Werk & Studie alle pijlers

Vanaf welk bedrag kun je spreken van een hoog salaris?

20-06-2021 10:25 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een medior professional van 35-45 jaar. Exclusief vakantiegeld en bonussen

Voor mij persoonlijk:
< €3,000 laag
< €4,750 gemiddeld
< €6,000 hoog
Vanaf €8,000 heel hoog.

Edit: Dit betreft bruto maandsalaris exclusief bonussen en eindejaarsuitkering tot 1 maandsalaris of 13de maand, eventuele reiskosten, opleidingsbudget en telefoonkosten.

Wat is een hoog salaris? Vanaf:

Totaal aantal stemmen: 350

€3,000 (19%)
€4,000 (18%)
€5,000 (27%)
€6,000 (12%)
€7,000 (5%)
€8,000 (9%)
€9,000 (1%)
€10,000 (4%)
€12,000 (1%)
Ander (4%)
vraaghetaanviva wijzigde dit bericht op 20-06-2021 17:31
42.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vraaghetaanviva schreef:
23-06-2021 20:26
Ik denk dat mensen het ingewikkelder maken dan het is. De vraag is subjectief, er is dus geen goed of fout antwoord.
Het is gewoon wat jij zelf beschouwt als hoog. Dat kan € 5000 of € 10000 los van welk beroep dan ook. Voor mij is €6000 hoog. Voor de functie chirurg is die laag maar dat neemt niet weg dat het in mijn optiek een hoog salaris is.
Als je het aan die chirurg vraagt dan zal die misschien vanaf €15,000 hoog vinden maar dat zal dan weer niet hoog zijn voor de directeur van het IMF bijvoorbeeld.

Precies, dat is allemaal een kwestie van perceptie, en lang niet altijd projectie.
Alle reacties Link kopieren
Vraaghetaanviva schreef:
23-06-2021 20:26
Ik denk dat mensen het ingewikkelder maken dan het is. De vraag is subjectief, er is dus geen goed of fout antwoord.
Het is gewoon wat jij zelf beschouwt als hoog. Dat kan € 5000 of € 10000 los van welk beroep dan ook. Voor mij is €6000 hoog. Voor de functie chirurg is die laag maar dat neemt niet weg dat het in mijn optiek een hoog salaris is.
Als je het aan die chirurg vraagt dan zal die misschien vanaf €15,000 hoog vinden maar dat zal dan weer niet hoog zijn voor de directeur van het IMF bijvoorbeeld.
Ja, maar dan vergelijkt het zo lastig. Ik had 5000 ingevuld, voor zeg maar die kozijnenboer. Een advocaat die thuiskomt met 5k vind ik dan weer sneu onderbetaald, en een chirurg heeft dan echt niet goed onderhandeld. Op het totaal is in gemiddeld Nederland 5000 euro natuurlijk best een bedrag waarmee je niet voor schut staat bij de buren, tenzij je op het kopje van Bloemendaal of vergelijkbaar woont.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
23-06-2021 20:29
Ja, maar dan vergelijkt het zo lastig. Ik had 5000 ingevuld, voor zeg maar die kozijnenboer. Een advocaat die thuiskomt met 5k vind ik dan weer sneu onderbetaald, en een chirurg heeft dan echt niet goed onderhandeld. Op het totaal is in gemiddeld Nederland 5000 euro natuurlijk best een bedrag waarmee je niet voor schut staat bij de buren, tenzij je op het kopje van Bloemendaal of vergelijkbaar woont.

Maar stel nou dat je een advertentie voor een hbo vacature leest en je weet niet wat het beroep inhoudt, dan denk je toch bij een bepaald bedrag goh, geen idee wat je ervoor moet doen maar dat verdient wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
23-06-2021 20:29
Ja, maar dan vergelijkt het zo lastig. Ik had 5000 ingevuld, voor zeg maar die kozijnenboer. Een advocaat die thuiskomt met 5k vind ik dan weer sneu onderbetaald, en een chirurg heeft dan echt niet goed onderhandeld. Op het totaal is in gemiddeld Nederland 5000 euro natuurlijk best een bedrag waarmee je niet voor schut staat bij de buren, tenzij je op het kopje van Bloemendaal of vergelijkbaar woont.
Het gaat om jou zelf daarom schreef meerdere malen kijk naar je eigen referentiekader. Waarom steeds anderen erbij halen? Als ik specifiek had willen weten wat hoog is voor een WO’er in de advocatuur dan had ik dat wel gevraagd en was het veel makkelijker en totaal niet interessant als topic.
Voor mij is vanaf €6000 hoog ondanks dat ik weet dat een chirurg het dubbele of meer verdient en de directeur van de bank verdient dat waarschijnlijk per dag.
Alle reacties Link kopieren
*Moxxie* schreef:
23-06-2021 20:35
Maar stel nou dat je een advertentie voor een hbo vacature leest en je weet niet wat het beroep inhoudt, dan denk je toch bij een bepaald bedrag goh, geen idee wat je ervoor moet doen maar dat verdient wel lekker.
Ik kijk dus best vaak naar hbo-vacatures en dan valt me op dat dat niet vaak boven de 5000-5500 is, dat zijn echt incidenten. De 5000 waar ik voor gestemd heb is meer gevoelsmatig, ruim anderhalf keer modaal dus dat is netjes.
Alle reacties Link kopieren
Vraaghetaanviva schreef:
23-06-2021 20:26
Ik denk dat mensen het ingewikkelder maken dan het is. De vraag is subjectief, er is dus geen goed of fout antwoord.
Het is gewoon wat jij zelf beschouwt als hoog. Dat kan € 5000 of € 10000 los van welk beroep dan ook. Voor mij is €6000 hoog. Voor de functie chirurg is die laag maar dat neemt niet weg dat het in mijn optiek een hoog salaris is.
Als je het aan die chirurg vraagt dan zal die misschien vanaf €15,000 hoog vinden maar dat zal dan weer niet hoog zijn voor de directeur van het IMF bijvoorbeeld.
Inderdaad. Ik vind 10.000 per maand best een hoog salaris. Nee, niet genoeg om na twee jaar werken de rest van je leven op een tropisch strand te gaan zitten, maar wel een hoog salaris. Dat betekent niet dat ik niet weet dat er mensen zijn die veel meer verdienen en daar hun bed niet voor uitkomen. Die zijn er heus wel natuurlijk. Maar dat verandert niks aan het feit dat ik het een hoog salaris vind.

En ja, het is subjectief. Dat bedoelen de meesten hier ook met ‘hangt van je referentiekader af’. En Sinjoren bedoelt precies hetzelfde (het hangt is af van je eigen omstandigheden), alleen die noemt dat projectie. Belgisch misschien.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
23-06-2021 20:45
...
En ja, het is subjectief. Dat bedoelen de meesten hier ook met ‘hangt van je referentiekader af’. En Sinjoren bedoelt precies hetzelfde (het hangt is af van je eigen omstandigheden), alleen die noemt dat projectie. Belgisch misschien.

Is Sinjoren een Belg? Dat wist ik niet. Ik reageerde op het woord omdat het in het Nederlands een nogal negatieve betekenis heeft.
*Moxxie* schreef:
23-06-2021 20:00
Projectie is negatieve emoties verdringen of ontkennen door anderen de schuld te geven. Als jij Orbifolia's post projectie noemt ga ik ervan uit dat je bedoelt dat ze zelf geen hoog inkomen heeft en dat voor zichzelf probeert te vergoelijken door te zeggen dat heel veel groepen slecht betaald krijgen. "Dus ik kan er niks aan doen."
Over emoties verdringen of ontkennen en schuld bij anderen te leggen, heb ik het geeneens.

Het is domweg een subjectief gegeven; velen beschouwen al wat meer is dan wat ze zelf hebben of wat ze voor zichzelf als onhaalbaar beschouwen, als "hoog". Dat is projectie van het eigen sentiment op een ander. Die andere poster stelt dat deze en gene groep maar dit of dat maximaal kan verdienen, dus dat al wie een hoger loon dan niet als "hoog" beschouwt, met de voetjes op de grond moet komen staan. Ook dat is projectie van eigen sentiment op een ander. Beetje vergelijkbaar met een "jamaar in Cuba/Afrika/N-Korea verdienen ze nog minder dus zelfs die 1000 per maand is hoog.

Objectief gezien is 12k per maand niet laag (voor zover ik zie is er niemand dat dat in dit topic stelt), maar is het ook zeker geen hoog loon. Je spreekt van veelvouden daarvan als je over echt hoog wil spreken. Je hebt toegang tot comfortniveaus die je niet haalt met een mediaan loon en zelfs niet met een gemiddeld loon, maar je bent nog enkele leagues verwijderd van de luxe-niveaus die je aan hoog kan vastmaken.
Jouw gemiddeld is mijn hoog
Sinjoren, hoe omschrijf jij dan de buurman die 20.000 verdient. Die heeft een middeninkomen volgens jou? Als je het niet hoog noemt, wat dan?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren, merk dat ik jouw invalshoek wel interessant vind. Val zelf ook in de categorie 12k +. Zelf plaats ik dat in de categorie heel hoog. Vooral gebaseerd op objectieve gronden zoals percentage van mensen die dit verdienen en het gevoel dat het mij geeft. Nooit zorgen om eten en een hoge energierekening zoals afgelopen winter. Dat voelt voor mij al heel erg rijk.
En tuurlijk weet ik dat er mensen zijn die nog heel veel meer verdienen. Tegelijkertijd hebben we het dan over zeer kleine aantallen.
En tuurlijk zie ik in mijn omgeving dat er mensen zijn die (veel) meer verdienen. Toch beschouw ik dat echt als uitzondering en niet als normaal.
Ik heb zes jaar in de bijstand gezeten, dus ik vind alles hoog. Ook mijn eigen inkomen.
SimpeleZiel schreef:
25-06-2021 18:46
Sinjoren, hoe omschrijf jij dan de buurman die 20.000 verdient. Die heeft een middeninkomen volgens jou? Als je het niet hoog noemt, wat dan?
Die heeft gewoon een goed inkomen, geen hoog inkomen.
PLUKKIE78 schreef:
25-06-2021 18:54
Sinjoren, merk dat ik jouw invalshoek wel interessant vind. Val zelf ook in de categorie 12k +. Zelf plaats ik dat in de categorie heel hoog. Vooral gebaseerd op objectieve gronden zoals percentage van mensen die dit verdienen en het gevoel dat het mij geeft. Nooit zorgen om eten en een hoge energierekening zoals afgelopen winter. Dat voelt voor mij al heel erg rijk.
En tuurlijk weet ik dat er mensen zijn die nog heel veel meer verdienen. Tegelijkertijd hebben we het dan over zeer kleine aantallen.
En tuurlijk zie ik in mijn omgeving dat er mensen zijn die (veel) meer verdienen. Toch beschouw ik dat echt als uitzondering en niet als normaal.
Een % mensen die dat verdienen of niet, is geen indicatie of iets hoog is of niet eh; dat is hoogstens een indicatie over de frequentiegraad.
Wat jij beschrijft is gewoon het comfortniveau waar ik eerder al naar verwees.
Sinjoren schreef:
25-06-2021 19:14
Die heeft gewoon een goed inkomen, geen hoog inkomen.



Een % mensen die dat verdienen of niet, is geen indicatie of iets hoog is of niet eh; dat is hoogstens een indicatie over de frequentiegraad.
Wat jij beschrijft is gewoon het comfortniveau waar ik eerder al naar verwees.
Ah ok, ik zie t als laag-midden-hoog, jij hebt daar nog een categorie tussen.

Waar ligt voor jou de grens tussen goed en hoog dan precies?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
25-06-2021 19:14
Die heeft gewoon een goed inkomen, geen hoog inkomen.

Net als iemand die heeft gestudeerd. Die heeft geen hoge opleiding maar gewoon een goede opleiding.
SimpeleZiel schreef:
25-06-2021 19:35
Ah ok, ik zie t als laag-midden-hoog, jij hebt daar nog een categorie tussen.

Waar ligt voor jou de grens tussen goed en hoog dan precies?
Dan denk je enkele veelvouden van die 12k; grootteorde 80k-100k per maand en meer.
Stampertje12 schreef:
25-06-2021 20:23
Net als iemand die heeft gestudeerd. Die heeft geen hoge opleiding maar gewoon een goede opleiding.
Klopt.
Ik snap topics als deze gewoon niet zo goed. Wat maakt het uit wat iemand verdient, is het "goed" om veel te verdienen, is het "slecht" om een minimuminkomen te hebben? Okay, dat staat er niet, maar ik krijg dan die associatie. "Wat voor opleiding heb jij, wat verdien jij? "
Is dat puur belangstelling of heeft het ook iets van jezelf poneren?

Maar goed, ieder zijn meug. Gelukkig hebben we allemaal genoeg geld om van het internet gebruik te kunnen maken. Waarschijnlijk hebben we hier allemaal genoeg geld om onszelf en onze kinderen en huisdieren in leven te houden.
Genoeg om van te leven. Dan ben je een rijk mens hoor, gerelateerd aan de rest van de wereldbevolking.
Cecilie schreef:
25-06-2021 20:34
Ik snap topics als deze gewoon niet zo goed. Wat maakt het uit wat iemand verdient, is het "goed" om veel te verdienen, is het "slecht" om een minimuminkomen te hebben? Okay, dat staat er niet, maar ik krijg dan die associatie. "Wat voor opleiding heb jij, wat verdien jij? "
Is dat puur belangstelling of heeft het ook iets van jezelf poneren?

Maar goed, ieder zijn meug. Gelukkig hebben we allemaal genoeg geld om van het internet gebruik te kunnen maken. Waarschijnlijk hebben we hier allemaal genoeg geld om onszelf en onze kinderen en huisdieren in leven te houden.
Genoeg om van te leven. Dan ben je een rijk mens hoor, gerelateerd aan de rest van de wereldbevolking.
Ik snap juist niet zo goed dat veel het als een waardeoordeel of aanval zien. Het is toch interessant en leerzaam om te weten wat er te krijgen valt in de wereld en hoe dat we voor anderen uit ziet? Of die dan juist veel meer of minder inkomen hebben. En of dat qua levensstijl anders of hetzelfde is als jij. Daar kan je zelf vervolgens iets mee doen, of niet.
SimpeleZiel schreef:
25-06-2021 21:02
Ik snap juist niet zo goed dat veel het als een waardeoordeel of aanval zien. Het is toch interessant en leerzaam om te weten wat er te krijgen valt in de wereld en hoe dat we voor anderen uit ziet? Of die dan juist veel meer of minder inkomen hebben. En of dat qua levensstijl anders of hetzelfde is als jij. Daar kan je zelf vervolgens iets mee doen, of niet.

Misschien is het ook wel zo bedoeld, dat kan hoor. En misschien kunnen mensen er ook iets aan hebben, ik zou dat nooit durven bepalen. Het is meer een gevoel dat ik krijg: "Gaan we weer..."
3000 netto is ZOVEEL geld!!!
En daar begint de enquete mee, dat is de laagste .

Voor veel mensen die ik ken is 1000 netto al heel veel geld. Het is net alsof dit buiten de actieradius van flink wat forummers valt. Hebben ze echt geen idee? Hoe komt dat? Of is dit gebied zo schimmig en groezelig dat het simpelweg genegeerd wordt? Bewust, onbewust?
Dat intrigeert mij veel meer.
SimpeleZiel schreef:
25-06-2021 21:02
Ik snap juist niet zo goed dat veel het als een waardeoordeel of aanval zien. Het is toch interessant en leerzaam om te weten wat er te krijgen valt in de wereld en hoe dat we voor anderen uit ziet? Of die dan juist veel meer of minder inkomen hebben. En of dat qua levensstijl anders of hetzelfde is als jij. Daar kan je zelf vervolgens iets mee doen, of niet.
Ik denk dat het juist interessanter en leerzamer is om erachter te komen dat 3000 euro voor ontzettend veel mensen in Nederland een extreem hoog salaris is. En je dan afvragen waarom dat is. Daar kan je zelf vervolgens iets mee doen, of niet.
Cecilie schreef:
25-06-2021 21:11
Misschien is het ook wel zo bedoeld, dat kan hoor. En misschien kunnen mensen er ook iets aan hebben, ik zou dat nooit durven bepalen. Het is meer een gevoel dat ik krijg: "Gaan we weer..."
3000 netto is ZOVEEL geld!!!
En daar begint de enquete mee, dat is de laagste .

Voor veel mensen die ik ken is 1000 netto al heel veel geld. Het is net alsof dit buiten de actieradius van flink wat forummers valt. Hebben ze echt geen idee? Hoe komt dat? Of is dit gebied zo schimmig en groezelig dat het simpelweg genegeerd wordt? Bewust, onbewust?
Dat intrigeert mij veel meer.
De OP gaat over bruto, niet netto! ;-)
En ik denk dat er mensen zijn voor wie 1000 euro persoonlijk veel geld is. Maar ik denk niet dat die mensen vinden dat iemand met 1500 netto een 'hoog' inkomen heeft. Minimuminkomen kun je toch moeilijk hoog noemen?

Maar misschien valt het wel buiten jouw actieradius dat héél veel mensen modaal verdienen, en ook veel mensen veel meer dan dat? Als je dat weet, verbaast het je toch niet dat de meerderheid 3000 bruto nog niet een hoog salaris vindt?
Liptonicetea schreef:
25-06-2021 21:16
Ik denk dat het juist interessanter en leerzamer is om erachter te komen dat 3000 euro voor ontzettend veel mensen in Nederland een extreem hoog salaris is. En je dan afvragen waarom dat is. Daar kan je zelf vervolgens iets mee doen, of niet.
Dat zeg ik toch ook, daarom vind ik het dus interessant, dit soort topics :-) hoewel natuurlijk ruim 80% hoger stemt dan 3000!
SimpeleZiel schreef:
25-06-2021 21:19
De OP gaat over bruto, niet netto! ;-)
En ik denk dat er mensen zijn voor wie 1000 euro persoonlijk veel geld is. Maar ik denk niet dat die mensen vinden dat iemand met 1500 netto een 'hoog' inkomen heeft. Minimuminkomen kun je toch moeilijk hoog noemen?

Maar misschien valt het wel buiten jouw actieradius dat héél veel mensen modaal verdienen, en ook veel mensen veel meer dan dat? Als je dat weet, verbaast het je toch niet dat de meerderheid 3000 bruto nog niet een hoog salaris vindt?


Tja, ik vertelde al dat ik zes jaar van bijstand heb moeten leven. Inmiddels is dit totaal anders. Al geruime tijd trouwens.
En juist daarom intrigeert mij dit. Ik heb tot de minima behoord, nu ben ik iemand die zeer goed verdient. Maar ik ben precies dezelfde persoon.
Liptonicetea schreef:
25-06-2021 21:16
Ik denk dat het juist interessanter en leerzamer is om erachter te komen dat 3000 euro voor ontzettend veel mensen in Nederland een extreem hoog salaris is. En je dan afvragen waarom dat is. Daar kan je zelf vervolgens iets mee doen, of niet.

Psies! En ook: dat 3000 euro voor veel mensen hier juist als een laag salaris wordt gezien.
Ik zie hier gescheiden werelden.
Alle reacties Link kopieren
Liptonicetea schreef:
25-06-2021 21:16
Ik denk dat het juist interessanter en leerzamer is om erachter te komen dat 3000 euro voor ontzettend veel mensen in Nederland een extreem hoog salaris is. En je dan afvragen waarom dat is. Daar kan je zelf vervolgens iets mee doen, of niet.
Dat zou wel mee moeten vallen.

Als je de gemiddelde inkomen omzet naar een voltijd werkweek, is dat 3870 euro bruto, excl. vakantiegeld, overwerk e.d. De mediaan ligt op 3400 euro bruto.

Denk dat je in de discussie over wat hoog en laag is wel gewoon mee moet blijven wegen dat als je part time werkt, het nogal logisch is dat er minder geld op je rekening komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven