Komt er een Derde Golfoorlog?

05-01-2020 18:03 172 berichten
President Trump heeft met de liquidatie van de Iraanse generaal Soleimani in Irak de boel in het Midden Oosten weer flink op scherp gezet. Komt er een Derde Golfoorlog (of zelfs een wereldoorlog, aangezien Rusland en China bevriend zijn met Iran), en was dat de bedoeling van Trump?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... aketaanval
Alle reacties Link kopieren
Het zou wel eens goed zijn, een derde wereldoorlog. Dan wordt alles weer eens ge-reset en dan merken die verwende mensen van de generaties na mij dat niet alles vanzelf gaat en dat niet alle welvaart vanzelfsprekend is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag het me af. Oorlog met Irak is te doen, maar Iran is toch echt wel van een heel andere orde als tegenstander.

Het land heeft een historie van 5000 jaar en de bevolking mag dan tegen het regime zijn, als Amerika aanvalt dan is het één volk.

Daarnaast is hun grip op de olieroutes vele malen groter dan alle andere landen in de Golfregio, alsmede het feit dat zowel Israel als het merendeel van de olie infrastructuur in het midden oosten binnen hun raketbereik is. Dat hebben ze enkele maanden geleden wel laten zien.
Ik vrees met grote vreze en dat het ook niet beperkt blijft tot de golfregio.
Maar goed, het heeft geen nut om op de zaken vooruit te lopen, dat geeft alleen maar onrust.
Alle reacties Link kopieren
Waar is mn glazen bol....
Maar alle gekheid op een stokje....Trump en Poetin zijn idioten en helaas zijn ze niet de enigen. Er zal weer heel veel diplomatie voor nodig zijn om alles een beetje rustig te krijgen.
Op een wereldoorlog zit natuurlijk niemand te wachten...
Alle reacties Link kopieren
tussen trump en MO zal het ooit wel eens escaleren en wie zal er dan mogen voor opdraaien europa...zoals nu met al die vluchtelingen...
willem1959 schreef:
05-01-2020 18:09
Het zou wel eens goed zijn, een derde wereldoorlog. Dan wordt alles weer eens ge-reset en dan merken die verwende mensen van de generaties na mij dat niet alles vanzelf gaat en dat niet alle welvaart vanzelfsprekend is.
Hé bah
Thea Beckman schreef in 1985 het boek Kinderen van moeder Aarde (en nog twee delen)
Daarin gaat het over het leven na de 3e Wereldoorlog. Dat de aarde gekanteld is door een kernbom en dat Europa een naar gebied is geworden om te wonen.

Zou ze ooit gelijk krijgen?
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
05-01-2020 18:09
Het zou wel eens goed zijn, een derde wereldoorlog. Dan wordt alles weer eens ge-reset en dan merken die verwende mensen van de generaties na mij dat niet alles vanzelf gaat en dat niet alle welvaart vanzelfsprekend is.
Welvaart gebaseerd op schulden maken. En we weten wat het geijkte concept is als de schulden onhoudbaar worden: oorlog. Het is al voldoende geprobeerd de afgelopen jaren, maar tot nu toe heeft niemand zich laten provoceren.
gizzmo-returns schreef:
05-01-2020 18:13
Hé bah
Heeft het zelf ook niet meegemaakt joh. Blaat maar wat.
Ik heb geen idee, maar ik heb wel een vraag die al een paar dagen speelt. Heeft Trump dit eigenhandig beslist? Is er een logische reden waarom hij er op dit moment voor gekozen heeft deze generaal te doden? Is er sprake van een overstijgend belang waarin dit een meesterzet geweest is?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
05-01-2020 18:18
Heeft het zelf ook niet meegemaakt joh. Blaat maar wat.
Nee, ik heb het zelf niet meegemaakt. Maar ik weet wel van mijn ouders. Hoe blij je was met een beetje welvaart. En dat stelde dan in onze ogen helemaal niets voor. Hoe mensen als gemeenschap leefde en de boel er weer bovenop hielpen.
De generaties van nu heeft alleen maar eisen. Wil zich nergens voor inzetten. Het gaat alleen maar om het eigenbelang.

Echt, een oorlog zou de samenleving goed doen. Dan leren mensen weer dat welvaart niet vanzelfsprekend is.
Betty_Slocombe schreef:
05-01-2020 18:27
Ik heb geen idee, maar ik heb wel een vraag die al een paar dagen speelt. Heeft Trump dit eigenhandig beslist? Is er een logische reden waarom hij er op dit moment voor gekozen heeft deze generaal te doden? Is er sprake van een overstijgend belang waarin dit een meesterzet geweest is?

Vast wel. Er valt wel het een en ander te speculeren. En ik denk dat zijn herverkiezing ook een rol speelt.
willem1959 schreef:
05-01-2020 18:09
Het zou wel eens goed zijn, een derde wereldoorlog. Dan wordt alles weer eens ge-reset en dan merken die verwende mensen van de generaties na mij dat niet alles vanzelf gaat en dat niet alle welvaart vanzelfsprekend is.

Doe
Normaal
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
05-01-2020 18:27
Ik heb geen idee, maar ik heb wel een vraag die al een paar dagen speelt. Heeft Trump dit eigenhandig beslist? Is er een logische reden waarom hij er op dit moment voor gekozen heeft deze generaal te doden? Is er sprake van een overstijgend belang waarin dit een meesterzet geweest is?
Heb meerdere dagen met momenten naar de antwoorden op deze vragen gezocht. Tot nu toe geen andere uitleg dan deze:
Twee artikelen met andere inhoud en imho redelijk overeenkomstige boodschap.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-50987753
https://theweek.com/articles/887257/4-r ... -soleimani
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
willem1959 schreef:
05-01-2020 18:33
Nee, ik heb het zelf niet meegemaakt. Maar ik weet wel van mijn ouders. Hoe blij je was met een beetje welvaart. En dat stelde dan in onze ogen helemaal niets voor. Hoe mensen als gemeenschap leefde en de boel er weer bovenop hielpen.
De generaties van nu heeft alleen maar eisen. Wil zich nergens voor inzetten. Het gaat alleen maar om het eigenbelang.

Echt, een oorlog zou de samenleving goed doen. Dan leren mensen weer dat welvaart niet vanzelfsprekend is.
Alsof het leven daarom draait. Ik ben 2 jaar jonger dan jij en heb ook alle verhalen gehoord en heb ook gezien hoe mensen werkten om alles weer op orde te krijgen, maar de saamhorigheid begon bij het uit de huizen sleuren van jonge vrouwen en het kaalscheren van hun hoofden. Zo zuiver wordt een bevolking niet van oorlog.
Overigens, ga eens in gesprek met een Afghaanse of Syrische vluchteling, die kan je vertellen hoeveel goed het ze heeft gedaan.
RikM schreef:
05-01-2020 18:36
Vast wel. Er valt wel het een en ander te speculeren. En ik denk dat zijn herverkiezing ook een rol speelt.
Een deel van zijn achterban vindt dit ongetwijfeld heel mooi, sterk leiderschap. Ik kan me niet voorstellen dat de leider van de vrije wereld moedwillig iets randdebiels en gevaarlijks doet, dus ik ben echt op zoek naar wat duiding.
Betty_Slocombe schreef:
05-01-2020 18:38
Een deel van zijn achterban vindt dit ongetwijfeld heel mooi, sterk leiderschap. Ik kan me niet voorstellen dat de leider van de vrije wereld moedwillig iets randdebiels en gevaarlijks doet, dus ik ben echt op zoek naar wat duiding.

Nou ik kan me dat prima voorstellen van Trump.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
05-01-2020 18:33
Nee, ik heb het zelf niet meegemaakt. Maar ik weet wel van mijn ouders. Hoe blij je was met een beetje welvaart. En dat stelde dan in onze ogen helemaal niets voor. Hoe mensen als gemeenschap leefde en de boel er weer bovenop hielpen.
De generaties van nu heeft alleen maar eisen. Wil zich nergens voor inzetten. Het gaat alleen maar om het eigenbelang.

Echt, een oorlog zou de samenleving goed doen. Dan leren mensen weer dat welvaart niet vanzelfsprekend is.
Je scheert iedereen over 1 kam.
Er zijn ook mensen die zich wel inzetten.
Domme reactie
Geen 1 oorlog doet een samenleving goed.
Alle reacties Link kopieren
Volgens R. Haass (Council on Foreign Relations) zal de aarde een slagveld worden
nu de spanningen tussen de Verenigde Staten en Iran zijn geëscaleerd nadat de Amerikanen generaal Soleimani en enkele andere Shi’itische leiders hebben uitgeschakeld.

President Trump reageerde gisteren op het Iraanse dreigement om ‘35 Amerikaanse doelen, inclusief oorlogsschepen in de Perzische Golf, de Straat van Hormuz, en Tel Aviv’ aan te vallen met ‘en wij hebben 52 Iraanse doelen… (ook) in Iran zelf, in het vizier, die zeer snel en zeer hard geraakt zullen worden.’
(Armstrong Economics)
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Betty_Slocombe schreef:
05-01-2020 18:38
Een deel van zijn achterban vindt dit ongetwijfeld heel mooi, sterk leiderschap. Ik kan me niet voorstellen dat de leider van de vrije wereld moedwillig iets randdebiels en gevaarlijks doet, dus ik ben echt op zoek naar wat duiding.
Trump is in feite geen leider van de vrije wereld, integendeel, tot nu toe heeft hij er alles aan gedaan om vrijheden te beperken en ja, hij is een randdebiel die tot dit in staat is zonder over de gevolgen na te denken.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
05-01-2020 18:42
Je scheert iedereen over 1 kam.
Er zijn ook mensen die zich wel inzetten.
Domme reactie
Geen 1 oorlog doet een samenleving goed.
Dat denk je maar. Maar de generaties die dan na die oorlog opgroeien zouden dat misschien heel anders ervaren.
Sommige struiken moet je ook tot de grond toe terugsnoeien om ze weer mooi te laten worden.
Enn schreef:
05-01-2020 18:38
Heb meerdere dagen met momenten naar de antwoorden op deze vragen gezocht. Tot nu toe geen andere uitleg dan deze:
Twee artikelen met andere inhoud en imho redelijk overeenkomstige boodschap.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-50987753
https://theweek.com/articles/887257/4-r ... -soleimani
Bedankt! De inhoud van die linkjes vrolijkt me niet echt op.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
05-01-2020 18:46
Bedankt! De inhoud van die linkjes vrolijkt me niet echt op.
Laat staan deze

https://www.washingtonpost.com/national ... story.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Betty_Slocombe schreef:
05-01-2020 18:38
Een deel van zijn achterban vindt dit ongetwijfeld heel mooi, sterk leiderschap. Ik kan me niet voorstellen dat de leider van de vrije wereld moedwillig iets randdebiels en gevaarlijks doet, dus ik ben echt op zoek naar wat duiding.

De Amerikanen willen al heel lang van de "axis of evil" af, dat gebied met Iran, Irak, Syrië en Libanon waar zoveel dreiging vanuit gaat. Die andere landen hebben ze al aangepakt, alleen Iran moet nog. En dat is de moeilijkste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven