Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk ben ik ook tegen tegeltuinen. Als je een tuin hebt en je houdt er niet van, geef hem dan aan een ander die er blij mee is! Laat die persoon er dan een fruittuin van maken en deel de opbrengst.

Ik heb nog nooit zo vaak buiten gekeken als nu. Aan bijna elke struik zie je groene puntjes. Elk uur zie je weer wat nieuws. Ik had een perk geraniums (pardon; Pelargoniums Zonale) gerooid omdat die ten dele door de vorst in een papperige massa was veranderd, maar nu blijkt er toch in de meeste stengels leven te zitten dus die heb ik teruggeplant. Als alles zo doorgroeit hoef ik geen nieuwe planten meer te kopen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Moosey, de remissie is idd te danken aan een ´pakket van maatregelen` ;-) en die zal ik voorlopig ook nog wel vol moeten houden, maar het resultaat is er.

En nee, het huis is nog lang niet klaar, maar soms wil je ook wel eens wat leuks doen dat niet strikt noodzakelijk is, hahaha. we doen elk jaar wat... En met een oud huis ben je nooit klaar, is het ene af, dient het andere zich weer aan. We kunnen nog jaren klusprojecten bedenken. Tja, een honderdjarige heeft onderhoud nodig!
Jeej, tuinseizoen begint weer. Wat een drukte ineens weer in dit topic. Ik las trouwens op Facebook dat Gardeners World weer is begonnen. Zondag is de herhaling.

Wat vogelvoer betreft valt me op dat het door het jaar varieert. Nu krijg ik de meelwormen amper aangesleept en heb ik vaak 6 merels en vijf spreeuwen in de tuin. Tijdens de sneeuw was het een gekkenhuis met merels en spreeuwen. Op de silo’s is het de hele winter al vrij rustig, maar lijkt nu weer aan te trekken. Gek genoeg zitten er bij mij vaak ook een roodborstje en een heggenmusje op, terwijl dat toch meer beestjes zijn die van de grond eten. Verder dagelijks wel een paar groenlingen, koolmezen en pimpelmezen. Er komt ook al de hele winter een tjiftjaf in mijn tuin. Ik dacht dat die altijd wegtrekken in de winter, maar er schijnen er ook wel wat in Nederland te blijven. De pindakaas gaat ook niet hard in de winter. De pinda’s in een pindasilo doen het altijd wel goed, daar hangen altijd wel een paar halsbandparkieten aan. De pindakaas is heel erg in trek in de tijd dat oudervogels hun jongen moeten voeren (ik denk dat ze dan makkelijk even snel zelf kunnen eten) en de zaadsilo moet ik dagelijks bijvullen als de jongen zijn uitgevlogen en volledige families mees en groenling met zijn tienen tegelijk de silo bezoeken. In de silo heb ik altijd gehakte zonnebloempitten omdat ik een beetje gek werd van de enorme drab ontkiemende zaden onder de silo. Ze gooiden meer op de grond dan ze opaten.

Al lekker druk geweest in de tuin, maar had dan ook heel wat nieuwe border te vullen. Wat een feest om de tuin weer tot leven te zien komen.
Oh wat een leuk topic, als het mag schrijf ik graag mee!

Ik ben afgelopen winter verhuisd en we hebben nu voor het eerst een tuin. Nu voornamelijk tegels met in het midden zo’n vierkantje gras, niet mijn ding!

Waar ik bij veel buren voornamelijk tegels zie (zo jammer), willen wij veel groen in de tuin gaan verwerken. We willen 2 terrasjes aanleggen en verder allerlei planten, boompjes en een mooie vijver in de tuin. Ik heb wel een beetje gevoel voor planten, maar zeker geen groene vingers dus tips wat ik moet vermijden, of waar ik zeker rekening mee moet houden hoor ik graag! We willen graag een pergola maar twijfelen nog tussen een schaduwdoek of groenbekleding. Dat laatste spreekt ons erg aan, maar ben daarentegen niet zo dol op beestjes in m’n eten en we zetten er een eettafel neer. Hebben jullie daar ervaring mee? Insecten en dergelijke die uit het plantendek komen vallen? Of beeld ik me dan hele verkeerde situaties in :-D

Ik ga in ieder geval even in het vorige topic rondstruinen, leuk om nieuwe ideeen en tips op te doen :-)
Baileyslife van harte welkom! Iedereen die zijn tuin vergroenen wil, is welkom!

Ik heb gisteren mijn 2 stamroosjes nog een beetje gesnoeid, zaten hier en daar wat dooie punten in, dus dat er nog afgehaald. En de bladeren uit mijn enorme vijver gehaald (80x80 ong :D )
Alle reacties Link kopieren
Hoe ging het met t kitten vannacht Friez? Ik vind het wel weer tijd voor foto’s ;-D

TG, het leek me ook al niet. Ik vroeg het (of het af was) en ik moest zelf al meteen denken aan hoe verbaasd ik zelf reageer als mensen vragen of de verbouwing al klaar is (Neejoh! Over een jaar of 10 misschien ;-D ) En projecten afwisselen is leuk.

Mijn pepertjes komen op :cheer2: en ik zag dat ik al best eea buiten kan gaan zaaien (erwten, peulen, bladmosterd) Misschien maar ns wat bedden klaar maken vandaag.
poes is vannacht in de huiskamer gebleven, is goed gegaan, ik heb iig goed geslapen :D Alles staat nog in de kamer, niets vernield. Ze heeft net haar race-uurtje gehad, en ligt nu weer lekker te slapen.
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 28-02-2021 18:46
40.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Friezinnetje wat een heerlijk snoetje.
Gooi maar veel foto's van poesebeest hier neer.
Kunnen we mee genieten
Ik hou er wel van, maar mijn man niet, dus een kat zal er hier in huis niet komen
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ach wat een schatje. Echt een klein pluizenbolletje.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 28-02-2021 09:49
Reden: Quote verwijderd
84.27% gewijzigd
Madame, zou je de foto uit je quote willen halen, ik haal straks de foto weer weg
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar wat inspiratie en ideeën voor een waterornament. Ik het 3 granieten zuilen die ik graag weer in de tuin wil zetten. Oorspronkelijk zat er een speciekuip onder met deksel waar de pomp in zat en daarbovenop stonden de 3 zuilen met split er tussen.

Afbeelding

Ik vind de zuilen leuk (vooral nu ze schoongemaakt zijn) maar het split eronder niet. Nu zit ik een beetje te bedenken wat ik er wel omheen kan leggen. De deksel van de speciekuip is ongeveer 80cm in doorsnede, best groot dus. Het liefste heb ik er plantjes op maar het water moet wel helder blijven en loopt langs de zuilen op de deksel, en vanaf daar de speciekuip weer in. Ik dacht er aan om er platte wat grotere stenen tussendoor te leggen en die misschien te laten begroeien. Er komt geen aarde op, het is wel vochtig door het water ornament. Wat voor planten zouden daar op kunnen? Of overleeft niets op stenen zonder aarde?
Alle reacties Link kopieren
Madamecannibale, op stenen zonder aarde zul je niet veel kunnen beginnen qua planten. Wat je wel kunt proberen is mos op de stenen te laten groeien, dit kun je versnellen door stenen in te smeren met karnemelk of yoghurt en op een schaduwrijk plekje te leggen. Als er eenmaal mos op groeit, is dat misschien een ´voedingsbodempje´ voor andere plantjes zoals varens, of campanula. Dit hangt ook af van de ligging van je waterpartij. Is die zonnig of ligt het in de schaduw?
Alle reacties Link kopieren
Friez, wat een dotje is je nieuwe huisgenoot! :love:
Alle reacties Link kopieren
@Friez, wat een schoonheid! :heart:

Ik heb net een uurtje in de tuin gewerkt, maar mensekinderen wat is het nog koud.

Hond heeft besloten dat hij nu ook in de garage en de werkplaats zijn markering wil uitzetten. De viezerd, staat hij te pissen tegen onze spullen! Nooit eerder gedaan en nu ineens wel. Erg lastig als je steeds alle deuren dicht moet houden en toch vaak naar binnen wil lopen om even iets van gereedschap te pakken of een bezem.

Ook al weer netten gespannen langs een border, waar hij steeds dwars doorheen rent. Nu nog geen probleem, maar komend jaar wordt deze border nieuw beplant en dan wil ik er geen hond meer doorheen hebben. De rest van de tuin laat hij met rust, alleen de schaduwkant trekt hem steeds enorm aan.

Er komt al heel veel jong spul op. Phloxen, pioenroos, akeleien, overal staan narcisjes te bloeien.
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
28-02-2021 11:49
Madamecannibale, op stenen zonder aarde zul je niet veel kunnen beginnen qua planten. Wat je wel kunt proberen is mos op de stenen te laten groeien, dit kun je versnellen door stenen in te smeren met karnemelk of yoghurt en op een schaduwrijk plekje te leggen. Als er eenmaal mos op groeit, is dat misschien een ´voedingsbodempje´ voor andere plantjes zoals varens, of campanula. Dit hangt ook af van de ligging van je waterpartij. Is die zonnig of ligt het in de schaduw?
Hij staat tot aan een uur of 2 in de schaduw maar in de middag in de volle zon. Ik ben zo blij dat ik van alle grauwe stenen en split af en dat ik eigenlijk niet weer een bak stenen neer wil zetten. Ik ga me eens verdiepen in mos. Ik dacht ook dat ik misschien strak tegen de bak aan wat plantjes kan poten die er een beetje overheen groeien, misschien staat dat ook al beter.

Mijn krokussen beginnen nu toch een stuk harder te groeien, ik ben benieuwd wanneer ze gaan bloeien.
Alle reacties Link kopieren
@ madame: niets op laten groeien, gaat niet goed. Wij jhebben die dingen ook. Ik heb om het rooster leliegras staan je zou ook zegge of zoiets kunnen plaatsen dat er een beetje overheen valt. In plaats van het dunne split zou ik mooie ronde keien leggen. Dat is iets mooier en minder saai denk ik.

@ friezin: wat een geweldige kop!

Ik heb inmiddels 600 kilo afgevoerd uit de tuin. Ik weet dat zo goed omdat we ervoor moeten betalen ;-) Ook de tuin bij het vakantiehuis is netjes en toevallig zeiden de gasten die er nu zitten er iets van. Of we zelf ook een tuin hadden, dat het allemaal zo leuk en netjes was en verzorgd eruit zag. Dat vind ik natuurlijk leuk. Omdat de hortensia's gesnoeid zijn was het wat kaal, ik zette er (vals spelend) 7 potjes narcissen bij voor wat kleur. Dat deed ik vorig jaar ook en daar staan nu narcissen al volop te bloeien terwijl mijn bollen van afgelopen november nu pas opkomen. Dat is dus weer leuk. Ik ga hier de hosta nog even opgraven en verplaatsen daarheen en zo blijven we leuk bezig

Zouden jullie de sering en bolcatalpa al durven snoeien?
Alle reacties Link kopieren
Wat een schoonheid Friez :heart:
Alle reacties Link kopieren
Wat een bedrijvigheid in dit topic, leuk! Ik heb gisteren een deel van de tuin onder handen genomen, her en der al wat dorre takken en bladeren afgeknipt..

In de border met de varens en de vrouwenmantel heb ik de oude dorre vrouwenmantel weggehaald.. Overal kwam er alweer jong groen naar boven, wat leuk om te zien! In dat formaat vind ik de plant erg schattig, maar wat worden die bladeren toch groot zeg.. De varens die tussen de vrouwenmantel staat, daar weer ik niet van wat ik daarmee moet doen. Online al gekeken, lelijke buine bladeren snoeien zegt men dan.. maar lelijk en bruin zijn ze niet, wel plat op de grond. Wat zouden jullie daarmee doen?

Heeft iemand hier verstand van geraniums? Vast wel he? Ik heb die van mij in hun potten laten overwinteren in de garage. De stekjes heb ik van iemand gekregen die het franse geraniums noemde en ze in de winter in de serre liet staan. Nu zijn de bladeren dor en ik vraag me af wat ik er mee moet? Her en der komt er al weer fris groen tevoorschijn. Moet ik nu alleen de dorre bladeren er overal afhalen? Of toch snoeien? Ik heb er werkelijk geen verstand...

Mijn buurman heeft trouwens ook een tegeltuin met kunstgras.. toen hij aangaf tegen onze gezamelijke schutting passieflora te willen zetten heb ik ze aan mijn kant neergezet. Hij dacht dat hij in de kier tussen tegels en schutting wel een plant kon plaatsen :p Ze doen het trouwens heel goed. Ik heb ze vorig jaar wel een beetje proberen te leiden, en afgeknipt her en der om hem wat voller te maken.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Morgana81, die dorre bladeren kunnen er af en en eventueel boven het nieuwe blad de tak afknippen.
Als je meerdere blaadjes ziet, toppen en dan krijg je een mooie volle plant.
Geraniums moeten in de winter inderdaad naar binnen en dan kun je ze het beste ook snoeien, ben je al het blad ook gelijk kwijt
Als er nu dode takken aan zitten kun je die er wel af halen.
Mocht de plant er niet heel mooi meer uit zien, dan kun je in april of mei er wat takjes af halen en in een potje water op een lichte plaats (Niet in de volle zon) in huis neer zetten,, er komen dan vanzelf weer worteltjes aan
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Friez, ik vind wel dat je héél ver gaat om mijn aandacht van je voordeur af te leiden, maar het werkt.
Wat een prachtpoes! :love:
Heel veel plezier en geluk met de kleine.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
28-02-2021 19:34
Friez, ik vind wel dat je héél ver gaat om mijn aandacht van je voordeur af te leiden, maar het werkt.
:rofl:
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Calamitycat schreef:
28-02-2021 19:34
Friez, ik vind wel dat je héél ver gaat om mijn aandacht van je voordeur af te leiden, maar het werkt.
Wat een prachtpoes! :love:
Heel veel plezier en geluk met de kleine.
:yes:

De deur kost nog net iets meer, maar anders....
Alle reacties Link kopieren
:proud:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
@tv icoon: Heerlijk he, zoveel buiten kijken! Ik vind het ook prachtig om overal nieuw groen te zien verschijnen. Ik denk dat de magnolia dit jaar een enorm spektakel wordt, hij stond al vol in de knop en nu verschijnen er overal nog meer prachtig behaarde grijze knoppen.

@TG: Ik vind het echt leuk, zo'n oud huis opknappen. Veel werk en het moet je liggen natuurlijk ;) Maar ik snap best dat er ook wel eens wat leuks tussendoor mag!

@Floras: Ik ben pas begonnen met vogels (bij)voeren eind vorig jaar, ivm de katten die we in de tuin hebben. Ik heb nu een aantal redelijk katproof vogelvoer plekken, ik ben benieuwd wat dat in de zomer gaat doen! Nu heb ik ook veel insectenplanten en bessenstruiken dus hopelijk blijven de vogeltjes sowieso komen. Nestkasten hang ik niet op, want die zijn zo leeg gehengeld vrees ik.

@Baileys: Welkom! Het doet me altijd deugd om te horen als een tegeltuin een groen paradijs gaat worden :heart: mbt de pergola zou je natuurlijk groenbekleding kunnen doen, maar met 4 haken aan de palen waardoor je eronder alsnog een schaduwdoek op kan hangen voor als je gaat eten (of het echt megawarm is) Dan heb je de rest van het jaar toch het groene.

@Fries: Ik heb de foto gemist :(

@Moosey: Ik ga dus ook voor het eerst groente zaaien dit jaar! Man heeft een mooie stevige bak gemaakt. Alles wat ik rechtstreeks in de grond kan zaaien doe ik zelf, maar ik durf er nog niet aan om bv tomaten en pepers zelf binnen op te kweken. Die koop ik tegen die tijd wel bij de lokale versboederij. Ik heb echt dikke lol gehad met het uitzoeken van (makkelijke) gekke groentes in rare vormen en bijzondere kleuren. Misschien dat ik je nog wel om tips ga vragen :)


Ahhhhhhh MAART is aangebroken! We kunnen weer! Ik ga wat potten inzaaien met slaapmutsje, dwerghyacinten (ridderspoorvariant), kamille, en nog peterselie en koriander. Verder wat bollen in potten; freesia, bletilla, ranonkels, hangbegonia en een lage dahlia. En nog meer dahlia's in de borders. De gladiolen moeten nog een maandje wachten.
En als het goed is komen volgende week mijn plantjes van Directplant binnen :heart:


Verder ben ik eindelijk achter de boosdoener van de rouwvliegjesplaag die ik eind vorig jaar had (Ik heb zon 50 kamerplanten en heel. veel. kaneel gebruikt ertegen). Ik had namelijk wat kruiden voorgezaaid, rechtstreeks in potjes met wat oude normale potgrond die nog in de schuur lag. Gelukkig stonden die in een kistje met een plastic zak erover heen, want nu komen die rotvliegjes er ineens weer uit. Ik ga dus twee keer per dag met die kist met zak naar buiten, en plet steeds de vliegjes die dan naar boven komen en schud de plastic zak uit. Die bakjes waren eigenlijk voor op de vensterbank in de keuken, maar ze gaan toch echt zsm naar buiten.. Nu zit er koriander, peterselie, basilicum, dille, en citroenmelisse in. En volgens mij kunnen alleen de koriander en peterselie nu al langzaamaan naar buiten.
Stomme rotvliegjes, ik wordt er helemaal panisch van (niet vanwege de vliegjes, maar het effect op de kamerplanten)
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk alle enthousiaste verhalen hier. En die poes... :love: Helaas is kind allergisch (en wil vriend liever geen kat :nope: )...

@GLF; leuk dat je ook groenten gaat zaaien! Ik heb maar weinig ervaring, maar cherrytomaten zelf zaaien is niet moeilijk hoor! Licht plekje, aantal keer overpotten tot ze na ijsheiligen ongeveer naar buiten kunnen. In een mega pot (nouja.. wasmand) in de zon had ik mega opbrengst vorig jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven