1 is genoeg - kletstopic

01-06-2018 11:24 3002 berichten
Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders die ook maar 1 kindje hebben. Over de uitdagingen die hierbij komen kijken, maar ook de leuke momenten of misschien juist de (voor)oordelen waar je tegenaan loopt. Ik denk dat er genoeg over te kletsen is. :)

Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.


We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680


Wie schrijven er mee?

* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 17:04
49.14% gewijzigd
Westerpaviljoen schreef:
04-01-2019 13:32
Sterkte snorriemorrie

Lief,dank je.

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt. Heb er de afgelopen dagen veel over gepraat met mijn man, maar de uiteindlijke beslissing heb ik gek genoeg genomen na een gesprek met een vriendin. Zij deelde met mij de zorgen over een andere vriendin van haar die meerdere kinderen heeft gekrgen en na elke zwangerschap verder wegzakte in postpartum depressies. Nu heeft ze een flink gezin, maar kan er niet van genieten en is al meerdere keren opgenomen geweest. Ik vind dit zo heftig om te horen dat dit me eigenlijk over de streep heeft getrokken om niet langer te twijfelen of we een tweede willen. We hebben het zo goed nu met zijn drietjes, ik wil dat niet op het spel zetten. Het was echt net even alsof ik een blik op een mogelijke toekomst kreeg dankzij die vriendin
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
04-01-2019 13:41
Lief,dank je.

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt. Heb er de afgelopen dagen veel over gepraat met mijn man, maar de uiteindlijke beslissing heb ik gek genoeg genomen na een gesprek met een vriendin. Zij deelde met mij de zorgen over een andere vriendin van haar die meerdere kinderen heeft gekrgen en na elke zwangerschap verder wegzakte in postpartum depressies. Nu heeft ze een flink gezin, maar kan er niet van genieten en is al meerdere keren opgenomen geweest. Ik vind dit zo heftig om te horen dat dit me eigenlijk over de streep heeft getrokken om niet langer te twijfelen of we een tweede willen. We hebben het zo goed nu met zijn drietjes, ik wil dat niet op het spel zetten. Het was echt net even alsof ik een blik op een mogelijke toekomst kreeg dankzij die vriendin
Mooi. Count your blessings.
Westerpaviljoen schreef:
04-01-2019 13:45
Mooi. Count your blessings.

Ja, doe ik zeker. Het aparte is dat ik die vriendin enkele maanden geleden nog op een verjaardag zag en toen dacht ik dus wow die heeft haar zaakjes goed op orde, hoe kan het nou dat zij X kinderen aankan terwijl ik 1 soms al pittig vind? Maargoed, schijn bedriegt dus ook wel eens, dat blijkt wel weer. :-(
Alle reacties Link kopieren
En: nou dan vind je dat pittig dat mag ook!

Ik had het er met vrouw over: de enige reden voor mij om een tweede te nemen is omdat ik bang ben dat enig kind zijn zielig en alleen is. Aan de andere kant moet ik er niet aan denken jarenlang in die luiers te zitten enzo. Ik hou wel van deze vooruitgang in fases.
Ik vind baby's juist echt heel erg leuk. Hoe ze ruiken, hoe puur ze naar je kunnen lachen, hoe schattig ze bij je op schoot in slaap kunnen vallen.... :flirting:

Ik denk dat ik die luiers alweer heb verdrongen haha. Voor mijn gevoel is T. zindelijk geboren ofzo, ik kan het me echt niet meer herinneren of herinner het me eigenlijk als een heel korte fase maar het heeft toch ruim2 jaar geduurd
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
04-01-2019 13:54
Ik vind baby's juist echt heel erg leuk. Hoe ze ruiken, hoe puur ze naar je kunnen lachen, hoe schattig ze bij je op schoot in slaap kunnen vallen.... :flirting:

Ik denk dat ik die luiers alweer heb verdrongen haha. Voor mijn gevoel is T. zindelijk geboren ofzo, ik kan het me echt niet meer herinneren of herinner het me eigenlijk als een heel korte fase maar het heeft toch ruim2 jaar geduurd
Ik ook ik knuffel ze allemaal dood.

Alleen als er nu een tweede komt zit je nog langer in fase zus en zo en daar heb ik gewoon niet zoveel zin in als ik heel eerlijk ben. Erg he?
Wat fijn, snorriemorrie!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je een knoop hebt doorgehakt, Snorrie! Dat geeft ongetwijfeld rust.

Over rust gesproken: vandaag is zoon naar het kdv, nadat we met z’n drieën afgelopen twee dagen lekker naar de Efteling zijn geweest. Stiekem best even lekker rustig (voordat maandag het werk- en schoolleven voor ons allemaal begint).
Westerpaviljoen schreef:
04-01-2019 13:57
Ik ook ik knuffel ze allemaal dood.

Alleen als er nu een tweede komt zit je nog langer in fase zus en zo en daar heb ik gewoon niet zoveel zin in als ik heel eerlijk ben. Erg he?

Ja, daar is zeker ook wat voor te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Snorrie: wat fijn dat de kogel door de kerk is. Als de beslissing eenmaal genomen is, is het naar mijn idee ook makkelijker om vervolgstappen te nemen.

Wester: helemaal eens. Ik vind babies geweldig lief, de euforie wanneer ze voor het eerst op je borst worden gelegd fantastisch mooi, maar zo’n eerste jaar ook best pittig. Ik had het voor geen goud willen missen, maar ben ook blij dat SA nu iets ouder is, er tekst (lees: gebrabbel) uitkomt en er gewoon interactie is. Ik merk dat deze fase mij persoonlijk wat beter ligt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
04-01-2019 19:16
Snorrie: wat fijn dat de kogel door de kerk is. Als de beslissing eenmaal genomen is, is het naar mijn idee ook makkelijker om vervolgstappen te nemen.

Wester: helemaal eens. Ik vind babies geweldig lief, de euforie wanneer ze voor het eerst op je borst worden gelegd fantastisch mooi, maar zo’n eerste jaar ook best pittig. Ik had het voor geen goud willen missen, maar ben ook blij dat SA nu iets ouder is, er tekst (lees: gebrabbel) uitkomt en er gewoon interactie is. Ik merk dat deze fase mij persoonlijk wat beter ligt.
Nou sterker nog: onze dreumes is best makkelijk tot nu toe maar ik vind mijn eigen leven ook gewoon erg leuk:-)
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Wat fijn dat je een keuze hebt kunnen maken, Snorrie! Hopelijk valt het met de ingreep zelf mee.

Babies vind ik ook tof, en soms knaagt het nog weleens bij me. Dit is echter nooit met andermans baby, maar met name als ik T zie op bepaalde momenten...

Maar dan bedenk ik me gauw: nog een keer zo'n fantastisch kind gaat echt niet lukken. Het kan alleen maar tegenvallen ;)

Daarbij was hij met oud en nieuw echt niet te genieten... Op dat soort momenten ben ik blij dat het er maar één is ;)
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
08-01-2019 11:38

Daarbij was hij met oud en nieuw echt niet te genieten... Op dat soort momenten ben ik blij dat het er maar één is ;)
Hier moest ik wel even om lachen, want het is best wel heel erg herkenbaar. Ik had zo'n geweldige dag zaterdag op de lokale kinderboerderij...en toen kwam zondag middag: :thunder: en SA echt niet te genieten was, mijn 'nee dat kan niet' als een drama werd ervaren en letterlijk elk boek uit haar boekenkast moest worden getrokken. Afleiding hielp niet... Op dat soort momenten ben ik ook heel blij met 'maar' een kind ha-ha-ha. Dat gezegd hebbende, op momenten dat het allemaal heel leuk en gezellig is (en dat is het echt heel vaak hoor) ben ik helemaal verliefd op haar. :bigkiss:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Nou dat liep wel anders gister bij de gyn... De Novasure is voorlopig weer van de baan want ze bedacht toch nog wat andere dingen die ik ook kan proberen... :roll: Ondertussen hebben man en ik het wel uit den treuren over onze kinderwens (of gebrek daaraan) gehad, maar het was wel even pittig allemaal en dat dus allemaal voor niets :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Snorrie, is het echt voor niets geweest? Je kent jezelf en je man nu beter dan hiervoor. Je weet waar je grenzen liggen op dit moment.
Helaas geeft dit uitstellen ook tijd om opnieuw te gaan twijfelen, maar wie weet ga je niet eens twijfelen....

Ik hoop voor je van niet en dat deze hele exercitie dus niet voor niks is geweest.

Zorg goed voor jezelf lieve Snorrie. :sun:
Alle reacties Link kopieren
Mooi gezegd Ceester en ik ben het ook met je eens mbt Snorrie. En soms is het ook gewoon goed om pittige gesprekken te hebben met je partner als het gaat om zoiets fundamenteels als kinderen.

SA had vandaag grote tranen toen ik haar naar de opvang bracht - gister ook al. Ga haar maar eerder ophalen en wat gezelligs samen doen - ik ben tenslotte thuis.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb helemaal niks met baby's. Mijn hart smelt niet als ik naar ze kijk.
Vind ze klein, en hulpeloos en ze gaan bij mij altijd huilen. De enige die dat niet deed is mijn eigen kind. En ook die vond ik saai als baby. Vanaf een maand of 4/5, dan ga ik ze leuk vinden.

Snorrie, ik hoop niet dat het allemaal voor niets geweest is.

Baggal, de fase waar SA in zit ben ik niet vergeten... mijn dochter had op die leeftijd ook moeite als ik haar achter liet bij het KDV.

Elke fase heeft vast wel iets. Alleen de 9 jaars fase waar ik nu mee te maken heb is pittig... een soort voorloper op de puberteit...
Alle reacties Link kopieren
Klinkt niet best, Fanatic!

Ik heb soms al moeite met de vijf jaars fase, terwijl héél veel mensen zeggen dat het nog erger wordt...

Sinds oud en nieuw gedraagt zoonlief zich voorbeeldig, trouwens...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het moederschap over het algemeen leuker worden, maar dat komt ook door de interactie. SA begrijpt steeds meer, is soms dwingend (mijn man en ik noemen het “de kracht van de vinger: vaak worden dingen aangewezen en wil ze die zien).
Babies vind ik uitermate schattig en lief, maar ik vond het eerste jaar desondanks pittig: fulltime werken, kolven, nacht voedingen, krampjes, etc. Ik was dan ook bizar snel weer aan het werk.

Ik was vanavond met SA naar Ikea gegaan en had zo’n groene tunnel gekocht. Hebben we de hele avond mee gespeeld op de 1e verdieping (we hebben een grote ruimte op de “landing” waar we soms ravotten. Op dat soort momenten ben ik zo blij en SA genoot ook zichtbaar.

Fijn Fanatic - dat het schijnbaar normaal is dat ze huilen bij het KDV. Voelde me zo schuldig! Vandaar dat ik haar eerder had opgehaald. Maar ook weer niet zo vroeg, dat als ik een klus krijg, de dagen voor haar daar te lang worden.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Hier is de 5 jaar fase ook pittig. Hij begint soms echt een beetje brutaal te worden.Soms vraag ik me dan wel af of ik wel streng genoeg ben. Mijn man is wat strenger en dat vind ik dan ook wel weer eens zielig, dus dat is wel dubbel.

Wij zijn gister toevallig ook naar de Ikea geweest, we gaan dit weekend de kamer van T helemaal veranderen. geen nieuwe meubels, maar zijn bed wordt omgedraaid, we hebben allerlei jungle thema dingen gekocht en gaan het zo met minimale middelen hopelijk helemaal veranderen. T weet nog van niks, het is een verrassing voor hem. :) Maar ik weet wel zeker dat ie het leuk gaat vinden hoor... :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Snorrie: IKEA rules ha-ha-ha-ha! Ik vind dat ze er erg leuke dingen hebben voor weinig geld. Mijn nichtje heeft ook dat IKEA keukentje van mijn broer gekregen en daar waren mijn nichtje en mijn dochter ook enorm blij mee tijdens de feestdagen. Verder is de kamer van mijn dochter erg traditioneel ingericht overigens en heeft het een groot Laura Ashley meet Chic Shack gehalte. Ik heb een van haar boeken kasten 2e hands gekocht en helemaal grijs geverfd - staat erg leuk.

Het is maar goed dat ik SA toch maar naar de opvang heb gebracht om de continuïteit te behouden, want vanaf morgen zit ik weer gewoon op kantoor. Vind het wel lekker om wat te doen, ben niet zo goed in lummelen eigenlijk :$ En het is ook prettig dat er weer geld binnenkomt, want de open haart moet vernieuwd worden (ook zo'n uitgaaf die ik bij de aanschaf van het huis niet voorzien had - grrr). Ik speel wel met het idee om op lange termijn misschien bij een lokaal kantoor te gaan doen trouwens. De city is leuk, maar ik word soms moe van het feit dat ik van te voren amper weet waar ik aan toe ben qua werk.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik lees al een poos af en toe mee in dit topic dus vind het ook wel netjes me even voor te stellen. Wat ik trouwens zo fijn aan dit topic vind is de prettige sfeer en dat iedereen serieus wordt genomen. Niet dat gehakketak zoals in sommige topics.

Manlief en ik hebben een dochter van 20 maanden en gezien onze leeftijd (ik 38 bijna 39, hij 44), onze huisvesting (prima voor een klein gezinnetje met 1 kind en 1 kat, minder handig voor een vierkoppige family & we wonen in een gebied met hoge huur- en koopprijzen dus verhuizen zit er niet echt in, ook i.v.m. ons werk) en sowieso het gebrek aan een wens voor een tweede bij mijn man en tja, toch ook wel bij mij als ik eerlijk ben, komt het erop neer dat onze dochter enig kind gaat blijven. Ik heb altijd gezegd als het om kinderen ging: één of geen, en het heeft er dus één mogen worden, waar ik heel blij mee ben en waar ik ook de energie voor kan opbrengen.

Ik moet soms (misschien vanwege bovenstaande een beetje gek?) nog een beetje aan het idee wennen dat ze enig kind blijft. Vooral omdat ik bang ben haar tekort te doen. Ik heb zelf een hele innige band met mijn broer en ik zou onze dochter zoiets ook gunnen. Hoewel ik weet dat je nooit kunt garanderen dat siblings een innige band krijgen. Ik ben ergens een beetje bang dat ze sociaal gehandicapt wordt (jaja ik weet het, waangedachte) en ik merk dat ik nu best al veel bezig ben om haar veel met andere kindjes te laten omgaan. Sowieso gaat ze naar het kdv en er zijn ook genoeg andere kindjes in de buurt, en we doen peuterzwemmen en peutergym.

Ik vind 1 kind wel heerlijk overzichtelijk en prima te doen. We kunnen veel op stap en je hebt ook nog wat tijd voor jezelf. En ik vind het leuk dat ze zo snel groot wordt en steeds meer kan. Dat hele kleine is niet echt aan mij besteed zoals ook voor sommige anderen hier. Dus de reden om er voor nog één te gaan zou puur zijn om onze dochter een broer of zus te geven. Tja, niet echt een goede reden, voor ons.

Gisteren haar babykleertjes weggebracht naar de kringloop. Voelde als een afsluiting van een periode. En het voelde goed. Dat zegt genoeg.
Dat zegt zeker genoeg, Nymphaion. :) Welkom in het topic.
Welkom Nymphaion! :)
Alle reacties Link kopieren
Welkom Nymphaion!

Over opruimen gesproken: ik ben voornemens komende weken eens de kinderwagen en het babybadje van zolder te gaan halen en op MP te zetten. Inmiddels ben ik wel over de sentimenten heen, het is meer dat ik voor zulke klussen geen tijd maak :facepalm:

Zoon is de afgelopen dagen heel moe, ik hoop maar dat het geen beginnend griepje is..! Hij was op het kdv vandaag gewoon op de bank midden tussen de spelende kinderen in slaap gevallen :love:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven