dat op deze leeftijd ook nog gebruikelijk is?

Enerzijds denk ik: ik laat haar nu ook niet alleen naar de huisarts of kinderarts gaan, ze loopt al bij een kinderarts ivm medicijnen, maar wat doen ze voor bijzondere dingen waar ik per se bij moet zijn?

Als ik erbij zou zijn, zou ik overigens wel vragen om de buktest om eventueel scoliose te ontdekken. Bij mij is het op die manier ook ontdekt maar ik hoorde dat ze de buktesten niet meer automatisch doen.

Wat is jullie ervaring?
sugarmiss schreef:
23-09-2018 22:30
Dan zeg je dat je geen toestemming geeft omdat je kind ook al naar de kinderarts gaat en je dubbelop niet nodig vindt.

Dan kunnen ze je moeilijk als zorgmijder wegzetten.
Ja, op die manier wil ik het nu doen.
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 22:30
Moet je de vragenlijst en onderzoek voor je 13e jarige eens googlen.

Inderdaad. Heel erg.
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 22:30
En vlaggen of je een risicogezin bent.
Die vlaggen krijg ik sowieso wel, gebaseerd op statistieken, niet op de werkelijkheid.
yajes schreef:
23-09-2018 22:32
Ja, op die manier wil ik het nu doen.
Dat kunnen ze wel en doen ze ook. Komt in het dossier te staan.
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 22:30
Moet je de vragenlijst en onderzoek voor je 13e jarige eens googlen.
Even opgezocht.. vind het nogal ver gaan! Waar is de privacy gebleven voor de kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er in groep 2 ook niet bij geweest (was gewoon op school en in principe waren er geen ouders bij). Ik ga ervan uit dat het in groep 7 ook zo is. Ben je als ouder specifiek gevraagd wel/hoeft niet te komen? Of werd dat open gelaten?
yajes schreef:
23-09-2018 22:36
Even opgezocht.. vind het nogal ver gaan! Waar is de privacy gebleven voor de kinderen?

Alles onder het mom: het beste voor het kind!
Nemaìn’ schreef:
23-09-2018 22:34
Die vlaggen krijg ik sowieso wel, gebaseerd op statistieken, niet op de werkelijkheid.
Zal ik ook wel krijgen dan, als alleenstaande moeder.

Eerste vraag dat ik op het CB kreeg tijdens wegen en meten van mijn baby: hoe red je het financieel?

Pardon?!!
florita schreef:
23-09-2018 22:37
Ik ben er in groep 2 ook niet bij geweest (was gewoon op school en in principe waren er geen ouders bij). Ik ga ervan uit dat het in groep 7 ook zo is. Ben je als ouder specifiek gevraagd wel/hoeft niet te komen? Of werd dat open gelaten?
Er zijn wat dingen veranderd laatste paar jaar. Omdat een flink deel van de ouders niet blij werden van de kinderen naar een vreemde arts zonder hen. En terecht.

Bij de meeste gemeentes gaat dat dus niet meer zo. Op de oren en logopedietest na dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
23-09-2018 22:37
Ik ben er in groep 2 ook niet bij geweest (was gewoon op school en in principe waren er geen ouders bij). Ik ga ervan uit dat het in groep 7 ook zo is. Ben je als ouder specifiek gevraagd wel/hoeft niet te komen? Of werd dat open gelaten?
Google voor de gein die vragenlijst voor 13 jarigen eens. Wedden dat je stomverbaast bent over wat ze allemaal willen weten.

Ongelofelijk dat er ouders zijn die gewoon toestaan dat hun kind die vragenlijst invult.

Zie wat Ceylon schrijft. Je kind kan in haar of zijn naïviteit iets vertellen wat meteen buiten proporties wordt opgeblazen en jou of je kind nog lang kan achtervolgen.
Alle reacties Link kopieren
yajes schreef:
23-09-2018 22:36
Even opgezocht.. vind het nogal ver gaan! Waar is de privacy gebleven voor de kinderen?
Nou idd! Mijn zus zei al zoiets nu even gekeken maar jeetje zeg is er nog iets privé?
Wat doen ze eigenlijk met de antwoorden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
yajes schreef:
23-09-2018 22:39
Zal ik ook wel krijgen dan, als alleenstaande moeder.

Eerste vraag dat ik op het CB kreeg tijdens wegen en meten van mijn baby: hoe red je het financieel?

Pardon?!!
Yep.
IBIopviva schreef:
23-09-2018 22:47
Nou idd! Mijn zus zei al zoiets nu even gekeken maar jeetje zeg is er nog iets privé?
Wat doen ze eigenlijk met de antwoorden.

Bepalen of kind en/of ouders een 'risico geval' zijn.
En...... het dossier wordt bewaard tot je 34 jaar bent.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
23-09-2018 22:50
Bepalen of kind en/of ouders een 'risico geval' zijn.
En...... het dossier wordt bewaard tot je 34 jaar bent.
bizar.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hetvrijewoord schreef:
23-09-2018 22:50
Bepalen of kind en/of ouders een 'risico geval' zijn.
En...... het dossier wordt bewaard tot je 34 jaar bent.
Handig voor als je met je baby bij het cb komt, kennen ze alle risico’s al.
Nemaìn’ schreef:
23-09-2018 22:52
Handig voor als je met je baby bij het cb komt, kennen ze alle risico’s al.

:mrgreen: Bingo.

Hier goede verdere informatie:

https://www.ouders.nl/artikelen/rechten ... orheen-ekd
Moet je eens met ouders op het schoolplein het er over hebben. En dan zeggen dat je het onzin vind en eigenlijk helemaal niet wil gaan... Bijna niemand vind het raar die vragen en dat GGD gesprek.

Ze vinden jou ( in dit geval mij dus) raar.
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 22:56
Moet je eens met ouders op het schoolplein het er over hebben. En dan zeggen dat je het onzin vind en eigenlijk helemaal niet wil gaan... Bijna niemand vind het raar die vragen en dat GGD gesprek.

Ze vinden jou ( in dit geval mij dus) raar.
Mijn kind was boos dat hij niet naar het 2de klas onderzoek mocht, omdat hij de enige (!) in de klas was die niet ging en nu dus opviel.
Allemaal hoogopgeleide ouders. Ik vind het bizar.
Ik ga ervan uit dat dat de ouders van de logica 'je hebt toch niets te verbergen' zijn. :lol:
Nemaìn’ schreef:
23-09-2018 23:00
Mijn kind was boos dat hij niet naar het 2de klas onderzoek mocht, omdat hij de enige (!) in de klas was die niet ging en nu dus opviel.
Allemaal hoogopgeleide ouders. Ik vind het bizar.
Ik heb bij de groep 7 lijst ook nee ingevuld bij de vraag of ze mochten praten met de leerkracht over mijn kind. Blijkbaar had ook daar niemand een probleem mee.

Een leerkracht die mijn kind net 4 weken kent die dan met een vreemde arts/verpleegkundige mijn kind en gezin gaat zitten te bepraten.
Hetvrijewoord schreef:
23-09-2018 23:00
Ik ga ervan uit dat dat de ouders van de logica 'je hebt toch niets te verbergen' zijn. :lol:
Ik heb niets te verbergen, alleen vind ik het vervelend dat het dan nog een kwart eeuw opgeslagen wordt (en wie weet hoe lang nog na die kwart eeuw).
Daarbij vind ik het incompetente mensen die handelen op aannames.
Lucifer2018 schreef:
23-09-2018 23:04
Ik heb bij de groep 7 lijst ook nee ingevuld bij de vraag of ze mochten praten met de leerkracht over mijn kind. Blijkbaar had ook daar niemand een probleem mee.

Een leerkracht die mijn kind net 4 weken kent die dan met een vreemde arts/verpleegkundige mijn kind en gezin gaat zitten te bepraten.

Mensen denken niet na, ik kan er eigenlijk niets anders van maken...

Ik heb een paar maanden terug een verzoek ingediend ter inzage in het dossier van mijn kind. Er werd mij zuinigjes medegedeeld dat dit toch wel zéér uitzonderlijk was. Echt, alsof dat mij dat wat kan schelen. :roll:
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 23-09-2018 23:12
0.08% gewijzigd
Nemaìn’ schreef:
23-09-2018 23:06
Ik heb niets te verbergen, alleen vind ik het vervelend dat het dan nog een kwart eeuw opgeslagen wordt (en wie weet hoe lang nog na die kwart eeuw).
Daarbij vind ik het incompetente mensen die handelen op aannames.

Incompetent en zo lek als een mandje dat wordt keer op keer duidelijk.

En dan ook nog de waarschijnlijkheid dat databases in de toekomst gekoppeld gaan worden.
Daar is met de laatste wijziging uiteindelijk een stokje voorgestoken maar reken maar dat dat er ooit gaat komen.
Die vragenlijst nemen ze toch gewoon mee naar huis, net als in groep 2? Ik hoef er niet bij te zijn als ze naar de schoolarts gaan, voor die standaard testjes. De vragenlijst vul ik in, voor zover ik het relevant vind. Of ze als baby in de couveuse hebben gelegen (vraag in groep 2) vind ik niet relevant en is bedoeld om statistieken mee te vullen. Daar heb ik geen trek in en vul ik dus ook niet in.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-09-2018 22:21
Ik weiger die onderzoeken altijd. Zie het nut totaal niet ervan in.
Jij houdt alles misschien goed in de gaten, maar genoeg ouders doen dit niet. Vandaar dat dit wordt gedaan. Het is echter onmogelijk om te gaan selecteren op wie wel en niet goed in de gaten houdt hoe de lichamelijke ontwikkeling van zijn/haar kind verloopt: dat weet je namelijk niet.

Als er nooit iets naar boven zou komen tijdens die bezoeken zouden ze al lang zijn afgeschaft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven