12 jaar en niet nachtzindelijk te krijgen

04-05-2026 05:19 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We zijn inmiddels ten einde raad. Onze zoon van 12 jaar (met adhd) is niet nachtzindelijk te krijgen.

Uiteraard is dit inmiddels een groot probleem ivm bv op kamp gaan.

We hebben al in het ziekenhuis gelopen, maar niets werkt. Plaswekker heeft ook nul effect, die gaat gewoon 1x per nacht standaard af zonder dat er na enkele weken vooruitgang is.

Minrin zorgt ervoor dat hij soms uit logeren kan, maar helemaal droog is hij dan vaak ook niet.

Ik ben vooral even op zoek naar succesverhalen. Kan dit nog spontaan over gaan of is de kans groot dat dit probleem simpelweg niet op te lossen is?

Uiteraard houden we hem al aan alle leefregels zoals niet meer drinken s avonds.
Wat zegt de uroloog? Dat je medicatie hebt kan betekenen dat er misschien een medische oorzaak is? Of puur dat hij niet wakker wordt?
Onze jongste (bijna 10) krijg savonds een pilletje dat de aanmaak van urine in de nacht vrij effectief stopt. Bedoelde je dat met Minrin? Je zou hem voor kamp dan ook nog incontinentie onderbroeken mee kunnen geven. Gaat het wel goed als jullie hem 1x snachts laten plassen? Dat kan juf/meester dan wellicht ook doen? Al eens zo'n trilwekker geprobeerd dat op zijn lichaam trillingen veroorzaakt?
Oh ja Google zegt dat Minrin dezelfde werkzame stof heeft die wij gebruiken. Is de dosis ok? Helaas werkt dit niet altijd, vertelde de uroloog ons. Lastig! Hoe is zoon er zelf onder?
Klinkt alsof er aardig wat druk op zit in hem zindelijk te krijgen.
Psychologische stress kan ook een trigger zijn. Laat je erg blijken hoe problematisch je het vindt?
Overdag al goed leren plassen?

Hier kregen we het advies om hem overdag iedere keer als hij naar de wc gaat hem tot 20 te laten tellen om ervoor te zorgen dat hij dan goed uitplast.

In de avond niet laten drinken schijnt geen verschil te maken
Is er onderzocht of er een medische oorzaak is?
Bedankt voor jullie reacties! Er is geen medische oorzaak gevonden. Al is dit alleen vastgesteld door de kinderarts. Misschien moet ik toch eens een doorverwijzing naar de uroloog vragen.

Ik laat hem verder niet blijken dat ik het erg vind, maar vind het vooral sneu voor hem. Het begint nu wel een ding te worden natuurlijk. Straks op de middelbare op kamp kan hij dit niet meer gebruiken.

Ik ga het goed plassen overdag ook weer oppakken. Hij is al sinds zijn 2e zindelijk overdag en is kort zindelijk geweest s nachts toen hij 6 jaar was.
Op kamp kan hij toch een luierbroek aan? Daar hoeft niemand wat van te merken lijkt me.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Hier ervaring! Heeft tot net voor de middelbare school geduurd. Kamp en logeren was toen ze iets jonger was met luierbroekje (groep 6 minimaal, misschien zelfs 7) en daarna altijd met een pilletje (dat werkte meestal wel goed). En plots, zo maar in 1 keer, was het voorbij.

Ik denk dat het in het afgelopen jaar 1x voorgekomen is dat ze ‘s nachts een ongelukje had. Maar ze was die avond heel erg moe en lag (waarschijnlijk) heel diep te slapen.
Speciaal een account aangemaakt: hypermobiliteit kan ook een rol spelen bij het aanvoelen van aandrang.
Maar jullie zijn vast ook al bij een kinderfysiotherapeut geweest?
Hier een kind dat pas met 12 zindelijk werd en zelf was ik ook 15. Wij liepen met ons kind bij een uroloog in het Wkz en werden daar gewezen op het verkeerd gebruik van de plaswekker misschien hebben jullie iets aan die tip. Hier moesten we eerst gaan trainen zonder slapen dus savonds de wekker af laten gaan en dan gaan plassen. Dat doe je gewoon door de test knop in te drukken vlak voor je gaat plassen doe dit 1 of 2 weken. Daarna ga je 4 weken actief slapen met de plaswekker. Waarbij je als ouder dus je kind ook echt wakker gaat maken als hij door de wekker heen slaapt. Geen verbetering dan stop je voor 4 weken met snachts oefenen maar ga je wel door met het test geluid en dan gaan plassen. Dit herhaal je dan nog een paar keren. De eerste keer had het bij ons geen effect. Maar de tweede 4 weken merkte we wel al echt verschil maar hebben we op aanraden van de uroloog toch de 4 weken rust ingepland. Zodat we ook als ouders uitgerust genoeg waren om door te pakken. De derde ronde was het raak. We hebben een half jaar later nog een keer een terug val gehad maar inmiddels is hij helemaal nachtzindelijk.

Ik zelf ben als kind vroeger in het alternatieve circuit beland geen enkele idee wat het was maar hij gaf me iets dan me overdag liet ontspannen en toen was ik met 6 maanden ook nachtzindelijk omdat ik minder diep sliep.

Heel veel succes.
Ik kom uit een familie van bedplassers.
En ja, het kan nog spontaan overgaan.
Maar, het is een taboe-onderwerp en ik kan zo snel de cijfers niet terugvinden: ik las ooit dat 1% van de volwassenen nog af en toe in bed plast.
Ik ben er daar één van.
Gelukkig blijft het bij een paar druppels, maar ik word nog regelmatig net iets te laat wakker.

Mijn oudste had luierbroekjes mee op kamp. Aantrekken op de wc, 's ochtends weer uittrekken op de wc. Ziet echt niemand.

Ik heb wel altijd een soort zendingsdrang om mensen te vertellen dat het helemaal niet zo bijzonder is.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Een van mijn kinderen heeft ook heel lang in zijn bed geplast. Hij werd gewoon niet wakker 's nachts. Hij werd niet eens wakker van de plaswekker, terwijl wij tegen het plafond zaten van de herrie als dat ding 's nachts afging.

Uiteindelijk is hij toch vanzelf wel min of meer droog gebleven in de nacht. Rond zijn 12/13e ging het wel wat beter al, hij plaste toen niet meer elke nacht in bed, maar nog wel een paar keer per week. Inmiddels is hij 17 en het gebeurt nog steeds sporadisch, maar hooguit eens in de paar maanden. Mijn man was zelf ook heel laat met nachtzindelijkheid en heeft zelfs tijdens ons huwelijk nog wel eens in bed geplast. Die slaapt ook zo vreselijk diep.

Op kamp heeft mijn zoon trouwens niet in bed geplast. Ze gaan dan sowieso heel laat naar bed natuurlijk en staan 's ochtends ook gewoon op tijd op. Dus ze liggen niet zo heel veel uren in bed. Hij zorgde ervoor dat hij 's avonds niet teveel dronk, ging dan nog even goed plassen voor het slapen gaan en is die paar nachten ook wel droog gebleven.
Bedoel je met ziekenhuis de plas-en poeppoli? Daar hebben wij destijds goede ervaringen mee gehad. Circa een jaar onder behandeling, oefeningen en herkenning geleerd aan kind. Daarna nam het af tot het helemaal over was.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Solomio schreef:
04-05-2026 10:31
Ik kom uit een familie van bedplassers.
En ja, het kan nog spontaan overgaan.
Maar, het is een taboe-onderwerp en ik kan zo snel de cijfers niet terugvinden: ik las ooit dat 1% van de volwassenen nog af en toe in bed plast.
Ik ben er daar één van.
Gelukkig blijft het bij een paar druppels, maar ik word nog regelmatig net iets te laat wakker.

Mijn oudste had luierbroekjes mee op kamp. Aantrekken op de wc, 's ochtends weer uittrekken op de wc. Ziet echt niemand.

Ik heb wel altijd een soort zendingsdrang om mensen te vertellen dat het helemaal niet zo bijzonder is.
Hetzelfde hier, qua bedplassen tot op de middelbare school dan.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
.
sunnysideup wijzigde dit bericht op 04-05-2026 21:28
Reden: Verwijderd ivm herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Als de minrin redelijk werkt zou ik dat meenemen op kamp en dan van die onderbroeken kopen die ook wat absorberen.
Het is zoals het is
Dat laatste wilde ik ook zeggen: je hebt voor heren incontinentie boxershorts, die lijken qua systeem op wat je voor dames hebt als menstruatie/incontinentie ondergoed. Zien er prima uit.

Hopelijk komt er op termijn verbetering, maar met zulke boxers hoeft hij zich minder beperkt te voelen.

Je zou er een paar kunnen bestellen en thuis uit gaan proberen, zodat hij kan kijken of hij daarmee kamp of logeren beter aan durft.

Je gooit ze niet weg als luierbroekjes of inleggers, maar het kan zijn dat hij zich er zekerder mee voelt. Een goed sluitend diepvriesbakje mee om ze uitgespoeld in te doen in zijn tas, of zipakjes, dan kan dat best een paar dagen lijen voor de gelegenheid. Thuis in de biotex en daarna in de wasmachine.
Ben echt super blij met jullie reacties en kan hier echt wat mee. Ik heb de speciale boxers besteld! Het doet me wel goed te lezen dat het nog goed kan komen en dat er echt meer mensen met dit probleem kampen. Je hoort er uiteraard nooit iemand over.
https://www.urifoon.nl/nl/bedplassen/ab ... erm=591957

Een absorberende pyjamabroek. Wij doen deze over de luier van ons kind, om te voorkomen dat we iedere ochtend het bed moeten verschonen. Heb het nog nooit zonder luier gebruikt, maar dit zou je kunnen overwegen.
Verder helaas weinig tips. Ons kind is jonger, maar ik denk dat we over een aantal jaar dezelfde vraag hebben, helaas. Ook zijn vader heeft lang in bed geplast, dat ging vanaf z'n 14e beter.
Ik heb ooit hier op het forum iets gelezen over botox of zoiets? Maar weet het precieze er niet van. Ik ga eens kijken of ik het terug kan vinden
Geen idee of je er voor open staat maar ik zie op instagram wel eens iets voorbij komen over de link tussen reflexintegratie en zindelijkheid. Mocht het je interesse kan ik wel even terugzoeken waar ik het las.
You can only succeed when there is room to fail.
Wat hebben ze in het ziekenhuis gedaan? Onze zoon was iets jonger (wel al 10 ofzo, weet het niet meer precies) maar we zijn toen een aantal keer bij een (bekken) kinderfysio geweest. Zij gaf veel informatie op begrijpelijke manier, tekende van alles en lette ook op (plas)houding en gevoelenzo. Dat heeft hier in combinatie met plaswekker geholpen. Wat precies de doorslag gaf weten we niet, maar de combi was in ieder geval succesvol.
Verder tot die tijd ook broekjes gebruikt, ook bij logeren en als het op kamp nog niet over was geweest hadden we dat toen ook nog gedaan. Op de basisschool weet ik van andere moeders dat hij zeker niet de enige jongen uit zijn klas was die nog lang niet zindelijk was 's nachts. Volgens mij werd er bij één van zijn vriendjes ook ingezet op een soort therapie op prikkelherkenning (met een ergotherapeut?) want hij kon waarschijnlijk het gevoel te moeten plassen onvoldoende herkennen.
Goeie tips heb je al gekregen dus dit alleen nog even voor de herkenning en misschien geruststelling. Mijn jongste was pas nachtzindelijk toen ze bijna 12 was. Wij hebben er nooit iets mee gedaan, alleen luierbroekjes. Die gingen ook mee op kamp of bij logeren, ze deed er een gewone (ruime) onderbroek overheen en een pyjamabroek, en s'ochtens trok ze m op het toilet uit. De meeste vriendinnen wisten dat, en ze was niet eens de enige. Ze heeft het eigenlijk nooit echt vervelend gevonden, en wij ook niet. Het was gewoon wat het was. In de zomer van haar 12e verjaardag ging t ineens heel snel over. Eerst viel t ons niet eens op, ze had gewoon steeds meer droge nachten. Ze heeft de broekjes nog een tijd alleen gedragen tijdens logeren/kamp/vakantie, voor de zekerheid, omdat een nat bed dan extra vervelend is. Maar ook dat was al snel niet meer nodig. Ik geloof dat ze in de brugklas nog een of twee keer in bed heeft geplast, daarna nooit meer.
MRLM schreef:
04-05-2026 20:54
Wat hebben ze in het ziekenhuis gedaan? Onze zoon was iets jonger (wel al 10 ofzo, weet het niet meer precies) maar we zijn toen een aantal keer bij een (bekken) kinderfysio geweest. Zij gaf veel informatie op begrijpelijke manier, tekende van alles en lette ook op (plas)houding en gevoelenzo. Dat heeft hier in combinatie met plaswekker geholpen. Wat precies de doorslag gaf weten we niet, maar de combi was in ieder geval succesvol.
Verder tot die tijd ook broekjes gebruikt, ook bij logeren en als het op kamp nog niet over was geweest hadden we dat toen ook nog gedaan. Op de basisschool weet ik van andere moeders dat hij zeker niet de enige jongen uit zijn klas was die nog lang niet zindelijk was 's nachts. Volgens mij werd er bij één van zijn vriendjes ook ingezet op een soort therapie op prikkelherkenning (met een ergotherapeut?) want hij kon waarschijnlijk het gevoel te moeten plassen onvoldoende herkennen.
Wat jij omschrijft is wat ze in het ziekenhuis gedaan hebben. Tekenen, uitleg geven en thuis gekeken naar blaasinhoud door elke plas te meten ed.

Als iemand je kon zeggen dat het over een jaar over is dan zou ik me hier totaal niet druk om maken, maar nu hij 12 is begin je toch wel te denken dat het nooit over gaat.
Mijn zoon is ook 12 en heeft ook nog lange tijd in zijn bed geplast. Heel onregelmatig, maar ik denk gemiddeld 1 keer per maand. Nu al maanden niet.
Ik heb zelf ook tm mijn twaalfde in bed geplast. 1 van mijn neefjes ook.
Wij maakten er niet zo een ding van bij zoon, mijn zus ging in de weer met luierbroekjes enzo. Het matras beschermden wij met een hoes.
Uiteindelijk in alledrie de gevallen gewoon over gegaan, waarschijnlijk onder invloed van de puberhormonen...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven