Hypnotherapie/Andere soorten therapie

02-03-2021 16:36 13 berichten
Zijn er mensen hier die hypnosetherapie hebben gehad? En hoe ervaarde je het?
Ik heb een hechtingsstoornis, ben al eerder bij een psycholoog geweest toen ik nog niet wist waarom ik extreme stemmingswisselingen heb. Die heeft destijds ADHD gediagnosticeerd. Toch weet ik nu van mezelf dat ik me niet kan hechten, waardoor ik snel ontevreden ben en veel wantrouwen ervaar. Hierdoor heb ik veel relaties gehad, die ik allemaal verbroken heb. Ik heb al eerder hele vraaglijsten ingevuld en gesprekken gehad dus, nu wil ik echt effectieve therapie. Graag tips gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen. Heb er laatst in de Libelle stuk over gelezen en overweeg het ook.
Alle reacties Link kopieren
Is de hechtingsstoornis je eigen diagnose of is dat naast de ADHD gediagnosticeerd? Vanwaar de keuze voor hypnotherapie?
Je schrijft , ik wil effectieve therapie, dat de gesprekken vorige keer niet geholpen hebben betekent niet dat gesprekstherapie in een bepaalde vorm niet effectief kan zijn natuurlijk.
niks moet en alles mag
Er is hier een poosje terug ook een topic geweest. Zal het proberen op te zoeken. Verder is de effectieve persoon per persoon en per klacht verschillend. De therapie die nu niet werkte voor je kan over een jaar wel voor je werken. Dus het kan best zijn dat psychotherapeutische gesprekken je nu wel zouden helpen, wellicht ook omdat je nu meer zelfinzicht hebt? Ik zou als ik jou was een gezondheidszorgpsycholoog of liever psychotherapeut opzoeken die je aanspreekt en dan daar het intakeproces doorgaan om te kijken wat het advies is. Het is als leek best lastig om zelf een therapie te kiezen.

Edit: topic over hypnotherapie: psyche/wie-heeft-er-ervaring-met-hypnot ... ges/474122
Alle reacties Link kopieren
Het is erg 1780. Er bestaan inmiddels wel betere therapieën die ook meer effectief zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-03-2021 17:25
Het is erg 1780. Er bestaan inmiddels wel betere therapieën die ook meer effectief zijn.
Maar je gaat lekker niet zeggen welke?
...
Alle reacties Link kopieren
Praat therapie is vaak alleen zinvol als ze je nieuwe inzichten kunnen geven die je zelf nog niet had bedacht.

Therapie is er ook vaak op gericht om negatieve gedachten te vervangen door andere positievere gedachten. Of om je manieren aan te leren hoe je anders
Kan reageren.

Mij hielp dat niet want wat de psycholoog zei kon ik ook prima zelf bedenken. Alleen voelde voor mij die andere manier van denken totaal niet geloofwaardig.

Wat wel echt geholpen heeft is therapie bij een psychisch motorisch therapeut.

Daar zit je niet op een stoel maar gaat actief bewegen en dan wordt je pas echt geconfronteerd met dat je handelt vanuit een bepaalde gedachtes en dan valt pas echt op dat die gedachten soms niet kloppen.
viva-amber schreef:
02-03-2021 17:25
Het is erg 1780. Er bestaan inmiddels wel betere therapieën die ook meer effectief zijn.
Dat zei je in het vorige topic ook, maar je geeft geen enkele onderbouwing. Het is behoorlijk effectief bij bepaalde indicaties.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een aantal jaren geleden gehad omdat ik last had van ernstige paniekaanvallen. Bij mij werkte het goed. Misschien wel omdat je tijdens zo'n sessie echt ontspant.

Als ik veel stress heb en mijn 'fight or flight' knop staat continu aan dan luister ik nog wel eens naar zo'n sessie. Het maakt me echt rustig en dat effect kan wel een aantal dagen aanhouden maar het is niet permanent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ervaring mee maar heeft me niets geholpen (angstaanvallen)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-03-2021 17:25
Het is erg 1780. Er bestaan inmiddels wel betere therapieën die ook meer effectief zijn.
En waarom zetten ze het dan steeds meer in ook in ziekenhuizen?
https://www.martiniziekenhuis.nl/zorg/b ... e-hypnose/
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
02-03-2021 19:13
En waarom zetten ze het dan steeds meer in ook in ziekenhuizen?
https://www.martiniziekenhuis.nl/zorg/b ... e-hypnose/
Medische hypnose is niet hetzelfde als hypnotherapie. Daarbij wordt het in het ziekenhuis ingezet vooral bij kinderen met (onverklaarbare) buikpijn, een fysieke klacht. Het enige waarvoor het bewezen effectief is. Je vergelijkt appels met peren. Je gaat ook niet de arm in het gips doen van iemand die zijn teen gebroken heeft, omdat je ergens hebt gelezen dat het misschien werkt.

Je verwijst naar een remedie voor prikkelbare darm syndroom voor iemand met een psychisch probleem.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je een actieve therapie wil zou ik ook eerder voor pmt gaan , of creatieve therapie of haptotherapie.
niks moet en alles mag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven