Gezondheid alle pijlers

Wij leven met chronische pijn - kletstopic vervolg

20-09-2019 20:20 2962 berichten
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.

Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Kwebbeltje91 schreef:
21-09-2019 16:57
Oei Cesium, hoe komt het? Of bedoel je dat het thuis een kale boel is?
Ik bedoel inderdaad die kale boel hoor. Er is verder gelukkig niets aan de hand.
Mijn autocorrect maakt na installatie van de laatste update van Lientje - Sientje, van Kohaku- Kigali, van Hemke - Heike en van Alblas - Alvast.

Kwebbel, Dreamer Suzy, Yellow, Lise, Nartjie, Severus en Cesium blijven wel hetzelfde gelukkig. Andere namen moet ik nog zien.
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
21-09-2019 12:02
Zo herkenbaar Albas van dat over grenzen gaan, nee leren zeggen en je schuldig voelen. Daar heb ik nu dus therapie voor.
Ik ben overigens pas maandag jarig, maar dank voor je felicitatie.

Voor de nieuwsgierigen hier:
We vliegen eind oktober naar Barcelona( ik heb nog nooit gevlogen) daar zijn we de hele dag. In de avond gaan we aan boord van een cruiseschip voor een korte tour over de Middellandse zee .
Leggen aan in Marseille ( Frankrijk) en Savona( italie) en dan weer terug naar Barcelona. Daar blijven we overdag en in de avond vliegen we weer terug.
Totaal 5 dagen. Ik vind het mega spannend maar wel onwijs gaaf!! Hoop wel dat ik niet de hele cruise over de railing hang. :sick: :proud:
Gaaaaaaafffff! Wat een ontzettend leuk cadeau :flirting:
En zoiets geef je ook alleen maar als je gewoon heel veel van je vrouw houdt, ook al laat je dat niet altijd merken ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
21-09-2019 14:15
cinnarizine. Huismerk doosje.
Half uurtje voor een reis innemen.
Cinnarizine gebruik ik in sommige weken bijna dagelijks tegen de duizeligheid en de daaropvolgende misselijkheid door de hoofdpijn.
Het is de werkzame stof in primatour ook. Sommige mensen worden er slaperig van.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag zijn we even naar Duitsland geweest. Even het nieuwe winkelcentrum bij Leer bekijken. Heerlijk zo’n kaufland met producten die we hier niet hebben en de drogisterijspullen zijn echt een heel stuk goedkoper. En natuurlijk de maanzaadbroodjes.
Verder vond ik het zeer onhandig dat er bij de parkeerplaatsen geen opbergplekken zijn voor je winkelwagen, moet je dus weer helemaal terug en de stoep is erg smal. Maar gelukkig geen stinkende toiletten meer die je door de halve winkel ruikt :geek:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Kohaku schreef:
21-09-2019 22:12
Ik blijf me afvragen, sommige mensen hier zeggen steeds 'Ilse' ipv Lise, is dat autocorrect of hebben jullie dat niet door? :whistle:
Is het ii? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
21-09-2019 23:39
Is het ii? :rofl:
ILSE. dus 2 letters draaien. 😋

Sorry voor de hoofdletters maar dan kan je het beter zien.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
21-09-2019 23:16
Gaaaaaaafffff! Wat een ontzettend leuk cadeau :flirting:
En zoiets geef je ook alleen maar als je gewoon heel veel van je vrouw houdt, ook al laat je dat niet altijd merken ;)
Juist Suzy!
En dat is de reden dat ik bij hem blijf, ondanks dat het een man met een behoorlijke gebruiksaanwijzing is. We houden gewoon, ondanks moeilijke momenten, nog steeds heel veel van elkaar! :love:
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Viel mij ook al op ja. Maar ik heb ook autocorrect aanstaan( typt sneller en kost dus minder energie) en heb dan ook vaak van die verhaspelde woorden.
Goed nalezen dus, maar daar heb ik niet altijd de kracht voor.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Lientje, gefeliciteerd, drie dagen achtereen jarig, ik doe je het niet na.
Suzyqfive, ik zag op tv Nooord dar de winkel is geopend, ik ga er aankomende week, er even heen.
Voor mij is het een haf uurtje inden en Kaufland is een leuke winkel, de laatse jaren ging ik naar Papenburg, voor schoenen was het Klaassens in Assendorp.

Voor mij wordt het kalmpjes aan doen, gelukkig is het weer nog steeds goed.
Morgen naar de bieb voor een nieuwe serie boeken, ik had een boek uit ,dacht ik,het vervolg te lezen via de eboekek, staat die niet in de uitleen..
Revalideren gaat goed, ik denk dat ik eind van de week zonder kruk kan gaan lopen.
Fietsen mag nog niet, enkel moet nog wat beter stabiliseren,maar wat ben ik blij geweest met d fisio,afgelopen jaar.
Het herstel na de operatie gaat stukken beter ,dan als ik geen fisio gehad had.

Iedereen een rustige zondag,ook voor Lientje, zitten gaan en blijven zitten.
Man en kinderen voor de gasten laten zorgen of zelfbediening voor de gasten.
Alle reacties Link kopieren
Morgen is het pas echt. Vandaag komt schoonfamilie. Morgen de rest .
Dochter is werken dus die wat laten doen valt niet mee.
Zoon en man kunnen wel wat doen en schoonzus en schoonmoeder zijn hier zo thuis dat die pakken ook vanzelf dingen op.
Dus vandaag zal sowieso wel meevallen denk ik.
En omdat het nu over drie dagen verdeeld Is, wordt het morgen ook niet zo druk. Meer tijd voor mezelf/ om te zitten dus. Komt goed!

Nartjie, Dreamer en Lise, bedankt voor jullie kaartje!
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
cesium24 schreef:
21-09-2019 22:46
Ik bedoel inderdaad die kale boel hoor. Er is verder gelukkig niets aan de hand.
Oh gelukkig :)

Lientje mijn kaartje komt pas dinsdag of woensdag gok ik. Ik deed hem gisteren op de bus maar toen stond er dat ie pas maandagavond wordt geleegd. Volgens mij is dit ook de enige brievenbus in ons dorp.
Maar hij is in ieder geval nog onderweg :P

Hier een mwah-dag. Ben wat stijf. Heb ook wat last van mijn onderbeen, maar dat was mijn eigen schuld :facepalm: Toen we terugkwamen van de beekse bergen stootte ik mijn onderbeen tegen dat ding waar je een aanhanger aan kan hangen. Ik kom even niet op dat woord.

Vandaag maar lekker rustig aan doen.
Alle reacties Link kopieren
alweer 5 pagina's in 2 dagen tijd, ik hou het amper bij jongens :-P

Lientje, hoe doe jij dat precies? Of ging dat vroeger anders en is het verbeterd?
Ik heb net zoals jou NAH en ik kan daardoor geen verjaardagen vieren, laat staan bij anderen op verjaardag komen. Ik kan nog geen 2 minuten in het geluid van mensen die door elkaar heen praten en heen en weer geloop. Het wordt dan 1 grote chaos in mijn hoofd en ik voel mij alsof ik in een draaimolen zit terwijl er rechts van mij vuurwerk wordt afgestoken met veel knallen en lichtflitsen en links iemand op mijn schouder tikt om serieuze vragen te stellen waar meteen een goed antwoord op moet komen. En lichamelijk word ik dan dizzy en misselijk en ga ik dus letterlijk op de vlucht naar een stille ruimte.
Ik heb nog steeds de goeie hoop dat ik er over een X aantal jaar beter tegen kan, maar de artsen zeggen steeds van niet.
Alle reacties Link kopieren
Moge!

NAH klinkt altijd zo heftig, en denk dat dat het ook wel is als ik het zo lees.
Ik heb een collega die een aangeboren hersenbeschadiging heeft, en bij hem uit het zich vooral in autisme-achtige kenmerken. Dus kan prima met hem door 1 deur, zeg maar :p

Heb vannacht echt liggen piekeren over vandaag, want we gaan vanavond pannenkoeken eten als activiteit en ik zie er tegen op. Maar heb een deal gemaakt met begeleider en die moet ik wel houden van mezelf. (Dat ik minimaal 1 pannenkoek op eet, ze gaat er 1 met appel maken voor me, en ik ga proberen of ik er poedersuiker op kan doen maar weet niet of dat deel gaat lukken).

En morgen gesprek met mijn eigen begeleider over wat vervelends en bleh..

Ik wilde vanochtend mijn ontbijt skippen maar toen bedacht ik me dat ik, als de es hard schreeuwt, er ook gewoon tegenin kan gaan, dus dat heb ik gedaan.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Oh fuck ik heb de pb gemist over Lientje's verjaardag..

Ga vandaag een kaartje op de post doen, hopelijk is hij niet vreselijk laat. ;(
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
VGM, het verbetert inderdaad in loop der jaren.
In de eerste jaren na mijn infarct was elke braderie, feestje, kleding kopen of boodschappen doen noet mogelijk.
Nu kies ik wel voor dat soort dingen de rustigere momenten uit, zo prikkelarm mogelijk dus.
En na een of anderhalf uur houdt het wel op.
Soms blijf ik ergens gepland of ongepland langer. Dan zoemt en klopt mijn hoofd en moet ik daarna tot rust komen.

Op een plek waar heel veel mensen zijn, heb ik mezelf aangeleerd me zoveel mogelijk af te sluiten. Dan ben ik behoorlijk in mezelf gekeerd, scan ik een beetje de kramen en focus me alleen even op de momenten dat ik iets écht interessants zie.
Ik zie ook nooit geen mensen, man ziet alles en Iedereen, die zegt dan: hee, heb je die en die nog gezien? Zelfde in de auto, man zwaait naar Iedereen, ziet alles . Ik focus me op de weg. Zorg dat ik thuis kom.

Helaas. Het duurt wel lang. Het duurde ongeveer 10 !!! jaar eer ik verbetering merkte. Kleine stapjes. In jaren, niet in maanden of dagen.
Inmiddels ben ik bijna 30 jaar verder.
Je leert jezelf handigheidjes aan. Zoals dat afsluiten. De mindfullness laatst die ik geleerd heb helpt ook.
Je conditie opbouwen scheelt ook.

Maar het kost heel heel veel tijd. En energie. En vooral geduld en acceptatie.
Het is vandaag zoals het is. Maar misschien morgen óf volgend jaar beter.
lientje69 wijzigde dit bericht op 22-09-2019 10:51
0.07% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Wat je zegt, dat klopt op zich wel.
Ik voel mij lichamelijk (en qua draaierigheid/migraine) het lekkerst als ik als kluizenaar leef. (wat best lastig is met een gezin). Want ik kan heel slecht tegen overprikkeling. Ook ben ik op emotioneel vlak veranderd. Mijn emoties zijn vlakker en ook wel een kort lontje (voornamelijk als ik overprikkeld ben of als iemand mij afleid). Als mijn planning anders dan anders gaat raak ik volledig van de leg. Spontane acties hoef je ook niet meer mee aan te komen bij mij, of ineens op de stoep staan. Ik voel mij dan als een soort computer die te veel taken tegelijk krijgt ineens, een vastloper. Ik kan niet meer multitasken. Als ik iets moet lezen of mij ergens op moet focussen moet je niet tegen mij gaan praten. 1 van de 2 gaat dan mis. Ik kan mij ook niet lang concentreren maar ik weet niet of mensen met autisme dat ook hebben. Alleen sociale contacten gaan mij wel prima af, hetzij het dus niet kan met meerdere mensen tegelijk die door elkaar gaan praten en ze moeten ook geen verhalen afsteken met tig details en ik kan ook niet meer met ze naar bijv festivals, strand, uit lunchen enz.

Bij mij is dit pas ontstaan een paar jaar geleden dus voor mij een leven dat 180 graden gedraaid is.
Alle reacties Link kopieren
Zo had ik ook nooit gedacht ooit nog eens een opleiding en baan in de zorg aan te kunnen. Na mijn infarct kon ik nagenoeg niks meer.
Ik ben van 4 uur werken op een dag jaren later naar 6 uur gegaan. Nu werk ik 2 dagen van 9 uur.

Maar zoals ik al zei, ik ben inmiddels bijna 30 jaar verder .
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Jemig, Lientje!
Maar dan is er iig nog hoop dat het ietsje pietsje verbeterd!
Boodschappen doe ik dan wel, maar ik zoek inderdaad de rustigste momenten uit en dan met oordoppen in en vaak ook een zonnebril op. Ik doe er ook belachelijk lang over, omdat het 1 en al prikkels zijn daar. Ik ben gerust een uur bezig voor 1 tas boodschappen.
Als ik thuis kom moet ik eerst minstens een uur bijkomen op de bank en de rest van de dag moet ik ook geen grote taken meer op mij nemen (niet gaan staan stofzuigen bijv.).
Nu roepen mensen 'je kan het toch ook thuis laten bezorgen??' Klopt. Maar ik héb al zo weinig dat ik kan, dus voor mij is het een uitje.

Wat jij doet, dat afsluiten. Dat lukt mij nog niet op bijv. een braderie maar wel als bijv mijn man mensen tegen komt en daar gezellig mee gaat babbelen. Ik kan daar niet aan mee doen en ze zullen mij vast een weirdo vinden. Ik sluit mij dan af. Ik heb dus ook geen flauw idee daarna waar ze over gepraat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Klopt VGM.
Teveel prikkels, kort lontje of juist afgevlakt, meerdere dingen tegelijk, ik herken het allemaal.
Maar er komt dus , ooit, verbetering in. Hou je daar aan vast.
Maar dat gaat dus met babysteps.
Je merkt het eigenlijk niet. Totdat je je opeens realiseert, heee, dit kon ik 5 jaar terug niet ( meer) , en nu lukt het me weer wél. :yes:
Waarbij je wel altijd je grenzen en beperkingen in acht moet blijven nemen, maar toch, vooruitgang.
Alleen, denk in jaren. Véél jaren.
lientje69 wijzigde dit bericht op 22-09-2019 10:57
0.21% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Kohaku schreef:
22-09-2019 10:37
Moge!

NAH klinkt altijd zo heftig, en denk dat dat het ook wel is als ik het zo lees.
Ik heb een collega die een aangeboren hersenbeschadiging heeft, en bij hem uit het zich vooral in autisme-achtige kenmerken. Dus kan prima met hem door 1 deur, zeg maar :p

Heb vannacht echt liggen piekeren over vandaag, want we gaan vanavond pannenkoeken eten als activiteit en ik zie er tegen op. Maar heb een deal gemaakt met begeleider en die moet ik wel houden van mezelf. (Dat ik minimaal 1 pannenkoek op eet, ze gaat er 1 met appel maken voor me, en ik ga proberen of ik er poedersuiker op kan doen maar weet niet of dat deel gaat lukken).

En morgen gesprek met mijn eigen begeleider over wat vervelends en bleh..

Ik wilde vanochtend mijn ontbijt skippen maar toen bedacht ik me dat ik, als de es hard schreeuwt, er ook gewoon tegenin kan gaan, dus dat heb ik gedaan.

:hug: Ik wilde nog vragen of je al gesprek had gehad met je begeleider, maar dat is morgen dus. Hopelijk komen jullie er samen uit :hug:
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
22-09-2019 10:56
Klopt VGM.
Teveel prikkels, kort lontje of juist afgevlakt, meerdere dingen tegelijk, ik herken het allemaal.
Maar er komt dus , ooit, verbetering in. Hou je daar aan vast.
Maar dat gaat dus met babysteps.
Je merkt het eigenlijk niet. Totdat je je opeens realiseert, heee, dit kon ik 5 jaar terug niet ( meer) , en nu lukt het me weer wél. :yes:
Waarbij je wel altijd je grenzen en beperkingen in acht moet blijven nemen, maar toch, vooruitgang.
Alleen, denk in jaren. Véél jaren.
Nou, dat is toch een opsteker! Aangezien er steeds wordt gezegd geen verbetering, alhoewel ze wel zeggen hele kleine mini beetjes. Wat nauwelijks merkbaar is.
Maar wat jij zegt, dat je het na een aantal jaar terug denken aan hoe het was, wél verbeterd is.

Ik begrijp het, ik moet niet verwachten dat ik morgen opeens lachend over een braderie kan lopen, maar wie weet over 20 of 30 jaar dat ik het een uurtje kan.

Ik kan nu bijv. al wél naar de bioscoop, kon ik eerst niet. (met oordoppen. die niemand ziet want mijn haar hangt er overheen). En dan thuis
moet ik wel gelijk mn bed in en is het gedaan want migraine. Maar het kan. ( en dan moet ik dus meteen aan dat andere topic denken. 'nou ik zag dat ze wel gewoon naar de bios kan hoor. Maar werken ho maar - ik zou niets liever willen dan dat het nooit gebeurd was en ik gewoon nog kon werken. )
Alle reacties Link kopieren
Kohaku, wat goed dat je teruggeschreeuwd heb tegen je es!
Ga zo door!

VGM, idd. Ik heb daar ook een reactie geplaatst. Dat je mij de ene dag idd met drie zware boodschaptassen ziet sjouwen. Maar dat je me niet de dag erna ziet als ik huilend van de pijn de hele dag op de bank lig.
Zo werk ik wel 2 hele dagen, en ze merken niks aan me. Ik slik dan wel de hele dag paracetamol of wat sterkers om de dag door te komen. En op mijn vrije dagen plan ik zo min mogelijk om bij te komen.
Maar dát ziet niemand helaas.
Zo makkelijk.
Oordelen en veroordelen. (6)
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Precies ja! Dat steekt soms best. Ik vind het helemaal niet lekker dat ik niet meer kan werken, bijna geen mensen meer spreek, mijn normale leven weg is, ik 25% salaris heb moeten inleveren en ook de extraatjes niet meer krijg en ga zo nog maar even door. Helemaal niets om jaloers op te zijn. Maar ja, ik hou mij maar in in dat topic. Want het maakt niet uit wat je zegt. Niet meer kunnen werken is fantaaaaaaaaaastisch! En vooral voor luie mensen. En ik heb mij natuurlijk expres arbeidsongeschikt láten verklaren. Was makkie. Lekker in mn bed liggen enzo en boodschapjes doen.
Alle reacties Link kopieren
Oeps Lise. Sorry. :bonk:

Doet me denken aan een vader die bij het sporten van de kinderen kwam kijken. Hij stelde zich voor als Taco. Toen hij weg ging riep een van de andere ouders. Dag Nacho. :lol: Degene die het zei was ook nog eens een heel serieus type. Hij kon er gelukkig ook om lachen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven