Gezondheid alle pijlers

Forse napijn na trekken verstandskiezen!!

11-08-2019 13:35 44 berichten
Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag zijn om 8.00 uur mijn laatste twee verstandskiezen (boven en onder rechterkant) getrokken bij de kaakchirurg. Boven was zo gepiept, maar beneden moest er geboord worden. Beneden is dan ook gehecht. Na afloop kreeg ik gelijk een coolpack mee en kreeg ik pijnstillers (brufen bruis) en perio aid voorgeschreven. Diezelfde dag weinig last gehad nadat de verdoving was uitgewerkt. Voelde het natuurlijk wel, maar het was te houden. Zaterdag werd ik echter wakker met een wang waar je u tegen zegt en erge napijn waar de kies beneden is getrokken. Dit zorgt voor de slapeloze nachten en weet mij af en toe geen raad. Spoelen doe ik nu en neem de pijnstillers. Soms onderdrukt het de pijn, maar soms komt het er gewoon doorheen. Ik tel dan de uren af dat ik weer iets mag nemen.. Daarbij heb ik hele erge honger, maar kan ik niks buiten vloeibaar eten, eten.

Ik weet dat het pas kort dag is, maar vraag mij toch af of meerdere mensen dit hebben gehad? De zwelling in mijn wang lijkt nu te zakken richting mijn keel?
Bij het trekken van de kiezen aan de andere kant heb ik maar ietsiepietsie last gehad, bijna niet zelfs...

Ik hoop graag iets van jullie te horen, want ik word gek!
Verstandig om de kaakchirurg even om advies te vragen, wellicht kun je wat sterkers tegen de pijn krijgen.

In mijn ervaring was het verwijderen van de onderste verstandskiezen pijnlijker dan de bovenste.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het ontstoken?
Kan je niet bellen met het ziekenhuis of een weekend tandarts?
sugarmiss schreef:
11-08-2019 13:42
Misschien is het ontstoken?
Kan je niet bellen met het ziekenhuis of een weekend tandarts?
Dit is uiteraard wel mogelijk, maar in het boekje stond dat je vooral in de gaten moet houden of de pijn na 3 tot 5 dagen afneemt ipv toeneemt. En ik zit nu pas op de derde dag... Ik heb voorgenomen om het nog 1 a 2 dagen aan te kijken.. Zou het ontstoken kunnen zijn?
lise1985 schreef:
11-08-2019 13:40
Verstandig om de kaakchirurg even om advies te vragen, wellicht kun je wat sterkers tegen de pijn krijgen.

In mijn ervaring was het verwijderen van de onderste verstandskiezen pijnlijker dan de bovenste.
Ja... Ga morgen bellen denk ik. Hoe lang heb jij last gehad van napijn?
Danya123 schreef:
11-08-2019 13:45
Ja... Ga morgen bellen denk ik. Hoe lang heb jij last gehad van napijn?
Het is bij mij al zo lang geleden dat ik geen idee meer heb. Maar niet lang in elk geval.

Recentelijk nog een ingreep aan mijn kaak gehad (wat heftiger dan het verwijderen van een verstandskies) en ook dat was redelijk snel beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bellen. De napijn hoort te doen te zijn. Jij weet niet meer waar je het zoeken moet. Better safe than sorry. ;)
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat period aid is, maar spoel je het boeltje ook met een mondspoel middel?

Ik heb het in België laten verwijderen, ik woonde daar toen, onder narcose alleen 2 stuks onder. Boven heb ik nooit gehad.
Maar ik kreeg AB, mondspoel en ibu 600 mee naar huis. Zal wel niet voor niks zijn AB uit voorzorg, zal vast wel regelmatig ontstoken worden dan. Al Vind ik het wel een beetje overdreven AB uit voorzorg.

Hamsterwangen had ik ook, dat het zak is normaal, het vocht zakt naar beneden. Ik ben wel is met skiën op mn gezicht gevallen, was helemaal dik en gezwollen maar na een paar dagen had ik een bal in mijn nek hangen.

Bij mij deed het ook wel pijn, maar goed te verdragen, zoveel pijn lijkt mij niet normaal, ik zou morgen even bellen als het dan nog zo is.
#doeslief
Loesiepoesie schreef:
11-08-2019 13:54
Ik weet niet wat period aid is, maar spoel je het boeltje ook met een mondspoel middel?

Ik heb het in België laten verwijderen, ik woonde daar toen, onder narcose alleen 2 stuks onder. Boven heb ik nooit gehad.
Maar ik kreeg AB, mondspoel en ibu 600 mee naar huis. Zal wel niet voor niks zijn AB uit voorzorg, zal vast wel regelmatig ontstoken worden dan. Al Vind ik het wel een beetje overdreven AB uit voorzorg.

Hamsterwangen had ik ook, dat het zak is normaal, het vocht zakt naar beneden. Ik ben wel is met skiën op mn gezicht gevallen, was helemaal dik en gezwollen maar na een paar dagen had ik een bal in mijn nek hangen.

Bij mij deed het ook wel pijn, maar goed te verdragen, zoveel pijn lijkt mij niet normaal, ik zou morgen even bellen als het dan nog zo is.
Period aid is een soort peroxide. Een mondspoelmiddel dus.
Hoi To,

Wat vervelend zeg!
Is al lang geleden maar ik had de 1e keer ook ontzettende pijn, dat heeft een week geduurd.
Ik heb toen wat zwaardere pijnstillers gehad maar dat hielp niet echt.
Tuurlijk kun je voor de zekerheid bellen morgen, maar ik ben bang dat er weinig aan te doen is en dat het erbij hoort.
Sterkte :rose:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad een mondspoelmiddel en daar spoel ik de dag na het verwijderen mee (heeeel voorzichtig). Dinsdag zou ik weer moeten werken, maar zie de bui al hangen dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken tenzij het morgen ineens een stuk beter zou zijn. Moet wel zeggen dat ik denkelijk een lage pijngrens heb wanneer het aankomt op de pijn in mijn mond. Met gaatjes vullen kon ik mij al gauw lamlendig voelen.. Nu wordt de pijn een beetje onderdrukt weer gelukkig, maar moet hierbij wel ervoor zorgen dat ik niet lach of praat anders heb ik het gevoel dat de hechting en mijn wang scheurt. Wat een ellende zeg!
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden dat je niet gewoon even belt en om advies vraagt?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Danya123 schreef:
11-08-2019 13:44
Dit is uiteraard wel mogelijk, maar in het boekje stond dat je vooral in de gaten moet houden of de pijn na 3 tot 5 dagen afneemt ipv toeneemt. En ik zit nu pas op de derde dag... Ik heb voorgenomen om het nog 1 a 2 dagen aan te kijken.. Zou het ontstoken kunnen zijn?
Zou kunnen, zou ook niet kunnen.

Bij mij duurde het de ene keer wel 2 weken en was er alleen reden tot zorg als ik koorts kreeg. Ik heb uiteraard gebeld of het normaal was zo lang en kreeg dit als antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook gehad en het kan zijn dat de holte gevuld is met pus/ vuiligheid.
Verschrikkelijke pijn! Ik ben na 3 dagen terug gegaan en toen heeft de kaakchirurg de hechtingen verwijderd en het uitgespoten. Meteen was de pijn weg.

Ik zou dus morgen ochtend meteen de kaakchirurg bellen. En het maximum aantal pijnstillers innemen dat je mag . Ik weet nog dat ik het maximum maar verdubbeld heb want na 2 uur kwam de pijn weer hevig terug.
Alle reacties Link kopieren
Bellen voor advies kan geen kwaad.
Als is het maar voor je eigen geruststelling.
Hmm ja... Ik ga morgen denk ik gelijk even bellen! Hopelijk is het niet ontstoken.. Kan het ook niet goed zien aangezien mijn wang erg opgezwollen is en aan de binnenkant ook..
Ik heb bij de eerste twee verschrikkelijk veel pijn gehad, dikke wang ook.
Heb een vraagje, het spoelen mocht de eerste dagen juist niet omdat daarmee het stolsel wordt opgelost. Met het oplossen van het stolsel vertraag je de wondgenezing. Vraag is dan ook of je het zelf niet erger maakt.
Ik zit in hetzelfde schuitje, maar ik denk wat minder heftig dan jij. Wel met hamsterwang wat inderdaad pas de dag erna kwam opzetten en ook naar mijn keel zakt. Bij mij is er ook boven getrokken (30 seconden werk) en beneden geboord (de kies moest in stukken waarbij een deel ook (expres) is achtergelaten, maar het voorste deel moest eruit. Het was ook allemaal nog niet eens door, dus dat was wel wat werk).

Ik kreeg geen pijnstilling voorgeschreven, maar moet wel paracetamol 2x500 en ibuprofen 400 nemen. Er werd geadviseerd om het om en om te nemen. Ik merk dat de ibuprofen best wat tijd nodig heeft om in te werken, dat ik beter toch iets ieder kan slikken, voordat het weer gaan zeuren. Bij mij lijkt het op dit moment juist iets erger te worden waar ik het eerst goed te doen vond, dus ik koel nu ook weer. Ik rust ook veel en slaap extra overdag. Ik heb geen advies gekregen om te spoelen en op de brief die ik van de kaakchirurg kreeg stond ook juist de eerste 24uur niet spoelen.

Sterkte en gewoon morgen bellen als je het niet trekt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij waren het na een paar dagen vooral de hechtingen die heel erg trokken en zeer deden. Dat is het niet?
Is trouwens ook niet heel veel aan te doen behalve pijnstillers..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Hier even iets ander verhaal (maar uiteraard is even bellen altijd een goed idee). Ik heb ook bij kaakchirurg geimpacteerde verstandskies onder laten verwijderen, en precies dezelfde pijn die jij beschrijft erna. Ik ben teruggegaan, en is mij toen gezegd dat de zwelling pas op dag 3-4 op z'n ergste is. Dus je zult er nog even als een hamster uitzien. De pijn die je beschrijft is na zo'n heftige ingreep in de onderkaak ook niet ongebruikelijk, of dat werd iig tegen mij gezegd.

Wat ze mij aanraadden was het gebruik van een monoject (een soort spuitje met ene gebogen stukje) dat je echt achter je kies zet om de holte goed schoon te kunnen spuiten (uiteraard alleen als het bloedstolsel al is losgekomen, want hoe langer dat er zit hoe beter).

Dat bleek bij mij het probleem te zijn, dat er vuiligheid in de holte achterbleef, ook al nam ik alleen vloeibaar eten en spoelde ik idd ook met perioaid, etc. Blijkbaar verschilt dat per persoon/ hoe ze getrokken en gehecht hebben hoe vatbaar je daar voor bent. Ik had nog steeds wel wat pijn daarna, maar met pijnstillers wel te behappen. Is uiteindelijk allemaal vanzelf over gegaan, maar ik zeg er wel eerlijk bij, dat duurde lang.

Dus dit even om te zeggen, maak je nog niet direct zorgen over ontsteking of allerlei andere scenarios. Het is gewoon een hele heftige ingreep, dus het kan er allemaal bijhoren helaas. Succes!
miekemv schreef:
11-08-2019 14:39
Ik heb bij de eerste twee verschrikkelijk veel pijn gehad, dikke wang ook.
Heb een vraagje, het spoelen mocht de eerste dagen juist niet omdat daarmee het stolsel wordt opgelost. Met het oplossen van het stolsel vertraag je de wondgenezing. Vraag is dan ook of je het zelf niet erger maakt.
Tegen mij werd in het ziekenhuis gezegd dat ik na 24 uur mocht spoelen, dus dit heb ik ook maar gedaan.. Tevens wel heeel voorzichtig!
tu1nhek schreef:
11-08-2019 14:51
Ik zit in hetzelfde schuitje, maar ik denk wat minder heftig dan jij. Wel met hamsterwang wat inderdaad pas de dag erna kwam opzetten en ook naar mijn keel zakt. Bij mij is er ook boven getrokken (30 seconden werk) en beneden geboord (de kies moest in stukken waarbij een deel ook (expres) is achtergelaten, maar het voorste deel moest eruit. Het was ook allemaal nog niet eens door, dus dat was wel wat werk).

Ik kreeg geen pijnstilling voorgeschreven, maar moet wel paracetamol 2x500 en ibuprofen 400 nemen. Er werd geadviseerd om het om en om te nemen. Ik merk dat de ibuprofen best wat tijd nodig heeft om in te werken, dat ik beter toch iets ieder kan slikken, voordat het weer gaan zeuren. Bij mij lijkt het op dit moment juist iets erger te worden waar ik het eerst goed te doen vond, dus ik koel nu ook weer. Ik rust ook veel en slaap extra overdag. Ik heb geen advies gekregen om te spoelen en op de brief die ik van de kaakchirurg kreeg stond ook juist de eerste 24uur niet spoelen.

Sterkte en gewoon morgen bellen als je het niet trekt.
Wat vervelend ook voor jou zeg!! Wanneer heb jij ze laten verwijderen? Wel gek dat je niks van pijnstilling hebt gekregen.. Ook geen brufen 600?
Beterschap!!
schorpioentje28 schreef:
11-08-2019 14:56
Bij mij waren het na een paar dagen vooral de hechtingen die heel erg trokken en zeer deden. Dat is het niet?
Is trouwens ook niet heel veel aan te doen behalve pijnstillers..
Het zouden heel goed de hechtingen kunnen zijn. Naar mijn idee is ook een gedeelte van mijn wang meegehecht? Ik hoop dat ze snel oplossen...
Alle reacties Link kopieren
15 juli jl zijn bij mij links en rechts boven en links onder mijn verstandskiezen getrokken.
Allen waren gewoon doorgekomen, was genoeg ruimte, maar niet goed genoeg schoon te houden. Dus tandarts adviseerde ze eruit te halen. Heb ik ruim 3 jaar tegenaan gehikt.
Rechtsonder had hij zelf 15 jaar geleden er al uitgehaald ( ernstige ontsteking). Dat was toen erg meegevallen en ik was toen van mijn hevige kiespijn verlost.
Deze 3 was dus niets mee aan de hand. Ze tasten alleen de gezondheid van mij gewone kiezen aan.
Naar kaakchirurg verwezen en god, god...wat is het tegengevallen.
Ik slikte 3x per dag antibiotica en 3x per dag 600mg bruis ibuprofen.
'sMiddags na het trekken ging het nog.
Dinsdags werd ik als hamster wakker en vreselijke pijn. Voelde ook alle hechtingen in mijn mond hangen.
Woensdags heb ik de afdeling teruggebeld dat de pijn niet te hebben was. Ik mocht er 4x per dag 2 paracetamol 500mg bij gaan slikken.
Truc is alle pijnstilling goed over de 24 uur te verdelen. Vanaf woensdagmiddag ging het beter.
Sinds vorige week kan ik ook weer normaal mijn mond opendoen. Tot dan paste er niet meer als de dikte van mijn duim tussen.
19 aug moet ik op controle. Hechtingen zij inmiddels opgelost. Er zitten nog wel gaten dus goed poetsen en spoelen.
Zolang je geen koorts hebt, geen kloppende rode wang hebt, hoef je niet bang te zijn voor ontsteking is mij verteld.
Bel de hap voor advies pijnstilling! Ik was zo dankbaar toen die paracetamol aansloeg. Heb hele hoge pijngrens, maar hiervan lag ik letterlijk te huilen in bed!
Vanaf dag 5 gaat het echt beter! Probeer dat in je hoofd te houden. Blijf spoelen na eten. Sterkte en beterschap.
1 ding nog...deze komen nooit meer terug :proud:
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
11-08-2019 15:41
15 juli jl zijn bij mij links en rechts boven en links onder mijn verstandskiezen getrokken.
Allen waren gewoon doorgekomen, was genoeg ruimte, maar niet goed genoeg schoon te houden. Dus tandarts adviseerde ze eruit te halen. Heb ik ruim 3 jaar tegenaan gehikt.
Rechtsonder had hij zelf 15 jaar geleden er al uitgehaald ( ernstige ontsteking). Dat was toen erg meegevallen en ik was toen van mijn hevige kiespijn verlost.
Deze 3 was dus niets mee aan de hand. Ze tasten alleen de gezondheid van mij gewone kiezen aan.
Naar kaakchirurg verwezen en god, god...wat is het tegengevallen.
Ik slikte 3x per dag antibiotica en 3x per dag 600mg bruis ibuprofen.
'sMiddags na het trekken ging het nog.
Dinsdags werd ik als hamster wakker en vreselijke pijn. Voelde ook alle hechtingen in mijn mond hangen.
Woensdags heb ik de afdeling teruggebeld dat de pijn niet te hebben was. Ik mocht er 4x per dag 2 paracetamol 500mg bij gaan slikken.
Truc is alle pijnstilling goed over de 24 uur te verdelen. Vanaf woensdagmiddag ging het beter.
Sinds vorige week kan ik ook weer normaal mijn mond opendoen. Tot dan paste er niet meer als de dikte van mijn duim tussen.
19 aug moet ik op controle. Hechtingen zij inmiddels opgelost. Er zitten nog wel gaten dus goed poetsen en spoelen.
Zolang je geen koorts hebt, geen kloppende rode wang hebt, hoef je niet bang te zijn voor ontsteking is mij verteld.
Bel de hap voor advies pijnstilling! Ik was zo dankbaar toen die paracetamol aansloeg. Heb hele hoge pijngrens, maar hiervan lag ik letterlijk te huilen in bed!
Vanaf dag 5 gaat het echt beter! Probeer dat in je hoofd te houden. Blijf spoelen na eten. Sterkte en beterschap.
1 ding nog...deze komen nooit meer terug :proud:
Oef, ook helemaal niet fijn!! Wel prettig om te horen dat het herkenbaar is en dus bij meerdere voorkomt.. Dankjewel ook voor je advies trouwens! Ik slik momenteel 3maal daags bruis 600 en daar tussen om de 4 uur 2x 500mg paracetamol en soms zelfs 1x 200mg ibroprufen wanneer het echt niet aan slaat. Ik hoop zo dat het snel minder word! Moet dinsdag ook weer werken, maar momenteel zou dit echt nog niet lukken haha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven