1 is genoeg - kletstopic

01-06-2018 11:24 3002 berichten
Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders die ook maar 1 kindje hebben. Over de uitdagingen die hierbij komen kijken, maar ook de leuke momenten of misschien juist de (voor)oordelen waar je tegenaan loopt. Ik denk dat er genoeg over te kletsen is. :)

Dit topic is dus niet bedoelt voor ervaringen van mensen die zelf enigst kind waren of die mensen kennen die enigst kind waren, maar voor ouders die momenteel één kindje opvoeden.

We willen hier gezellig kletsen en niet discussieren. Voor discussie over enig kinderen kun je hier terecht: kinderen/gezinsplanning-discussietopic/ ... ges/417680

Wie schrijven er mee?

* Aspirientje: zoon van 4 jaar
* Baggal, dochter Oktober 2017 (ICSI)
* Beschuitjemetjam - zoon 3 jaar
* Ceester: zoon van 5
* Enigme: zoon mei 2014
* Fanatic: dochter November 2009
* Haasjehop: zoon December 2015
* Haaknaald: zoon van 14 maanden
* Miss.Speeseend - zoon van 2
* Nienke - zoon februari 2016
* Lila30: zoon van 14 maanden
* Rosings, dochter van Juli 2017
* Selectia: zoon van 2
* Snorriemorrie: zoon November 2013
* Westerpavilioen: zoon Oktober 2017
* Zonnebloem8850: dochter van 1,5 jaar
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 17:04
49.14% gewijzigd
We weten helaas nog niks, pas de 27e staat een afspraak ingepland bij de dokter om de uitslagen te bespreken. Dus het is nog even een paar dagen afwachten.

De laatste dagen gaat de tijd gelukkig wel redelijk snel, toen we net wisten dat mijn vader die onderzoeken moest was ik echt heel erg angstig en dacht dat het echt onmogelijk zou zijn om die tijd door te komen, maar inmiddels begint het een beetje in te zakken...

In het begin was ik ook erg geschrokken omdat de uroloog gelijk allerlei onderzoeken voor uitzaaiingen had ingepland, maar inmiddels heb ik begrepen dat ze dit standaard doen, dus wellicht is dat helemaal niet aan de orde; in eerste instantie dacht ik dat de uroloog op basis van die bloedwaarde al wist dat het heel ernstig was, maar dat klopt ds niet.
sterkte met wachten Mindervanmij, en hobbelster; je mag ook eens 'nee dat gaat niet, het originele plan hebben we ruim op tijd afgesproken, laten we ons daar aan houden'. Anders blijf je nog jaren de sjaak met je aanpassen.

Ik zit te denken om een topic te openen over alles wat er bij mij speelt, maar ik heb eigenlijk geen zin in het voltallige vivaforum en hun ongezouten mening. Maar in de kinder topics is het allemaal wel erg off topic
Kan ik me voorstellen Rosings. Soms is het ook een beetje too much. Tegenwoordig lees ik mijn topics 10 keer door voordat ik ze plaats, zodat er geen onduidelijkheid is. Want soms kan een topic een heel andere kant opgaan als dat je eerst had gehoopt
mindervanmij schreef:
24-12-2019 10:01
Kan ik me voorstellen Rosings. Soms is het ook een beetje too much. Tegenwoordig lees ik mijn topics 10 keer door voordat ik ze plaats, zodat er geen onduidelijkheid is. Want soms kan een topic een heel andere kant opgaan als dat je eerst had gehoopt
Dit idd. En je wilt ook niet altijd alle details geven dus ja dan wordt er toch veel ingevuld door de lezer van je beperkte bericht.

Rosings ik heb daarover gedacht. Maar weet je, met een (erg) dominante sibling en ouder is het moeilijk om dan de verhoudingen nog enigszins werkbaar te houden. Het zou niet de eerste band binnen de familie zijn die verbroken wordt (mijn ouder met diens siblings) dus ik kies toch eieren voor mijn geld omdat het me meer ellende en verdriet zou opleveren wanneer de banden onherstelbaar beschadigd worden, dan dat het nu doet.
Ook, ja zelfs als dat betekent dat het vrijwel altijd ten koste gaat van mij zelf. Het is kiezen uit twee kwaden waarvan dit de minst slechte is. Sneue vind ik ook dat mijn andere ouder er dan een beetje tussenin geplaatst zou worden als het ware.

Lastig hoor, familieverhoudingen.
Ik snap je hobbelster!
Waar ik nou eigenlijk voor langs kwam was om jullie allemaal fijne kerstdagen te wensen :)
Hobbelster soms heb ik echt het gevoel alsof ik mezelf lees als ik jouw berichtjes lees o_o Héél herkenbaar over de vrede willen bewaren en dominante familieleden.

Sinds mijn zus een eigen "grote mensen huis" heeft wordt alles daar gevierd, daarvoor altijd bij mijn moeder. Bij ons thuis willen ze nooit, blijkbaar doe ik het allemaal niet goed genoeg.

Inmiddels relativeer ik het maar gewoon: ik hoef nooit zo te stressen voor de feestdagen, ik kan gewoon aanschuiven, hoef mijn huis niet aan kant te maken voor visite etc. Ik vind het wel prima zo. Maar dat heeft wel een tijdje geduurd voor ik dat zo kon voelen :roll:
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik heb lang getwijfeld of ik hier zou aanhaken. Ten eerste omdat wij nog niet 100% zeker zijn dat het bij 1 blijft, maar volgens mij maakt dat hier niet uit. Maar vooral omdat ik met een groepje kletsen op een forum heel leuk vind, maar het voor mij daar ook wel bij blijft (ik hoef geen ontmoetingen of zo). Maar anyways, nu weten jullie dat ;)

Even wat achtergrondinformatie over mij en waarom er bij ons niet vanzelfsprekend een tweede komt:
Wij hebben een dochter uit 2018, na een lang traject uiteindelijk ontstaan via IVF. Voordat we haar kregen hadden we alles op de rit voor het gezinsleven, een fijn huis in een kindvriendelijke buurt, getrouwd, beide stabiele baan. Maar een kind bleef uit en na 2 miskramen (en heel veel behandelingen) waren we een beetje de hoop verloren. Daarom hebben we toen besloten om ons leven op 1 te zetten en het traject er bij te doen, mits het leven het toelaat. Dit heeft voor ons een hele andere deur geopend m.b.t. wat wij belangrijk vinden in het leven en we luisteren nu meer naar wat wij willen ipv wat sociaal wenselijk is. Dit heeft wat vrienden gekost, maar vooral veel bijzondere dingen opgeleverd. Uiteindelijk hebben we besloten om IVF toch een kans te geven en daaruit is onze dochter ontstaan. Helaas was het een zware bevalling met blijvende schade voor mij, in het dagelijks leven heb ik er nu, na veel fysiotherapie, geen last meer van, maar sporten zal nooit meer gaan zoals het was.

Op de één of andere manier dachten man en ik altijd dat het ouderschap rete-zwaar zou zijn en dat vooral het eerste jaar alleen maar ellende is. Maar we hebben met ons kind echt de jackpot gewonnen :flirting: (vinden wij). En daarom willen we niet per se een tweede. We zijn gelukkig, hebben een prachtkind, maar ook beide de tijd om te investeren in werk, hobby's, vrienden. En als dat af en toe veel tijd kost dan voelen we ons ook niet schuldig dat we de ander alleen laten met onze dochter want het voelt dan als een speciale ouder-dochter dag. Met nog een kind erbij wordt die dynamiek toch heel anders en ik weet niet of ik dat wel wil. Misschien is het beeld dat we om ons heen hebben verzameld ook wel wat gekleurd, dat we gezinnen met meer kinderen eigenlijk alleen nog maar bezig zien met het managen van hun gezin en dat gezinnen die het anders doen er niet zijn in onze omgeving.

Maar we sluiten niet uit dat er nooit een tweede komt, we zijn beide nog jong (begin 30) en we doen ook niet echt moeite om het te voorkomen. Af en toe evalueren we of we beide nog happy zijn met de situatie en daarna laten we het weer een paar maanden rusten.

En tuurlijk heb ik wel eens van die twijfels die ook hier omschreven zijn, hoe het voor dochter is later dat ze alleen is. Maar helaas zie ik net iets te vaak in mijn omgeving siblings die niets met elkaar hebben, waaronder ikzelf. Ik heb bijvoorbeeld een hele goede vriendin en dat is meer dan een zus voor mij, dus als ik mijn dochter geen sibling geef opent dat ook weer deuren om met andere mensen een band op te bouwen denk ik soms. En ik zou het gewoon ronduit verschrikkelijk vinden voor kind 2 als die komt omdat anders kind 1 alleen is en niet omdat wij het graag willen.

Ik lees hier dus al een tijdje mee en ik vind het fijne onderwerpen waarover geschreven wordt. Niet per se altijd maar over 1 kind hebben, maar ook over dagelijkse dingen. En uiteindelijk is het hebben van maar 1 kind natuurlijk zo groot als dat je het zelf maakt. Hopelijk vinden jullie het ook leuk als ik af en toe aanhaak, en zo niet dan bonjouren jullie me er maar weer uit!
Lieve dames

Wat is er toch allemaal aan de hand?

Veel sterkte en liefde.

Ik zit ook weet met dingen privé maar die kan ik hier niet plaatsen ivm herkenbaarheid.
Welkom BB, en hier is het zoals je ziet geen probleem om nu en dan binnen te vallen en dan weer niet. Net hoe het uitkomt. We hebben allemaal een RL eerst en vooral, buiten het forum.

Hier weer thuis na het eerste kerst familie bezoek. Amper geslapen, kind leek last t hebben van een allergische (astmatische) reactie. Flinke discussie gehad onderweg naar huis, over al dan niet medicijngebruik / toedienen bij kind. Gezellig hoor :'-(
Het is hier nu de koude oorlog en ik ben in staat om m’n tas in te pakken en te zeggen veel plezier ik ben een paar dagen verdwenen dus tot na de kerst allemaal. Maar vind dat ik dat niet kan maken tegenover man en kind dus ik raap me maar weer bij elkaar.
rosings schreef:
24-12-2019 10:13
Waar ik nou eigenlijk voor langs kwam was om jullie allemaal fijne kerstdagen te wensen :)
Dank je wel en ook van mij aan iedereen fijne dagen natuurlijk :heart:
Westerpaviljoen schreef:
24-12-2019 11:00
Lieve dames

Wat is er toch allemaal aan de hand?

Veel sterkte en liefde.

Ik zit ook weet met dingen privé maar die kan ik hier niet plaatsen ivm herkenbaarheid.
Een korte samenvatting die ik misschien weer weg ga halen:

####

De balans is een beetje..... scheef?
anoniem_143235 wijzigde dit bericht op 24-12-2019 21:48
77.11% gewijzigd
:hug: Rosings, haal dat beetje maar weg, dat is een heleboel wat je tegelijkertijd moet handelen.
En Hobbelster, koude oorlog herken ik wel. Soms helpt even wat voor jezelf doen, als het kan, beide in een aparte ruimte.

Jullie ook allemaal fijne feestdagen!
Jeetje Rosings, wat komt er een hoop op je bordje. :hug:
Dat klinkt als heel veel op jouw bordje Rosings. En idd geen goede balans tussen wel / niet leuke dingen / dingen die energie geven.
Vind het ook lastig hoor met een bijna 2 jarige. Ik denk soms echt dat ik hier niet voor in de wieg gelegd ben en het is niet voor niets dat hier geen tweede komt, afgezien van medisch fysieke problemen die dat ook nog eens met zich me zou brengen als ik weer zwanger zou worden.
Maar idd ze moeten gewoon kind mogen zijn. En dat is moeilijk als je eigen emmer zo vol zit af en toe.

Herkenbaar ook dat van die vriendinnen.
Ik merk dat er voor mijn dingen weinig ruimte is. Bij mij gaat eigenlijk altijd alles goed lijkt men te denken, en als ik eens iets aankaart wordt het l vaak ondergesneeuwd door de sores van de ander. En denk ik laat maar. Met als gevolg ik me toch best vaak alleen voel.
Gelukkig kunnen we hier lekker van ons af schrijven al is dat toch anders dan IRL.
Sterkte iig voor jou!
Rosings, klinkt heel heftig allemaal . Je hebt teveel om je mee bezig te moeten houden (niet dat jij daar iets aan kan doen, maar klote is het wel)

BB, welkom hier !

Hobbel, de koude oorlog is niet leuk. Bah

Het schijnt dat het morgen kerst is.... ik voel het alleen ECHT niet...
Heb ik ook hoor Fanatic. Voelt alsof het 24 november is ipv 24 december o_o
mindervanmij schreef:
24-12-2019 17:37
Heb ik ook hoor Fanatic. Voelt alsof het 24 november is ipv 24 december o_o
Ja, ik heb steeds minder met kerst. De ellende eromheen gaat me echt tegenstaan
Hier is de kou gelukkig weer uit de lucht en lijkt eea toch allemaal wel weer mee te vallen, hoewel er uiteraard alweer flink wat aanpassingsvermogen nodig bleek want jee je zou toch eens gewoon op de afgesproken / verwachte tijd komen met je gezin hè :thunder:

Anyways. Tot tien tellen en focus op dat wat wel fijn / goed / leuk is. Gelukkig is dat er ook!
Nu ‘de wacht’ aan het houden bij kind, heeft koorts en dus al in campingbedje gelegd bij opa en oma. Helaas een stel andere kleintjes hier die weten dat ze zo de kadootjes van onder de boom krijgen, ‘dus’ aldoor krijsen en geen seconde stil zijn. Waardoor mijn kind nog lastiger de slaap vat. Er cetera. Voordeel is dat ik me even ‘legaal’ een 20minuten kan onttrekken aan het krijs eetfestijn ;-D
Hobbelster schreef:
24-12-2019 18:44
Hier is de kou gelukkig weer uit de lucht en lijkt eea toch allemaal wel weer mee te vallen, hoewel er uiteraard alweer flink wat aanpassingsvermogen nodig bleek want jee je zou toch eens gewoon op de afgesproken / verwachte tijd komen met je gezin hè :thunder:

Anyways. Tot tien tellen en focus op dat wat wel fijn / goed / leuk is. Gelukkig is dat er ook!
Nu ‘de wacht’ aan het houden bij kind, heeft koorts en dus al in campingbedje gelegd bij opa en oma. Helaas een stel andere kleintjes hier die weten dat ze zo de kadootjes van onder de boom krijgen, ‘dus’ aldoor krijsen en geen seconde stil zijn. Waardoor mijn kind nog lastiger de slaap vat. Er cetera. Voordeel is dat ik me even ‘legaal’ een 20minuten kan onttrekken aan het krijs eetfestijn ;-D
Dat doe ik altijd op dochters verjaardag... als heel mijn huis volzit met visite en ik alleen maar heb lopen bedienen. Als iedereen dan zit te kleppen en de kinderen rennen in het rond : dan ga ik in de badkamer zitten. Met de smoes dat ik naar het toilet moet. Maar ondertussen is dat helemaal niet zo, ik zit gewoon te facebooken en te whatsappen :-D
Volgend jaar ga ik het anders doen. Heel, heel, heel anders.

:cry:
fanatic schreef:
24-12-2019 18:32
Ja, ik heb steeds minder met kerst. De ellende eromheen gaat me echt tegenstaan

Mijn zoon is dol op kerst, dus wij doen er nog wel veel aan. Maar voor mij voelt het eigenlijk als een gewoon weekend...
Hobbelster schreef:
24-12-2019 21:34
Volgend jaar ga ik het anders doen. Heel, heel, heel anders.

:cry:

O nee, is de avond zo tegengevallen? :hug:

Ik hoop dat je vandaag even geen familie-verplichtingen hebt en lekker kan genieten met je eigen gezinnetje
Ja er zijn weer een aantal vervelende dingen gebeurd, die ervoor zorgen dat ik voorlopig even dagen contact hoef met een bepaald iemand uit de familie. Iets met totaal gebrek aan respect enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven