Dakpannen veranderen bij 2 onder 1 kap

21-09-2019 17:44 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga hier maandag voor de zekerheid de gemeente over bellen, maar wellicht iemand hier ervaring.
Wij overwegen een bod uit te brengen op een 2 onder 1 kap.
Leuk huis, maar moet volledig verbouwd en opgeknapt.
Er liggen nu knaloranje dakpannen op het dak, wat wij verschrikkelijk vinden.
Graag zouden we deze vervangen voor - verder precies dezelfde - dakpannen in de kleur grijs/blauw
(je weet wel, die dakpannen die je ook heel veel ziet).
Zo rondneuzend op de website van de gemeente, lijkt dit vergunningsvrij omdat we verder niks veranderen aan het dak.
Maar kan de welstandcommissie hier moeilijk over gaan doen?

Toevoeging:
Het is een 2 onder 1 kap, maar beiden op andere manieren uitgebouwd, andere kozijnen, andere tuinen, etc. De percelen zijn ook heel anders.
Het is niet zoals je soms ziet dat de huizen identiek zijn en een gedeelde (gespiegelde) voortuin hebben.
phloxx wijzigde dit bericht op 21-09-2019 18:01
17.36% gewijzigd
-
Doen de buren dan mee?
Anders lijkt het ook lelijk zo half/half.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
21-09-2019 17:48
Doen de buren dan mee?
Anders lijkt het ook lelijk zo half/half.
Het huis wordt ook een andere kleur dan de andere helft (onze helft wit, zij hebben donkergroen, het zijn houten'look' huizen).
Wij vinden dat niet lelijk, is in een andere straat ook gebeurd, maar de dakpannen zien wij nergens gewijzigd.
De buren zijn stokoud en willen geen onderhoud meer plegen aan het huis, gaan waarschijnlijk binnen 2 jaar verkopen.
-
Dat wordt verschrikkelijk lelijk. Lelijker dan oranje dakpannen. Ik zou daar als buren absoluut niet blij mee zijn. Ik vind het al zo armoedig als de kleuren van de kozijnen totaal anders zijn.

Edit: ok, ook de muren zijn anders. Hier kan ik me moeilijk iets bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
21-09-2019 17:53
Dat wordt verschrikkelijk lelijk. Lelijker dan oranje dakpannen. Ik zou daar als buren absoluut niet blij mee zijn. Ik vind het al zo armoedig als de kleuren van de kozijnen totaal anders zijn.

Edit: ok, ook de muren zijn anders. Hier kan ik me moeilijk iets bij voorstellen.
Over smaak valt niet te twisten. Dan is mijn vraag dan ook niet ;)
Het is een 2 onder 1 kap, maar beiden op andere manieren uitgebouwd, andere kozijnen, andere tuinen, etc. De percelen zijn ook heel anders.
Het is niet zoals je soms ziet dat de huizen identiek zijn en een gedeelde (gespiegelde) voortuin hebben.
phloxx wijzigde dit bericht op 21-09-2019 17:57
22.69% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Hier mag je de ene helft van een dubbel geen andere kleur schilderen dan de andere helft. Maar ik kan me voorstellen dat zoiets plaatsafhankelijk is.
Mijn ouders hebben al het houtwerk wit en de buurvrouw heeft het nog in bruin. Geen probleem, voor mij hoeft het niet zo hetzelfde te zijn.
Pannen zijn wel hetzelfde trouwens.
Phloxx schreef:
21-09-2019 17:56
Over smaak valt niet te twisten. Dan is mijn vraag dan ook niet ;)
Het is een 2 onder 1 kap, maar beiden op andere manieren uitgebouwd, andere kozijnen, andere tuinen, etc. De percelen zijn ook heel anders.
Het is niet zoals je soms ziet dat de huizen identiek zijn en een gedeelde (gespiegelde) voortuin hebben.
Je hebt gelijk. Dat was de vraag niet.

Je kan in het omgevingsloket.nl een vergunningcheck doen. Kijken of/wat je gemeente daarvan vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor dat mag.....heb er beroepsmatig veel mee te maken.
Alle reacties Link kopieren
Hier zou de commissie welstand absoluut een stokje steken.

Denk niet dat het zin heeft om het niet te vragen. Beter even overleg met de gemeente voeren.
Alle reacties Link kopieren
Wij woonden in ons vorige huis in een rijtje van 4, allemaal dezelfde dakpannen. Onze buren hadden op een gegeven moment ook nieuwe dakpannen laten leggen in een heel andere kleur. Het zag er een beetje apart uit zo'n ander dak in het midden. Maar ons maakte het niet veel uit en de gemeente volgens mij ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Zonde van je geld. Je woont IN je huis, daar zie je de buitenkant toch niet.

Ik persoonlijk zou wat leuks doen met het geld.

Maar het is natuurlijk aan jullie
Alle reacties Link kopieren
De gemeente heeft wel wat beters te doen dan dat soort dingen te controleren.
Alle reacties Link kopieren
Geen antwoord op je vraag maar kun je er niet beter zonnepanelen en/of een zonneboiler op laten plaatsen? Dan zie je je alleen aan de randen misschien wat oranje.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
21-09-2019 18:48
De gemeente heeft wel wat beters te doen dan dat soort dingen te controleren.
Commissie welstand zeurt hier zelfs nog over de uitstraling van een fietsen schuurtje. En over een oprit voor de deur.
Zo'n lelijke half half dakpan huis bemoeien ze ze zich hopelijk dan ook mee.
Alle reacties Link kopieren
Even contact opnemen met de gemeente, wij hebben een wijk waar de pannen verplicht rood moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
21-09-2019 18:48
De gemeente heeft wel wat beters te doen dan dat soort dingen te controleren.
Nou, de afdeling die daar over gaat zal TO er maar net uitpikken en hun veto uitspreken.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
kataravrouw schreef:
21-09-2019 18:07
Ja hoor dat mag.....heb er beroepsmatig veel mee te maken.
Als je er beroepsmatig veel mee te maken hebt zou ook moeten weten dat dit per gemeente echt verschilt. Hier zou dit dus absoluut niet mogen.
Alle reacties Link kopieren
Als wat jij wil mag, zijn de pannen in jouw voorkeurskleur dan wel geschikt om aan te sluiten op de bestaande pannen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Heb je al eens aan dakcoating gedacht?
https://www.youtube.com/watch?v=bRXwnuDSQbo
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Verschilt idd per gemeente, maar als er bij jouw gemeente geen vergunningaanvraag nodig is, komt het ook niet langs welstand dus hoef je daar niet bang voor te zijn.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
21-09-2019 21:04
Heb je al eens aan dakcoating gedacht?
https://www.youtube.com/watch?v=bRXwnuDSQbo
Wat een supergoede tip! Dankje!
Dit vergemakkelijkt het wel.

Haha ja Sweetfirefly, dat is dus ook onze beredenering, ze zullen maar net ons eruit pikken.

We hebben net nog wat extra door de wijk gereden en een paar straten verderop staat ook een 2 onder 1 kap met blauwe ipv oranje dakpannen. Het is dus wel al vaker gebeurd. Zal voor de zekerheid morgen gaan bellen. Dank allen voor het meedenken
-
Alle reacties Link kopieren
Hyperbole schreef:
21-09-2019 19:26
Geen antwoord op je vraag maar kun je er niet beter zonnepanelen en/of een zonneboiler op laten plaatsen? Dan zie je je alleen aan de randen misschien wat oranje.
Zonnepanelen zitten al op het dak van de schuur, dus dat is niet meer extra nodig.
-
Alle reacties Link kopieren
Of wachten tot de buren verkopen en samen het dak renoveren. Betere isolatie e.d. dan krijg je de gemeente ook mee en de boel verdient zich wel terug qua verbruik en comfort
Alle reacties Link kopieren
Beijtje schreef:
22-09-2019 14:41
Of wachten tot de buren verkopen en samen het dak renoveren. Betere isolatie e.d. dan krijg je de gemeente ook mee en de boel verdient zich wel terug qua verbruik en comfort
Dat zou ik ook zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven