Heel veel angst door klimaat

10-08-2021 10:11 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte me er al langer zorgen over, maar sinds gisteren neemt het me helemaal over: angst m.b.t. de klimaatverandering. We hebben drie kinderen (met de kennis van nu zou ik daar andere keuzes in maken...) tussen 9 en 14 jaar. Ik maak me vooral voor hun toekomst ontzettend veel zorgen. Het zit continu in mijn hoofd en ik maak mezelf helemaal gek. Ik heb een angststoornis, waarmee het de laatste tijd vrij goed ging. Ik kon dingen steeds beter relativeren. Op dit gebied lijkt er echter niets te relativeren te zijn. Ik probeer natuurlijk zelf mijn steentje bij te dragen: zonnepanelen, veel fietsen, weinig vlees etc., maar ja: druppel op gloeiende plaat. Hoe gaan anderen met deze onzekerheid om? Liever in dit topic geen doemscenarios's: ik weet hoe urgent het is. Het gaat me er vooral om te horen hoe anderen hiermee omgaan, mentaal gezien, in de hoop dat ik daar wat van kan opsteken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je zegt 'met de kennis van nu'. 9 jaar geleden waren er ook al klimaatrapporten. In de jaren '80 waren er al zorgen.

Dit is verder niet helpend voor jou, maar ik snap gewoon niet dat er mensen zijn die er nu pas achter komen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Klopt. Daar was ik me toen onvoldoende van bewust. Maar ja, daar kan ik nu niets meer aan veranderen.
Ik ben er niet angstig over, maar heb ook geen kinderen. Dat scheelt.

Angstig zijn gaat de situatie niet veranderen. Er zijn nu wel vanuit Europa, allerlei plannen om de klimaatveranderingenaf te remmen.
Hopelijk doet de politiek daar wat mee.
Wat je zelf kunt doen:
Weinig consumeren en duurzame goederen kopen.
Niet vliegen.
Stemmen op partijen die dit probleem serieus nemen.
Erop voorbereid zijn dat wij onze luxe levensstijl niet zullen kunnen voortzetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel voorstander om maatregelen te treffen voor toekomstige generaties ook als kost het ons geld/welvaart.

Dan nog zal het klimaat veranderen en krijgen we hoe dan ook meer extreem weer. Dat wil niet zeggen dat de wereld vergaat. Dus mentaal heb ik er gaan last van.
Alle reacties Link kopieren
3 kinderen en met de kennis van nu zou je daar andere keuzes in gemaakt hebben.

Ik vind dat naar hen toe een kwetsende opmerking.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
SweetFirefly schreef:
10-08-2021 10:23
3 kinderen en met de kennis van nu zou je daar andere keuzes in gemaakt hebben.

Ik vind dat naar hen toe een kwetsende opmerking.
Waarom?
Alle reacties Link kopieren
Woll*Stone schreef:
10-08-2021 10:18
Ik ben er niet angstig over, maar heb ook geen kinderen. Dat scheelt.

Angstig zijn gaat de situatie niet veranderen. Er zijn nu wel vanuit Europa, allerlei plannen om de klimaatveranderingenaf te remmen.
Hopelijk doet de politiek daar wat mee.
Wat je zelf kunt doen:
Weinig consumeren en duurzame goederen kopen.
Niet vliegen.
Stemmen op partijen die dit probleem serieus nemen.
Erop voorbereid zijn dat wij onze luxe levensstijl niet zullen kunnen voortzetten.
Hier hetzelfde. En het feit dat we er toch vroeg of laat aan gaan geeft ook wel weer een soort van rust.
Ik geloof er niks van dat we de boel af kunnen remmen.
Corona was slechts een voorbode van wat ons nog allemaal te wachten staat.
Ik begrijp mensen die nu kinderen willen krijgen ook echt totaal niet.
Wat voor toekomst krijgen ze? Honger, dorst, oorlog?
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
10-08-2021 10:23
3 kinderen en met de kennis van nu zou je daar andere keuzes in gemaakt hebben.

Ik vind dat naar hen toe een kwetsende opmerking.
Juist niet. Juist omdat ik ontzettend veel van ze houd zou ik ze de ellende waar zij mogelijk mee te maken gaan krijgen, graag besparen.
Dat zegt helemaal niets over hoe blij ik met hen ben nu ze er zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
10-08-2021 10:31
Juist niet. Juist omdat ik ontzettend veel van ze houd zou ik ze de ellende waar zij mogelijk mee te maken gaan krijgen, graag besparen.
Dat zegt helemaal niets over hoe blij ik met hen ben nu ze er zijn.
Dat inderdaad.
https://www.independent.co.uk/climate-c ... 99478.html

Dit is misschien wel interessant to.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
10-08-2021 10:23
3 kinderen en met de kennis van nu zou je daar andere keuzes in gemaakt hebben.

Ik vind dat naar hen toe een kwetsende opmerking.
Ze zegt toch niet dat ze niet van ze houdt of zo? Ik lees juist, dat ze juist het goed voor ze wil hebben, dat zij ze een onbekommerde mooie toekomst wil geven.

TO, deze gedachte; 'als ik dit had geweten, dan had ik het anders gedaan', is trouwens geen rare gedacht hoor. Mijn moeder had dit ook toen zij moeder was geworden, want ineens realiseerde ze zich dat er toch wel veel rottigheid in de wereld gebeurd en dat ze niet wilde dat het ons over kwam. Mijn oma heeft zoiets ook wel eens gezegd. En allemaal zijn dol op hun kinderen, maar ja, die wil je beschermen en als je ze hebt, dan vallen bepaalde risico's je op. En dat is gewoon eng, want je hebt er geen invloed op.

Als je denkt toch weer veel last van je angststoornis te hebben, overweeg om weer hulp te vragen.

Maar je bent je er nu van bewust. Probeer bewuster te leven en geef dit ook aan je kinderen mee. Dan komen zij over 20 jaar niet tot dezelfde verbijsterende conclusie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik maak me er ook zorgen over. Heb ook angstklachten. En ik kan zó slecht tegen veranderingen dat alles me angst inboezemt.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
10-08-2021 10:15
Ik snap niet dat je zegt 'met de kennis van nu'. 9 jaar geleden waren er ook al klimaatrapporten. In de jaren '80 waren er al zorgen.

Dit is verder niet helpend voor jou, maar ik snap gewoon niet dat er mensen zijn die er nu pas achter komen.
In de jaren '50 werd hier al voor gewaarschuwd, kijk maar eens programma's uit die tijd.

Angst is heel naar, heb je begeleiding bij je angststoornis?
dahlia74 wijzigde dit bericht op 10-08-2021 11:05
7.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ik heb er soms slapeloze nachten van en dan heb ik zelf nog niet eens kinderen (en dit is een van de redenen). Ik heb helaas de oplossing niet.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je een angststoornis hebt, krijg je hier hulp bij? Kan enorm helpen.. :hug:
Ik had/heb heel af en toe o.a. dezelfde angsten. Dit heb ik meermaals besproken met de psych. Hij bleef echter altijd zeggen dat ik niet zo angstig moet zijn voor dingen waar ik geen invloed op heb. Natuurlijk kun je milieubewuster gaan leven, dat is ook een van de weinige dingen die wij kunnen doen. Mits je het al doet, heb je er verder gewoonweg geen invloed op wat er gebeurt als individu, dit ligt aan de wereldleiders/politiek etc.. Dan is aan jou de keuze. Ga jij je laten overhalen door angst en een rottijd tegemoet, want piekeren en angstig zijn is alles behalve leuk.. of toch 'trots' zijn met de dingen die je al doet EN dat je bewust bent van dat er iets aan de hand is met het klimaat?
alice2706 wijzigde dit bericht op 10-08-2021 10:57
3.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Polderbewoner schreef:
10-08-2021 10:29
Hier hetzelfde. En het feit dat we er toch vroeg of laat aan gaan geeft ook wel weer een soort van rust.
Ik geloof er niks van dat we de boel af kunnen remmen.
Corona was slechts een voorbode van wat ons nog allemaal te wachten staat.
Ik begrijp mensen die nu kinderen willen krijgen ook echt totaal niet.
Wat voor toekomst krijgen ze? Honger, dorst, oorlog?
TO vraagt specifiek NIET om dit soort reacties.
En ik zit er ook niet op te wachten eerlijk gezegd.

Ik herken je angst, TO. Zit al een tijdje niet lekker in mijn vel, o.a. meer angsten etc. Ik probeer het nieuws nu even zoveel mogelijk te vermijden.

Geen kop in het zand steken, maar het voegt nu niks toe, behalve voeding voor mijn angsten.

Sterkte! En vraag hulp indien nodig. Ik ga dat in ieder geval wel doen volgende week bij huisarts.
Alle reacties Link kopieren
foutje
Wat is het precies wat je bang maakt? Ik herken het helemaal niet eerlijk gezegd. Ik ontken de klimaatveranderingen absoluut niet, maar ik lig er echt niet wakker van en denk er ook niet dagelijks/wekelijks/maandelijks aan.
Dopperfles schreef:
10-08-2021 10:58
Wat is het precies wat je bang maakt? Ik herken het helemaal niet eerlijk gezegd. Ik ontken de klimaatveranderingen absoluut niet, maar ik lig er echt niet wakker van en denk er ook niet dagelijks/wekelijks/maandelijks aan.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, waar mensen heel concreet bang voor zijn of zich zorgen over maken.
Woll*Stone schreef:
10-08-2021 11:01
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, waar mensen heel concreet bang voor zijn of zich zorgen over maken.
Voor mij geldt hoge kosten voor het verduurzamen van ons huis en dat ik mss dingen moet gaan laten die ik heel fijn vind zoals ver weg op vakantie. Nu weet ik dat ik hierop commentaar ga krijgen, maar voor mij is dat belangrijk in het leven. En ik kan echt heel slecht tegen veranderingen door ASS dat ik bang ben dat er heel veel gaat veranderen en ik niet weet wat precies. En dat we heel veel problemen gaan krijgen door de klimaatverandering.
anoniem_63b69dd0648a4 wijzigde dit bericht op 10-08-2021 11:05
6.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je angststoornis het probleem is, niet het klimaat.
Als jij dertig jaar ouder was dan maakte je je evenveel zorgen over de nieuwe ijstijd. Of ‘de bom’.


Persoonlijk, zonder angststoornis, kijk ik er zo tegenaan: WO1, WO2, Koude oorlog, rooftochten, kolonialisme, slavernij, vrouwenonderdrukking, de Pest, de inquisitie...om de zoveel tijd heeft de mensheid wel iets te verwerken. Daar doe je niet veel aan.

Waarschijnlijk zien we onze grootste toekomstige uitdaging niet aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat je kan doen is zelf is steentje bijdragen en je kinderen bewust te maken van een milieuvriendelijke leefstijl. Kijk wel uit dat je je angsten niet aan hen overdraagt. Zij leven nou eenmaal in deze wereld en ze hebben er weinig aan om constant bang te zijn voor doemscenario’s.
Alle reacties Link kopieren
Ik ervaar hier ook angst door, niet zo erg als TO. Ik vind ook de lakse houding van ons kabinet 'we moeten wel lekker blijven BBQ-en' verontrustend. Ik ben ook bang dat de grote vervuilers (bedrijven) niet aangepakt worden in verband met het economisch belang. Ook de reacties van andere die het bagatelliseren en complotten zien vind ik eng, maar ik ben maar gestopt met FB reacties lezen..

Ik ben ook echt een doemdenker wat dat betreft dus waar ik bang voor ben is dat de wereld vergaat en dat er geen toekomst is voor komende generaties. Ik vind het wel lastig inschatten of dat reëel is (er wordt zoveel geroepen van alle kanten).

Ik denk dat de juiste tip inderdaad is: Kijk waar je zelf invloed op hebt (duurzaam leven) en geef dit door aan jouw kinderen/andere. Als het teveel je leven overheerst zou ik hulp zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
10-08-2021 11:05
Ik denk dat je angststoornis het probleem is, niet het klimaat.
Als jij dertig jaar ouder was dan maakte je je evenveel zorgen over de nieuwe ijstijd. Of ‘de bom’.

Dit dacht ik ook gelijk: de bom, de russen, tsjernobyl, terrorisme, Bin Laden, de Maya kalender, overal kun je je druk om maken

Op niets heb je invloed. Dus leef bewust en geniet gewoon van alles wat er op je pad komt.

En eerlijk gezegd probeer ik bewust te leven, maar ik ga echt nog wel vliegen, auto rijden en wat al niet meer.
Net als voorheen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven