Wanneer zomervakantie (school)?

14-01-2020 22:05 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje gaat in feb voor het eerst naar school. Spannend! We willen de zomervakantie plannen maar weten niet waar we nu goed aan doen. We kunnen dit jaar nog buiten hoogseizoen om ivm nog niet leerplichtig. Echter, dan mist hij 3 weken school en gaat hij weer even en dan heeft hij weer 6 weken vrij. Mij lijkt dit niet handig. Het is allemaal al zo nieuw en teveel wisselingen in het ritme lijkt me dan niet wenselijk. Of overdrijf ik en kan dat prima, wat zijn jullie ervaringen? Het lijkt mij ook niet fijn om het einde van het jaar te missen, gezamenlijk afsluiten of het begin van nieuwe schooljaar te missen. Dus die periodes vallen ook af.
Wat mij betreft gewoon in hoogseizoen dan is er geen gedoe, partner hoopte dit jaar nog buiten t seizoen te kunnen gaan en vind dat ik het te groot maak.
Hoe hebben jullie het gedaan?
Ik zou gebruik maken van het feit dat je nog één keer relatief goedkoop op reis kunt. Ze moeten nog lang genoeg naar school. En jij moet nog lang genoeg in het dure hoogseizoen op vakantie met je kind.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden het heel makkelijk, door mijn baan alleen in schoolvakanties en kind begon strak na de zomervakantie met school, 2 weken later werd ze 4. En dus draait ze vanaf toen volledig mee in het schoolritme.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het een keer gedaan maar daarna nooit meer. Die 6 weken thuis duurde eindeloos voor zoon die zo toe was aan school. Een vakantie breekt die weken nog een beetje.
Waarom wacht je uberhaupt niet met je kind naar school doen tot na de zomervakantie?
Alle reacties Link kopieren
Welke zomervakantie periode hebben jullie? Hier soms door omstandigheden gebonden aan schoolvakanties en ervaring is dat je bij vroege zomervakantie eerste week nog goedkoper is en indien je juist laat hebt de laatste week.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-01-2020 22:10
Waarom wacht je uberhaupt niet met je kind naar school doen tot na de zomervakantie?
En dan? Maar gewoon thuis laten als je zelf werkt ofzo?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-01-2020 22:10
Waarom wacht je uberhaupt niet met je kind naar school doen tot na de zomervakantie?
Omdat kinderen daar zelf niet op willen (kunnen) wachten.

Die van ons wordt pas in september 4, maar bij iedereen die tot die tijd jarig is weet hij al te melden dat hij met 4 naar de baasschool mag.

@TO: die wisselingen hebben ze rond pasen/pinksteren/april/mei/juni ook al, dus dan zit hij lekker in dat ritme ;-)
Mijn zoontje begon in Januari en wij hebben er eigenlijk nooit bij stil gestaan om eerder te gaan. Dus gewoon in het hoogseizoen. Drie weken tussendoor missen lijkt me ook wel veel. En wat doe je dan met die zes weken vakantie, thuiszitten? Dat is ook behoorlijk lang.
Alle reacties Link kopieren
School wordt er niet blij van als alle nog niet 5 jarigen op vakantie gaan wanneer het maar kan. Dat doet nogal af aan de gezamenlijkheid van een klas.

Ga gewoon in de schoolvakantie. Je kind gaat namelijk al naar school. Het nog niet leerplichtig zijn Tot 5 jaar is voor kinderen die moeilijk kunnen wennen en ruimte krijgen om nog niet direct alle dagen of volle dagen naar school te gaan. Niet om maar vakantie te nemen tijdens schooltijd om kosten te sparen. Laat je kind dan nog niet naar school gaan en neem je vrijheid, maar niet van beide een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat wil je dan in die zes weken zomervakantie doen? Kind zes weken in de opvang?
Alle reacties Link kopieren
Je kan nog overwegen om de meivakantie te verlengen. Wat eerder weg en later terug scheelt vaak al in de kosten. Hij mist minder lang school en het is niet einde of begin van het schooljaar.

Even bespreken met school, vinden scholen vaak wel prettig. Je kind is niet leerplichtig maar school kan wel aangeven welke periode (on)wenselijk is vanuit hun perspectief
Wij hebben een dochter die is in december 5 geworden.
Afgelopen november nog een week vrij “genomen” om op vakantie te gaan.

Zelf zou ik 3 weken erg lang vinden (niet om op vakantie te gaan maar school missen).
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook kijken om weg te gaan rond hemelvaart en pinksteren. Als dat niet in de meivakantie valt.

Die weken zijn erg onduidelijk voor kinderen. Wel school, geen school, drie dagen school, vier dagen school. Als je dan toch drie weken weg wil ;)
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar 2 weken voor de zomervakantie weg geweest. Mijn dochter is in april begonnen en was toen echt wel toe aan vakantie.
Na de vakantie is ze nog 1 week naar school geweest, ook vermoeiend met alle feesten en dingen die anders zijn dan anders.

In de zomervakantie is ze ook nog een week met haar vader gaan kamperen dus zij heeft dubbel vakantie gehad.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
ice_a schreef:
14-01-2020 22:15
En dan? Maar gewoon thuis laten als je zelf werkt ofzo?

School is geen oppas of opvang.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
14-01-2020 22:47
School is geen oppas of opvang.
maar wel tijd, dat kind van huis is
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
14-01-2020 22:47
School is geen oppas of opvang.
Nee, maar je kunt je kind dan ook niet meer naar de gewone opvang brengen, want dat is maar tot vier.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-01-2020 22:51
Nee, maar je kunt je kind dan ook niet meer naar de gewone opvang brengen, want dat is maar tot vier.
Is dat echt zo? Mijn dochter heeft van April tot september met een 4-jarig kind op het kdv gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
14-01-2020 22:57
Is dat echt zo? Mijn dochter heeft van April tot september met een 4-jarig kind op het kdv gezeten.
Bij ons op het kdv is het moven als je 4 wordt.
Ze schoven de kids nog net niet naar buiten :proud:
Frankly my dear, I don"t give a damn
Susan schreef:
14-01-2020 22:51
Nee, maar je kunt je kind dan ook niet meer naar de gewone opvang brengen, want dat is maar tot vier.
Zat KVD's hebben wel kinderen die 4 worden in of net voor de zomervakantie en kunnen gewoon nog tot nieuwe schooljaar naar normale KVD.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
14-01-2020 22:57
Is dat echt zo? Mijn dochter heeft van April tot september met een 4-jarig kind op het kdv gezeten.
Ja, er zijn een hoop opvangen die ze gewoon niet meer nemen vanaf de dag dat ze 4 worden. Ik ken best wat ouders met kinderen die bv twee weken voor de vakantie 4 werden, waarvan school ze voor zo kort niet wilde laten starten en de opvang ze niet wilde hebben. Heel handig.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
14-01-2020 22:57
Is dat echt zo? Mijn dochter heeft van April tot september met een 4-jarig kind op het kdv gezeten.

Ik lees nu dat je de kinderopvangtoeslag door kunt laten lopen als je kind net voor of in de zomervakantie vier wordt en je in de zomervakantie nog gebruik wil maken van de kinderopvang, de Belastingdienst houdt dan rekening met een verlenging. Misschien dat dat bij dat kind het geval was, al vind ik april nog vrij ver voor de zomervakantie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Op de site van het Nibud:

"Voor kinderen tot vier jaar kunt u maximaal kinderopvangtoeslag aanvragen over 140% van de gewerkte uren van de minstwerkende partner (exclusief reistijd). Voor kinderen in de basisschoolleeftijd is dit maximaal 70% van de gewerkte uren van de minstwerkende partner (exclusief reistijd). Voor wisselende werkuren kies het gemiddelde."

En ik denk dat de meeste kinderdagverblijven er ook wel regels voor hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
14-01-2020 22:09
Wij hebben het een keer gedaan maar daarna nooit meer. Die 6 weken thuis duurde eindeloos voor zoon die zo toe was aan school. Een vakantie breekt die weken nog een beetje.
Dit. Ik ken mensen die het inderdaad gedaan hebben, in juni op vakantie, maar dat was toen leuk maar is ze vervolgens in de zomer/schoolvakantie heel erg slecht bevallen! Die 6 weken waren toen zo vreselijk lang en de kinderen zo vervelend daardoor. Dus ik zou toch gewoon in de schoolvakantie gaan. Het is zuur dat het dan een stuk duurder is allemaal, maar dat is dan maar even doorbijten, voor een stuk leukere zomer. Evt. zou je het nog kunnen splitsen in de helft van je vakantie in de meivakantie / rondom hemelvaart/pinksteren en de helft in de zomervakantie, dus 2x kort ipv 1x lang.

En verder vind ik het sociaal ook een beetje not done om als het niet hoeft je kind voor dit soort dingen wekenlang van school te houden. Als alle ouders dat doen krijg je chaos en halflege klassen, dat lijkt me helemaal niet fijn voor de juf/meester. Dat vierjarigen nog geen leerplicht hebben en je ze thuis mag houden is vooral bedoeld als het allemaal wat teveel is voor ze, als het te vermoeiend is, etc. Niet om de ouders te faciliteren in hun vakantie (tenzij het gaat om bijv seizoenswerkers die in de zomervakantie geen vrij kunnen nemen, dan vind ik het iets anders).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven