Gezondheid alle pijlers

Opa met dementie wil niet meer eten

13-08-2019 17:00 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers,

Het is niet echt een vraag die makkelijk te beantwoorden misschien, maar wellicht weet iemand er toch een beetje een antwoord op. Mijn opa heeft dementie, en woont bijna een jaar in een verzorgingstehuis. Hij wordt heel liefdevol verzorgd, en het is een gezellig tehuis.

Hij is echter ontzettend hard achteruit gegaan sinds hij uit zijn eigen huis weg is. Het is niet bij te houden, zo snel gaat het soms.

Nu is hij gestopt met eten. De verzorgers gaan hem nu iets anders geven (ik weet niet precies wat. Ik denk sondevoeding?)

Weet iemand misschien of hij op deze manier nog een tijd in leven kan blijven, of betekent dit een soort eindfase?
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oma was dit de eindfase.

Ik geloof er zelf in dat ze er gewoon klaar mee was en op deze manier daar zelf verantwoordelijk voor kon nemen. Ze kreeg dan ook geen sondevoeding oid.
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig zeg. Weet je ook waarom hij niet wil eten?

Met sondevoeding kan iemand nog heel lang in leven gehouden worden, als de rest van het lichaam natuurlijk meewerkt.
Geen advies, wel sterkte gewenst. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn moeder was dit ook de eindfase. Gelukkig was het verpleegtehuis niet voor interventies om haar leven te verlengen en wij ook niet. Mijn moeder was pas 67 maar wel al 15 jaar Alzheimer. Wat een opluchting was het toen ze overleed. Sterkte!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou iemand met dementie die niet meer wil eten daar zeker niet toe gaan dwingen.

Mensen die terminaal ziek zijn tegen hun zin in in leven houden vind ik mishandeling.
Ik vermoed de eindfase.... sondevoeding kan idd lang duren, maar wil opa dat nog?

In veel gevallen willen mensen in die fase rust en is het mooi geweest.

Maar als je opa in verzorgingshuis woont....eet hij dan in het restaurant of op de kamer? Sommige bewoners gaan weer eten als ze in het restaurant zitten. Zien eten, doet eten.
Alle reacties Link kopieren
Wijst hij eten af, of eet hij niet? Dat is namelijk wel iets heel anders bij mensen met dementie.
Alle reacties Link kopieren
Sondevoeding is vaak ook een probleem bij dementeren, omdat ze de sonde er iedere keer uittrekken. En moet je dat ook willen, onder dwang een sonde aanbrengen?

Misschien gaan ze hem nog nutridrink geven, zo’n flesje voeding?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er maar net aan waarom iemand niet meer eet. Misschien een tand/gebit probleem? Vaak geven dementerenden dat niet goed meer aan. Andere smaak gekregen? Kan, schoonmoeder zit alleen nog aan de zure dingen als karnemelk, zuur fruit. Veel eten doet ze niet dus geven we haar wat ze wel wil, dwingen is er niet bij.
Ik denk niet dat ze sondevoeding gaan doen. Dan moeten ze opa vast gaan binden omdat die slangetjes en dergelijke echt niet laat zitten. Het zullen wel die (vieze) pakjes nutri drink worden.
Doe daar aub niet aan mee.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
13-08-2019 17:17
Sondevoeding is vaak ook een probleem bij dementeren, omdat ze de sonde er iedere keer uittrekken. En moet je dat ook willen, onder dwang een sonde aanbrengen?

Misschien gaan ze hem nog nutridrink geven, zo’n flesje voeding?

Denk ik eerder ja, in de jaren dat ik op PG werkte heb ik maar eenmalig meegemaakt dat iemand SV kreeg, en dat was ivm gevolgen van CVA’s, niet de dementie.
.
Ik mag echt hopen dat als ik zwaar dement ben niemand het in zijn hoofd haalt om me nog sondevoeding te gaan geven.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
13-08-2019 17:23
Het ligt er maar net aan waarom iemand niet meer eet. Misschien een tand/gebit probleem? Vaak geven dementerenden dat niet goed meer aan. Andere smaak gekregen? Kan, schoonmoeder zit alleen nog aan de zure dingen als karnemelk, zuur fruit. Veel eten doet ze niet dus geven we haar wat ze wel wil, dwingen is er niet bij.
Ik denk niet dat ze sondevoeding gaan doen. Dan moeten ze opa vast gaan binden omdat die slangetjes en dergelijke echt niet laat zitten. Het zullen wel die (vieze) pakjes nutri drink worden.
Doe daar aub niet aan mee.

Dat is wel heel kort door de bocht. Als iemand dat gewoon zonder protest neemt en daarmee de levenskwaliteit verbeterd wordt, zeker gewoon doen.
.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader was ook dement en stopte een paar dagen voor zijn overlijden van de ene op de andere dag met eten. Wij hebben toen - hoe verdrietig dat ook was - besloten om geen sondevoeding of iets dergelijks te geven. Hij was zeer zwaar dement, had ook andere gebreken en het was gewoon klaar.

De verpleging was wel ietwat verrast omdat hij pas 2 weken in het verpleeghuis zat en in nog aardig goede lichamelijke doen was opgenomen, wel op de gesloten afdeling vanwege zijn dementie. Wij denken dat hij wel doorhad dat hij in een verpleeghuis zat (hij kon nauwelijks meer communiceren) en soort van besloot 'nu is het wel goed geweest'.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
13-08-2019 17:28
Ik mag echt hopen dat als ik zwaar dement ben niemand het in zijn hoofd haalt om me nog sondevoeding te gaan geven.

Dat kan je beter vastleggen in een wilsverklaring dan alleen hopen.
.
Alle reacties Link kopieren
Die flesjes nutridrink snap ik ook niet. Mijn vader moest het ook drinken. Hij vond het zo vies en kreeg het niet weg. Hij had ook helemaal geen eetlust of honger en dan werd hem die vieze troep aangeboden. Hij wilde dan liever een kroketje. Dat hadden ze dan weer niet ;)
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
13-08-2019 17:28
Ik mag echt hopen dat als ik zwaar dement ben niemand het in zijn hoofd haalt om me nog sondevoeding te gaan geven.
Dit laat die man rustig sterven....
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
13-08-2019 17:30
Dat kan je beter vastleggen in een wilsverklaring dan alleen hopen.
Als je dement bent heb je niet meer zoveel te willen. Dat is het probleem...
Ach lieve TO;
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een dementerend familielid.
Op een bepaald moment weigerde ze alle voeding.
Er werd haar uiteindelijk sondevoeding toegediend maar dit heeft niet meer geholpen....
8 dagen later overleed ze :"-(
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat zij, net als jouw opa vond/vindt dat het genoeg was.
Sorry als dit kwetsend overkomt trouwens.
Ik kan niet in jouw opa's hoofd kijken maar mss verlangt hij gewoon naar rust en vrede.
Alvast een hele dikke :hug: voor jou TO! :redrose: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
13-08-2019 17:30
Als je dement bent heb je niet meer zoveel te willen. Dat is het probleem...

Maar je bent nu nog niet dement. Dus als je dat soort dingen nu al heel stellig weet, kun je ze net zo goed vast leggen. Het is geen garantie, maar baat het niet, schaadt het niet.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
13-08-2019 17:29
Dat is wel heel kort door de bocht. Als iemand dat gewoon zonder protest neemt en daarmee de levenskwaliteit verbeterd wordt, zeker gewoon doen.
Waarom? Volvette kwark met banaan en honing is veel lekkerder, minder chemisch en bevat net zo veel calorieën.
Ik kende iemand die van cacaoboter, honing en banaan een soort bonbons maakte die wel 100 cals per stuk waren. Haar ouder sabbelde er een paar per dag op. Echt stukken fijner dan die vieze pakjes. Ik vind eigenlijk dat iedereen die dit aan iemand wil doen er ook zelf eens eentje op moet drinken :D
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
13-08-2019 17:36
Waarom? Volvette kwark met banaan en honing is veel lekkerder, minder chemisch en bevat net zo veel calorieën.
Ik kende iemand die van cacaoboter, honing en banaan een soort bonbons maakte die wel 100 cals per stuk waren. Haar ouder sabbelde er een paar per dag op. Echt stukken fijner dan die vieze pakjes. Ik vind eigenlijk dat iedereen die dit aan iemand wil doen er ook zelf eens eentje op moet drinken :D

Nutridrink is wel wat meer dan alleen extra calorieën. Het is niet voor niets medische voeding.
.
Alle reacties Link kopieren
Wat zeggen de artsen en verzorgers? Ik neem toch aan dat er contact is met de familie. Zij kunnen beoordelen hoe het met je opa, welke fysieke klachten er verder mee speelt.

Op zich kan een mens heel lang leven met sondevoeding. Alleen zal je opa wel meer problemen hebben dan dementie alleen.

Wees realistisch, hij is in zijn eindstadium van zijn leven. Dit betekent niet dat hij morgen, volgende week of volgende maand al gaat overlijden. Maar het is ook niet realistisch om te denken dat hij nog 10 jaar te leven heeft.

Sterkte! Praat met je ouders en familieleden. Vertel hen hoe jij je voelt, en stel deze vraag ook aan hen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bij mijn oma was dit ook het eindstadium. Ze wist gewoon niet meer hoe ze moest eten. Liet yoghurt er gewoon weer uit lopen en kauwde nergens op. Hield het gewoon in de mond en deed er niets mee. Sondevoeding zou ik ook niet zo snel doen. Wat levert het nog op? Heel cru gezegd, mijn oma moest ergens aan dood gaan natuurlijk. En om dat dan te gaan lopen rekken met sondevoeding, voor wie? Voor mijn oma hoefden we dat niet te doen, die had eigenlijk al niets meer op het eind van haar leven. Ze was zwaar dement en herkende niemand meer, zelfs haar man waar ze ruim 60 jaar mee was getrouwd niet. Wat is dan nog het nut van sondevoeding?
Leeuw32 schreef:
13-08-2019 17:30
Dit laat die man rustig sterven....
Sterven van de honger lijkt mij best pijnlijk.
Sterkte TO, heel verdrietig deze situatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven