Mode & Beauty alle pijlers

Roodheid "flushing" gezicht, ervaringen?

31-03-2021 22:52 7 berichten
Goede avond,

Al geruime tijd heb ik last van roodheid in mijn gezicht, iets wat ze ook wel "flushing" noemen. Vroeger als kind had ik al rode wangetjes (inmiddels ben ik 34, mochten jullie je dat afvragen ;-)), niks mis mee, gewoon een gezonde meid zou je zeggen, maar de laatste jaren is het erger geworden.
Zelfs zo erg dat ik iedere dag foundation gebruik om het maar enigszins te verbergen, of althans een poging tot. Ik kreeg er ook regelmatig opmerkingen over, dat maakt mij onzeker. Omdat ik er helemaal klaar mee ben, ben ik vandaag naar de dermatoloog gegaan om eens te laten kijken wat hij/zij erover te zeggen had.
Conclusie was dat het een soort van voorstadium is van rosacea, dus het was goed dat ik was gekomen. In het kort gaf hij mij 2 opties; een gel die ik zou kunnen proberen om te kijken of dit werkt. En als tweede een laserbehandeling bij een huidkliniek.
De gel ga ik sowieso wel uitproberen, maar van de laserbehandeling wil ik eigenlijk ook wel meer weten. Ik heb al een afspraak gemaakt bij een huidkliniek waar ze dus ook laserbehandelingen doen om eens te kijken wat zij ervan zeggen.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar mensen die een laserbehandeling hebben gehad in het gezicht voor soortgelijke diagnose en die deze ervaringen met mij willen delen. Ik vind het allemaal best wel spannend, het is tenslotte toch iets aan je gezicht, en ik probeer op deze manier overal een beetje info vandaan te plukken.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!
Ik ervaar dit alleen wanneer ik alcohol drink. Wellicht iets met mijn Aziatische genen te maken, maar ik schaam me er niet voor, dus ben ook niet op zoek geweest naar remedieen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sophie,

ik heb zelf last van rosacea. Net als jij had ik als kind al vaak rode wangen, vooral na het sporten. Rond mijn dertigste kreeg ik last van onstekingsplekjes, het was dan rood met kleine puistjes/pukkeltjes in een bepaald gebied. De ene keer vooral op mijn voorhoofd, dan op mijn wangen, neus of kin. Soort puberteit al over again. Ik heb eerst allerlei cremes en zalfjes geprobeerd, en ben een aantal gewisseld van dagcreme etc. Uiteindelijk ben ik naar een huidkliniek gegaan voor advies en heb ik 3 of 4 keer een IPL behandeling gehad. Die waren redelijk goed te doen, het voelt alsof er elastiekjes tegen je gezicht worden geschoten. Heel even vervelend, maar ook zo voorbij. De hele behandeling duurde steeds nog geen 10 minuten. Via die kliniek ben ik ook uitgekomen bij mijn huidige verzorgingsproducten van Biodroga MD. Ik gebruik daarvan vooral de dagcreme met factor. Ook heb ik daarvan een cc-creme die de roodheid maskeert en de ontstekingen camoufleert. De keerzijde is dat op het moment dat ik veel last van ontstekingen het eigenlijk het beste is om er niets op te smeren. Met het vele thuiswerken gebruik ik dan ook vrijwel uitsluitend de dagcreme.

MIjn ervaringen van de afgelopen jaren is dat de rosacea comes and goes. Helemaal weg gaat het niet, maar ik zit nu in een vrij lange periode dat ik nauwelijks last heb van ontstekingen en roodheid. Voor die tijd had ik er in de winter met droog weer meer last van dan in de zomer. Een andere link tussen omstandigheden heb ik tot nu toe niet kunnen leggen. Je zal misschien al wel op internet tegen zijn gekomen dat de rosacea kan verergeren door zon/warmte, pittig eten, sporten en alcohol. Dat verband heb ik eerlijk gezegd bij mezelf nooit geconstateerd. In de periodes dat de rosacea minder was sportte ik net zoveel en dronk ik net zoveel (of weinig ;)) alcohol als in periodes dat de rosacea heftiger was.
Of de IPL behandelingen iets hebben gedaan kan ik eigenlijk ook niet echt zeggen. De behandelingen zijn overigens vooral gericht op de roodheid en niet zozeer op de ontstekingen, dus als de roodheid het voornaamste probleem is zal jij er misschien meer baat bij hebben.

Ik weet niet of je hier veel aan hebt. Ik weet hoe vervelend en frustrerend is, maar het wondermiddel heb ik nog niet gevonden.
Ik heb couperose en lichte rosaceaplekjes en deze laten weghalen met een aantal teleway behandelingen. Het is niet geheel pijnloos maar het is een stuk minder als je verdovingscreme vraagt bij de huisarts. Ik heb ca 7 behandelingen gehad, 10 minuten ongeveer. Totaal was ik rond de € 200 kwijt. Consult dermatoloog in het zh was duurder want volgens mij ben je dan je eigen risico gelijk kwijt.

De roodheid is veel minder, zeg zo 90%. Het uiteindelijke resultaat zie je na ongeveer 4 maanden.

Verder, let op je make up. Veel bevat talk en sinds ik minerale make up gebruik en diverse producten van the ordinary is mijn huid vele malen verbeterd en ook het herstel van de teleway is veel sneller gegaan.
Halverwege de teleway behandelingen ben ik overgestapt van poeder waar talk in zit op minerale make up en de verbetering was eigenlijk binnen een paar dagen al zichtbaar. Creatieve cosmetics heeft filmpjes van een dame die last heeft van rosacea en zie wat een verschil als je de juiste make up gebruikt. https://youtu.be/8x3pogPpv2I.

Verder veel water drinken.

Als je mee gaat lezen in het skincare topic dan leer je vast nog meer en je krijgt goede adviezen.
Ik gebruik trouwens de minerale make up van Mintenz, omdat deze een stuk goedkoper zijn dan Creatieve cosmetics.
Ook het bedrag van bestellen en gratis bezorgen zijn een stukje lager. Verder zal het weinig uitmaken want het is beiden minerale make-up.
rechtiskrom schreef:
01-04-2021 09:14
Hoi Sophie,

ik heb zelf last van rosacea. Net als jij had ik als kind al vaak rode wangen, vooral na het sporten. Rond mijn dertigste kreeg ik last van onstekingsplekjes, het was dan rood met kleine puistjes/pukkeltjes in een bepaald gebied. De ene keer vooral op mijn voorhoofd, dan op mijn wangen, neus of kin. Soort puberteit al over again. Ik heb eerst allerlei cremes en zalfjes geprobeerd, en ben een aantal gewisseld van dagcreme etc. Uiteindelijk ben ik naar een huidkliniek gegaan voor advies en heb ik 3 of 4 keer een IPL behandeling gehad. Die waren redelijk goed te doen, het voelt alsof er elastiekjes tegen je gezicht worden geschoten. Heel even vervelend, maar ook zo voorbij. De hele behandeling duurde steeds nog geen 10 minuten. Via die kliniek ben ik ook uitgekomen bij mijn huidige verzorgingsproducten van Biodroga MD. Ik gebruik daarvan vooral de dagcreme met factor. Ook heb ik daarvan een cc-creme die de roodheid maskeert en de ontstekingen camoufleert. De keerzijde is dat op het moment dat ik veel last van ontstekingen het eigenlijk het beste is om er niets op te smeren. Met het vele thuiswerken gebruik ik dan ook vrijwel uitsluitend de dagcreme.

MIjn ervaringen van de afgelopen jaren is dat de rosacea comes and goes. Helemaal weg gaat het niet, maar ik zit nu in een vrij lange periode dat ik nauwelijks last heb van ontstekingen en roodheid. Voor die tijd had ik er in de winter met droog weer meer last van dan in de zomer. Een andere link tussen omstandigheden heb ik tot nu toe niet kunnen leggen. Je zal misschien al wel op internet tegen zijn gekomen dat de rosacea kan verergeren door zon/warmte, pittig eten, sporten en alcohol. Dat verband heb ik eerlijk gezegd bij mezelf nooit geconstateerd. In de periodes dat de rosacea minder was sportte ik net zoveel en dronk ik net zoveel (of weinig ;)) alcohol als in periodes dat de rosacea heftiger was.
Of de IPL behandelingen iets hebben gedaan kan ik eigenlijk ook niet echt zeggen. De behandelingen zijn overigens vooral gericht op de roodheid en niet zozeer op de ontstekingen, dus als de roodheid het voornaamste probleem is zal jij er misschien meer baat bij hebben.

Ik weet niet of je hier veel aan hebt. Ik weet hoe vervelend en frustrerend is, maar het wondermiddel heb ik nog niet gevonden.
Dank je wel voor je reactie, daar heb ik zeker wat aan. Wat je zegt over huidverzorgingsproducten is denk ik ook wel een hele goeie om aandacht aan te besteden. OP dit moment gebruik ik niet echt speciale verzorgingsproducten. Ik merk ook wel als ik mijn foundation eraf haal 's avonds, dat mijn huid rood opvlamt. Dit gebeurt ook als ik dagcrème op doe. Dus mijn huid is erg gevoelig. Goed om te weten welke producten jij gebruikt, ik zal me daar eens in gaan verdiepen.
Wat vervelend dat jij er ook ontstekingsplekjes hebt, dat heb ik dan weer niet. Bij mij is het een soort van blozen, alleen dan keer 10. Dermatoloog gaf ook aan dat de roodheid erger wordt naarmate je meer bloost, meer blootstelling hebt aan zonlicht etc. Dat merk ik ook wel.
Omdat ik er zo bewust mee bezig ben, denk ik ook altijd dat andere mensen hierop letten en het zien, tsja en dan wordt het ook alleen maar erger. Dat triggert het juist extra.
Morgen ga ik naar een huid-en laserkliniek voor een intake en zullen ze mijn huid analyseren en beoordelen of laseren inderdaad een optie is. Je leest hier ook weleens verhalen van dat het juist averechts werkt, maar dit was bij jou dus niet het geval. Alleen had het bij jou niet de uitwerking die je had gehoopt, dat is natuurlijk wel zonde. Dat valt ook niet altijd te garanderen van te voren denk ik...
Renee* schreef:
01-04-2021 09:46
Ik heb couperose en lichte rosaceaplekjes en deze laten weghalen met een aantal teleway behandelingen. Het is niet geheel pijnloos maar het is een stuk minder als je verdovingscreme vraagt bij de huisarts. Ik heb ca 7 behandelingen gehad, 10 minuten ongeveer. Totaal was ik rond de € 200 kwijt. Consult dermatoloog in het zh was duurder want volgens mij ben je dan je eigen risico gelijk kwijt.

De roodheid is veel minder, zeg zo 90%. Het uiteindelijke resultaat zie je na ongeveer 4 maanden.

Verder, let op je make up. Veel bevat talk en sinds ik minerale make up gebruik en diverse producten van the ordinary is mijn huid vele malen verbeterd en ook het herstel van de teleway is veel sneller gegaan.
Halverwege de teleway behandelingen ben ik overgestapt van poeder waar talk in zit op minerale make up en de verbetering was eigenlijk binnen een paar dagen al zichtbaar. Creatieve cosmetics heeft filmpjes van een dame die last heeft van rosacea en zie wat een verschil als je de juiste make up gebruikt. https://youtu.be/8x3pogPpv2I.

Verder veel water drinken.

Als je mee gaat lezen in het skincare topic dan leer je vast nog meer en je krijgt goede adviezen.
Dank je voor je reactie en tips. Teleway behandeling had ik nog niet eerder van gehoord. Dit is dan weer een geheel ander soort methode dan laseren?
Qua kosten zal het inderdaad niet vergoed worden, maar dat heb ik er wel voor over.
Het is inderdaad ook goed om naar huidverzorgingsproducten en make-up te kijken. Het merk wat je noemt had ik ook nog niet van gehoord, maar zal ik ook eens naar kijken. Hiermee kan je de gevoelige huid ook wel iets rustiger houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven