Op vakantie buiten schoolvakanties

13-01-2020 18:06 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
In april wordt mijn man 50 en zijn we 20 jaar getrouwd, reden genoeg om een luxe vakantie te boeken (normaal kamperen we). Komende meivakantie hebben we dus een vakantie geboekt naar Turkije (kinderen gaan dan voor het eerst vliegen) en nu zien we dus dat de oudste een week later pas meivakantie heeft. :facepalm:

Ondanks dat onze kinderen op verschiilende scholen zitten lopen de meivakanties al jaren gelijk, dus ik durfde het wel aan om te boeken, maar deze zag ik niet aankomen. Het gaat om 2 dagen voor de vakantie. Oudste is 15 en zit op speciaal onderwijs (waar veel kinderen dus wel vaker een dag niet naar school gaan omdat ze het even niet trekken), hij staat er verder goed voor.

Wat is nu wijsheid, open kaart spelen met risico dat ze bijzonder verlof afwijzen (en wat dan ??? ziekmelden met risico op boete) of gewoon ziekmelden ?
Heb er totaal geen ervaring mee !
Aristophanes schreef:
13-01-2020 18:30
Hoe weet je dit?
Heb je een overzicht van alle redenen?
Mijn ervaring is dat er heel redelijk wordt omgegaan met extra verlof, mits je het kunt motiveren en gewoon meldt.
Omdat het geen recht is, maar een gunst die de school kan verlenen. En twintig jaar huwelijk? Is geen eens een jubileumjaar.
-Nienke- schreef:
13-01-2020 18:34
Dan is het juist slim om haar iedere dag dat er wel school is, te laten gaan :proud:

Zaken die jij noemt, spelen hier in de regio wel op de basisscholen, maar niet op de middelbare scholen. Tenminste, niet meer dan normaal: lesuitval hoort nu eenmaal bij het middelbareschoolleven. Ik herinner me ook vooral de tussenuren. Toch halen de meeste scholen ruimschoots de 1040-uren-norm, omdat ze bij het opstellen van de lesroosters rekening houden met een bepaald percentage lesuitval. Dat is echt wel anders dan op de basisschool. Maar misschien zijn wij hier verwend en speelt de problematiek in de Randstad ook bij middelbare scholen veel heviger, dat kan.

Dan nog blijf ik er trouwens bij dat het een vreemde redenatie is om ‘omdat er al zoveel uitvalt’ je kinderen nog maar wat vaker thuis te houden.
Eens.
viva-life22 schreef:
13-01-2020 18:36
Gewoon toestemming vragen. Het gaat om twee dagen, daar zullen ze vast niet moeilijk over doen. Je hebt het tenslotte niet bewust zo gedaan toch?
Aangezien iedere ouder dit dan gaat doen/ claimen, doen ze er dus wel moeilijk over.
Lang lang geleden heb ik ooit de school gemeld dat mijn kind er een vrijdag en maandag niet zou zijn omdat ik met haar naar Disney Parijs ging en of ze akkoord wilden geven. Ook gezegd dat we zonder akkoord toch zouden gaan en dat ik haar dan ziek zou melden :P
Geen probleem mee gehad.
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 18:38
Aangezien iedere ouder dit dan gaat doen/ claimen, doen ze er dus wel moeilijk over.
Tuurlijk, iedere ouder wil zijn kind zoveel mogelijk laten spijbelen 😜
Star² schreef:
13-01-2020 18:36
Omdat het geen recht is, maar een gunst die de school kan verlenen. En twintig jaar huwelijk? Is geen eens een jubileumjaar.
Ik denk ook dat het een gunst is, maar gestoeld op enige redelijkheid.
Als To het gewoon uitlegt is er niets aan de hand.
Aristophanes schreef:
13-01-2020 18:44
Tuurlijk, iedere ouder wil zijn kind zoveel mogelijk laten spijbelen 😜
Dit gebeurt dus echt wel regelmatig
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 18:38
Aangezien iedere ouder dit dan gaat doen/ claimen, doen ze er dus wel moeilijk over.
Dat weet je toch helemaal niet.
Dat is een aaname van jou.

Als TO het risico wil nemen om kind ziek te melden en dan op vakantie te gaan, moet zij helemaal zelf weten. Maar ik vind het liegen en een slecht voorbeeld geven. Bovendien hoe kan kind er dan van genieten, de voorpret kan kind niet delen en de napret ook niet. Want hè, kind is ziek en kon niet naar school. Duidelijk voor een kind ook (zeker in speciaal onderwijs) ik heb je ziek gemeld, maar wij gaan op vakantie. In beide gevallen komen ze er toch wel achter, dus waarom liegen?

En al die tekorten en stakingen en vrije dagen, dat is ook heel vervelend op zijn zachts gezegd. Maar dat geeft je geen vrijbrief om te liegen.
viva-life22 schreef:
13-01-2020 18:50
Dat weet je toch helemaal niet.
Dat is een aaname van jou.

Als TO het risico wil nemen om kind ziek te melden en dan op vakantie te gaan, moet zij helemaal zelf weten. Maar ik vind het liegen en een slecht voorbeeld geven. Bovendien hoe kan kind er dan van genieten, de voorpret kan kind niet delen en de napret ook niet. Want hè, kind is ziek en kon niet naar school. Duidelijk voor een kind ook (zeker in speciaal onderwijs) ik heb je ziek gemeld, maar wij gaan op vakantie. In beide gevallen komen ze er toch wel achter, dus waarom liegen?

En al die tekorten en stakingen en vrije dagen, dat is ook heel vervelend op zijn zachts gezegd. Maar dat geeft je geen vrijbrief om te liegen.
Het is geen aanname

Er zijn Juist strenge regels om dit te voorkomen
Alle reacties Link kopieren
Onze school werkt op geen enkele manier mee aan verlof goedkeuren buiten de schoolvakanties om , al hebben we tig brieven van werkgevers waarin staat dat we niet binnen de reguliere vakanties weg kunnen. Nog geen dag geven ze akkoord. En ze melden ook aan de leerplichtambtenaar mocht je besluiten toch te gaan. Los van een evt.boete ben je ook strafbaar wanneer je je kind zomaar thuis houdt. Ik ken iemand die moet voorkomen om die reden.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 18:52
Het is geen aanname



Er zijn Juist strenge regels om dit te voorkomen
Bron?

Dus jouw advies aan to is, gewoon liegen?
viva-life22 schreef:
13-01-2020 18:57
Bron?

Zie post hierboven, ervaringen met diverse scholen en leerplichtambtenaar

Dus jouw advies aan to is, gewoon liegen?
Als je terug leest zie je dat ik heb gezegd open kaart spelen...
rascalles schreef:
13-01-2020 18:54
Onze school werkt op geen enkele manier mee aan verlof goedkeuren buiten de schoolvakanties om , al hebben we tig brieven van werkgevers waarin staat dat we niet binnen de reguliere vakanties weg kunnen. Nog geen dag geven ze akkoord. En ze melden ook aan de leerplichtambtenaar mocht je besluiten toch te gaan. Los van een evt.boete ben je ook strafbaar wanneer je je kind zomaar thuis houdt. Ik ken iemand die moet voorkomen om die reden.

Dit is dus ook mijn ervaring
Alle reacties Link kopieren
broekrok schreef:
13-01-2020 18:34
Sjemig Nous, gaat de kleine meid nu ineens al naar de middelbare?
Pfffff waar blijft de tijd!

Snap jij het snap ik het :proud:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
viva-life22 schreef:
13-01-2020 18:57
Bron?

Dus jouw advies aan to is, gewoon liegen?
Leerplichtwet en de schoolinspectielijst die school je kan geven voor bijzonder verlof.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
13-01-2020 18:34
Dan is het juist slim om haar iedere dag dat er wel school is, te laten gaan :proud:

Zaken die jij noemt, spelen hier in de regio wel op de basisscholen, maar niet op de middelbare scholen. Tenminste, niet meer dan normaal: lesuitval hoort nu eenmaal bij het middelbareschoolleven. Ik herinner me ook vooral de tussenuren. Toch halen de meeste scholen ruimschoots de 1040-uren-norm, omdat ze bij het opstellen van de lesroosters rekening houden met een bepaald percentage lesuitval. Dat is echt wel anders dan op de basisschool. Maar misschien zijn wij hier verwend en speelt de problematiek in de Randstad ook bij middelbare scholen veel heviger, dat kan.

Dan nog blijf ik er trouwens bij dat het een vreemde redenatie is om ‘omdat er al zoveel uitvalt’ je kinderen nog maar wat vaker thuis te houden.
Klopt wel, maar mijn redenatie is, een dag extra vrij zal het hem ook niet doen. Ik ben er vrij makkelijk in geworden de afgelopen jaren en heb dochter 3 keer ziek gemeld terwijl ze een lang weekend weg was.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het aanvragen en als je nul op het rekest krijgt melden dat je toch gaat.
Wij hadden dat een paar jaar geleden en dat ging om een halve dag vrij voor een vakantie, de school deed daar verder niet moeilijk over en als ze dat wel gedaan hadden (wat hun goed recht is) hadden we wel gezien of er een boete was gekomen. Kan eerlijk gezegd niet wakker liggen van die paar tientjes.
Ziekmelden zou ik echt nooit doen.

Overigens vind ik het verhaal van ‘oeps ik wist niet dat ze niet tegelijkertijd’ vakantie hebben’ nogal vreemd, omdat je de vakanties voor het volgende schooljaar altijd zeer ruim op tijd door krijgt.
gizzmo-returns schreef:
13-01-2020 18:52
Het is geen aanname

Er zijn Juist strenge regels om dit te voorkomen
Kom maar op met die lijst.
girasole3 schreef:
13-01-2020 19:09
Ik zou het aanvragen en als je nul op het rekest krijgt melden dat je toch gaat.
Wij hadden dat een paar jaar geleden en dat ging om een halve dag vrij voor een vakantie, de school deed daar verder niet moeilijk over en als ze dat wel gedaan hadden (wat hun goed recht is) hadden we wel gezien of er een boete was gekomen. Kan eerlijk gezegd niet wakker liggen van die paar tientjes.
Ziekmelden zou ik echt nooit doen.

Overigens vind ik het verhaal van ‘oeps ik wist niet dat ze niet tegelijkertijd’ vakantie hebben’ nogal vreemd, omdat je de vakanties voor het volgende schooljaar altijd zeer ruim op tijd door krijgt.

De boete is 100€ per dag per kind
Alle reacties Link kopieren
Ik zou schriftelijk vrij vragen en daarin precies opschrijven wat je in de OP ook uitlegt.

Zet er ook bij dat je het juist in de vakantie had willen boeken omdat jij je realiseert dat deze voor jullie heel bijzondere gebeurtenis geen reden is voor buitengewoon verlof. (Dan kunnen ze het uit coulance wel mee laten wegen in het besluit, maar ze kunnen je verzoek niet simpelweg afwijzen omdat het geen geldige reden voor buitengewoon verlof is).

Er wordt ook altijd meegewogen of zo’n verzoek eerder is gedaan, dus ik zou er zeker ook bij vermelden dat dit de eerste keer is dat je voor jouw kind zo’n verzoek indient.

En mocht de school dan alsnog nee zeggen, dan zou ik de leerplichtambtenaar om toestemming vragen.
rascalles schreef:
13-01-2020 18:54
Onze school werkt op geen enkele manier mee aan verlof goedkeuren buiten de schoolvakanties om , al hebben we tig brieven van werkgevers waarin staat dat we niet binnen de reguliere vakanties weg kunnen. Nog geen dag geven ze akkoord. En ze melden ook aan de leerplichtambtenaar mocht je besluiten toch te gaan. Los van een evt.boete ben je ook strafbaar wanneer je je kind zomaar thuis houdt. Ik ken iemand die moet voorkomen om die reden.
Lekkere school, dit is beslist een uitzondering.
Ouders die seizoenswerk doen hebben recht om buiten reguliere schoolvakanties met hun kinderen op vakantie te gaan.
En bij bijzondere familiegebeurtenissen krijgen kinderen ook vrij.
-Nienke- schreef:
13-01-2020 18:12
Als het verlof afgekeurd wordt, moet school beslissen om al dan niet actief een melding te doen bij leerplicht. Als ze besluiten om een melding te doen, moet de leerplichtambtenaar vervolgens nog besluiten wat hij doet. Meestal word je voor een gesprek opgeroepen om uit te leggen waarom je er niet was. Soms is de uitkomst een waarschuwing (als er geen eerdere meldingen zijn), soms krijg je meteen een boete. Dat kost je dan rond de 80 euro per gemiste dag.

Ik zou het eerlijk melden dus. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je een (geringe) boete moet betalen.
En soms vraagt de lpa zich af waarom school in hemelsnaam zo moeilijk doet.


TO speciaal onderwijs? Gewoon ziek melden. En er bij vermelden dat je hoopt dat ie tegen de tijd dat de vakantie is aangebroken weer beter is omdat je zou gaan vliegen.
Denk niet dat ze zich daar druk om maken.
Op so wordt al vaak aangegeven dat je vooral ziek moet melden als je kind te "ziek" is voor school, na kamperen bv en drukke dagen.
-Nienke- schreef:
13-01-2020 18:34
Dan nog blijf ik er trouwens bij dat het een vreemde redenatie is om ‘omdat er al zoveel uitvalt’ je kinderen nog maar wat vaker thuis te houden.
De norm is kennelijk zo hard niet dus dan kunnen twee extra dagen best.
Echt stap af van dat stugge gezeik en geef ieder kind 5 snipperdagen. Scheelt een hoop gezeik en vakantiefiles
Aristophanes schreef:
13-01-2020 19:13
Lekkere school, dit is beslist een uitzondering.
Ouders die seizoenswerk doen hebben recht om buiten reguliere schoolvakanties met hun kinderen op vakantie te gaan.
En bij bijzondere familiegebeurtenissen krijgen kinderen ook vrij.
Maar je noemt hier de “ erkende” uitzonderingen
rascalles schreef:
13-01-2020 18:54
Onze school werkt op geen enkele manier mee aan verlof goedkeuren buiten de schoolvakanties om , al hebben we tig brieven van werkgevers waarin staat dat we niet binnen de reguliere vakanties weg kunnen. Nog geen dag geven ze akkoord. En ze melden ook aan de leerplichtambtenaar mocht je besluiten toch te gaan. Los van een evt.boete ben je ook strafbaar wanneer je je kind zomaar thuis houdt. Ik ken iemand die moet voorkomen om die reden.
Maar das dus niet degene die een brief heeft van werkgever want dat is gewoon een recht, geen gunst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven