Geld & Recht alle pijlers

Mensen met een min-/maxcontract in de kinderopvang

21-03-2020 07:20 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, hoe worden jullie nu uitbetaald?

Ik heb een contract voor 24-36u, maar werk elke week het max. aantal uren. Nu ging ik er vanuit, dat ik nu doorbetaald zou worden, volgens het principe van 13-weeks gemiddelde, mijn baas heeft echter besloten, slechts het min. aantal uren uit te betalen. Deze uren wordt ik (terecht) ook aanwezig te zijn.

Hoeveel uur worden jullie uitbetaald?

Totaal aantal stemmen: 16

Minimale uren (50%)
Maximale uren (6%)
13-weeks gemiddelde (38%)
Anders (6%)
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je 3 maanden lang een bepaald uren patroon hebt gehad dan is dat structureel tenzij de werkgever kan aantonen op papier dat het om een tijdelijke piek ging zoals bij seizoenswerk. Hij moet je dus de uren betalen die je in de afgelopen 3 maanden hebt gewerkt en die kun je ook claimen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-03-2020 07:26
Wanneer je 3 maanden lang een bepaald uren patroon hebt gehad dan is dat structureel tenzij de werkgever kan aantonen op papier dat het om een tijdelijke piek ging zoals bij seizoenswerk. Hij moet je dus de uren betalen die je in de afgelopen 3 maanden hebt gewerkt en die kun je ook claimen.
Ik weet van deze regeling, normaal zou ik ook meteen in discussie gaan, echter loopt mijn contract volgende maand af en moet ik van de week horen of het verlengd wordt, hou me dus even kalm.
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
21-03-2020 07:31
Ik weet van deze regeling, normaal zou ik ook meteen in discussie gaan, echter loopt mijn contract volgende maand af en moet ik van de week horen of het verlengd wordt, hou me dus even kalm.
Dat zou ik dan ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Je werkt nu 24 uur? Dan krijg je die ook betaald.
Mocht min-max nog in de kinderopvang ivm wet wab?

De omstandigheden zijn ook wel heel bijzonder. Ik weet niet of gemiddelde viva-er nog iets kan zeggen over rechten. Ik denk op dit moment dat je vooral blij moet zijn als je werk houdt.
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
21-03-2020 08:14
Je werkt nu 24 uur? Dan krijg je die ook betaald.
Mocht min-max nog in de kinderopvang ivm wet wab?

De omstandigheden zijn ook wel heel bijzonder. Ik weet niet of gemiddelde viva-er nog iets kan zeggen over rechten. Ik denk op dit moment dat je vooral blij moet zijn als je werk houdt.
Ook als er geen werk is krijg ik die 24u betaald.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
21-03-2020 08:14
Je werkt nu 24 uur? Dan krijg je die ook betaald.
Mocht min-max nog in de kinderopvang ivm wet wab?

De omstandigheden zijn ook wel heel bijzonder. Ik weet niet of gemiddelde viva-er nog iets kan zeggen over rechten. Ik denk op dit moment dat je vooral blij moet zijn als je werk houdt.

Dat zal in de kinderopvang wel meevallen toch?
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in je contract vermeld bij overwerk?
Ik heb ooit in een winkel gewerkt war ook min max contracten werden gebruikt. Bij 24-36 waren 24 de basis uren (die elke maand betaald werden). Overige uren werden gecompenseerd (tijd voor tijd) en eventueel na langere periode uitbetaald.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
21-03-2020 08:39
Wat staat er in je contract vermeld bij overwerk?
Ik heb ooit in een winkel gewerkt war ook min max contracten werden gebruikt. Bij 24-36 waren 24 de basis uren (die elke maand betaald werden). Overige uren werden gecompenseerd (tijd voor tijd) en eventueel na langere periode uitbetaald.
Ik krijg normaal gewoon 36u uitbetaald.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
21-03-2020 08:43
Ik krijg normaal gewoon 36u uitbetaald.
Ja hangt er denk ik vanaf hoe het contract eruit ziet, bij ons waren die 24 de basis contracturen. En misschien is het per CAO weer anders, geen idee
S-Groot schreef:
21-03-2020 08:33
Dat zal in de kinderopvang wel meevallen toch?
Dat denk ik niet. Op dit moment is er te weinig werk. Kans bestaat TO dat daardoor je contract niet verlengd wordt.
Ik zou het dus ook even hierbij laten.
Waar jij gebruik van wilt maken is het 'rechtsvermoeden arbeidsduur': https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... l-overwerk

Is er onduidelijkheid over uw arbeidsduur? Dan kan het zogeheten rechtsvermoeden van de arbeidsduur of arbeidsomvang uitkomst bieden. Dan wordt gekeken naar het aantal uren dat u gemiddeld per maand werkte in de afgelopen 3 maanden. Als uw werkgever het niet eens is met het rechtsvermoeden, moet hij dit weerleggen. Hij moet bewijzen dat het overwerk van tijdelijke aard is. En dat uitbreiding van de arbeidsovereenkomst dus niet op zijn plaats is. Als u er samen niet uitkomt, beslist de rechter.



Ik denk dat bovenstaande makkelijker aan te vechten is bij een nul-uren-contract en structureel x uren per week werken, dan bij een min-max-contract, waarbij je altijd binnen de uren van het contract hebt gewerkt. In jouw geval kan je werkgever aantonen dat op dit moment het maximale van je contract niet nodig is (want amper kinderen op te vangen op dit moment neem ik aan).
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
21-03-2020 09:00
Waar jij gebruik van wilt maken is het 'rechtsvermoeden arbeidsduur': https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... l-overwerk

Is er onduidelijkheid over uw arbeidsduur? Dan kan het zogeheten rechtsvermoeden van de arbeidsduur of arbeidsomvang uitkomst bieden. Dan wordt gekeken naar het aantal uren dat u gemiddeld per maand werkte in de afgelopen 3 maanden. Als uw werkgever het niet eens is met het rechtsvermoeden, moet hij dit weerleggen. Hij moet bewijzen dat het overwerk van tijdelijke aard is. En dat uitbreiding van de arbeidsovereenkomst dus niet op zijn plaats is. Als u er samen niet uitkomt, beslist de rechter.



Ik denk dat bovenstaande makkelijker aan te vechten is bij een nul-uren-contract en structureel x uren per week werken, dan bij een min-max-contract, waarbij je altijd binnen de uren van het contract hebt gewerkt. In jouw geval kan je werkgever aantonen dat op dit moment het maximale van je contract niet nodig is (want amper kinderen op te vangen op dit moment neem ik aan).
Wat mij vooral dwars zit, is dat mensen met een 32-uurs contract soms minder ingezet worden dan mij, in deze periode, maar wel gewoon hun 32 uur uitbetaald worden. Terwijl ik normaal dus meer uren maak dan die 32 en nu maar 24u uitbetaald krijg.
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
21-03-2020 09:29
Wat mij vooral dwars zit, is dat mensen met een 32-uurs contract soms minder ingezet worden dan mij, in deze periode, maar wel gewoon hun 32 uur uitbetaald worden. Terwijl ik normaal dus meer uren maak dan die 32 en nu maar 24u uitbetaald krijg.


Dat snap ik, maar dat is het risico van een min-max-contract voor jou.

Overigens draait je werkgever niet zo best als er allemaal uren uitbetaald moeten worden die niet gewerkt worden. Dat collega's met meer uren in hun contract niet alle uren werken is bepaald niet gunstig voor eventuele contractverlenging voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
21-03-2020 09:31
Dat snap ik, maar dat is het risico van een min-max-contract voor jou.

Overigens draait je werkgever niet zo best als er allemaal uren uitbetaald moeten worden die niet gewerkt worden. Dat collega's met meer uren in hun contract niet alle uren werken is bepaald niet gunstig voor eventuele contractverlenging voor jou.
Dit is alleen nu het geval, normaal krijgen ze het rooster met moeite rond. Mijn hoop ligt nu in het feit dat er de afgelopen maand 3 mensen ontslag hebben genomen en het gat dus nog groter wordt.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
21-03-2020 09:29
Wat mij vooral dwars zit, is dat mensen met een 32-uurs contract soms minder ingezet worden dan mij, in deze periode, maar wel gewoon hun 32 uur uitbetaald worden. Terwijl ik normaal dus meer uren maak dan die 32 en nu maar 24u uitbetaald krijg.

Tja, zo zit hun en jouw contract nou eenmaal in elkaar. Beetje raar om nu over te piepen.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
21-03-2020 12:15
Tja, zo zit hun en jouw contract nou eenmaal in elkaar. Beetje raar om nu over te piepen.
Vind het eerder raar, dat er niet net als bij ziekte rekening gehouden wordt met een 13-weeks gemiddelde.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn werk, ook kinderopvang dus, worden alle aflopende contracten niet verlengd. Er is inderdaad weinig werk nu en zo proberen ze de kosten te beperken. Mijn contract liep eigenlijk 1 april af maar is vorige maand gelukkig al verlengd.
LoveDobby schreef:
21-03-2020 12:17
Vind het eerder raar, dat er niet net als bij ziekte rekening gehouden wordt met een 13-weeks gemiddelde.
Maar je bent niet ziek. Je wordt nu minder ingeroosterd dan voorheen, maar nog steeds netjes binnen de grenzen van je contract.
Alle reacties Link kopieren
Jouw baas is onrechtmatig bezig, want je hebt inderdaad recht op doorbetaling obv het 13-weken gemiddelde als je langer dan 3 maanden hebt gewerkt. (Dit geldt alleen niet als de CAO iets anders heeft bepaald, dus die zou je er nog even op na kunnen slaan voor alle zekerheid).
Ik weet niet of je er recht op hebt als je 24 uur werkt. Want je contract is 24/36 dus op zich lijkt het te kloppen. Je kan beter nu niets zeggen en als je contract verlengd is er pas werk van maken. Als je contract niet verlengd word ook natuurlijk!
Ik zou wel in een mail vragen waarom dit zo gaat en dat je het gevoel hebt dat het niet klopt. Dan heb je “bewijs” dat je het aangekaart hebt en hopelijk krijg je op die mail antwoord.
Alle reacties Link kopieren
De werkgever ontvangt wel geld voor elk kind op contract, ondanks dat deze kinderen nu niet mogen komen.
En dan ook nig zo bezuinigigen op personeel, ik vind het vuil.
Klaverblauwtje schreef:
23-03-2020 21:02
De werkgever ontvangt wel geld voor elk kind op contract, ondanks dat deze kinderen nu niet mogen komen.
En dan ook nig zo bezuinigigen op personeel, ik vind het vuil.
Daar komt vast ook nog een hoop gedoe over. De mensen die nu geen recht hebben op opvang gaan mogelijk terug vragen of opzeggen.
De werkgever ontvangt inderdaad als het goed is nog hetzelfde geld als voorheen (als er niet massaal wordt opgezegd, maar ik neem aan dat alleen mensen die tegen het einde van hun opvangperiode lopen dat dan iets vervroegd doen). Hoewel het natuurlijk ook kan zijn dat mensen nu niet beginnen, terwijl ze anders op de wachtlijst zouden hebben gestaan.
Ik acht de kans vrij groot dat je contract sowieso niet verlengd wordt, want voor jou t.z.t. weer 10 anderen.
Maar een weekje wachten kan natuurlijk altijd.
LoveLucy schreef:
25-03-2020 11:33
Daar komt vast ook nog een hoop gedoe over. De mensen die nu geen recht hebben op opvang gaan mogelijk terug vragen of opzeggen.
Daar is allang een oplossing voor geboden hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven