Wat is jullie kerstmenu/ buffet?

07-12-2019 03:04 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk en inspirerend om te lezen welke plannen jullie hebben voor het eten met kerst.

Zelf zit ik het liefst alleen op de bank met hapjes en een lijst films, maar ik ben niet alleen dus dat gaat mijn plan niet worden :D
Op de dag zelf vind ik het uiteindelijk ook wel weer gezellig al die mensen om mij heen, maar de regelstress vind ik van te voren altijd een ellende.

Ik heb eerste kerstdag een gezelschap van 16 personen.
Voornamelijk eigen kids, de verkering van sommige en mijn broer met gezin.

Wij gaan voor enigzins makkelijk en geen culinaire hoogstandjes,
Gewoon lekkker ongedwongen sfeer en iedereen kan wat rouleren tussen binnen en buiten.
Buiten hebben we een grote overkapping waar we wat vuurkorven aansteken en evt. terrasverwarming.

Wat ik heb bedacht.

Worstjes en vega worstjes om boven de vuurkorf te bakken.
Brooddeeg aan stokken, daarbij kruidenboters/roomboter/ chocoladepasta
Hotdogbroodjes en sauzen/ uitjes e.d om je broodje mee te pimpen.
Pompoensoep en groentesoep.
Kaasplankje met toastjes en naan met wat uit het maaza assortiment
Gehaktballetjes en vegaballetjes met satesaus en kroepoek.
Rauwkost met dipsauzen.
Ik zet een elektrische poffertjespan neer om poffertjes te bakken.
En dan nog een grote pan gluhwein erbij en alcoholvrije vruchtenbowl.
Mijn broer en schoonzus gaan ook iets maken, maar ik weet nog niet wat.

Verder wil ik een grote schaal applecrumble/ brownies/ muffins maken voor bij de koffie en thee..

Ik weet het, niet heel feestelijk en slaat verder nergens op :D
Maar vorig jaar hebben we ook ongeveer zo voornamelijk buiten kerst gevierd en dat was enorm gezellig.
Dus dacht, nou niet moeilijk doen ik maak hetzelfde plan.
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 07-12-2019 11:22
0.15% gewijzigd
Leuk en gezellig! Wij zouden het ook zo doen, ware het niet dat we gaan skiën.
Met kerst gaan we deze keer uit eten in een Frans restaurantje: raclette :)
Ik hoef geen diner voor te bereiden gelukkig. We vieren het met familie en we maken allemaal een gang. Wij mogen het toetje doen en dat wordt ijstaart! Recept van mijn moeder. Hij bestaat uit slagroom en schuimkoekjes :mrgreen: super simpel, maar zoooo lekker!

Voor het kerstdiner op school bij dochter maak ik deze weer. Was vorig jaar een groot succes :)

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik kom bij jou Con :mrgreen:
Echt, niks meer aan doen. Klinkt heel gezellig.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
whomi, wat een leuke fruitboom! hoe maak je die? wat gebruik je als basis?
Verder weet ik het zelf nog niet. misschien doe ik hier inspiratie op
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
07-12-2019 07:01
whomi, wat een leuke fruitboom! hoe maak je die? wat gebruik je als basis?
Verder weet ik het zelf nog niet. misschien doe ik hier inspiratie op
+1 Wil ik ook weten!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
daenerys79 schreef:
07-12-2019 07:01
whomi, wat een leuke fruitboom! hoe maak je die? wat gebruik je als basis?
Verder weet ik het zelf nog niet. misschien doe ik hier inspiratie op
Ik heb vorig jaar bij Pipoos een piepschuimen kegel gekocht van 20cm hoog. Aluminiumfolie er omheen en ik heb kleine prikkertjes doormidden geknipt en gebruikt om alles vast te zetten. Hele prikkertjes is te lastig, dan kom je in het midden van de kegel knel met de prikkers :)
Alle reacties Link kopieren
Die kerstboom is echt leuk. Kinderen hier nog niet op school, maar die ga ik onthouden.

Wij zijn kerstavond bij schoonfamilie dus verwacht dat het Chinees wordt zoals afgelopen jaren.
Lokale koffietentje hier heeft high tea to go met kerst dus dat wordt de lunch op eerste kerstdag en in de avond hebben wij 7 gangen diner in restaurant met mijn hele familie. Het is Afhankelijk van hoe de kinderen het houden of wij die helemaal volhouden.
En denk dat we tweede kerstdag lekker gaan gourmetten of iets bestellen :-D
Eerste kerstdag ga ik zelf koken gezellig me al de kinderen.
Ik vind het leuk om in de keuken te staan dus dat is geen straf.
Garnalen cocktail Biefstukje/varkenshaasje met de bekende sausjes niet uit een pakje. Groentes en gepofte/gevulde aardappels. Toe ijs met of stoofperen of appelgebak.

Lunch tapas van allerlei zelfgemaakte hapjes.


Tweede dag lekker languit bijkomen.
Due-scimmie schreef:
07-12-2019 07:23
Die kerstboom is echt leuk. Kinderen hier nog niet op school, maar die ga ik onthouden.
Zeker doen! Hij viel ontzettend in de smaak en is nog enigszins verantwoord :) en hij ziet er ook gewoon heel feestelijk uit! En je hebt er weinig werk aan, dat is ook fijn.
Voor dochter haar traktatie met haar verjaardag heb ik ook al diverse keren een Pauw gemaakt dmv een aubergine met prikkers met druiven, kaasje, worstje, komkommer enz eraan. Als je googled op “Pauw traktatie” vind je genoeg voorbeelden.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
07-12-2019 07:54
Zeker doen! Hij viel ontzettend in de smaak en is nog enigszins verantwoord :) en hij ziet er ook gewoon heel feestelijk uit! En je hebt er weinig werk aan, dat is ook fijn.
Voor dochter haar traktatie met haar verjaardag heb ik ook al diverse keren een Pauw gemaakt dmv een aubergine met prikkers met druiven, kaasje, worstje, komkommer enz eraan. Als je googled op “Pauw traktatie” vind je genoeg voorbeelden.
Ook heel leuk! Heb hem meteen opgezocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat mijn kerstdiner ook een redelijk bizarre combinatie wordt. Wij zijn uitgenodigd bij vrienden, zij komt uit het buitenland en heeft wat familie over met de kerst. Vriendin kan geweldige dingen maken in de oven; prachtige taarten en desserts en heerlijke hapjes en ovenschotels. Echter van alles wat op het fornuis moet heeft ze geen kaas van gegeten. Ze wil graag een buffet, en dan dat we beiden thuis koken.

Ik kan best lekker koken, al kook ik voornamelijk Aziatisch en Surinaams. Vriendin heeft mij verzocht om een aantal dingen te maken die ik al eerder heb gemaakt voor haar zoals "Chinese" kip, saoto soep en geroosterd buikspek. Zelf wilt ze zalm in bladerdeeg, stoofpeertjes (lekker Hollands voor de buitenlandse gasten) en wat aardappelgerechten uit de oven maken. Ik heb haar ervan geprobeerd te overtuigen dat het een combinatie van niks is, maar ze wilt er niets van horen :-? Ik vind het allemaal prima en ga me er verder niet meer druk om maken. Er is nog iemand die wat gerechten gaat maken en daar hoorde ik het woord stoofvlees ook al vallen 🤣 Ongetwijfeld zullen we allemaal propje vol zitten en wordt het super gezellig, en daar draait het om!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zelf alleen het toetje belangrijk, dat wordt traditioneel zo'n soort mess maar dan niet van schuim maar van koekjes, pudding, slagroom, vruchtenjam en drank. Tiramisu-achtig. Ik heb het weleens anders gedaan en dat was ook best lekker maar altijd minder.

Toetjes en taart bevatten nooit veel zout dus dat valt weer mee. Zoiets als een halve gram per portie.

De rest varieert per jaar. Ben persoonlijk uitgekeken op varkenshaas met samoeraisaus.

Ik denk dat ik entrecôtes koop, en gebakken aardappelen of aardappelkroketjes zijn van zichzelf altijd erg lekker. Ik heb niet zoveel noten op mijn zang en je kan tóch geen kilo's eten zonder verzadigd te raken. Maar mogelijk wordt het gewoon stamppot.

Je kan tegenwoordig zooooveel kopen dat het gewone weer het lekkerste wordt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik vind het WEL heel feestelijk en het lijkt me hartstikke gezellig!
Whomi: mag ik het recept voor de schuimpjes-ijstaart? Het klinkt alsof ik dat makkelijk kan meenemen op vakantie en daar kan maken!
Alle reacties Link kopieren
T.o. ik vond jouw plan als 't ultieme kerstdiner klinken.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Chocaladepudding (zo'n wiebelpudding) met veel slagroom is ook ontzettend lekker trouwens. Heel gewoon maar toch om te smullen, vind ik persoonlijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
lisa_ schreef:
07-12-2019 08:47
Whomi: mag ik het recept voor de schuimpjes-ijstaart? Het klinkt alsof ik dat makkelijk kan meenemen op vakantie en daar kan maken!
Heeeeel slecht voor de lijn hoor :mrgreen:

Nodig:
2 zakken schuimkoekjes of kransen roze/wit
750 ml slagroom
Koekjes verkruimelen en wat grove kruimels apart houden
De rest heel fijn maken door met een lepel door een zeef wrijven
Een beetje slagroom kloppen en op de bodem van de springvorm doen
Daarop de grove kruimels verdelen
De rest van de slagroom met het poeder kloppen maar een beetje van het poeder achterhouden
Dit mengsel in de springvorm doen en het achtergehouden poeder er over strooien
In de diepvries in vriezen en bij gebruik eventueel garneren.
Alle reacties Link kopieren
Pfff, kerst is pas over 18 dagen.
Heerlijk Whomi! Klinkt heerlijk voor de kerst :)
Sara9876 schreef:
07-12-2019 08:52
Pfff, kerst is pas over 18 dagen.
Kerst is AL over 18 dagen!! :mrgreen:

Afbeelding
lisa_ schreef:
07-12-2019 08:56
Heerlijk Whomi! Klinkt heerlijk voor de kerst :)
Graag gedaan! Geniet ervan :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Nog geen concrete plannen. Meestal moet ik een van de kerstdagen werken maar dit jaar heb ik nog verlof. We zullen wel een dag bij schoonouders langs gaan en daar een soort late lunch-vroeg diner krijgen. Vorig jaar hebben wij daarvoor voorgerechten gemaakt. Een groot dienblad met kleine bakjes (stevige cupcakevormpjes) met daar in:
- carpaccio met rucola, sausje en parmezaanse kaas
- gerookte zalm met sausje en rucola
- gerookte kipsalade met paprika
- garnalencocktail
- ham en meloen
- avocado met sausje en nootjes
Iedereen kon wandelend meerdere bakjes pakken. Het was heel lekker en zag er ook gezellig uit dus zoiets zal het dit jaar ook wel worden.

Verder zullen mijn broers en aanhang hier nog wel een avondje komen eten (ik kook een makkelijke old time favorite zoals rijst met rendang ofzo of we gourmetten).

Ook heb ik mezelf voorgenomen om ergens in die dagen een nutella bladerdeeg kerstboom te maken :yes: en misschien bestellen we nog wel een keer sushi (oudjaarsdag denk ik).

Jouw plannen klinken heerlijk TO!
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
07-12-2019 06:18
Leuk en gezellig! Wij zouden het ook zo doen, ware het niet dat we gaan skiën.
Met kerst gaan we deze keer uit eten in een Frans restaurantje: raclette :)
Skiën is ook een heel goed plan !
En dan Frans restaurantje .
Beetje jaloers wel , haha.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
07-12-2019 06:58
Ik kom bij jou Con :mrgreen:
Echt, niks meer aan doen. Klinkt heel gezellig.
Ik heb altijd veel te veel eten, dus je kan zo aanschuiven :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven