Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 11)

22-03-2020 19:52 3014 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 5000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 4204 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 19:59
2.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
25-03-2020 11:29
Solomio, complimenten voor je bijdragen in dat andere topic over de economie v.s. corona.
Dank je.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
25-03-2020 11:37
Over dat laatste nu vraag gesteld aan Van Dissel, of die 24 uur genoeg is. Of het wel verstandig is dat zo op de website te zetten.
Hij zegt eerst: we zullen de website moeten aanpassen. En daarna dat het een gezamenlijk beslissing is en hij het ' mee wil nemen' in het overleg. En dat 14 dagen dan wel meer zekerheid biedt, maar niet iedereen die luxe heeft.
(ik denk dan : dat gat tussen 24 uur en 14 dagen, daar ligt toch een hoop ruimte.)
.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
25-03-2020 11:32
Dat was niet onder druk van de FMS, dat was omdat er niet genoeg docenten waren om de kinderen op te vangen.
Precies.
En het sluiten van de scholen was niet gericht op het terugdringen van de Corona-verspreiding.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Oei, de piek op de ic wordt pas eind mei verwacht. Het is goed dat het nog een tijdje duurt omdat het ruimte geeft aan de voorbereiding van ziekenhuizen maar we zijn nog wel een tijd gekluisterd aan dit topic.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Gommers, NL Ver Intensive Care

Verwacht op 1 april
1100 corona patiënten ip IC
Plus 500 zonder corona
Dus 1600 totaal.

Die bedden zijn er nu niet.

Zegt : wij missen regie. Zijn zelf patiënten weg gaan halen uit Brabant. Nu lopen andere ics ook vol.
impala wijzigde dit bericht op 25-03-2020 11:46
3.66% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
25-03-2020 11:40
.
Welnee, het gaat erom dat het RIVM geen onafhankelijk instituut is, maar uiteindelijk cijfers levert die de regering kan gebruiken voor hun beleid. Het RIVM is niet verdacht, maar staat wel onder politieke druk. En natuurlijk is het voor 'landelijk deskundigen' natuurlijk extreem moeilijk om nu rustig vol te blijven houden dat ze het niet weten.

Hoe dat werkt? Nou, zo ongeveer: https://youtu.be/lG4e9BQ2n0Q?t=349
Heerlijk, echt geen enkele paniekzaaierij hoor, in dit topic. Dat verzin ik gewoon. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
'Het kraakt aan alle kanten,' aldus Gommers.
Ach blegh, als het moet dan moet het, maar ik had toch de hoop er eindelijk weer eens uit te mogen na dit weekend. Ik heb 1x de supermarkt gezien sinds 5 maart. Heb mijn vader alleen door ons woonkamerraam gezien en vriendinnen helemaal niet meer. Als ik nog 2 weken nergens mag komen... 😥
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
25-03-2020 11:38
Docenten hebben ongetwijfeld een rol hebben gespeeld maar waren niet de hoofdaanleiding:
vrijdagavond werd er op het ministerie van Onderwijs al overleg gevoerd over de scholen. sectorraden van basis- en voortgezet onderwijs voorafgaand aan het overleg wilden dat alle scholen dicht zouden gaan. Na een telefonisch overleg met RIVM-directeur Jaap van Dissel vonden zij dat niet meer nodig.

De FMS was de aanleiding. Direct na het spoedoverleg op zondag 14:00 uur kwam de persconferentie waarin het kabinet aangaf de scholen op maandag te sluiten:
Het kabinet stelt op basis van gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat jongeren tot 20 jaar nauwelijks geraakt lijken te worden door het virus en ook maar een zeer beperkte rol te spelen bij de verspreiding. Daarom zou het sluiten van scholen volgens medisch experts niet nodig zijn. Desondanks neemt minister Bruno Bruins voor Medische Zorg de oproep van FMS serieus.
Vergeet ook niet de oppositie, de stem van het volk etc etc, scholen zijn dicht omdat er flinke (politieke) druk was om dicht te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Gommers, NVIC ned ver intensive care:

Nu ook 4x zoveel gewone opnames als normaal.
Piek intensive care verwachten we pas eind mei. Zijn daar blij mee, dat dat nog even duurt. Er zijn veel apparaten besteld maar nog niet geleverd.
impala wijzigde dit bericht op 25-03-2020 11:50
9.74% gewijzigd
.
Maechtje schreef:
25-03-2020 11:40
Aanleiding is niet hetzelfde als reden. De FMS is gen expert op het gebied van infectieziekten, dat is het RIVM.
Als je wil gaan mierenneuken over aanleiding en reden moet je dat zonder mij doen.
Solomio schreef:
25-03-2020 11:46
Heerlijk, echt geen enkele paniekzaaierij hoor, in dit topic. Dat verzin ik gewoon. :roll:
Oke, hier heb je zeker een punt. :-D
Solomio schreef:
25-03-2020 11:44
Precies.
En het sluiten van de scholen was niet gericht op het terugdringen van de Corona-verspreiding.
En hier ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat defensie wel iets kan betekenen mbt de regie. Zijn vaak strakker georganiseerd en hebben ervaring en zijn meer getraind.
Friezin71 schreef:
25-03-2020 11:48
Vergeet ook niet de oppositie, de stem van het volk etc etc, scholen zijn dicht omdat er flinke (politieke) druk was om dicht te gaan.
Klopt, ze voelden de druk van alle kanten aanzwellen.
Wel een beetje sneu voor al die politieke partijen die de motie van Denk en FVD van de vrijdag ervoor niet steunden, twee dagen allemaal om gingen.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
25-03-2020 10:38
'DE RIVM WIL ONS DOOD HEBBEN WANT KINDEREN MOGEN BUITEN SPELEN!!!!!'
Solomio schreef:
25-03-2020 11:30
Zo mee eens.


Ik ben het er totaal niet mee eens: DE Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu?
Dat klinkt toch niet....
anoniem_185993 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 11:51
0.14% gewijzigd
'SORRY, DE PAGINA DIE JE ZOEKT BESTAAT NIET! Kunnen we je blij maken met een andere pagina?'
Friezin71 schreef:
25-03-2020 11:48
Vergeet ook niet de oppositie, de stem van het volk etc etc, scholen zijn dicht omdat er flinke (politieke) druk was om dicht te gaan.
En idd niet om de verspreiding tegen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
25-03-2020 11:46
Heerlijk, echt geen enkele paniekzaaierij hoor, in dit topic. Dat verzin ik gewoon. :roll:
Echt hè? Appels met peren vergelijken ook nog.
Ik snap niet hoe je zo wantrouwend in het leven kunt staan, dat lijkt me ontzettend zwaar.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
25-03-2020 11:36
Voor een leek zoals jij en ik wel. De mensen die deze onderzoeken hebben gedaan kunnen dat wel anders en beter inschatten.
Daarnaast is het in KAPITALEN ageren tegen mensen die met volle overtuiging hun beroep uitoefenen slecht voor je bloeddruk.

Ga even een stukje wandelen. Vitamine D is goed voor je weerstand.
.
Lief van je. Ik heb wat minder vertrouwen in de voorspellingen van de mensen achter dit onderzoek. Dat zijn namelijk dezelfde mensen achter de aantoonbaar onjuiste tweets van februari.

Maar ga nu zeker de zon in! :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
25-03-2020 10:58
En achteraf? Worden dat soort dingen dan wel meegenomen voor een volgende keer dat dit soort maatregelen worden genomen? Of zijn de levens van mensen met een psychische aandoening eigenlijk ook gewoon een ondergeschoven kindje ten opzichte van de levens van oudere mensen die nu ten koste van alles beschermd worden?
ik hoop dat dat dan wel meegenomen wordt, daar ga ik wel vanuit, want achteraf heb je natuurlijk ook data. En dat is wat we nu missen.

ik zei dit niet handig, ik bedoelde ondergeschoven kindje in termen van data, niet in termen van belang, het punt is dat we gewoon veel meer data hebben over ouderen dan over mensen met een psychiatrische aandoening.
florence13 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 11:54
17.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
komt uit de Daily Mail, maar rode ogen lijken ook een symptoom
Dan wordt het hooikoorts seizoen echt heel lastig

https://www.dailymail.co.uk/health/arti ... ction.html
Cyberaanvallen op Spaanse ziekenhuizen. Wordt losgeld geëist. WTF.
forsyth schreef:
25-03-2020 11:40
Gommers van Erasmus IC: per 1 april naar verwachting 1600 IC bedden nodig en die zijn er nu niet. Het ontbreekt aan landelijke regie.
Ik hoor van de ministers en het RIVM dat er wel landelijke regie is.
impala schreef:
25-03-2020 11:42
Hij zegt eerst: we zullen de website moeten aanpassen. En daarna dat het een gezamenlijk beslissing is en hij het ' mee wil nemen' in het overleg. En dat 14 dagen dan wel meer zekerheid biedt, maar niet iedereen die luxe heeft.
(ik denk dan : dat gat tussen 24 uur en 14 dagen, daar ligt toch een hoop ruimte.)

Lijkt mij ook, verstandig lijkt mij ook om dit alles onder voorbehoud te benoemen.
Maar goed nuanceren is niet ieders sterkste kant blijkt wel uit dit topic. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
ragatanga schreef:
25-03-2020 11:51
Ik ben het er totaal niet mee eens: DE Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu?
Dat klinkt toch niet....
Goed punt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven