Hoe gesprek te starten met kind dat alles gewenst antwoordt?

23-07-2019 21:10 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag. Een kind in mijn omgeving zit in een moeilijke situatie.

Achtergrond: Er was een zeer pittige echtscheiding.
Ze woont nu bij een ouder en haar nieuwe partner.
Van die ouder met partner waar ze inwoont kan ik alleen maar goede dingen zeggen. Ze doen wat ze kunnen in een moeilijke situatie die ze zelf ook niet hebben uitgekozen.

Van het kind merk ik dat ze ... niet tot last wil zijn. Veel wil pleasen. Als je haar een keus geeft staat ze lang te twijfelen. Als je naar iets vraagt, krijg je altijd het gewenste antwoord.
Een hele tijd lang denk je: Wat een lief en braaf kind.
Maar volgens mij stopt ze een hoop weg, want zoveel vrolijkheid en dingen luchtig van zich af laten glijden past niet in zo'n situatie.
Het past wél bij een beeld waarbij een kind vooral niemand voor het hoofd wil stoten en zichzelf daarvoor wegcijfert.
Men zegt wel: Kinderen zijn flexibel. Wel, hier is er inderdaad eentje.

Ik heb al bedacht 'misschien heeft ze daar geen behoefte aan'. Ik denk dat ze die indruk heel goed kan wekken. Ik geloof absoluut niet dat het allemaal van haar afglijdt; soms zijn er opmerkingen waaruit blijkt dat het haar echt raakt. Ik denk dat haar strategie op de korte termijn goed werkt om iedereen in haar omgeving blij te houden, maar het lijkt me ongelofelijk eenzaam.

Ik ben op zoek naar een manier om een gesprek met haar te starten dat niet strandt op alle gewenste antwoorden. Ik zeg met nadruk niet 'doordringen' want dat vind ik al te assertief klinken. Ik zoek het meer in uitnodiging.
Is er iemand die ervaring heeft, die me tips kan geven? Bijvoorbeeld: Heel direct vragen? Of juist niet? Apart nemen? Of juist terloopse vragen? Wat zou hier kunnen werken om een gesprek te kunnen starten?
anoniem_376390 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 22:41
2.17% gewijzigd
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
23-07-2019 22:50
Ik ben het met je eens, niet uit een ander trekken waar diegene geen behoefte aan heeft.
Wat ik uit de andere commentaren haal is hoe je de deur open kun zetten zonder te trekken; daar ben ik precies naar op zoek.
Dat is ook trekken. Dat is zelfs proberen de boel te manipuleren. En vaak gebeurt dat meer uit nieuwsgierigheid dan uit echte zorgen.
Meer dan klaarstaan als ze wel wil praten moet je in deze niet doen. Hoe graag je dat ook anders zou willen zien. Maak je rol niet te groot. Juist dat kan namelijk voor afstand zorgen.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
24-07-2019 16:54
Volkomen overtrokken. Dan heb je de ernst van dit topic zwaar overschat.
Hoezo? Jij maakt er nogal wat van en de enige echt onpartijdige in een geval als dit is een kindercoach. Waarom zo in de verdediging? Jij bent degene die het zo ernstig doet lijken.
Very__Cherry schreef:
24-07-2019 22:25
Het opgeheven vingertje zien we er al helemaal bij.
Ik kijk hier in dit topic sowieso op van het belerende, het terugfluitende, het Calvinistische. Ieder voor zich en god voor ons allen. Lekkere maatschappij ontwikkelen we, wanneer iedereen maar met een zuinig mondje rechtvooruit staart als er naast je iemand aandacht of hulp nodig heeft. Het gaat om contact mensen, en om gezien worden. Dat soort zaken staan gewoon in de pyramide van Maslow en zijn niet alleen voorbehouden aan ouders, opvoeders en bloedverwanten.

TO klasse hoe jij kijkt en denkt. Zorgvuldig en met intelligentie. Chapeau.
Niets opgeheven vingertje of calvinisme, ik vind het alleen een rare bedoening dat een volwassene die niets van het kind is (geen familie, professional of vertrouwenspersoon oid) zich er zo mee wil moeien. Ik heb zelf al aangegeven dat pushen ed juist averechts gaat werken en als dat kind er wel behoefte aan heeft het er zelf mee aan komt zetten.

Je mag ook de grenzen van een kind respecteren ipv eigen conclusies erop te projecteren wat TO wel doet. Het perse aan die grenzen, die kind aangeeft door het er niet over te willen hebben, voorbij willen gaan vind ik eng gedrag ja.

Dit is althans hoe TO op mij overkomt.

VC, dat je mijn mening niet deelt vind ik helemaal prima, maar ga me geen normen, waarden of intenties toedichten die ik niet heb. Ik heb helemaal niets met het calvinisme en ik heb al wel degelijk advies gegeven, alleen past het niet in jouw / TOs straatje En wiens behoefte wordt hier vervuld? Lijkt mij juist dat TO aan haar zelf actualisatie behoefte aan het werken is, als je toch Maslow erbij wil halen. ;-) Klopt dat met ingrijpende gebeurtenissen kinderen heel veel noodhebben aan stabiliteit en veiligheid, maar ze moeten het wel willen en openstaan voor de persoon die het biedt, en lijkt me niet dat kind staat te springen op TO afgaande wat hier geschreven staat

Uiteindelijk leest ieder wat die wil lezen, ik heb mijn advies van niet pushen gegeven, je doet er mee wat je wil. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Je toon vind ik belerend Fruit, daarmee dicht ik je geen normen, waarden, of intenties foe, en dat Calvinistische slaat op de sfeer in het topic in het algemeen.
En inderdaad, ik lees geen "moeien" of "pushen" in de bijdrages van TO.
Verder ben ik het ook niet eens met je stuk over wat kinderen nodig hebben of willen. Ook niet over dat open staan. Kinderen kunnen in onveilige situaties zo'n hardnekkige niet-functionele copingstrategieën ontwikkelen, dat ze helemaal voor niks en niemand meer openstaan. Dus dat van "ze moeten willen", nou dan doek de Kinderbescherming maar op.
Ik werk op een polikliniek in de GGZ met verslaafde volwassenen. Die moeten willen en openstaan. Kinderen hebben dat stuk autonomie nog niet.

TO weegt in mijn ogen zorgvuldig en transparant haar morele kompas, hier, en heeft het eerder over het zoeken van een contactmoment dan over een interventie.
very__cherry wijzigde dit bericht op 25-07-2019 09:23
4.10% gewijzigd
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Wat weet to van copingstrategie en hoe deze veilig te doorbreken?

Misschien is het redden van dit meisje wel haar eigen copingsmechanisme.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
25-07-2019 08:05
Wat weet to van copingstrategie en hoe deze veilig te doorbreken?

Misschien is het redden van dit meisje wel haar eigen copingsmechanisme.
Zonder over te willen komen als de persoonlijk advocaat van TO, ze vraagt hier ook of, en hoe, ze evt mee zou kunnen helpen een mogelijk patroon te doorbreken. Een overpeinzing.
Verder weten we niet wat TO weet van copingstrategieëen. Ik vind haar observaties mbt dat extreem gewenste gedrag iig wel scherp. Ze kijkt verder dan het 'lieve' kind. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Je laatste opmerking vind ik slim! God weet.
Maar dan nog, dat mag he. Het gros van de hulpverleners in Nederland is zelf belast met eea.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Stel dat het lukt en ze vertelt je dingen. Wat ga je dan doen? Wil je alleen de rol van luisterend oor vervullen of wil je ook helpen? Hoe kun je je voorbereiden op dat helpen als je nu nog niet weet wat ze gaat vertellen?

Eigen ervaring uit mijn jeugd: dat je dan eindelijk iemand voldoende vertrouwt om dingen te vertellen en vervolgens blijft het daarbij. Geen hulp, geen adviezen, alleen maar iemand in je omgeving die weet van een paar problemen uit je leven. Ik vond dat teleurstellend, want het loste niks op.
Very__Cherry schreef:
25-07-2019 08:12
Zonder over te willen komen als de persoonlijk advocaat van TO, ze vraagt hier ook of, en hoe, ze evt mee zou kunnen helpen een mogelijk patroon te doorbreken. Een overpeinzing.
Verder weten we niet wat TO weet van copingstrategieëen. Ik vind haar observaties mbt dat extreem gewenste gedrag iig wel scherp. Ze kijkt verder dan het 'lieve' kind. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Je laatste opmerking vind ik slim! God weet.
Maar dan nog, dat mag he. Het gros van de hulpverleners in Nederland is zelf belast met eea.
Ja, eens. Het gros weet ik niet. Maar het zijn er wel veel. En juist die zijn vaak heel waardevol, omdat ze de patiënt/hulpzoekende écht snappen.
kintsugi schreef:
25-07-2019 08:54
Stel dat het lukt en ze vertelt je dingen. Wat ga je dan doen? Wil je alleen de rol van luisterend oor vervullen of wil je ook helpen? Hoe kun je je voorbereiden op dat helpen als je nu nog niet weet wat ze gaat vertellen?

Eigen ervaring uit mijn jeugd: dat je dan eindelijk iemand voldoende vertrouwt om dingen te vertellen en vervolgens blijft het daarbij. Geen hulp, geen adviezen, alleen maar iemand in je omgeving die weet van een paar problemen uit je leven. Ik vond dat teleurstellend, want het loste niks op.
Ik zou daar als puber al blij mee geweest zijn, met een luisterend oor.
Alle reacties Link kopieren
Het gros van de hulpverleners heeft dan ook tijdens de studie 4 jaar of meer aan zelfanalyse en reflectie gedaan zodat zij niet elk 'probleem' van een ander oppakken vanuit alleen het oogpunt 'eigen beleving' en vooringenomen stellingen.
To wil sleutelen aan het leven van een kind dat niet mishandelt of verwaarloost wordt, waarvoor ze geen hulpverlening nodig vindt.

Waarom?
viva-amber wijzigde dit bericht op 25-07-2019 09:44
23.05% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
25-07-2019 09:40
Het gros van de hulpverleners heeft dan ook tijdens de studie 4 jaar of meer aan zelfanalyse en reflectie gedaan zodat zij niet elk 'probleem' van een ander oppakken vanuit alleen het oogpunt 'eigen beleving' en vooringenomen stellingen.
Ja, ook dit klopt.

Alleen ga ik uit van het goede in de mens en denk ik dat TO het oprecht goed bedoelt. Of het ook goed is, dat weet ik niet. Ik had zo iemand als TO in mijn jeugd wel kunnen gebruiken en dat maakt dat ik er op deze manier tegenaan kijk.
Alle reacties Link kopieren
Mensen met goede bedoelingen doen soms de raarste dingen.

Kijk dat je wanneer je eigen kinderen hebt en dit meisje komt over de vloer een veilige haven biedt en iets leuks te doen, een open sfeer waar veel gezegd kan worden prima!

Maar niet zomaar zware gesprekken aangaan over hoe haar ouders haar behandelen (volgens jou) en dat het niet normaal of logisch kan zijn dat zij zo vrolijk is. Gewoon niet doen. Als het kind wil praten dan komt het vanzelf wel...en anders niet.

Niet een gesprek aangaan om je eigen al vooraf bedachte theorie te bevestigen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Coconuts12 schreef:
25-07-2019 09:12
Ik zou daar als puber al blij mee geweest zijn, met een luisterend oor.
Tja, niet iedereen is hetzelfde. Aan TO om in te schatten hoe dat hier zit.
Alle reacties Link kopieren
Edit; Niet goed gelezen.
very__cherry wijzigde dit bericht op 25-07-2019 17:13
71.05% gewijzigd
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
viva-amber schreef:
25-07-2019 09:46
Mensen met goede bedoelingen doen soms de raarste dingen.

Kijk dat je wanneer je eigen kinderen hebt en dit meisje komt over de vloer een veilige haven biedt en iets leuks te doen, een open sfeer waar veel gezegd kan worden prima!

Maar niet zomaar zware gesprekken aangaan over hoe haar ouders haar behandelen (volgens jou) en dat het niet normaal of logisch kan zijn dat zij zo vrolijk is. Gewoon niet doen. Als het kind wil praten dan komt het vanzelf wel...en anders niet.

Niet een gesprek aangaan om je eigen al vooraf bedachte theorie te bevestigen.
Oh, daar ben ik het helemaal mee eens! Net als met je eerste en laatste stukje.
kintsugi schreef:
25-07-2019 09:55
Tja, niet iedereen is hetzelfde. Aan TO om in te schatten hoe dat hier zit.
Ben ik met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
25-07-2019 09:11
Ja, eens. Het gros weet ik niet. Maar het zijn er wel veel. En juist die zijn vaak heel waardevol, omdat ze de patiënt/hulpzoekende écht snappen.
Nee ze projecteren hun eigen ervaring op diegene die hulp zoekt en denken dat die persoon het zelfde nodig had als zij.

Terwijl de situatie heel anders kan zijn en de persoon ook heel wat anders nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
28-07-2019 13:04
Nee ze projecteren hun eigen ervaring op diegene die hulp zoekt en denken dat die persoon het zelfde nodig had als zij.

Terwijl de situatie heel anders kan zijn en de persoon ook heel wat anders nodig heeft.

Je hebt niet zo'n hoge pet op van ervaringsdeskundigen, Sugar Miss. Ik weet niet of je ergens bent vergeten te typen: 'in mijn ervaring', of 'naar mijn mening'?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
28-07-2019 13:08
Je hebt niet zo'n hoge pet op van ervaringsdeskundigen, Sugar Miss. Ik weet niet of je ergens bent vergeten te typen: 'in mijn ervaring', of 'naar mijn mening'?
Nee daar heb ik inderdaad geen hoge pet van op door mijn eigen ervaringen.

Hetblijft lastig.

Iemand die een bepaalde situaties niet heeft meegemaakt kan proberen zich in te leven hoe iemand zich voelt.

Maar zo iemand kan nooit weten hoe het echt voelt om zoiets mee te maken.

Iemand die het zelfde heeft meegemaakt kan soms beter invoelen hoe een persoon zich dan voelt.
Puur omdat die persoon uit ervaring weet hoe het is.

Toch kan een ervaringsdeskundige de plank volledig misslaan omdat die persoon te veel projecteert.

Dan heb je nog meer aan iemand die probeert invoelen te zijn ook al kunnen ze het niet echt begrijpen.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 28-07-2019 13:20
47.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Very__Cherry schreef:
25-07-2019 07:46

Kinderen hebben dat stuk autonomie nog niet.

Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
28-07-2019 13:14
Nee daar heb ik inderdaad geen hoge pet van op door mijn eigen ervaringen.
Dus eigenlijk doe je hetzelfde als je de ervaringsdeskundigen verwijt: je eigen ervaring verklaren tot een waarheid die altijd voor iedereen geldt.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger zo'n kind, niet door een scheiding maar door andere problematiek in het gezin heb ik mezelf van jongs af aan ontwikkelt tot iemand die de schijn ophoud, altijd vrolijk en leuk doet, anderen tevreden willen houden, alles om maar gedoe te voorkomen. Ik voelde me vaak onveilig, maar niemand die het doorhad. "Wat een makkelijk kind is ze toch" heb ik vaak gehoord.
Achteraf had ik maar wat graag gehad dat een volwassen iemand in mijn jeugd aan me had doorgevraagd hoe het echt ging, iemand die me echt zag staan en niet klakkeloos aannam dat ik zo'n flexibel en voorbeeldig kind was. Ik ben nu 37 en sta op het punt met therapie te beginnen, omdat ik mezelf volledig ben kwijtgeraakt. Ik heb o.a. eetproblemen gekregen, daar ga ik nu aan werken en ik ben daar heel positief over. Maar om terug te komen op het kind, dat iemand je ziet, begrijpt dat er veel meer schuil gaat achter gedrag en daar aandacht voor heeft. Wat had ik graag zo'n iemand om me heen gehad
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
28-07-2019 13:20
Dus eigenlijk doe je hetzelfde als je de ervaringsdeskundigen verwijt: je eigen ervaring verklaren tot een waarheid die altijd voor iedereen geldt.
Dat doet iedereen hier op het forum.
Je kan nu eenmaal alleen reageren vanuit je eigen referentiekader.

Dus dat doe ik en jij en alle anderen die reageren.

Daarom is een forum ook zo waardevol. Je krijgt antwoorden vanuit verschillende invalshoeken.

En het zou een stuk helpen als to wat duidelijker zou zijn.

Ze is mijn inziens onterecht te bang voor herkenning.

Er zijn zoveel kinderen van gescheiden ouders in Nederland. Er zijn zoveel kinderen die daardoor in een moeilijke situatie terechtkomen.
Er zijn zoveel mensen die daar dan wat van vinden dat de kans op herkenning heel klein is.

En zelfs al zou iemand denken verhip dat lijkt precies op de situatie van kind x en persoon y dan is het nog maar de vraag of dat klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven