Tuinhuisje (laten) ontwerpen

12-08-2019 07:59 23 berichten
Hoi!

Ik zoek advies en ideeën. Wij zijn onze gehele tuin opnieuw aan het inrichten, op dit moment is het nog geheel leeg. Voordeel: we kunnen alle kanten op.
Mijn ideale droombeeld is een mooie groene en wilde tuin, veel bloemen, veel groen.
Achterin onze tuin is een deur naar buiten, ons terrein af.
Nu wil ik graag een tuinhuisje, dat tegen die deur aangebouwd wordt, en dat het tuinhuisje eigenlijk de toegang tot onze tuin wordt. Bijvoorbeeld, je gaat dus via de achterkant van het huisje naar binnen, en via de zijkant er weer uit onze tuin in. Het huisje zelf gebruiken we dan als doorgang, maar ook als opslagplek voor onze tuinspullen. Ook dacht ik aan een overhangend dak, zodat we ons hout ernaast kunnen stapelen en misschien een zitje ernaast. Maar mijn gedachten gaan nog alle kanten op.

Ik heb allerlei ideeën met het tuinhuisje, maar ik vraag mij vooral af hoe het aan te pakken.
Een standaard huisje gaat niet goed passen, dus ik wil iets op maat en zoek ook naar verrassende ideeën qua ontwerp.

Kortom, weten jullie plekken op het internet waar ik inspiratie kan opdoen? Ik dacht zelf misschien te zoeken met als zoekterm "tiny houses". Zoeken op "tuinhuisjes" geeft een beetje een bedroevende Gamma-bouwpakketten wereld. En daarna....zelf ontwerpen en een goede timmerman zoeken? Of zijn er architecten die dit soort (kleine) projecten ontwerpen? (al vind ik zelf een idee helemaal uitwerken ook heel leuk....). Ik heb ook nagedacht over helemaal zelf maken en bouwen, maar denk dat dit project toch iets te ingewikkeld is...ik wil dat het stevig en goed is en jaren kan blijven staan.

Foto's van mensen hun eigen ontworpen tuinhuisjes zijn welkom! :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Als je het tuinhuisje als doorgang wil gebruiken, ben je wel ruimte kwijt omdat je 2 deuren vrij moet houden.

Waarom geen overkapping over het hele achterste deel van de tuin, waarbij een deel houtopslag, der tuinhuisje/schuur, deel doorgang?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
12-08-2019 08:04
Als je het tuinhuisje als doorgang wil gebruiken, ben je wel ruimte kwijt omdat je 2 deuren vrij moet houden.
en de kant naar de buitenwereld is zeer inbraakgevoelig (bij ons in de buurt heeft iemand zo'n soort schuur (ik zou het geen tuinhuisje noemen) en die buitendeur wordt vaak open gebroken
Pinterest
Alle reacties Link kopieren
Zelf iets ontwerpen en daarmee naar een timmerman gaan?
Bij diverse fabrikanten kun je je huisje helemaal zelf ontwerpen, ook online met een tool.

Het doel om het huisje als doorgang te gebruiken mis ik even: ik zie alleen de nadelen moet ik bekennen.
himalaya schreef:
12-08-2019 08:04
Als je het tuinhuisje als doorgang wil gebruiken, ben je wel ruimte kwijt omdat je 2 deuren vrij moet houden.

Waarom geen overkapping over het hele achterste deel van de tuin, waarbij een deel houtopslag, der tuinhuisje/schuur, deel doorgang?

Dit! Ik heb het zelf niet maar ken het wel bij anderen.

Helft schuurtje en de andere helft veranda met een leuk zitje.

Helft schuurtje en de andere helft een fietsenrek, schot ervoor zodat je de fietsen niet steeds ziet.

Helft schuurtje en ander andere kant de doorgang waar ook de kliko's staan en inderdaad openhaardhout ligt.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik voor zoiets gaan. In het midden een deur de tuin uit, rechts een open deel voor dingen die niet in een schuur hoeven/houtopslag e.d. en links een afsluitbare schuur. Of net andersom. Verhoudingen kun je zelf aanpassen.

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ah kijk! Dat zijn weer goede nieuwe inzichten.
Jullie hebben helemaal gelijk, met die twee deuren ben je natuurlijk heel veel ruimte kwijt. Het idee van Himalaya is een goede. En zoiets als het voorbeeld van tickel heeft ook zeker wat!
Tickel schreef:
12-08-2019 08:28
Dan zou ik voor zoiets gaan. In het midden een deur de tuin uit, rechts een open deel voor dingen die niet in een schuur hoeven/houtopslag e.d. en links een afsluitbare schuur. Of net andersom. Verhoudingen kun je zelf aanpassen.

Afbeelding

Mooi!
Persoonlijk had ik dan ook het konijnenhok in de schuur geïntegreerd. Dan zou het nog mooier zijn.
lilalinda schreef:
12-08-2019 08:08
en de kant naar de buitenwereld is zeer inbraakgevoelig (bij ons in de buurt heeft iemand zo'n soort schuur (ik zou het geen tuinhuisje noemen) en die buitendeur wordt vaak open gebroken
Dat klopt, maar die deur die zit er al en hebben we nodig als achteruitgang. Dat een inbreker in een huisje terecht komt, leek mij juist ook wel weer veiliger. Tuinspullen jatten lijkt mij niet zo interessant en anders moet zo iemand twee deuren door inbreken.

Maar goed, ik ben inmiddels wel weer van mijn idee af om het huisje als doorgang te gebruiken, je raakt gewoon teveel ruimte kwijt.
Ik ga weer verder het internet afstruinen!
Ik heb ook even gekeken op de site van Geldersche Houtbouw en dat is eigenlijk precies wat ik bedoel! Zo'n soort bedrijf zoek ik. Het is alleen totaal niet bij ons in de buurt, maar wie weet komen ze overal.

*Edit: inmiddels eenzelfde soort bedrijf in de buurt gevonden.
Dank allen! Dit is precies het zetje in de goede richting wat ik nodig had.
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
12-08-2019 08:43
Ik heb ook even gekeken op de site van Geldersche Houtbouw en dat is eigenlijk precies wat ik bedoel! Zo'n soort bedrijf zoek ik. Het is alleen totaal niet bij ons in de buurt, maar wie weet komen ze overal.

*Edit: inmiddels eenzelfde soort bedrijf in de buurt gevonden.
Dank allen! Dit is precies het zetje in de goede richting wat ik nodig had.
Welke website is dat? Ik moet ook mijn tuin leeg laten halen en helemaal opnieuw inrichten, inclusief schuur met overkapping.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Op www.lugarde.nl kan je zelf je eigen tuinhuis ontwerpen met een 3D-configurator. Erg leuk!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
12-08-2019 09:57
Op www.lugarde.nl kan je zelf je eigen tuinhuis ontwerpen met een 3D-configurator. Erg leuk!
Oh ja, die was het het! Ik heb al de meest fantatische tuinhuizen ontworpen🙂. Helaas houden prijs en onderhoud (regelmatig verven/beitsen) mij een beetje tegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
12-08-2019 08:43
Ik heb ook even gekeken op de site van Geldersche Houtbouw en dat is eigenlijk precies wat ik bedoel! Zo'n soort bedrijf zoek ik. Het is alleen totaal niet bij ons in de buurt, maar wie weet komen ze overal.

*Edit: inmiddels eenzelfde soort bedrijf in de buurt gevonden.
Dank allen! Dit is precies het zetje in de goede richting wat ik nodig had.
Als je zoekt op ‘zelf ontwerpen tuinhuis’ kom je bij heel veel bedrijven terecht.
Leuke ideeën zeg! Weet wel dat een timmerman vinden lastig is in deze tijd (althans deze regio, randstad) en dat €40 per uur exclusief materiaal doodgewoon is...

Geen idee wat je budget is of je misschien zelf handig bent?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
12-08-2019 10:02
Oh ja, die was het het! Ik heb al de meest fantatische tuinhuizen ontworpen🙂. Helaas houden prijs en onderhoud (regelmatig verven/beitsen) mij een beetje tegen.
Ik heb er ook al minstens tien ontworpen, kan me echt dagenlang vermaken met dat programma en het droomt zo lekker weg :$
De prijs houdt mij ook tegen, onderhoud niet eens zo. Als je een tuinhuis zou beitsen met Zweedse kookverf hoef je er minstens 7-8 jaar niets meer aan te doen. Na die tijd afborstelen met water en lijnoliezeep en dan gewoon een laag eroverheen schilderen, geen schuurwerk dus. Ik ben fan :)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Op Pinterest staan mooie plaatjes om inspiratie op te doen.

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
ClaireSophie schreef:
12-08-2019 10:10
Leuke ideeën zeg! Weet wel dat een timmerman vinden lastig is in deze tijd (althans deze regio, randstad) en dat €40 per uur exclusief materiaal doodgewoon is...

Geen idee wat je budget is of je misschien zelf handig bent?

Ik ben zelf niet handig genoeg ben ik bang, maar ik heb voldoende budget. Dus als ik een goed ontwerp heb, is vakwerk mij wel wat waard.
Maar inderdaad, wel lastig om nu beschikbare timmermannen te vinden. Ik zag dat een timmerbedrijf hier in de buurt tussen oktober en december wel tijd heeft. Ik ben niet heel erg aan tijd gebonden, het hoeft niet NU, dus misschien werkt dat in mijn voordeel.

En super de leuke ideeën! Ik ben inmiddels ook al op Pinterest aan het kijken. En ga ook het ontwerp programma proberen. Ik vind dit nadenken erover en dromen eigenlijk het allerleukste.
Zelf ontwerpen kan bijvoorbeeld hier:
http://www.zeelandtuinmaterialen.nl/tui ... -maatwerk/

Zoek je meer een kant-en-klaar edoch luxe tuinhuis dan is Lugarde *) een aanrader.

*) mosterd, zie ik nu
Calamitycat schreef:
12-08-2019 10:15
Ik heb er ook al minstens tien ontworpen, kan me echt dagenlang vermaken met dat programma en het droomt zo lekker weg :$
De prijs houdt mij ook tegen, onderhoud niet eens zo. Als je een tuinhuis zou beitsen met Zweedse kookverf hoef je er minstens 7-8 jaar niets meer aan te doen. Na die tijd afborstelen met water en lijnoliezeep en dan gewoon een laag eroverheen schilderen, geen schuurwerk dus. Ik ben fan :)
Oh, dat spreekt mij dan wel weer aan. Elke 4 jaar verven gaat hier namelijk niet gebeuren: ik ken mijzelf ;-) .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven