Geld & Recht alle pijlers

Scheve verdeling financiën relatie man en vrouw

12-07-2019 16:05 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Er komen regelmatig topics voorbij waarbij er een zeer scheve verdeling is van de financiën of huishouden binnen een relatie. 10 van de 10 keer springt de man er het meest gunstig uit.

Voorbeelden:
De man betaalt weinig en spaart rustig voor de kosten koper van ZIJN toekomstige huis (zegt dat ook gewoon) . Of de man doet weinig in het huishouden, niet minder werken voor de kinderen. Want “hij ziet echt niet wat er gedaan moet worden”, “hij kan echt, echt niet minder gaan werken”. Hele discussies en topic verder en TO’s zijn blij als hun partner beloofd heeft om voortaan de vuilnisbak buiten te zetten of gaat “onderzoeken” hoe het nu zit met de financiën. En dan maar “hopen” dat hij wil bijdragen.

Een paar jaar gelden was hier een topic van een gezin met kinderen, waarbij vrouw toegaf dat er niets geregeld was. Ja, voor haar dan. Huis stond op zijn naam, geen testament of samenlevingscontract.

Kortom, waarom komen vrouwen zo slecht voor zichzelf op? Vrouwen zijn steeds hoger opgeleid, ook al jaren actief op de arbeidsmarkt. Of is het toch nog naweeën van de verdeling tussen hun ouders. Waarom zijn mannen wel in staat om zo goed voor zichzelf te zorgen?
Volwassen vrouwen van nu zijn door de vorige generatie opgevoed. Waar onze broers 'leidinggevende capaciteiten' hadden, waren wij bij gelijk gedrag 'bazig' of 'krengerig'. De typische jongensactiviteiten hadden een hoger aanzien dan de typische meisjesactiviteiten. Meisjes leerden om vooral geen 'nee' te zeggen maar gewoon te doen wat hen gevraagd werd. En natuurlijk schuldgevoel en bescheidenheid: twee zaken die er bij dames van jongs af aan wordt ingeramd. Zoals een standup comedian al zei: vrouwen leren om zich afhankelijk op te stellen, een kinderstemmetje op te zetten, zich wat onhandiger voor te doen dan ze zijn en vooral om zoveel mogelijk te krimpen (=diëten), want anders nemen ze te veel ruimte in - en wat als een man die ruimte nodig heeft om te golfen? Doen ze dat niet, zijn ze kennelijk niet aantrekkelijk voor mannen.
Alle reacties Link kopieren
Mij verbaasd het meestal vooral dat al die vrouwen maar part time werken en dus niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden.
-jolijn- schreef:
12-07-2019 16:16
Volwassen vrouwen van nu zijn door de vorige generatie opgevoed. Waar onze broers 'leidinggevende capaciteiten' hadden, waren wij bij gelijk gedrag 'bazig' of 'krengerig'. De typische jongensactiviteiten hadden een hoger aanzien dan de typische meisjesactiviteiten. Meisjes leerden om vooral geen 'nee' te zeggen maar gewoon te doen wat hen gevraagd werd. En natuurlijk schuldgevoel en bescheidenheid: twee zaken die er bij dames van jongs af aan wordt ingeramd. Zoals een standup comedian al zei: vrouwen leren om zich afhankelijk op te stellen, een kinderstemmetje op te zetten, zich wat onhandiger voor te doen dan ze zijn en vooral om zoveel mogelijk te krimpen (=diëten), want anders nemen ze te veel ruimte in - en wat als een man die ruimte nodig heeft om te golfen? Doen ze dat niet, zijn ze kennelijk niet aantrekkelijk voor mannen.

Ik ben helemaal niet zo opgevoed. Wel heb ik een voorbeeld gehad waarbij de vrouw alles deed in en om het huis, financieen beheren en volledige zorg voor de kinderen. Ze gaf aan dat het nu eenmaal zo was gelopen maar dat ze het nu anders had gedaan.

Ik wilde dat dus niet. En ik ben ook niet bang om mijn klep open te doen.

En zo gedraag ik me dus ook niet en toch heb ik ( en zie om me heen) mannen gedate die echt niet nadenken over wat een huishouden hebben betekend voor ze. Mama deed alles.
Mijn huidige vent is er ook zo een. Daar heb ik meteen tegen gezegd dat ik dus niet zijn huishoudster word. Nooit. Dat begreep hij gelukkig wel. ;-0

Blijkbaar zijn zij niet opgevoed met het idee dat ik (en andere vrouwen) net zo'n hekel hebben aan het huishouden als zij. Dat dat niet gender bepaald is maar aangeleerd.

Dat omdat ik een vagina heb dus echt niet ineens heel blij word van de was, kinderfeestjes en kadootjes regelen. Niet van zwemles en de vaat en boodschappen. En koken. Onbetaald. Is onze hobby ofzo. :roll:

Naast het werk. Want dat moeten we ook van de maatschappij. Onze eigen broek ophouden.

Allemaal werken en als een van de beiden minder werkt ivm zorg kind hoort daar niet automatisch een heel huishouden alleen runnen bij. Belachelijk.

Ouders van nu zouden de jongens en meisjes dat moeten leren. Massaal.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 16:35
9.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En wat denk je van die zg. thuisblijfmoeders? Totaal afhankelijk van hun man!
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tsja, hier is inderdaad nog een hele inhaalslag te maken!
En dat een vrouw zich financieel en qua wonen helemaal afhankelijk maakt van de man, dat vind ik écht niet meer van deze tijd.
Totaal onverantwoord.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-07-2019 16:31
En wat denk je van die zg. thuisblijfmoeders? Totaal afhankelijk van hun man!
maar o o o als ze dat hardop zeggen: het zijn de vrouwen onderling met hun betweterigheid en het willen opleggen van hun normen die elkaar kapot maken hierin. Je opent een topic over een leuke vakantiebestemming voor een weekje met je vent weg zonder kinderen en je krijgt gewoon een 'zou je dat wel doen, met je kinderen??'. Geen vent die zo denkt hoor. En dat is het verschil.

Ga elkaar toch alsjeblieft niet opnieuw hier de maat zitten nemen zeg, doe me een lol. En laat iedereen in zijn waarde, dát helpt pas bij de emancipatie.

Non-topic dit. :@ Doe geen moeite, dank je, ik laat mezelf wel uit.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-07-2019 16:23
Mij verbaasd het meestal vooral dat al die vrouwen maar part time werken en dus niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden.
Wat een onzin, met mijn 28 uur heb ik 2 jaar prima als alleenstaande moeder gedaan, inclusief koopappartement
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-07-2019 16:23
Mij verbaasd het meestal vooral dat al die vrouwen maar part time werken en dus niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden.

Die verbazing is exact het probleem.

Het gaat er niet om dat vrouwen niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden, het gaat erom dat vrouwen op íeder gebied volledig verantwoordelijk worden gesteld en mannen enkel op financieel gebied. Mannen moeten werken. Zorg, huishouden en sociale relaties onderhouden zijn optioneel: leuk als ze het doen, maar ook helemaal prima als ze het niet doen. Vrouwen moeten werken, zorgen, het huishouden doen en sociale relaties onderhouden. Alles. Dat lukt niet, omdat een dag te weinig uren heeft om op al die gebieden alles te regelen. En die verbazing, dat er vrouwen zijn die vervolgens falen op één van die gebieden, is exact het probleem. Want die verbazing bevestigt het patroon: dat vrouwen overal verantwoordelijk voor zijn. En iedereen vindt dat: vrouwen en mannen tegelijk. Geen wonder dat vrouwen in relaties verzeild raken waarin het enorm oneerlijk is verdeeld. Het is immers eerlijk dat het oneerlijk verdeeld is: moeten die vrouwen maar meer gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Present! We hadden hier het idee dat het goed is als 1 ouder bij de kinderen is zolang ze klein zijn. Waarbij de minst verdienende de meeste uren inlevert, het huishouden moet toch betaald worden. Dat hoefde niet dezelfde ouder te zijn, maar in de praktijk werd ik werkloos tijdens mijn zwangerschap en had mijn partner een te dik betaalde baan om op te geven. Inmiddels is ons kind 9 en ben ik net weer begonnen voor 20 uur. Financieel geen topbaan, maar na een gat van 10 jaar, moet je niet te veel verwachten. Eerlijk verdeeld, nee dat niet. Maar we hebben wel afspraken gemaakt, dit laten vastleggen in onze testamenten en samenlevingscontract omdat je beter afspraken kunt maken als je nog wel blij met elkaar bent dan dat je elkaar de tent uitvecht. Ons huis staat op ons beider naam, onze bankrekening ook. Maar zowel toen ik thuisblijfmoeder was als nu ik werk, draagt hij zijn steentje bij in het huishouden en de opvoeding. Hij doet de tuin en onderhoud/klusjes, wandelt met de hond, brengt dochter naar haar hobby, leest voor, zeemt de ramen en pakt ook de stofzuiger/dweil als dat nodig is. Is afgelopen jaar aanwezig geweest bij elk gesprek op school, psycholoog, ziekenhuis etc. over de stoornis en onderwijsproblemen van onze dochter. Losse controles, onderzoeken en behandelingen, doet hij meestal niet maar hij werkt ook wel eens thuis om dat te doen als het mij niet lukt. En als ik een boodschap ben vergeten dan brengt hij het mee als ik het vraag. Ik noem dat geen scheve relatie, maar een volwassenrelatie.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-07-2019 16:31
En wat denk je van die zg. thuisblijfmoeders? Totaal afhankelijk van hun man!

En wat denk je van die weggavaders dan? Die zijn totaal afhankelijk van hun vrouw voor het huishouden en de zorg voor hun kinderen!
Ik heb de indruk dat veel vrouwen er zelf voor kiezen om parttime te werken, soms al voor er kinderen zijn. En dan automatisch meer thuis doen. Ik snap daar helemaal niks van.

Ik ben opgevoed door een moeder die ontzettend graag had willen doorleren maar niet mocht, zij moest als enige dochter op 14-jarige leeftijd thuis in de huishouding helpen ipv naar school te gaan (na 2 jaar huishoudschool, bij gratie Gods, ook al heeft de onderwijzer heel erg aangedrongen op de MMS).
Mijn zus en ik hebben er dan ook van kleins af aan net als mijn broers te horen gekregen dat we onze capaciteiten moesten benutten, doorleren dus, en dat we zelf moesten werken voor ons geld.
Overigens werkte mijn moeder op de boerderij net zo hard als mijn vader, al deed mijn moeder meer 'voor' (in huis) en mijn vader meer 'achter'. In oogsttijd bleef dat werk 'voor' gewoon liggen, dan moest iedereen 'achter' aan de bak.

En nu heb ik een man die zichzelf feminist noemt. Ik denk dat je als geëmancipeerde vrouw ook sneller een man vindt die er net zo over denkt: allebei verantwoordelijk voor het inkomen en voor het huishouden (ziekte e.d. daargelaten).



Opgevoed door de generatie vrouwen die verplicht moest stoppen met werken als ze gingen trouwen, en daardoor vast zaten in hun bestaan, hebben wij veertigers en vijftigers meegekregen dat voor je eigen inkomen zorgen belangrijk is.
Ik heb de indruk dat jongere generaties (de twintigers en dertigers) makkelijker kiezen voor minder werken, omdat zij hun moeders veel zagen werken en dat niet wilden voor zichzelf. Verkeerde ontwikkeling wat mij betreft.
Pandax schreef:
12-07-2019 16:49
Die verbazing is exact het probleem.

Het gaat er niet om dat vrouwen niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden, het gaat erom dat vrouwen op íeder gebied volledig verantwoordelijk worden gesteld en mannen enkel op financieel gebied. Mannen moeten werken. Zorg, huishouden en sociale relaties onderhouden zijn optioneel: leuk als ze het doen, maar ook helemaal prima als ze het niet doen. Vrouwen moeten werken, zorgen, het huishouden doen en sociale relaties onderhouden. Alles. Dat lukt niet, omdat een dag te weinig uren heeft om op al die gebieden alles te regelen. En die verbazing, dat er vrouwen zijn die vervolgens falen op één van die gebieden, is exact het probleem. Want die verbazing bevestigt het patroon: dat vrouwen overal verantwoordelijk voor zijn. En iedereen vindt dat: vrouwen en mannen tegelijk. Geen wonder dat vrouwen in relaties verzeild raken waarin het enorm oneerlijk is verdeeld. Het is immers eerlijk dat het oneerlijk verdeeld is: moeten die vrouwen maar meer gaan werken.


Iedereen vindt dat? Mijn vriend niet hoor. En mijn ex-man vond dat ook niet. Ze zijn er echt, mannen en vrouwen, die dat heel anders zien.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
12-07-2019 16:49
Die verbazing is exact het probleem.

Het gaat er niet om dat vrouwen niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden, het gaat erom dat vrouwen op íeder gebied volledig verantwoordelijk worden gesteld en mannen enkel op financieel gebied. Mannen moeten werken. Zorg, huishouden en sociale relaties onderhouden zijn optioneel: leuk als ze het doen, maar ook helemaal prima als ze het niet doen. Vrouwen moeten werken, zorgen, het huishouden doen en sociale relaties onderhouden. Alles. Dat lukt niet, omdat een dag te weinig uren heeft om op al die gebieden alles te regelen. En die verbazing, dat er vrouwen zijn die vervolgens falen op één van die gebieden, is exact het probleem. Want die verbazing bevestigt het patroon: dat vrouwen overal verantwoordelijk voor zijn. En iedereen vindt dat: vrouwen en mannen tegelijk. Geen wonder dat vrouwen in relaties verzeild raken waarin het enorm oneerlijk is verdeeld. Het is immers eerlijk dat het oneerlijk verdeeld is: moeten die vrouwen maar meer gaan werken.
Wat kan je toch wijs uit de hoek komen!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Pandax schreef:
12-07-2019 16:49
Die verbazing is exact het probleem.

Het gaat er niet om dat vrouwen niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden, het gaat erom dat vrouwen op íeder gebied volledig verantwoordelijk worden gesteld en mannen enkel op financieel gebied. Mannen moeten werken. Zorg, huishouden en sociale relaties onderhouden zijn optioneel: leuk als ze het doen, maar ook helemaal prima als ze het niet doen. Vrouwen moeten werken, zorgen, het huishouden doen en sociale relaties onderhouden. Alles. Dat lukt niet, omdat een dag te weinig uren heeft om op al die gebieden alles te regelen. En die verbazing, dat er vrouwen zijn die vervolgens falen op één van die gebieden, is exact het probleem. Want die verbazing bevestigt het patroon: dat vrouwen overal verantwoordelijk voor zijn. En iedereen vindt dat: vrouwen en mannen tegelijk. Geen wonder dat vrouwen in relaties verzeild raken waarin het enorm oneerlijk is verdeeld. Het is immers eerlijk dat het oneerlijk verdeeld is: moeten die vrouwen maar meer gaan werken.
Precies.

Slaat echt nergens op.
MrsDuck schreef:
12-07-2019 16:50
Present! We hadden hier het idee dat het goed is als 1 ouder bij de kinderen is zolang ze klein zijn.


Waarom geldt dat voor jou wel voor kleine kinderen tot 8 jaar en niet voor (pre)-pubers?
Waarom vonden jullie een paar dagen opvang, dus samen eten en spelen met andere kinderen, leren delen, etc, minder goed dan het idee dat 1 ouder bij de kinderen is?
Pandax schreef:
12-07-2019 16:49
Die verbazing is exact het probleem.

Het gaat er niet om dat vrouwen niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden, het gaat erom dat vrouwen op íeder gebied volledig verantwoordelijk worden gesteld en mannen enkel op financieel gebied. Mannen moeten werken. Zorg, huishouden en sociale relaties onderhouden zijn optioneel: leuk als ze het doen, maar ook helemaal prima als ze het niet doen. Vrouwen moeten werken, zorgen, het huishouden doen en sociale relaties onderhouden. Alles. Dat lukt niet, omdat een dag te weinig uren heeft om op al die gebieden alles te regelen. En die verbazing, dat er vrouwen zijn die vervolgens falen op één van die gebieden, is exact het probleem. Want die verbazing bevestigt het patroon: dat vrouwen overal verantwoordelijk voor zijn. En iedereen vindt dat: vrouwen en mannen tegelijk. Geen wonder dat vrouwen in relaties verzeild raken waarin het enorm oneerlijk is verdeeld. Het is immers eerlijk dat het oneerlijk verdeeld is: moeten die vrouwen maar meer gaan werken.


Exact dit! Niet of iemand part time werkt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Klopt Marana. Onze dochter net afgestudeerd zegt nu al (ze heeft nog niets eens een baan), dat ze liever 4 ipv 5 dagen gaat werken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
12-07-2019 16:57
Wat kan je toch wijs uit de hoek komen!

Het zijn die slapeloze nachten ;-D
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de kosten 50/50 gedaan op een gezamelijke rekening toen we gingen samenwonen in een huurwoning en er nog niet zo veel veel verschil zat tussen ons salaris. Toen vriend echt meer ging verdienen ging hij meer betalen. Vorig jaar op zijn naam en loon een huis gekocht, dat kwam zo beter uit maar we hebben wel een geregistreerd partnerschap inmiddels en binnenkort gaat t huis ook op mijn naam. Sinds januari gooien we al ons geld op een hoop en hebben we geen eigen rekeningen neer. Grote aankopen overleggen we. Gewoon een kwestie van goed bespreken en ik denk dat dat misschien bij veel stellen niet gebeurt. Misschien gaan vrouwen er te vaak van uit dat mannen dezelfde verantwoordelijkheid willen dragen en durven ze het niet bespreekbaar te maken wanneer de verdeling niet eerlijk is..?
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
12-07-2019 17:16
Wij hebben de kosten 50/50 gedaan op een gezamelijke rekening toen we gingen samenwonen in een huurwoning en er nog niet zo veel veel verschil zat tussen ons salaris. Toen vriend echt meer ging verdienen ging hij meer betalen. Vorig jaar op zijn naam en loon een huis gekocht, dat kwam zo beter uit maar we hebben wel een geregistreerd partnerschap inmiddels en binnenkort gaat t huis ook op mijn naam. Sinds januari gooien we al ons geld op een hoop en hebben we geen eigen rekeningen neer. Grote aankopen overleggen we. Gewoon een kwestie van goed bespreken en ik denk dat dat misschien bij veel stellen niet gebeurt. Misschien gaan vrouwen er te vaak van uit dat mannen dezelfde verantwoordelijkheid willen dragen en durven ze het niet bespreekbaar te maken wanneer de verdeling niet eerlijk is..?
Maar toch is het gebeurt dat jouw vriend meer ging verdienen en jij kennelijk niet.

En dan krijg je als er kinderen komen al snel wat je dan hoort dat 'de minst verdienende' ging minder werken. En toevallig was dat de vrouw. Heus niet omdat die man niet geëmancipeerd was maar in hun geval was het nou eenmaal toevallig zo gelopen.

Alleen loopt het in 99% Van de gevallen toevallig zo. Dus dat is geen toeval. Kun je er over discussiëren of dat erg is.
Mensen mensen, het gaat er toch om bij welke verdeling vrouwen/mannen zich het meest prettig bij voelen? Dat is voor iedereen anders. Iedereen heeft andere kwaliteiten en behoeftes. Het gaat erom dat er in een gezin een balans wordt gevonden tussen wensen en mogelijkheden van ieder individu. Daar is geen betere of slechtere vorm in...
Maar wat is er nou precies mis met parttime werken dan? Als je met 4 dagen werken genoeg verdient is het toch prima? Zou je dan alleen voor de emancipatie fulltime moeten gaan werken om 'maar niet onder te doen voor de mannen'? Ik denk dat het echt de toekomst is dat zowel mannen en vrouwen parttime gaan werken. Je werkt toch om te leven, en niet andersom? Emancipatie gaat toch om de vrije keus? Dan moeten zowél mannen als vrouwen ook de keus kunnen hebben om 'thuis te blijven' of juist fulltime te werken. Zolang het maar een eigen/gezamenlijke keus is en niet door 'de samenleving' opgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Tia.Dalma schreef:
12-07-2019 16:44
maar o o o als ze dat hardop zeggen: het zijn de vrouwen onderling met hun betweterigheid en het willen opleggen van hun normen die elkaar kapot maken hierin. Je opent een topic over een leuke vakantiebestemming voor een weekje met je vent weg zonder kinderen en je krijgt gewoon een 'zou je dat wel doen, met je kinderen??'. Geen vent die zo denkt hoor. En dat is het verschil.

Ga elkaar toch alsjeblieft niet opnieuw hier de maat zitten nemen zeg, doe me een lol. En laat iedereen in zijn waarde, dát helpt pas bij de emancipatie.

Non-topic dit. :@ Doe geen moeite, dank je, ik laat mezelf wel uit.

Je hebt hier anders wel een goed punt.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
12-07-2019 16:49
Die verbazing is exact het probleem.

Het gaat er niet om dat vrouwen niet genoeg verdienen om hun eigen broek op te houden, het gaat erom dat vrouwen op íeder gebied volledig verantwoordelijk worden gesteld en mannen enkel op financieel gebied. Mannen moeten werken. Zorg, huishouden en sociale relaties onderhouden zijn optioneel: leuk als ze het doen, maar ook helemaal prima als ze het niet doen. Vrouwen moeten werken, zorgen, het huishouden doen en sociale relaties onderhouden. Alles. Dat lukt niet, omdat een dag te weinig uren heeft om op al die gebieden alles te regelen. En die verbazing, dat er vrouwen zijn die vervolgens falen op één van die gebieden, is exact het probleem. Want die verbazing bevestigt het patroon: dat vrouwen overal verantwoordelijk voor zijn. En iedereen vindt dat: vrouwen en mannen tegelijk. Geen wonder dat vrouwen in relaties verzeild raken waarin het enorm oneerlijk is verdeeld. Het is immers eerlijk dat het oneerlijk verdeeld is: moeten die vrouwen maar meer gaan werken.
:kneel:
Dat moet ook echt anders.
Je slaat de spijker op zijn kop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven