Achternaam Verandering?

24-03-2020 22:40 41 berichten
Hoi!
ik ben bijna 19 jaar en ik wil echt heel graag mijn achternaam veranderen naar die van mijn moeder. de achternaam van mijn vader klinkt namelijk op een geslachtsdeel. vroeger ben ik er mee gepest maar nu reageren mensen er meer geschockeerd op. ik heb online research gedaan sinds het gepest startte, maar het is zo onduidelijk. is het gratis als de naam bespottelijk is? of is het altijd rond de €900? mijn ouders zijn nog samen trouwens. via de regel B3 kan je tussen de 18 en 21 jaar het gemakkelijkst je achternaam veranderen, maar de informatie erover is erg weinig. iemand die van het onderwerp af weet en mij kan helpen/informeren?
alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Vraag informatie bij een gratis spreekuur van een familierechtadvocaat.

Je hebt sowieso een advocaat nodig.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
auberginetje wijzigde dit bericht op 24-03-2020 23:38
95.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor wijziging heb je geen advocaat nodig. Je kan het aanvragen bij Justis.
Aangezien je meerderjarig bent, vraag ik me af of jouw ouders jouw achternaam nog kunnen laten wijzigen.
Ik heb rond de € 1.000,- betaald.
Vraag even aan de mods of ze dit topic onder 'Geld en recht' zetten.

Er zijn mensen met als achternaam 'Van Poepelen' of 'Fukking' of voornaam 'Fokje/Foekje', die ermee dealen.

Ik neem aan dat je de website van justis.nl al goed hebt doorgenomen.

Nee, het is niet gratis.
Kom je in aanmerking voor door de overheid gefinancierde rechtsbijstand?
Alle reacties Link kopieren
Op de website van Justis staat het duidelijk beschreven hoor. Het zou kunnen onder B3 en het kost 835 euro.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
24-03-2020 23:44
Op de website van Justis staat het duidelijk beschreven hoor. Het zou kunnen onder B3 en het kost 835 euro.
Vergeet niet dat hier nog extra kosten overheen komen zoals een uittreksel uit het geboorteregister en een nieuw paspoort.
Alle reacties Link kopieren
To, je moet het zelf betalen. In theorie zou je in aanmerking kunnen komen voor rechtsbijstand maar dit is ontzettend lastig bij een naamswijziging, helemaal wanneer het slechts om een niet zo’n mooie achternaam gaat.
Hoe vind je vader dat je zijn naam niet meer wil?
Dingen die als kind heel erg lijken, vallen als je volwassen bent vaak reuze mee.
Veel mensen worden (een beetje) gepest met hun naam, niet perse om de naam. Had je geen gekke achternaam dan was het wel je bril of je dikke billen. Snap dat je denkt dat met een andere achternaam je daar niet meer gepest word, maar de kinderen van vroeger weten nog steeds die naam...

Ik zou proberen het pesten te verwerken. Ware het stomme rijmpjes of echt terreur? Afhankelijk daarvan misschien hulp inschakelen?

Ik heb ook een achternaam waar ze vroeger weleens mee plaagde. Ik vond het altijd wat fantasieloos, of ik die niet eerder had gehoord.... Kinderen zijn vaak flauw. Je bent nu geen kind meer.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
25-03-2020 04:15
Hoe vind je vader dat je zijn naam niet meer wil?
Dingen die als kind heel erg lijken, vallen als je volwassen bent vaak reuze mee.
Veel mensen worden (een beetje) gepest met hun naam, niet perse om de naam. Had je geen gekke achternaam dan was het wel je bril of je dikke billen. Snap dat je denkt dat met een andere achternaam je daar niet meer gepest word, maar de kinderen van vroeger weten nog steeds die naam...

Ik zou proberen het pesten te verwerken. Ware het stomme rijmpjes of echt terreur? Afhankelijk daarvan misschien hulp inschakelen?

Ik heb ook een achternaam waar ze vroeger weleens mee plaagde. Ik vond het altijd wat fantasieloos, of ik die niet eerder had gehoord.... Kinderen zijn vaak flauw. Je bent nu geen kind meer.
Ik denk niet dat jij voor haar kan bepalen of het erg is, ze vindt het erg, ze iijdt eronder, de mogelijkheid bestaat en het kost geld. Ik denk zo maar dat haar vader haar steunt, je wilt je kind niet ongelukkig zien. Sorry maar als mijn achternaam klonk als een geslachtsdeel (dat is wel wat anders dan Konijn of iets dergelijks), dan zou ik het ook doen. En wat haar vader er van vindt, tja dan zou ik eerder kritisch naar ouders zijn, waarom kiezen voor achternaam vader perse?
Omdat dat 18 jaar geleden heel gebruikelijk was en jouw boeit het misschien niet hoe vaders zich voelt, mij wel. Dus het is ook niet gezegd dat vader van to er net zo licht over denkt en is dus misschien iets om ter overweging mee te nemen.

Ik bepaal helemaal niet voor to. Ik heb wat dingen genoemd die ik zelf heb ondervonden met de tijd. Toch goed als ze goed doordacht een besluit kan nemen. Juist daarom is een forum fijn. De zaak van meerdere kanten bekijken kan nooit kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Het is jammer dat het je geld kost maar als je het zo graag wil dan zou ik gewoon gaan starten met het proces. Wat voor info heb je nu nog nodig/wat houdt je tegen?
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
25-03-2020 08:28
Omdat dat 18 jaar geleden heel gebruikelijk was en jouw boeit het misschien niet hoe vaders zich voelt, mij wel. Dus het is ook niet gezegd dat vader van to er net zo licht over denkt en is dus misschien iets om ter overweging mee te nemen.

Ik bepaal helemaal niet voor to. Ik heb wat dingen genoemd die ik zelf heb ondervonden met de tijd. Toch goed als ze goed doordacht een besluit kan nemen. Juist daarom is een forum fijn. De zaak van meerdere kanten bekijken kan nooit kwaad.
Ik vind heel eerlijk gezegd de beleving van TO's vader niet relevant. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de gevoelens van vader geen rol spelen bij TO. Maar mi is dit nou net iets waarbij de ouder achteruit moet stappen en niet zijn/haar eventuele onlustgevoelens op de voorgrond moet laten treden. Doe je dat wel, dan vind ik dat bijzonder egocentrisch. TO voelt zich er duidelijk rot bij.

Het is trouwens ook een non-discussie want TO geeft niet aan dat haar vader problemen heeft met haar voornemen
Ik vroeg het uit interesse. Ik weet van mijn vader dat hij trots is op zijn achternaam en ik ken wel meer mensen die dat hebben.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
25-03-2020 10:11
Ik vroeg het uit interesse. Ik weet van mijn vader dat hij trots is op zijn achternaam en ik ken wel meer mensen die dat hebben.
Zijn achternaam, je zegt het al. TO is haar eigen persoon.
Volgens mij zit het zo: als je een naam wilt veranderen (voor of achter) dan moet je dat inderdaad doen via een jurist. Als je inkomen laag genoeg is, ZOU je in aanmerking kunnen komen voor een toevoeging (dan betaal je dus minder voor juridische bijstand).

MMaar de toevoeging wordt alleen nog toegekend “als het maatschappelijk belang in het geding is”. Jammer dat me dat pas werd uitgelegd bij de afwijzing, nadat ik al geld had uitgegeven aan een psycholoog voor een onderbouwing van mijn naamswijziging omdat dat de voornaamste eis leek te zijn.

Als je naam niet ZO gek is dat er vreselijke misverstanden over kunnen ontstaan, moet je zelf betalen. Je kan dan, ook zonder toevoeging wel een aangepast tarief vragen voor de administratieve kosten van de zitting. Maar op de advocaat krijg je dan geen korting.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
25-03-2020 21:16
Volgens mij zit het zo: als je een naam wilt veranderen (voor of achter) dan moet je dat inderdaad doen via een jurist. Als je inkomen laag genoeg is, ZOU je in aanmerking kunnen komen voor een toevoeging (dan betaal je dus minder voor juridische bijstand).

MMaar de toevoeging wordt alleen nog toegekend “als het maatschappelijk belang in het geding is”. Jammer dat me dat pas werd uitgelegd bij de afwijzing, nadat ik al geld had uitgegeven aan een psycholoog voor een onderbouwing van mijn naamswijziging omdat dat de voornaamste eis leek te zijn.

Als je naam niet ZO gek is dat er vreselijke misverstanden over kunnen ontstaan, moet je zelf betalen. Je kan dan, ook zonder toevoeging wel een aangepast tarief vragen voor de administratieve kosten van de zitting. Maar op de advocaat krijg je dan geen korting.
Voornaam moet via een advocaat, achternaam niet. Vraag mij niet waarom, want zelfs juristen begrijpen niet waarom dit onderscheid gemaakt wordt.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
25-03-2020 04:15
Hoe vind je vader dat je zijn naam niet meer wil?
Dingen die als kind heel erg lijken, vallen als je volwassen bent vaak reuze mee.
Veel mensen worden (een beetje) gepest met hun naam, niet perse om de naam. Had je geen gekke achternaam dan was het wel je bril of je dikke billen. Snap dat je denkt dat met een andere achternaam je daar niet meer gepest word, maar de kinderen van vroeger weten nog steeds die naam...

Ik zou proberen het pesten te verwerken. Ware het stomme rijmpjes of echt terreur? Afhankelijk daarvan misschien hulp inschakelen?

Ik heb ook een achternaam waar ze vroeger weleens mee plaagde. Ik vond het altijd wat fantasieloos, of ik die niet eerder had gehoord.... Kinderen zijn vaak flauw. Je bent nu geen kind meer.

Wat vul jij veel in voor een ander.
Hoi iedereen!!
erg bedankt voor alle reacties. ik ben ermee bezig geweest de afgelopen dagen en ik loop weer vast. ik had gelezen op de site van Justitie dat als je naam niet bespottelijk genoeg is je het niet kan wijzigen. (via B3 heb je de mogelijkheid om te beslissen of je achternaam bespottelijk is of dat je de achternaam van je andere ouder wilt, maar dat kan alleen als je ouders gescheiden zijn dus voor mij is de eerste optie alleen haalbaar)
Als je achternaam niet bespottelijk genoeg is dan is je €835 euro ook weg. weet iemand of je zomaar je achternaam kan wijzigen of dat het daadwerkelijk echt moet voldoen aan sommige eisen? mijn achternaam is populair in stadskanaal en straks vinden ze het minder bespottelijk dan dat het is. als ik €835 betaal wil ik zeker weten dat ik een andere achternaam krijg!



PS: mijn vader maakt het niks uit haha
jaeb schreef:
25-03-2020 23:09
als ik €835 betaal wil ik zeker weten dat ik een andere achternaam krijg!
Het VIVA-forum biedt geen garantie op succesvolle verzoeken bij het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Ja ze keuren ook verzoeken af. Dat is een risico wat je moet willen nemen en een afweging die je moet maken.
LoveLucy schreef:
25-03-2020 10:11
Ik vroeg het uit interesse. Ik weet van mijn vader dat hij trots is op zijn achternaam en ik ken wel meer mensen die dat hebben.
Trots op je achternaam,,? Waarom,?
Val jij niet onder deze regeling, gezien je pas 19 bent?

Naamskeuze van de ouders herzien (B3)
Sinds 1998 kunnen ouders hun kind de achternaam van de vader óf moeder geven. Deze keuze is mogelijk bij de geboorte, erkenning, adoptie en gerechtelijke vaststelling van het vaderschap. Als meerderjarige kunt u de naamskeuze herzien en alsnog kiezen voor de naam van de andere ouder.

https://www.justis.nl/producten/naamswi ... index.aspx
Aanvulling: ik denk dat dit hem is hoor, B3. Daar is geen voorwaarde van bespottelijkheid van de naam.

Voorwaarden
1. Er is door uw ouders na 1998 naamskeuze gedaan.
2. U bent 18, 19 of 20 jaar op het moment dat u de aanvraag indient.
3. U kunt alleen voor de achternaam van uw andere ouder kiezen.


https://www.justis.nl/binaries/70656_Br ... 439791.pdf
Tiana_76 schreef:
26-03-2020 08:33
Aanvulling: ik denk dat dit hem is hoor, B3. Daar is geen voorwaarde van bespottelijkheid van de naam.

Voorwaarden
1. Er is door uw ouders na 1998 naamskeuze gedaan.
2. U bent 18, 19 of 20 jaar op het moment dat u de aanvraag indient.
3. U kunt alleen voor de achternaam van uw andere ouder kiezen.


https://www.justis.nl/binaries/70656_Br ... 439791.pdf
Ja klopt via B3 zou ik het kunnen doen. maar als je het wilt doen via de regel dat je de achternaam wilt van je moeder moeten je ouders gescheiden zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven