Trap nieuwbouw afwerken wanneer dit doen? Tips en ervaringen

19-10-2020 16:38 19 berichten
Ik woon sinds begin dit jaar in een nieuwbouwwoning, met een vurenhouten trap. Deze trap is dicht. Ik wil hem graag laten schilderen en dan de traptredes bekleden met Vinyl.
Daarnaast zit er een vrij grote ruimte tussen de trap en de muur, dit wil ik ook graag mooi laten afwerken.

Ik vraag mij af: wanneer kan ik de trap het beste (laten) afwerken?

Op het internet lees ik wisselende verhalen. Sommige zeggen gelijk, anderen zeggen weer dat je de trap minimaal 2 jaar moet laten werken...
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Moet ik daar ook nog aan denken :facepalm: Ik vond het al heel wat dat ik zo nadacht over de muren straks in ons nieuwbouwhuis, lees ik nu dat je dus met de trap hetzelfde kan hebben :lol:

Verder geen tips dus ik volg even!

Nog wel een vraag: wat hebben jullie met de muren gedaan? Ons is door de aannemer geadviseerd rhenovlies erop te doen ivm scheuren als je gaat stucen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het even bij schilderen laten en wachten met bekleden. Een nieuwe trap werkt inderdaad 1 tot 2 jaar.
Na 13 jaar moet het nog steeds gebeuren :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook even mee, wij wonen sinds de zomer in een nieuwbouw woning en de trap staat nog in de grondlak.
Zou je die spleet tussen de muur en de trap kunnen kitten?
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Wij laten de trap meteen bekleden, tegelijk met de vloeren. Als er kieren tussen trap en muur komen werken we die wel weer een keer bij.
Alle reacties Link kopieren
De trap werkt inderdaad nog een tijdje heb ik hier gezien. Ik heb het gat tussen muur en trap gewoon gekit. En de trap zelf even geverfd. Is na 5 jaar wel een beetje kaal geworden.

Binnenkort komt er een traploper op.

Wij hebben de muren gelijk laten stucken na oplevering. Er zijn wel wat scheuren ontstaan, vooral bij aanbouw en de nis. Maar ben na 5 jaar nog steeds blij met het resultaat.
Alle reacties Link kopieren
De spleet tussen muur en trap kun je kitten. Dat is bij ons door de schilder gedaan na oplevering. De trap zat in witte grondverf, dat hebben we 2 jaar zo gehouden. Het ziet er niet mooi uit, maar in die twee jaar is de kitlaag nog extra bijgewerkt omdat er grote spleten jn kwamen.
Na bijna twee jaar, hebben we de trap mooi afgewerkt.
zizo wijzigde dit bericht op 19-10-2020 21:54
0.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 1 jaar gewacht.
Lavendel_12 schreef:
19-10-2020 16:56
Moet ik daar ook nog aan denken :facepalm: Ik vond het al heel wat dat ik zo nadacht over de muren straks in ons nieuwbouwhuis, lees ik nu dat je dus met de trap hetzelfde kan hebben :lol:

Verder geen tips dus ik volg even!

Nog wel een vraag: wat hebben jullie met de muren gedaan? Ons is door de aannemer geadviseerd rhenovlies erop te doen ivm scheuren als je gaat stucen.
Wij hebben renovlies gedaan! Idd voor het scheuren. Is ons ook geadviseerd door vrijwel iedereen (aannemer, oplever expert van eigen huis, verschillende klussers).
Hoewel ik persoonlijk stuc wel mooier en strakker vind. Als je van strak houdt kun je beter stuc doen en dan over een paar jaar de scheuren laten opvullen. Of een laagje stuc en dan renovlies. Maar dat laatste is wel een heel prijzig gebeuren :P
Als je wel voor renovlies gaat adviseer ik om zelf de muren goed glad te schuren. Wij hebben het laten doen en je ziet toch nog wel bobbels. Het valt niet direct op, maar zeker met bepaald licht zie je het wel.

Succes met klussen en veel plezier met jullie nieuwe woning!
LoveMyChildrenTwice schreef:
19-10-2020 21:03
Wij hebben renovlies gedaan! Idd voor het scheuren. Is ons ook geadviseerd door vrijwel iedereen (aannemer, oplever expert van eigen huis, verschillende klussers).
Hoewel ik persoonlijk stuc wel mooier en strakker vind. Als je van strak houdt kun je beter stuc doen en dan over een paar jaar de scheuren laten opvullen. Of een laagje stuc en dan renovlies. Maar dat laatste is wel een heel prijzig gebeuren :P
Als je wel voor renovlies gaat adviseer ik om zelf de muren goed glad te schuren. Wij hebben het laten doen en je ziet toch nog wel bobbels. Het valt niet direct op, maar zeker met bepaald licht zie je het wel.

Succes met klussen en veel plezier met jullie nieuwe woning!
Dank je wel voor je reactie! Het duurt nog even voordat het huis klaar is (als het goed is start januari de bouw), maar neem graag alle tips mee.
Begrijp ik nou goed dat jullie de muren wel hebben geschuurd voordat er renovlies op ging, maar alsnog last hebben van bobbels? Ik ben namelijk wel zo'n pietlut die dat dan elke keer ziet.

Vind het ook best wel wat dat je de keuken enz al zolang van te voren uit moet zoeken.

Ik denk dat wij de trappen ook eerst zouden schilderen en dan na een poosje bijwerken.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
19-10-2020 17:01
Na 13 jaar moet het nog steeds gebeuren :facepalm:
Hier herken ik mijzelf ook in :-D

OT: echt helemaal afwerken voor ‘de eeuwigheid’ zou ik, als ik eens een keuze had kunnen maken, ook na 2 jaar doen.

In ons eerste huis werd de trap netjes geverfd maar je zag na een dik jaar precies waar het hout had ‘gewerkt’. Niet zo’n schokkende zaken, gewoon kieren en naden die opnieuw geschuurd, afgekit en geverfd moesten worden. Was wel jammer geweest als die dure overlays daardoor niet meer passend waren geweest.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Nog even over stucwerk en scheuren, hier gelijk gaat stucen en nagenoeg geen last van scheuren.
Trap laten verven (mee laten verven toen het huis werd gedaan door bevriende schilder) maar willen er eigenlijk nog een keer iets mee laten doen :)
Wij hebben de trap laten verven met stroeve verf ivm uitglijden. Over jaar of 2 laten we hem denk ik bekleden maar het ziet er voor nu wel netjes uit.
Alle reacties Link kopieren
Onze trap ging enorm werken, dus ik had bij nader inzien beter kunnen wachten met het bekleden. Het glasvezelbehang is op sommige plekken ook losgekomen, dus had ook liever laten stucen. ;-D
Wij wonen er nu een jaar en de trap is nog niet gedaan omdat we eerst gingen trouwen ;-D. Nu lees ik dus dat dit gewoon een héél verantwoorde keuze van ons was :proud:! Wij willen de trap waarschijnlijk met PVC afwerken en wachten nog tot het voorjaar vanwege andere redenen.

Wij hebben wel laten stucen. Ik vind stucwerk veel strakker en wilde eigenlijk uberhaupt geen behang op de muren. Ja, we hebben wat scheuren, maar gezien dat in de naden zit valt het amper op. Over een jaar of 4 laten we een keer een aannemer alle scheuren wegwerken en een aantal muren opnieuw schilderen, daarmee zijn we alsnog goedkoper uit dan als we eerst renovlies hadden gedaan, dat hadden laten verven en dan over x jaar alsnog hadden laten stucen.
Wij hebben idd ook wat scheuren in ons stucwerk en dat laten we over een paar jaar wegwerken. Wij weten waar ze zitten een ander ziet ze waarschijnlijk niet eens.
Lavendel_12 schreef:
20-10-2020 10:03
Dank je wel voor je reactie! Het duurt nog even voordat het huis klaar is (als het goed is start januari de bouw), maar neem graag alle tips mee.
Begrijp ik nou goed dat jullie de muren wel hebben geschuurd voordat er renovlies op ging, maar alsnog last hebben van bobbels? Ik ben namelijk wel zo'n pietlut die dat dan elke keer ziet.

Vind het ook best wel wat dat je de keuken enz al zolang van te voren uit moet zoeken.

Ik denk dat wij de trappen ook eerst zouden schilderen en dan na een poosje bijwerken.
Klopt inderdaad, wel geschuurd door de behanger, maar toch zie je oneffenheden. Bij iemand anders met nieuwbouw zag ik het ook. Ik zou het zeker zelf gaan schuren als je voor renovlies wilt gaan ;)

Iedereen bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
ditte_ schreef:
03-11-2020 08:18
Wij hebben idd ook wat scheuren in ons stucwerk en dat laten we over een paar jaar wegwerken. Wij weten waar ze zitten een ander ziet ze waarschijnlijk niet eens.
Ik had ook wat scheuren/scheurtjes in in een nieuwbouwwoning, en het is eigenlijk vrij makkelijk weg te werken met wat vulmateriaal (even vragen in de bouwmarkt wat het beste is). Je hoeft er niet superhandig voor te zijn. Ik heb het na een jaar of drie gedaan tegelijkertijd met een andere kleur op de muur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven