Uit elkaar gaan en woonruimte

27-09-2020 09:31 907 berichten
Ik wil een einde aan mijn relatie maken en uit elkaar gaan. Dit hebben we al vaak besproken. Maar mijn man zegt dan dat hij niet weg wil gaan. Hij wil bij mij blijven en geeft als reden dat hij niet alleen wil zijn.
Normaal gesproken zou ik dan weg gaan. Maar dit is waar ik op vast loop. Ik heb niemand waar ik terecht zou kunnen. Woonruimte vinden zie ik echt als een groot probleem. De enige optie die ik heb is particulier huren. Maar dat is heel duur. Ik denk dat ik dan in de problemen kom financieel.

Het beste zou zijn als ik in het huis zou blijven wonen omdat dit goedkoper is dan particulier huren. Ons kind zit ook in deze buurt op school en vriendjes wonen hier. Daardoor lijkt het mij het beste hier te blijven wonen. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen.

Mijn man zegt dan steeds dat hij weigert weg te gaan. Ik voel me Daardoor gedwongen hier te blijven en zie geen uitweg om uit deze situatie te komen. Heeft iemand tips wat ik het beste kan doen? Ik zie zelf geen oplossing wat andere woonruimte.
Wonen jullie in een koop- of huurhuis? En op wiens naam staat het huis?
Alle reacties Link kopieren
Co ouderschap, klein appartement huren en om en om in jullie huis gaan zitten? En de kosten van beide woonruimtes delen?
Heb je nog ruimte om meer te gaan werken en daardoor wat meer financiële ruimte te hebben?
Je man zou wel een andere woonruimte kunnen vinden en betalen?
Sta je ingeschreven voor sociale woningbouw?
Is er in jouw omgeving geen vakantiepark of zo waar je in de komende maanden een huisje zou kunnen huren voor een schappelijke prijs?
Ik oordeel niet over één van jullie. Maar als jij een einde wil maken aan de relatie dan kan je je man niet vragen om ook nog op te hoepelen. Dan moet je de consequenties van je beslissingen nemen.

Ik ben Belgische en versta nooit goed wat jullie bedoelen met particulier huren. Is dat via een persoon die een extra huis heeft en met wie je een huurcontract afsluit? En wat zijn dan de andere mogelijkheden? Oprechte vraag hoor.

Ik wens je wijsheid in verband met je relatie en dat er alsnog een oplossing uit de bus mag komen ivm woonruimte.
Het is een huurhuis. Man is hoofdbewoner, ik sta wel ook ingeschreven.

Het is hier in de buurt heel moeilijk om aan woonruimte te komen. We wonen in een dure stad. Een appartement heb je niet zomaar.
Mijn man werkt meer dan mij en heeft meer ruimte financieel. Maar weigert iets anders te zoeken.

Mijn plan was meer uren te werken. Maar ik ben momenteel ziek wat ernstig kan zijn. Onderzoeken lopen nog hiervoor. Hierdoor kan ik die extra uren nu niet maken.
Particulier is huren van een particulier, dus niet van een woningbouwstichting.
Particulier huren is ook vaak duurder en ze mogen andere eisen stellen.
Ik loop er ook tegenaan met vervoer om ons kind op school te krijgen omdat ik geen rijbewijs heb. Dat is 1 van de redenen dat het mij moeilijk lijkt om dingen te regelen. Ik voel me echt vast zitten in deze situatie. Vakantiehuizen zijn hier bijvoorbeeld buiten de stad, verder weg. Geen idee hoe dit zou moeten met school.
Marana schreef:
27-09-2020 09:33
Je man zou wel een andere woonruimte kunnen vinden en betalen?
Sta je ingeschreven voor sociale woningbouw?
Is er in jouw omgeving geen vakantiepark of zo waar je in de komende maanden een huisje zou kunnen huren voor een schappelijke prijs?
Ik ben wel ingeschreven maar pas 1 jaar. Gemiddeld duurt het hier 10 jaar voor je in aanmerking komt voor een huis.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 09:37
Het is een huurhuis. Man is hoofdbewoner, ik sta wel ook ingeschreven.

Het is hier in de buurt heel moeilijk om aan woonruimte te komen. We wonen in een dure stad. Een appartement heb je niet zomaar.
Mijn man werkt meer dan mij en heeft meer ruimte financieel. Maar weigert iets anders te zoeken.

Mijn plan was meer uren te werken. Maar ik ben momenteel ziek wat ernstig kan zijn. Onderzoeken lopen nog hiervoor. Hierdoor kan ik die extra uren nu niet maken.
Dan lijkt me nu helemaal niet het moment om uit elkaar te gaan, gezien je gezondheid. Wacht de onderzoeken even af en verdiep je alvast in een plan. Neem eens contact op met een advocaat om je rechten en plichten te bespreken. Informeer eens bij de woningstichting over je opties. Zoek eens uit wat particulier huren nou écht kost. Bekijk de opties in een andere stad. Etc. En zodra je medische toestand weer stabiel is, zorg dat je dan meer inkomsten genereert en weg kunt.
Alle reacties Link kopieren
Dus jij wil uit elkaar en daarom moet hij maar opzouten? Mmm, zo werkt het volgens mij niet. Jij wil weg, dan zal jij de consequenties moeten dragen en aanvaarden.
Alle reacties Link kopieren
Jij wilt weg, dus dan niet eerlijk dat hij zijn huis uit zou moeten. In dit moeilijke geval zou ik ga sparen om een particuliere overbrugging te kunnen betalen. Ben je nog ingeschreven bij woningbouw? Overal op reageren, of meteen inschrijven.
Ondertussen kijken hoe je in dit huis afstand kunt creëeren. Apart slapen, desnoods matras op zolder. Mediation is natuurlijk ook een optie, maar is lastig als man niet uit elkaar wil.
Alle reacties Link kopieren
Als je gaat scheiden met kind kan je vaak een urgentieverklaring krijgen bij de woningbouwvereniging. Vraag eens bij hen na of je in aanmerking komt daarvoor.
Waarom denk je dat je gelukkiger wordt als je bij je man weggaat?
Zijn er geen mogelijkheden om het toch echt nog wel samen te proberen?
Ik wil ook weg gaan. Maar ik weet niet hoe. Dat is het probleem waar ik tegenaan loop. Anders was ik al vertrokken geweest.

Mijn man heeft die optie wel makkelijker. Maar hij weigert te gaan omdat hij niet alleen wil zijn.

Mijn probleem is de woonruimte
Wat vervelend. Heb je contact gezocht met een wijkteam oid? Als de kinderen ook thuisloos worden als je bij je partner weggaat (en dus niet bij hem kunnen wonen) heb je wellicht recht op urgentie. Kan je partner wel particuliere huur betalen? Ik zou denk ik toch externe hulp inschakelen.. om met je mee te denken. Sterkte.
bitterkoekjespudding schreef:
27-09-2020 09:41
Ik loop er ook tegenaan met vervoer om ons kind op school te krijgen omdat ik geen rijbewijs heb. Dat is 1 van de redenen dat het mij moeilijk lijkt om dingen te regelen. Ik voel me echt vast zitten in deze situatie. Vakantiehuizen zijn hier bijvoorbeeld buiten de stad, verder weg. Geen idee hoe dit zou moeten met school.
Kun je versneld je rijbewijs gaan halen? Overigens zijn er legio mensen die alles met OV en fiets of (snor)scooter doen, ook grotere afstanden. Je denkt in problemen, probeer oplossingen te zien. Ook al zijn die niet altijd even ideaal.
Dutchgirly schreef:
27-09-2020 09:47
Als je gaat scheiden met kind kan je vaak een urgentieverklaring krijgen bij de woningbouwvereniging. Vraag eens bij hen na of je in aanmerking komt daarvoor.


Dat lijkt me niet. Kind kan prima in het huidige huis blijven wonen.
Straks zit je (ernstig) ziek in een heel klein appartementje en zie je je kind nog maar de helft van de tijd. Denk je echt dat je dan gelukkiger bent dan nu?
Alle reacties Link kopieren
Als jullie uit elkaar gaan gaat jullie kind automatisch met jou mee? Of is je man niet dr vader? Anders kun je er ook nog voor kiezen dat jullie kind tijdens schooldagen bij je man is en in weekenden bij jou, als je geen vervoer hebt.

En ik denk ook echt dat je het niet kunt maken om hem uit huis te zetten terwijl het jouw keuze is. Zo werkt het niet.
Marana schreef:
27-09-2020 09:47
Waarom denk je dat je gelukkiger wordt als je bij je man weggaat?
Zijn er geen mogelijkheden om het toch echt nog wel samen te proberen?
Omdat mijn man erg op zichzelf gericht is. Ik mis heel veel wbt aandacht en betrokkenheid. Ik leef al jaren als een soort van alleenstaande moeder. Ik draai dit gezin voornamelijk alleen.
anoniem_63eb6502901fc wijzigde dit bericht op 27-09-2020 09:53
5.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
27-09-2020 09:47
Dat lijkt me niet. Kind kan prima in het huidige huis blijven wonen.
Dat weten wij helemaal niet of het kind daar prima kan blijven wonen. En wat kan het voor kwaad om na te vragen of ze in aanmerking komt? Dat kost alleen een telefoontje.
Alle reacties Link kopieren
Oh en als hij hoofdbewoner is moet je nog maar afwachten of jij in het huis mag blijven als hij weg gaat. Dat zou ik eerst ook even goed checken.
Reageer op lotingwoningen (sociale huur) en heb geduld. Dat lijkt me in dit geval de enige reële optie. Tenzij de situatie onveilig of onhoudbaar is nu.
Dutchgirly schreef:
27-09-2020 09:47
Als je gaat scheiden met kind kan je vaak een urgentieverklaring krijgen bij de woningbouwvereniging. Vraag eens bij hen na of je in aanmerking komt daarvoor.
Volgens mij werkt dat niet meer zo. Maar ik kan het navragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven