Werk & Studie alle pijlers

Zij-instromen basisonderwijs en dan voortgezet onderwijs?

12-11-2019 10:01 44 berichten
Na jaren als freelancer, heb ik besloten dat ik graag de overstap naar het onderwijs zou willen maken. Ik heb een M.Sc in een tekortvak, dus dat is een leuk begin. Echter, als ik eerlijk ben, trekt het basisonderwijs mij veel meer dan het voortgezet onderwijs. Ik zou dan dus ook graag de pabo in deeltijd gaan doen, of zij-instromen als daar de mogelijkheid toe is en ik door het assessment kom. Maar: ik ben WO opgeleid, heb ook altijd op dat niveau gewerkt, en word ook op dat niveau betaald. Ik zou in het basisonderwijs een flinke stap terug doen (VO moet ik ook iets inleveren, maar krijg dan natuurlijk ook wel de voordelen van loondienst en vast inkomen terug). Ik vind het op zich niet erg om (een stuk) minder te gaan verdienen, maar mijn omgeving denkt dat ik spijt ga krijgen van mijn keuze voor de PABO, en dat ik dan vastzit in het PO. Ik vraag me af of dat zo is. Zeker is dat teruggaan naar mijn oude werk in ieder geval heel lastig wordt, omdat de ontwikkelingen binnen het vakgebied erg snel gaan en je kennis dus zo verouderd is.

Weet iemand of je met een PABO bevoegdheid en een M.Sc in een schoolvak nog zou kunnen overstappen naar het VO? Op internet vind ik overal dat je je moet bijscholen als je de PO-VO overstap wil maken, maar dat lijkt vooral om het inhalen van vakkennis te gaan, en die heb ik dus wel.

Ik hoor ook graag ervaringen met het zij-instroom traject. Hoe zijn jullie daarmee van start gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht, maar pin me er niet op vast, dat je met je PABO diploma ook les kunt geven in de onderbouw van het VMBO. Maar dat is niet wat je wilt denk ik..
Misschien kun je een keer naar een opendag van een hogeschool en daar informeren naar de mogelijkheden?

Verder heb ik geen tips over zij-instromen want ik ben rechtstreeks naar de PABO gegaan 😊
Girafjes schreef:
12-11-2019 10:17
Ik dacht, maar pin me er niet op vast, dat je met je PABO diploma ook les kunt geven in de onderbouw van het VMBO. Maar dat is niet wat je wilt denk ik..
In het praktijkonderwijs alleen, geloof ik. Maar nee, dat is niet wat ik zou willen. In principe zou ik met een 1-jarige didactische master eerstegraads bevoegd zijn en dus ook in de bovenbouw van het HAVO / VWO les kunnen geven. Het lijkt me alleen zo zinloos als je de PABO al gedaan hebt.

Ik zal inderdaad de hogeschool ook eens aanschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien onderwijsland zit te springen om mensen, zouden ze niet zo slim bezig zijn als je geen verkorte opleiding VO kunt doen als zij-instromer..

Veel succes en vooral veel plezier bij de stappen die je wilt gaan zetten!
Alle reacties Link kopieren
moemo schreef:
12-11-2019 11:36
In het praktijkonderwijs alleen, geloof ik. Maar nee, dat is niet wat ik zou willen. In principe zou ik met een 1-jarige didactische master eerstegraads bevoegd zijn en dus ook in de bovenbouw van het HAVO / VWO les kunnen geven. Het lijkt me alleen zo zinloos als je de PABO al gedaan hebt.

Ik zal inderdaad de hogeschool ook eens aanschrijven.
Wellicht krijg je na de pabo vrijstellingen bij je eerstegraads bevoegdheid. Even contact opnemen met de universiteit dus.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dankjewel, Girafjes! Heb er zin in!
Belle73 schreef:
12-11-2019 13:19
Wellicht krijg je na de pabo vrijstellingen bij je eerstegraads bevoegdheid. Even contact opnemen met de universiteit dus.
Ook een goede.

Ik denk ook aan de financiele gevolgen van nog een studie doen na de PABO, al dan niet met vrijstellingen. Mijn eerste opleiding in de richting van onderwijs kan ik volgen tegen het wettelijke collegegeld door de speciale regeling die nog van kracht is, maar bij een tweede zou ik (of mijn werkgever) instellingsgeld moeten gaan betalen, en dat lijkt me niet wenselijk. Dat is nog een reden dat ik zou willen vermijden nog een master te moeten doen, mocht ik toch de overstap naar het VO willen maken.
anoniem_202720 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 18:06
0.13% gewijzigd
.
anoniem_202720 wijzigde dit bericht op 12-11-2019 18:05
Reden: Foutje!
99.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
moemo schreef:
12-11-2019 18:04
Dankjewel, Girafjes! Heb er zin in!



Ook een goede.

Ik denk ook aan de financiele gevolgen van nog een studie doen na de PABO, al dan niet met vrijstellingen. Mijn eerste opleiding in de richting van onderwijs kan ik volgen tegen het wettelijke collegegeld door de speciale regeling die nog van kracht is, maar bij een tweede zou ik (of mijn werkgever) instellingsgeld moeten gaan betalen, en dat lijkt me niet wenselijk. Dat is nog een reden dat ik zou willen vermijden nog een master te moeten doen, mocht ik toch de overstap naar het VO willen maken.
Weet je dat zeker? Want de pabo is dan je eerste opleiding in het onderwijs, maar dat is een bachelor. Zou je dan niet ook nog een master in het onderwijs kunnen doen tegen normaal tarief?

Edit: hmm, er staat inderdaad ‘een opleiding’, dus dat zou dan niet allebei tegen normaal tarief kunnen.

Edit2: maar op de site van de master is het weer minder duidelijk. Ik zou het in elk geval even goed navragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerst een bachelor in het onderwijs veld gedaan en doe nu een master in het onderwijs veld. Voor beiden betaal ik het wettelijk tarief.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Daarnaast kun je, als je eenmaal bevoegd bent, gebruik maken van de lerarenbeurs (maximaal 3 jaar). Dan worden het collegegeld en een deel van je boeken en reiskosten dus betaald (zit wel een (vrij hoog) maximum aan het collegegeld dat betaald wordt). Dus dan zou je de pabo zelf betalen en je opleiding vo kunnen betalen met de lerarenbeurs.
De eerstegraads master bevat trouwens naast vakinhoudelijke vakken ook vakdidactische vakken. Daar krijg je met een onderwijsbachelor geen vrijstelling voor, want als die vakken hetzelfde zouden zijn in de bachelor en de master, kunnen die vakken er in de master net zo goed uitgehaald worden. Je zult na de pabo dus waarschijnlijk wel vrijstelling krijgen voor het vakinhoudelijke deel, op grond van de kennis die je al hebt opgedaan in je eerdere master, maar niet voor het vakdidactische deel.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan ik me ook wel voorstellen. Kleuters lesgeven is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als tieners Frans of scheikunde leren. Een gedeelte van de didactiek zal vast overeenkomen, maar niet alles.
Alle reacties Link kopieren
In de eerstegraads master zitten geen vakinhoudelijke vakken; die kennis wordt je verondersteld te hebben op basis van je vakinhoudelijke master.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dat klinkt wel logisch, MinnieM.

Belle73, heb jij nu ook al een master op een ander gebied dan onderwijs?
Belle73 schreef:
12-11-2019 19:14
In de eerstegraads master zitten geen vakinhoudelijke vakken; die kennis wordt je verondersteld te hebben op basis van je vakinhoudelijke master.
Ja, je hebt gelijk. Ik had het over de master die je na een behaalde tweedegraads bevoegdheid haalt, maar dat geldt natuurlijk niet voor TO.
Alle reacties Link kopieren
moemo schreef:
12-11-2019 19:15
Dat klinkt wel logisch, MinnieM.

Belle73, heb jij nu ook al een master op een ander gebied dan onderwijs?
Ik heb een vakinhoudelijke master, een onderwijs bachelor en een onderwijs master.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het zou er ook aan liggen hoe tekortvakkerig je tekortvak is. Grote kans dat men je voor vervangingsvacatures in het VO met alleen een MSc en een pabo-diploma met liefde aanneemt, maar voor een vaste aanstelling heb je echt een bevoegdheid nodig. Die is voor jou vrij makkelijk te verkrijgen, ik heb zelf ook eerst een doctoraal gehaald en pas een paar jaren daarna de onderwijskundige master gedaan. Was goed te doen, zelfs in combinatie met een baan en een gezin. Moet wel zeggen dat ik, omdat ik al onbevoegde onderwijservaring had, wel wat vrijstellingen had.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst dat er iets bestond zoals een academische pabo? Wellicht iets voor jou.

Op het mbo is de regeling dat je je PDG moet halen om gekwalificeerd les te mogen geven.
Student2020 schreef:
12-11-2019 23:24
Ik hoorde laatst dat er iets bestond zoals een academische pabo? Wellicht iets voor jou.
Dat lijkt me vooral iets voor VWO'ers die een bredere en meer academische opleiding willen volgen dan "slechts" de PABO. Ik heb ooit al zes jaar mogen studeren, dus wil nu gewoon zo snel en eenvoudig mogelijk mijn lesbevoegdheid halen en de vaardigheden verkrijgen om mijn kennis om te zetten naar de onderwijspraktijk.

Mijn tekortvak is een behoorlijk tekortvak, een van de meest nijpende als ik de literatuur mag geloven. Toch valt het me tegen hoezeer middelbare scholen staan te springen om zij-instromers. Hier in de buurt in ieder geval (nog) niet. Ze zijn wel allemaal bereid een stageplek te bieden, maar daar zit ik niet op te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zij instromen ook niet altijd even succesvol. En ik vind het ook wel logisch dat de meeste scholen liever geen onervaren en ongekwalificeerde docent voor de klas zetten. Lesgeven is veel meer dan het overbrengen van kennis en precies dat leer je tijdens zo'n opleiding. Daarbij kun je als betaalde kracht niet goed begeleid worden omdat je niet boventallig bent. In de zorg is ook een enorm tekort, maar dat betekent niet dat iedereen zomaar als verpleegkundige aan het bed mag gaan staan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
moemo schreef:
13-11-2019 08:28
Mijn tekortvak is een behoorlijk tekortvak, een van de meest nijpende als ik de literatuur mag geloven. Toch valt het me tegen hoezeer middelbare scholen staan te springen om zij-instromers. Hier in de buurt in ieder geval (nog) niet. Ze zijn wel allemaal bereid een stageplek te bieden, maar daar zit ik niet op te wachten.
Wat zou je willen?
Alle reacties Link kopieren
Wil je naar het basisonderwijs of het voortgezet onderwijs?
Pabo is voor basisonderwijs. Daarmee wordt je niet zomaar aangenomen op het voortgezet onderwijs, ook niet voor het vmbo.
En aangezien je het ook telkens over een master hebt, ga ik ervan uit dat je naar de bovenbouw havo/vwo wilt, dan is de pabo al helemaal geen logische keuze.
Werken in het basisonderwijs is geen opstapje naar werken in het voortgezet onderwijs.
multomap schreef:
13-11-2019 08:50
Wil je naar het basisonderwijs of het voortgezet onderwijs?
Pabo is voor basisonderwijs. Daarmee wordt je niet zomaar aangenomen op het voortgezet onderwijs, ook niet voor het vmbo.
En aangezien je het ook telkens over een master hebt, ga ik ervan uit dat je naar de bovenbouw havo/vwo wilt, dan is de pabo al helemaal geen logische keuze.
Werken in het basisonderwijs is geen opstapje naar werken in het voortgezet onderwijs.
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik wil naar het basisonderwijs, en dus de PABO in deeltijd doen. Dit is het plan. Het is alleen een enorme stap terug in salaris. Mijn omgeving denkt dat ik er spijt van ga krijgen en dat ik beter VO-docent kan worden, omdat daar de salarissen hoger liggen en ik ook de academische baggage daarvoor heb. Ik weet niet of ik spijt ga krijgen - ik denk het niet, anders zou ik niet aan de PABO beginnen - maar ik onderzoek alvast de mogelijkheden voor een eventuele overstap als inderdaad blijkt dat het lage salaris me op den duur dwars gaat zitten.
Nandina* schreef:
13-11-2019 08:43
Wat zou je willen?
Ik wil werken / leren, dus echt zij-instromen. Ik kan me geen onbetaalde stage veroorloven. Daar heb ik teveel verantwoordelijkheden voor. Voor aspirant verpleegkundigen is er ook de BBL route.
Alle reacties Link kopieren
MinnieM schreef:
12-11-2019 19:02
De eerstegraads master bevat trouwens naast vakinhoudelijke vakken ook vakdidactische vakken. Daar krijg je met een onderwijsbachelor geen vrijstelling voor, want als die vakken hetzelfde zouden zijn in de bachelor en de master, kunnen die vakken er in de master net zo goed uitgehaald worden. Je zult na de pabo dus waarschijnlijk wel vrijstelling krijgen voor het vakinhoudelijke deel, op grond van de kennis die je al hebt opgedaan in je eerdere master, maar niet voor het vakdidactische deel.
De eerste graads master komt altijd ná een andere master, dus voor het vakinhoudelijk deel krijg je waarschijnlijk géén vrijstelling. Het vakinhoudelijke deel is dan ook vakdidactiek, dat is net iets anders dan vakinhoud en algemene didactiek of pedagogiek.

Of je bedoelt iets heel anders: als master hoef je natuurlijk geen schakeljaar te doen, iets wat 2e graders wel moeten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven