Slimme meter

07-08-2019 17:12 77 berichten
Gisteren een brief in de bus van ons netwerkbeheerder dat ze binnenkort slimme meters komen plaatsen.

Wie heeft hem geweigerd en wat was de reden er van?
Waarom wil je het weigeren? Ben je bang dat Poetin iets met je gegevens zal doen?
viewtopic.php?f=17&t=223119&p=15903894&start=#p15903894

viewtopic.php?f=17&t=394155&p=27732312&start=#p27732312

viewtopic.php?f=8&t=430009&p=29150851&start=#p29150851

viewtopic.php?f=17&t=407703&p=28348186&start=#p28348186

viewtopic.php?f=17&t=434632&p=29428402&start=#p29428402
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 07-08-2019 17:19
67.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En : overig/ervaringen-slimme-meter/list_messages/430009

thuis/slimme-meter/list_messages/434632

Oh, Zaanse mosterd of Dijon?
nounou
Alle reacties Link kopieren
yes, wij hebben tot nu toe nog steeds een slimme meter geweigerd. Geen probleem, ze kunnen je niet dwingen. Wel eigen koophuis.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
:biggrin: er is in elk geval genoeg over gezegd. Tijd voor een lekker stukje kaas
Ik heb 'm geweigerd. We hebben zonnepanelen, en niemand weet wat de regeling wordt als de huidige salderingsregeling ophoudt. Met een ouderwetse teruglopende ferrarismeter krijg je voor elke kWh die je teruglevert net zo veel als je betaalt voor een kWh die je afneemt.

Daarnaast is alles wat op het internet is aangesloten te hacken. Ik heb niet zoveel vertrouwen in de goedheid van grote commerciële organisaties. Technisch kunnen ze zien wanneer ik thuis ben en wanneer niet. Dus zolang het niet noodzakelijk is, liever niet.
Ik.

Ik hou niet van slimme apparaten in mijn huis die ik niet zelf beheer/beveilig en van de buitenwereld kan afsluiten.
Wij hebben zelf al jaren een apparaatje ertussen om verbruik te zien. Dus daar hoef ik hem ook niet voor.

En we willen eerdaags zonnepanelen. Daar zijn de oude meters beter voor. Voorals nog en zeker met de veranderende regels mbt terugleveren en het verrekenen daarvan.

Mochten we ooit wel een slimme meter willen/moeten dan betalen we die 70 wel. Als dat zo blijft en echt gehandhaafd word tegen die tijd, er is al een tijdje gedoe over.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 07-08-2019 17:24
0.35% gewijzigd
Hahahaha.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de meter trouwens wél geaccepteerd (huurhuis) omdat het flink wat kosten kan geven als je er uiteindelijk toch één nodig hebt, in de toekomst.
Daar is wat onduidelijkheid over, maar ik had geen zin om dat risico te lopen.

Uitlezen op afstand heb ik laten uitschakelen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben hem geweigerd. Het enige wat er slim aan is, dat de energieleverancier straks alles van je weet. Wat je verbruikt, wanneer etc. Google maar eens op slimme meters en radar. Knap iemand die mijn huis binnenkomt om zo'n kreng op te hangen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Zazamaenade schreef:
07-08-2019 17:24
Ik heb de meter trouwens wél geaccepteerd (huurhuis) omdat het flink wat kosten kan geven als je er uiteindelijk toch één nodig hebt, in de toekomst.
Daar is wat onduidelijkheid over, maar ik had geen zin om dat risico te lopen.

Uitlezen op afstand heb ik laten uitschakelen.
Precies 69 euro volgens Liander's brief op mijn weigering. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dolblij met mijn slimme meter. Eindelijk een meter waar ik een goed gesprek mee kan voeren.
Ik snap niet dat niet iedereen eindelijk van z'n domme meter afwil.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-08-2019 17:26
Precies 69 euro volgens Liander's brief op mijn weigering. ;-)

Ik heb erover gebeld (ik dacht met Enexis) en het ging om een paar honderd euro, ik weet het niet meer precies. Het was geen bedrag waar ik mijn schouders over ophaal, in ieder geval.
nounou
Ik heb de slimme meter ook geweigerd in mijn koopwoning. De energieleverancier hoeft niet te weten wanneer ik in mijn woning ben of niet. Daar bovenop kan alles wat met internet in verbinding staat gehacked worden. Dit ook.
Solomio schreef:
07-08-2019 17:26
Ik ben dolblij met mijn slimme meter. Eindelijk een meter waar ik een goed gesprek mee kan voeren.
Ik snap niet dat niet iedereen eindelijk van z'n domme meter afwil.
Daar heb ik mijn kat/het forum al voor.

Verder lijk ik zelf natuurlijk veel slimmer door geregeld om te gaan met heerlijk domme spullen.
Zazamaenade schreef:
07-08-2019 17:28
Ik heb erover gebeld (ik dacht met Enexis) en het ging om een paar honderd euro, ik weet het niet meer precies. Het was geen bedrag waar ik mijn schouders over ophaal, in ieder geval.

Dan hebben ze gelogen.


Gratis slimme meters:
In de periode 2015 – 2020 krijgt ieder huishouden in Nederland zonder extra kosten slimme meters aangeboden. U krijgt dan een nieuwe elektriciteitsmeter die afname (piek- en daltarieven) en teruglevering kan registreren. En als u gas hebt, krijgt u ook een slimme gasmeter.

Hebt u nu nog een traditionele meter? Dan kunt u ervoor kiezen om te wachten tot we u slimme meters aanbieden. Op de pagina Wanneer komt de slimme meter kunt u meer informatie vinden. Als u eerder een slimme meter wilt, kunt u die tegen betaling bij ons aanvragen.

Tarieven per 1 januari 2019

Werkzaamheden Kosten
Kosten (excl. btw) Kosten (incl. btw)
Plaatsing slimme elektriciteits- en gasmeter
€ 60,00
€ 72,60
Plaatsing alleen slimme elektriciteitsmeter
€ 56,00
€ 67,76

Slimme meter vervangen door traditionele meter
€ 246,04
€ 297,71

https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... %20weten_4
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-08-2019 17:34

Slimme meter vervangen door traditionele meter
€ 246,04
€ 297,71

https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... %20weten_4
Nou, dit. Hou er rekening mee dat je een volgende bewoner op hoge kosten jaagt als die geen slimme meter wil. Valt me trouwens nog mee dat het überhaupt kan, terug naar een domme meter.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-08-2019 17:34
Dan hebben ze gelogen.


Gratis slimme meters:
In de periode 2015 – 2020 krijgt ieder huishouden in Nederland zonder extra kosten slimme meters aangeboden. U krijgt dan een nieuwe elektriciteitsmeter die afname (piek- en daltarieven) en teruglevering kan registreren. En als u gas hebt, krijgt u ook een slimme gasmeter.

Hebt u nu nog een traditionele meter? Dan kunt u ervoor kiezen om te wachten tot we u slimme meters aanbieden. Op de pagina Wanneer komt de slimme meter kunt u meer informatie vinden. Als u eerder een slimme meter wilt, kunt u die tegen betaling bij ons aanvragen.

Tarieven per 1 januari 2019

Werkzaamheden Kosten
Kosten (excl. btw) Kosten (incl. btw)
Plaatsing slimme elektriciteits- en gasmeter
€ 60,00
€ 72,60
Plaatsing alleen slimme elektriciteitsmeter
€ 56,00
€ 67,76

Slimme meter vervangen door traditionele meter
€ 246,04
€ 297,71

https://www.enexis.nl/consument/aanslui ... %20weten_4

Dit zijn de kosten nu. De kosten over een paar jaar, als je alsnog een installateur wilt laten komen, schijnen een ander verhaal te zijn.

Misschien heb ik me bang laten maken, dat kan ook.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen met mezelf te maken, niet met een volgende bewoner. Die zoekt het zelf maar uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Mijn topic van januari:
thuis/slimme-meter/list_messages/434632 ... #p29428402

Wij hebben hem uiteindelijk geweigerd.

Edit: mosterd dus :-?
Zazamaenade schreef:
07-08-2019 17:43
Dit zijn de kosten nu. De kosten over een paar jaar, als je alsnog een installateur wilt laten komen, schijnen een ander verhaal te zijn.

Misschien heb ik me bang laten maken, dat kan ook.
Volgens Liander blijven die prijzen ongeveer ( inflatie daargelaten) gelijk. Als ze uberhaupt in de toekomst mensen mogen dwingen tot slimme meters of extra kosten.
Mocht een meter vervangen moeten worden en je dan toch een slimme meter wil. Of moet omdat er geen domme meer zijn.

Daar is veel discussie over.
Madeliefjees schreef:
07-08-2019 17:44
Ik heb alleen met mezelf te maken, niet met een volgende bewoner. Die zoekt het zelf maar uit.
Ja, daar zou ik het ook niet voor laten of juist wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-08-2019 17:26
Precies 69 euro volgens Liander's brief op mijn weigering. ;-)
Ik dacht 72, maar dat komt op hetzelfde neer. Ze doen alsof het je honderden euro's gaat kosten, niet dus. Áls we ooit zonnepanelen gaan nemen en de technologie dan nog zo is dat we een slimme meter nodig hebben, is dat een ieniminimaal deel van de totale kosten van die panelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem geweigerd omdat ik waarschijnlijk zonnepanelen ga nemen en ik heb nu een oude meter die terugloopt.
In de brief stond dat het iets van 68 euro zou kosten als je hem later toch wil laten vervangen.

Het is wel lastig om van ze af te komen. Ik heb gebeld en gezegd dat ik geen nieuwe afspraak wil. Kreeg ik toch weer een brief met een nieuwe datum. Online kun je alleen verzetten, niet afzeggen. En de wachttijden aan de telefoon zijn lang. Ik heb de datum nu maar weer ver weg geschoven, online. En dat blijf ik dan maar doen tot ze het opgeven.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven