Werk & Studie alle pijlers

Wel of niet al vertellen...

05-12-2019 15:24 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even getwijfeld of dit bij de zwanger pijler of hier op de werk pijler kan.
Toch voor werk gekozen want daar gaat het grootste issue over...

Ik ben pril zwanger, 1e echo staat vlak voor Kerst gepland.
Ik werk in de zorg. Er zijn al tekorten maar opzich is ons team redelijk op formatie.

Het ding nu (zoals elk jaar) is dat er nogal wat moeilijkheden zijn rondom de vakantie planning voor volgend jaar. Er is nu nog geen akkoord. Teveel aanvraag in dezelfde weken en nog wat andere dingen.

Mijn uitgerekende datum zal ergens eind juli zijn en mijn gehele verlof dus in de zomer periode.
Er is nu al zoveel over te doen en dan moet ik de bom nog droppen dat ik in die periode er niet ben.
Ik wilde eigenlijk wachten tot na de 1e echo maar zit er nu aan te denken om de manager toch maar vast in te lichten... dus collega's nog niet maar dan is zij in ieder geval op de hoogte...

Lang verhaal kort... wat zouden jullie doen?
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Niet, wacht eerst maar even of alles goed gaat. Zit met hetzelfde.
En ze vinden altijd wel een oplossing.
Heb wel ook last van een soort schuldgevoel, maar ja zoiets valt niet altijd precies goed te plannen hè.
En missen willen ze je toch nooit.
oh ja, gefeliciteerd!!
justagirly wijzigde dit bericht op 05-12-2019 15:28
44.00% gewijzigd
Gefeliciteerd!
Ik zou het pas na de eerste echo vertellen. De druk rondom de vakanties is erg vervelend maar mag er niet voor zorgen dat jij het eerder vertelt, terwijl je liever nog wacht met het te vertellen.
Jij hebt sowieso recht op je verlof en je collega's hoeven daarvoor niet hun vakantieplanning aan te passen. Voor jouw verlof kunnen ze iemand tijdelijk aannemen die dan gewoon meedraait in de formatie. Je hebt er dus niets aan om het nu te vertellen, want ik mag hopen dat het voor de planning niet uit maakt (als in "krullen-bol is in die periode met verlof dus een aantal collega'a moeten hun vakantie verschuiven").
Niet vertellen!

In principe moet je toch gewoon vervangen worden door iemand tijdens je verlof? Dan geldt dat ook voor de vakantie.

Eerst even afwachten tot 12 weken en dan kan je het altijd nog vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Nee niet doen
Echt even 12 weken afwachten (behalve als je je hondsberoerd voelt dan kan je het overwegen)

Denk niet dat de zomerplanning jouw verantwoordelijkheid is, nergens in de zorg krijgen ze die fatsoenlijk rond en er kunnen in het voorjaar ook nog gemakkelijk een aantal in de ziektewet of met ontslag gaan hoor. Dat weet een manager ook wel
M.a.w: ik zie het nut er niet van in dat je het nu al zou vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en geniet van je verlof tijdens die drukke zomermaand. Heb ik ook telkens gedaan. Is heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ah deze woorden doen goed dank jullie wel!
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
05-12-2019 15:29
Nee niet doen
Echt even 12 weken afwachten (behalve als je je hondsberoerd voelt dan kan je het overwegen)

Denk niet dat de zomerplanning jouw verantwoordelijkheid is, nergens in de zorg krijgen ze die fatsoenlijk rond en er kunnen in het voorjaar ook nog gemakkelijk een aantal in de ziektewet of met ontslag gaan hoor. Dat weet een manager ook wel
Dit relativeert het inderdaad wel.

Mja je voelt je toch een beetje verantwoordelijk.
Wij plannen/roosteren zelf, 1 aandachtsvelder die het dan kloppend maakt en de manager die daar eigenlijk pas in uiterste nood zich mee bemoeit...
En vaak komt verlof of vakantie opvangen neer op dat de rest van het team invult... tijdens mijn vorige verlof is dat namelijk ook zo gegaan en is er niet iemand anders voor mij geregeld.

Maar inderdaad, mijn probleem niet al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
Tralalalala
Ik ben ook met verlof in de zomer, beide maanden zelfs. Op kantoor zie ik al het schema waarop mensen hun vakantie kunnen aangeven..... het is DRAMA.

Was vorig jaar ook, zonder zwangerschap..dus maak je niet druk
Waarom zou je het nog niet vertellen aan je manager? Je collega's hoeven niets te weten natuurlijk, maar je manager inlichten kan geen kwaad toch? Als de echo niet goed is, is het fijn dat je manager weet wat er bij je speelt.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
05-12-2019 15:49
Waarom zou je het nog niet vertellen aan je manager? Je collega's hoeven niets te weten natuurlijk, maar je manager inlichten kan geen kwaad toch? Als de echo niet goed is, is het fijn dat je manager weet wat er bij je speelt.
Dit.

Ik zou het wel vertellen, juist omdat je verlof in de zomerperiode valt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik zou het dus voor je collega's juist NIET vertellen.
De vakanties worden rond deze periode goedgekeurd.
Als je het vertelt, dan mogen sommige mensen in die periode misschien wel niet met vakantie - terwijl de oplossing is dat ze vervanging voor je regelen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het vertel is het ook mijn bedoeling om alleen mijn manager hey te vertellen, niet mijn directe collega's.
Tralalalala
Ja, maar die manager geeft vervolgens geen verlof meer aan mensen die graag in die periode met vakantie willen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het om deze reden wel verteld aan mijn manager, maar bij mij op het werk (andere branche) wordt er geen vervanger voor 4 maanden aangenomen.

Maar ik zou gewoon doen wat voor jou goed voelt. Als jouw gevoel zegt ik wil het wel graag aan de manager vertellen doe dat dan gewoon. En als je het liever nog niet doet doe het dan niet.
Maar ga er geen weken over lopen stressen!
Ik zag er heel erg tegenop, mijn verlof zou starten op de 1e dag van de zomervakantie. Nadat ik het had verteld en gewoon oprechte felicitaties had gehad had ik zoveel minder stress erom.
Maar ik ben ook iemand die zich overal druk om kan maken.....
Appelsientjes schreef:
05-12-2019 15:27
Gefeliciteerd!
Ik zou het pas na de eerste echo vertellen. De druk rondom de vakanties is erg vervelend maar mag er niet voor zorgen dat jij het eerder vertelt, terwijl je liever nog wacht met het te vertellen.
Eens.

Vrouwen worden zwanger, zo is het leven.
-jolijn- schreef:
05-12-2019 16:39
Ik zou het dus voor je collega's juist NIET vertellen.
De vakanties worden rond deze periode goedgekeurd.
Als je het vertelt, dan mogen sommige mensen in die periode misschien wel niet met vakantie - terwijl de oplossing is dat ze vervanging voor je regelen.
Eens.
-jolijn- schreef:
05-12-2019 16:39
Ik zou het dus voor je collega's juist NIET vertellen.
De vakanties worden rond deze periode goedgekeurd.
Als je het vertelt, dan mogen sommige mensen in die periode misschien wel niet met vakantie - terwijl de oplossing is dat ze vervanging voor je regelen.
Dit.

In eerste instantie dacht ik; gewoon vertellen, dan kunnen ze eromheen plannen. Maar daarmee benadeel je inderdaad je collega's. Dus ik zou het voor me houden tot de planningen vast staan. Tenzij dat betekent dat je nu nachtdiensten moet werken terwijl dat niet gaat.
Alle reacties Link kopieren
krullen-bol schreef:
05-12-2019 15:24
[...]
Oh dit is echt een zorgdingetje... het is het probleem van je manager, niet van je collega’s. En die manager heeft straks nog ruim de tijd om een oplossing te vinden. Als de vakantieplanning al vast staat, is de kans groter dat het niet via je collega’s opgelost kan worden. Ik zou dus zeker nog even mijn mond houden!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-12-2019 11:25
Reden: Quoten OP
53.31% gewijzigd
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
krullen-bol schreef:
05-12-2019 16:49
Als ik het vertel is het ook mijn bedoeling om alleen mijn manager hey te vertellen, niet mijn directe collega's.
En dan? Wat moet ze dan doen? Jullie plannen toch zelf.
Echt dit zit zo scheef in de zorg. Voor dit soort situaties heb je ziektewetuitkeringen en flexpoolen. Zo zou dit opgelost moeten worden. Niet over de rug van je collega’s..
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Krullenbol, volgens mij moet je het alleen vertellen als je zelf graag wil dat je leidinggevende het weet. Bijvoorbeeld omdat je begrip nodig hebt als je je ff niet lekker voelt, of als het mis gaat of... De vakantieplanning lijkt me geen goede/nodige reden. Die is altijd ellendig, of je het nou nu vertelt of over een paar weken gaat daar geen verschil in maken. Je bent daar bovendien niet verantwoordelijk voor én je team krijgt geld om je te vervangen. Ik werk ook in de zorg en realiseer me goed dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar jij hoeft die last niet op je schouders te dragen.

En bovendien, hoe rot het ook voor collega’s is, jij gaat er gewoon écht niet zijn. Daar kun je ook niks aan veranderen door het eerder al te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog wachten. Als je nog nachtdiensten werkt en daar vanaf wilt, kun je overwegen om het eerder te zeggen. Voor de vakantieplanning hoef je het in ieder geval niet te doen; in een half jaar kan er nog veel gebeuren (ziekte van andere collega's, collega's die weg gaan, nieuwe komen, etc.).
Tegen de tijd dat je met verlof gaat, krijgt je werkgever geld van het UWV om tijdelijk vervanging te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal! Ik ga het nog mooi voor me houden tot in ieder geval de eerste echo is geweest.
Fijne adviezen.

In de tak van zorg waarin ik werk zijn geen nachtdiensten en tot nog toe voel ik me best goed.
De misselijkheid die er is komt maar met vlagen en meestal pas in de namiddag/avond.

Moet het inderdaad meer gaan zien als niet mijn probleem :A:
Tralalalala

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven